Fulldämpad mtb - vilken är mest prisvärd?

borken

Medlem
Hej!

Har blivit lite intresserad av att köpa mig en fulldämpad mtb. Har sökt runt en del på nätet, och även mycket på forumet och letat tips. Problemet är att många cyklar är slut hos återförsäljarna.

Så, vilka är era bästa tips på en fulldämpad mtb? Vilken är mest prisvärd? Tänker mig inget jättedyrt, utan kanske i prisklass runt 20k. Jag är 180 cm lång, och på min Vitus Sentier 29 hade jag strl L innan.

borken

Medlem
Jäklar,

Bra fråga. Jag är nybörjare. Kommer använda till bökiga stigar i Delsjön i Göteborg bland annat (rötter och liknande), sen vill jag även ha något som funkar till lite all-round också. Är trail det bästa då? XC?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Då väntar vi på någon Delsjöist kommer och tipsar för där har jag aldrig varit tror jag. Men troligtvis en trailcykel med runt 130mm slag låter som en bra utgångspunkt.

borken

Medlem
Behöver just inte vara anpassad för Delsjön, men en mtb som funkar för stigcykling, och inte gör bort sig nedför. Jag hade som sagt Vitus Sentier 29 (deore) innan och var nöjd.

zinkpasta

Aktiv medlem
Delsjön går numera bäst att cykla med 130-150mm slag. För några år sen gällde 180mm enligt legenden. (Terrängen har dock inte ändrats nämnvärt.)

larsaw

Aktiv medlem

Alltså den där CF Riot!!! What a legend!! Kanske lite kort för att vara modern men lär vara en sjukt rolig stighoj med så ap-korta kedjestag, dock tveksamt hur klätter-egenskaperna blir...
Skulle iaf inte tveka om jag var på jakt efter stighoj och den hade varit iaf 20-30mm längre.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Eller hur. Sån jäkla tur att den var för kort eftersom jag inte behöver en cykel till nu, eller har plats för någon till...
Men det är Fuel ex'en som TS borde slå till på NU om den inte redan sålts.

Alltså den där CF Riot!!! What a legend!! Kanske lite kort för att vara modern men lär vara en sjukt rolig stighoj med så ap-korta kedjestag, dock tveksamt hur klätter-egenskaperna blir...