Fixie som "låst sig", hjälp!

Hej Happyride!

Det är så att jag har en fixed gear från Fixie Inc, en ganska billig sak, men som har tjänat mig väl. Jag hoppas att ni kan ursäkta att jag noll koll på cykelterminologin, men jag ska försöka vara begriplig.

Vill minnas att när jag köpte den och skulle montera kunde jag välja om jag ville montera som en "traditionell" fixie dvs. pedalerna roterar med bakhjulet, eller som en standardcykel där pedalerna är så att säga "fria" och man kan ha benen stilla i t.ex. nedförsbackar eller inbromsningar. Som jag minns det gjorde man valet beroende på hur man monterade bakhjulet och allt som finns där (sorry jag vet inte vad någonting heter!!) Jag monterade den som en standardcykel, vilket den varit i ett par år nu och aldrig krånglat.

Problemet är nu att cykeln stått fastlåst utomhus hela vintern (låshaveri och skeva prioriteringar har gjort att jag fått loss den först nu). När jag nu äntligen fått loss cykeln har den på något märkligt sätt förvandlats till en traditionell fixed gear och pedalerna roterar med bakhjulet. Det är sjukt störigt att nästan bli avkastad om jag försöker stanna i hög hastighet osv så jag har BEKYMMER. Vad kan ha hänt med min cykel? Till saken höra att kedjan, drev och allt som liksom hör den biten till är ordentligt rostat efter vintern. På något sätt har jag ändå svårt att tro att lite rost som ju är ganska ytligt och jag lätt kommer kunna ta bort skulle göra att den liksom ändrar inställning? Men det kanske är vanligt? Har andra varit med om samma sak och vad kan man göra för att ta reda på vad som är fel och fixa det?

Tack på förhand! /Slöcyklaren

Snarast frihjulet som rostat ihop. Försök med lite olja i frihjulet. Hjälper inte det byt frihjul. Kan du inte på något sätt få loss frihjulet ( Ge mig en hävstång tillräckligt lång och en fast punkt att placera den på, så ska jag lyfta världen : Arkimedes) återstår bara att byta nav alt hjul

Det finns massor av sätt att sätta dit ett frihjul. Du kan slå loss det med hammare och mejsel men det är lättare med rätt verktyg. Så då behöver du ett som passar till din låsring:

Det finns massor av sätt att sätta dit ett frihjul. Du kan slå loss det med hammare och mejsel men det är lättare med rätt verktyg. Så då behöver du ett som passar till din låsring:

Tack för tipset :) Ska testa med lite rostlösare och hävstångseffekt först, för att se om något händer. Om inte är det väl bara att fixa verktyg och dra på sig handskarna!

Tillbaka
Topp