Fixa pajat baknav, hur???

BastarB

Medlem
Hej! Mitt allra första inlägg här.
Jag är en riktig nybörjare när det kommer till modernare cyklar, har tidigare endast skruvat lite i äldre cyklar. Jag har en cykel (tror jag köpte den 2016) där bakhjulets hjullager (antar att den delen kallas så?) ser ut att ha gått isär varpå själva axeln blivit böjd (se bilder). Jag undrar nu vad som krävs för verktyg och nya delar för att kunna åtgärda detta? Skulle verkligen vilja lära mig att fixa detta på egen hand. Skulle även vilja passa på att rengöra inne i navet också, kassetten mm.
Upptäckte att det inne i navet fanns kullager där kulorna lossnade av sig själv, är det bara att peta tillbaka dessa kulor? Eller bör jag byta dessa kullager, och i så fall, vilka standarder för sådana kullager finns det? Vad för typ av hjulaxel behöver jag för att ersätta den böjda? Vilkastandarder finns det av dessa quick-release axlar? Många frågor här, tack på förhand för era svar!:)

EDIT: Misstänker att jag blandar ihop det hela och att det inte är hjullagret utan själva axeln som gått isär?

Bilagor

• DSC_3649.JPG
    DSC_3649.JPG
    737.7 KB · Besök: 162
  • DSC_3646.JPG
    DSC_3646.JPG
    732.1 KB · Besök: 150
  • DSC_3645.JPG
    DSC_3645.JPG
    578.2 KB · Besök: 149
Senast ändrad:
Går det inte att lägga tillbaka kulorna i lagerkopparna med nytt fett och sedan skruva ihop hjulaxeln igen till lagom lagerspänning?
Quick-release axeln finns i några olika längder, men den borde du kunna rikta och använda.
(Med förbehåll för att jag aldrig förr sett den navaxelkonstruktionen, som är gängad på mitten.)

om konor och lagerskålarna i navet är OK så behöver du egentligen bara själva axeln. Kulorna är 6,35mm med 9 på var sida. Bör finnas hos en hyffsat välsorterad cykelaffär

Det där är ingen kassett. Det är en frikrans som är gängad direkt på navet
Tack, nu lärde jag mig något nytt:)
Och just det där haveriet var orsaken till att man började med kassetter....

För 30 år sedan....
Aha, ok, jag förstår. Är det möjligt att byta att byta till ett helt annat bakhjul (eller nav) som använder kassett istället för frikrans? Eller måste jag då byta en massa andra delar på cykeln, som exempelvis hela växelsystemet?
Av ren nyfikenhet, vad är det för cykel? Känns som att hjulet är modernt och fyrtio år gammalt på samma gång.
Haha, ja, det är riktig budgetcykel, en Merida hybrid för typ 3700kr från 2016. De kanske satte in ett hjul med frikransnav för att det är billigare än kassettnav?

Tror lösningen blir att köpa ett nytt hjul eller nav och montera en ny 7-delad kassett med spacer(s) innanför.

Edit: Lösningen beskrivs här.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp