Fulldämpad mtb - vilken är mest prisvärd?

borken

Medlem
Hej!

Har blivit lite intresserad av att köpa mig en fulldämpad mtb. Har sökt runt en del på nätet, och även mycket på forumet och letat tips. Problemet är att många cyklar är slut hos återförsäljarna.

Så, vilka är era bästa tips på en fulldämpad mtb? Vilken är mest prisvärd? Tänker mig inget jättedyrt, utan kanske i prisklass runt 20k. Jag är 180 cm lång, och på min Vitus Sentier 29 hade jag strl L innan.

borken

Medlem
Jäklar,

Bra fråga. Jag är nybörjare. Kommer använda till bökiga stigar i Delsjön i Göteborg bland annat (rötter och liknande), sen vill jag även ha något som funkar till lite all-round också. Är trail det bästa då? XC?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Då väntar vi på någon Delsjöist kommer och tipsar för där har jag aldrig varit tror jag. Men troligtvis en trailcykel med runt 130mm slag låter som en bra utgångspunkt.

borken

Medlem
Behöver just inte vara anpassad för Delsjön, men en mtb som funkar för stigcykling, och inte gör bort sig nedför. Jag hade som sagt Vitus Sentier 29 (deore) innan och var nöjd.

zinkpasta

Aktiv medlem
Delsjön går numera bäst att cykla med 130-150mm slag. För några år sen gällde 180mm enligt legenden. (Terrängen har dock inte ändrats nämnvärt.)

larsaw

Aktiv medlem

Alltså den där CF Riot!!! What a legend!! Kanske lite kort för att vara modern men lär vara en sjukt rolig stighoj med så ap-korta kedjestag, dock tveksamt hur klätter-egenskaperna blir...
Skulle iaf inte tveka om jag var på jakt efter stighoj och den hade varit iaf 20-30mm längre.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Eller hur. Sån jäkla tur att den var för kort eftersom jag inte behöver en cykel till nu, eller har plats för någon till...
Men det är Fuel ex'en som TS borde slå till på NU om den inte redan sålts.

Alltså den där CF Riot!!! What a legend!! Kanske lite kort för att vara modern men lär vara en sjukt rolig stighoj med så ap-korta kedjestag, dock tveksamt hur klätter-egenskaperna blir...
Skulle iaf inte tveka om jag var på jakt efter stighoj och den hade varit iaf 20-30mm längre.

Är den bättre än en trek fuel ex 8 från 2019 t.ex?
Om den är bättre kan bara du svara på. Och det är isf om du testar båda. Den bästa cykeln är den man har roligast på. Tror att occam kan kännas lite mer äventyrlig. Men vill du få mer för pengarna så är det begat som gäller. Hade jag köpt en ny idag hade det blivit en occam.

Med en rabattkod kan du få en ny h30 för ca 21000. Kanske inte dom fetaste komponenterna men vafan.

Senast ändrad:

c_j_larsson

Medlem
Köpte en Occam H30 för drygt en månad sedan. Insteg till heldämpad efter att ha kört XC-hardtail. Sjukt nöjd med den hittills. Kör mest i sthlm och varierat. V-spåret i Grimsta, NICK i Ursvik och Bruket i Järfälla. Den fungerar mycket bra i XC-spåren men är absolut roligast när det går nerför och är stökigt! Kört lite lättare flowparks och DH och det är riktigt kul. Det stod mellan denna och just en beggad Trek Fuel EX8 2018. Det som var avgörande var ny ramgeometri på Occam och tryggheten med nyköp. Om man ska speca nackdelarna med H30:n är väl att den väger lite mer med den spec. som kommer med den. Jag var skeptisk till Bomber Z2 gaffeln men den levererar över förväntan! SLX växlarna levererar som dom ska och Foxdämparen är felfri. 140 slag x2 räcker långt och med 2,5 tums maxxis fram så tar den sig igenom det mesta. Det sista som är ett plus att den är riktigt snygg. Lycka till med köpet och hoppas det gav dig lite klarhet.

borken

Medlem
Tack för svar. Det som jag varit lite fundersam på när det kommer till Occam H30 är just vikten. Får fundera lite.. :) Men ja, riktigt snygg är den!

Helgesnurra

Ny medlem
Hur står sig Canyon Neuron mot ovan nämnda Orbea

MP3-Sthlm

Aktiv medlem
Hur står sig Canyon Neuron mot ovan nämnda Orbea
Äldre geometri på canyonen(kort och hög)

davveno1

Medlem
Occam H30
Jeffsy base al
Commencal Meta Tr

Svårt val mellan dessa om man bortser från lev.tid etc.
Ska man bara ta den man tycker är snyggast eller vad är dom bäst på igentligen?
Som nybörjare verkligen märker av.

yonsson

Aktiv medlem
Occam H30
Jeffsy base al
Commencal Meta Tr

Svårt val mellan dessa om man bortser från lev.tid etc.
Ska man bara ta den man tycker är snyggast eller vad är dom bäst på igentligen?
Som nybörjare verkligen märker av.
Kolla på lite recensioner på youtube. Alla tre modellerna är väldigt hyllade. Jag hade jämfört komponenter, utseende och däck. Surt att köpa en ny hoj och behöva lägga 1500kr på nya däck direkt.

davveno1

Medlem
Jeffsy - bäst bromsar
Meta - slår man i foten i kedjestaget om man är 43+ skostrl?
H30 - tyngst

Vad skiljer i geo igentligen? För en som inte begriper allt där.
Ursäkta trådkapningen men ändå nära topic.

yonsson

Aktiv medlem
Jeffsy - bäst bromsar
H30 - tyngst

Jeffsyn är kort och har hög tyngdpunkt jämfört med de andra.
Metan har jäkligt låg standover om man går igång på det. Sadelröret sitter väldigt lågt.

Oskar

Aktiv medlem
Jeffsyn är kort och har hög tyngdpunkt jämfört med de andra.
Metan har jäkligt låg standover om man går igång på det. Sadelröret sitter väldigt lågt.

Jeffsyn har 5 mm kortare reach än Metan och 4 mm kortare reach än Occamen. Inga jätteskillnader alltså.

yonsson

Aktiv medlem
Jeffsyn har 5 mm kortare reach än Metan och 4 mm kortare reach än Occamen. Inga jätteskillnader alltså.
Var kollar du? Enligt tillverkarnas hemsida:
Reach
L
YT: 445mm
Meta: 475mm

XL
YT: 465mm
Meta: 500mm

Jag har 480mm i reach på min hoj som är L, så 445mm är rätt kort.

Senast ändrad:

placebo

Medlem
Var kollar du? Enligt tillverkarnas hemsida:
Reach
L
YT: 445mm
Meta: 475mm

XL
YT: 465mm
Meta: 500mm

Jag har 480mm i reach på min hoj som är L, så 445mm är rätt kort.
Var kollar du? På YT:s hemsida står det 470 i reach på L och 490 på XL för Jeffsy base 29. Kollar du på fjolårets Al-jeffsy, den var kortare.

yonsson

Aktiv medlem
Var kollar du? På YT:s hemsida står det 470 i reach på L och 490 på XL för Jeffsy base 29. Kollar du på fjolårets Al-jeffsy, den var kortare.
Förra årets?

placebo

Medlem

glitch

Aktiv medlem
Förra årets?
Aluramen hade den gamla geometrin fram tills nyligen. Numera har den samma geo som kolramen och därmed längre reach än tidigare.

davveno1

Medlem
Vitus sentier 29 VR 2019 i XL som jag har nu har 468 i reach va de verkar, och mindre vill jag nog inte ha. Men alla dessa är längre då iaf.

magedb

Medlem
Jeffsy - bäst bromsar
H30 - tyngst

Jag har 46 på dojjor och kan bekräfta att det blir lite skav på kedjestaget på Meta TR, men inget som märks när man cyklar. Har satt tejp som skydd mot lacken.

trumpeten

Medlem
Hur står sig en Stumpjumer FSR 29 mot ovanstående? Har också varit och "internetcyklat" på Radon, Rose Ground Control och Canyon. Är Stumpjumern ett bra alternativ om man kan få den runt 25'?

LLC-XC
XC
Downcountry
Upcountry
Trail
AM
Trampduro
Enduro
Storbergsenduro
Downhill

?

Snälla redogör för skillnaden mellan alla dessa. Jag har alltid funderat. Vad är skillnaden på en cykel som lämpar sig för Downcountry och Upcountry. Eller cyklar som är AM, trampduro eller enduro. Kan man köra AM med trampduro? Eller åka stig med AM hoj. Vad är skillnaden på en AM och trail stig? Eller trampduro och enduro stig? Hur stor brukar lutningen vara på en storbergsenduro stig jämfört med enduro stig? Och vad i hela fridens namn är LLC-XC?

InlineOla

Aktiv medlem
Handlar inte om tyckande, den ÄR ful. Skitful. Ser krockad ut i nosen där gaffeln har annan vinkel än styrröret och ramen i övrigt ser ut som en närstående släkting till plastcykeln Itera.

Ska man gå på fultysk hade jag hellre valt en Cube stereo 120 HPC, inte jättesnygg den heller kanske men helt OK.

När vi hade fest eller gick ut under gymnasiet brukade vi alltid skoja om att ringa en viss Dj för att reda ut om det var tech-trance, psy-trance, techno, acidhouse, nudisco eller kanske tom garage vi hörde just då... Detta här känns lite som samma grej.

If you dig it you dig it and if you don't you don't...

jonte987

Aktiv medlem
Stereo är så 2019. Skiljer en hel grad bak och en halv fram. Det går IKKE att cykla DC med den. UC borde passa ännu sämre. Kanske lättare grus om den inte har för smala däck för det?

EDIT. Nu hör jag är att det ENBART är ok med OCCAM och Alpha under 2020. My bad.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer