Gammal univega alpina 502

Jkthn

Medlem
Hej som gammal cykelentusiast såg går tankarna att börja igen.
Har en gammal
univega alpina 502
18,5” 47cm ram
stx växelsystem
26” hjul
Nyservad
hur ligger det till med värde? Kan man få något för en sådan?

Bilagor

• E42BD984-CE5D-4F84-98CC-52527D934935.jpeg
    E42BD984-CE5D-4F84-98CC-52527D934935.jpeg
    612 KB · Besök: 475
  • 9ED951C8-B31E-4B8D-913C-F8187AC08362.jpeg
    9ED951C8-B31E-4B8D-913C-F8187AC08362.jpeg
    664.5 KB · Besök: 271
  • 663C73D7-36BD-45BE-945D-C703D5C4231E.jpeg
    663C73D7-36BD-45BE-945D-C703D5C4231E.jpeg
    628.9 KB · Besök: 279
Har renoverat en Univega alpina för några år sen. Kan bli en trevlig cykel att ta till affären eller stationen men kan också dra iväg med pengar iom ALLT kan behöva bytas. Det finns en tråd som heter typ ”vad är cykeln värd” börja där. Min erfarenhet är att ramarna absolut är värda en chans till. Lycka till!

Härlig hoj! Av bilderna att döma ser den ut att vara i hyfsat fint skick dessutom! Om nu inte allt redan funkar så tippar jag på att den borde gå att få fullt fungerande för i princip inga pengar alls. Beroende på skick så borde den väl vara värd 1000-2000 kr tänker jag mig.

Om du nu bara går i tankarna på att börja igen, så hade jag ju fräschat upp univegan och börjat på lättare stigar med den. Kanske inte modernaste geometrin, men enligt mig en kul och skön cykel. Vill du sen sälja den så får du säkert en tusenlapp eller två.
Jag började med min univega när jag började cykla mer igen, innan jag upplevde det som att ja ville ha mer.
Jag cyklar fortfarande med min univega alpina 550, och älskar den fortfarande, haft den ny sen 1996.
Se över växlar, bromsar och släng på ett par fräscha däck och ut och cykla.

Har själv kvar min Univega Alpina 600, köpt ny 95-96 för strax under 6000 tror jag. Numera touringkittad för frun och 3x8 istället för 3x7. Som redan föreslagits,1000-2000kr nånstans eftersom skicket ser fint ut. Behåll den om du kan tycker jag.

Har en liknande cykel som blivit supertrevlig touringcykel med lite kortare styrstam, nytt styre, ny drivlina, nytt bakhjul, nya däck, nya bromsar, nya reglage, ny sadel.

Gick på lite drygt 3000:- men supernöjd över resultatet från rostig skrothög till fantastisk touringhoj. Som fortfarande ser incognito ut och har därmed väldigt låg stöldrisk!

Din Univega ser ut att vara i ganska bra skick så bara kör!

Hej som gammal cykelentusiast såg går tankarna att börja igen.
Har en gammal
univega alpina 502
18,5” 47cm ram
stx växelsystem
26” hjul
Nyservad
hur ligger det till med värde? Kan man få något för en sådan?
500 - 1000kr om du säljer den gissar jag men jag tycker du skall behålla den. Med en fin reducerad CrMo-ram och med pålödda fästen för lite allt möjligt är det en riktigt bra bikepacking/expeditionbike/monstercross även med dagens mått och en cykel du kan ha mycket kul med :)

Som obotlig bakåtsträvare håller jag med föregående inlägg. Om cykeln passar i storlek och förutsatt att du inte har progressiv cykling i sikte så vore enda anledningen att skaffa något moderna att det kan vara kul och inspirerande att belöna sig med något nytt-å-fräscht (vilket iofs inte behöver vara fel).

Om storleken är ok så har du grunden till en riktigt grym vardagscykel, pendlare och/eller touring-/bikepacking-cykel.

Det må vara lika gubbigt som det låter, men att bygga med motsvarande kvalitet idag hade kostat skjortan och ena njuren. Och omvänt, de pengar som du kan få för cykeln vid en försäljning (skulle gissa att kring tusenlappen vore rimligt) räcker inte till kattskit ens.

Behåll cykeln och gör en saftig byggtråd!

Som obotlig bakåtsträvare håller jag med föregående inlägg. Om cykeln passar i storlek och förutsatt att du inte har progressiv cykling i sikte så vore enda anledningen att skaffa något moderna att det kan vara kul och inspirerande att belöna sig med något nytt-å-fräscht (vilket iofs inte behöver vara fel).

Om storleken är ok så har du grunden till en riktigt grym vardagscykel, pendlare och/eller touring-/bikepacking-cykel.

Det må vara lika gubbigt som det låter, men att bygga med motsvarande kvalitet idag hade kostat skjortan och ena njuren. Och omvänt, de pengar som du kan få för cykeln vid en försäljning (skulle gissa att kring tusenlappen vore rimligt) räcker inte till kattskit ens.

Behåll cykeln och gör en saftig byggtråd!
Jag håller med i allt förutom att det är bakåtsträvande, för mig handlar det inte ett dugg om det utan enbart om funktionen och till viss del även om prisvärdhet. Ta 3x8 som exempel, långt mera robust än dagens 1x12 och minst lika bra funktionsmässigt. För en cykel som är tänkt att användas och användas hårt under lång tid skulle jag inte tveka att säga att 3x8 är det klart bättre systemet oavsett prisfrågan. Skivbromsar har sin poäng men är inte avgörande tycker jag och tittar vi på det väsentligaste, ramen är den väl i klass med dagens stålramar av god kvalitet.

Tillbaka
Topp