Gömmarskogen Huddinge, cykelförbud???

mag4s

Medlem
Var ute ikväll och njöt av Gömmarskogen som vanligt. Vid första vattenpausen kommer en löpare och hojtar "ni som gillar att cykla kan väl maila kommunen så att dom öppnar spåren för er". Hajade ingenting först men insåg att han med hög nivå av ironi störde sig på cyklister i spåren. Så, fram med google och kommunens hemsida bland mygg och svett. Läste mig till att det inte finns några generella förbud mot cykling i naturreservat (Huddinge kommun) men att det kan införas i lokala ordningsföreskrifter. Någon sådan finns inte. Cykling skall dock ske på anvisad väg. Tolkar man kommunens karta över vandringsleder så är det en cykelsymbol vid spårcentralen. Mao får man cykla på vandringsleder???( förutsatt att man visar hänsyn till gående/löpare) Någon som vet?

Hoppas verkligen inte det, Gömmarskogen är anledningen till mit mtb-återfall med jämna mellanrum. Så, jag undrar detsamma.

Enligt boken "Mountainbike kring Stockholm" från häromåret är det enbart tillåtet att cykla spåret som är utmärkt med svartvita markeringar (= 15 fina km).

lottta sa:
Enligt boken "Mountainbike kring Stockholm" från häromåret är det enbart tillåtet att cykla spåret som är utmärkt med svartvita markeringar (= 15 fina km).

Fast den går ju till stora delar på samma spår som övriga, speciellt 10 km slingan.

mag4s sa:
Läste mig till att det inte finns några generella förbud mot cykling i naturreservat (Huddinge kommun) men att det kan införas i lokala ordningsföreskrifter. Någon sådan finns inte. Cykling skall dock ske på anvisad väg. Tolkar man kommunens karta över vandringsleder så är det en cykelsymbol vid spårcentralen. Mao får man cykla på vandringsleder???( förutsatt att man visar hänsyn till gående/löpare) Någon som vet?

Ungefär så har jag också välvilligt tolkat det, men tänker inte börja rådfråga kommunen för att ta reda på deras tolkning av texten... Ut o kör, men med det största och vänligaste leendet du kan uppbringa om du mot förmodan möter någon, samt ge fan i att STRAVA-hetsa i nedförsbackarna!

Jag är helt med dig Larsaw. Nu har jag gått igenom alla lokala trafikföreskrifter och det finns inget generellt förbud mot cyklar i Gömmarens naturreservat. Vi kör på och visa hänsyn i vanlig ordning så får vi nog cykla där länge till (förhoppningsvis)

Det är föreskrifter i beslutet om naturreservatet som avses:

Föreskrifter för Gömmarens naturreservat
Ordningsföreskrifter med stöd av 7 kapitlet 30 § miljöbalken
Utöver föreskrifter och förbud i lagar och författningar är det för allmänheten förbjudet att:
1. - förstöra eller skada fast naturföremål eller ytbildning genom att borra, rista, hacka, spränga eller måla.
2. - bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar samt att skada vegetationen i övrigt genom att gräva upp växter såsom ris, örter, mossor eller lavar.
3. - framföra motordrivet fordon eller annat fordon såsom cykel annat än på anvisade vägar.
4. - störa djurlivet (t.ex genom att klättra i boträd, uppehålla sig i närheten av fågelbo eller gryt, döda däggdjur, fåglar, kräl- och groddjur).
5. - beträda Stora Måsön i sjön Gömmaren under perioden 1/4 - 15/7.
6. - fiska i sjön Gömmaren utan erlagt fiskekort.
7. - göra upp eld annat än på anvisade och iordningställda platser.
8. - ställa upp husvagn eller släpvagn.
9. - rida annat än på anvisade vägar, stigar och områden.
10. - medföra okopplad hund eller annat okopplat husdjur.
11. - på ett störande sätt använda radioapparat, grammofon, bandspelare, musikinstrument e d.
12. - sätta upp skylt, tavla, plakat, affisch eller liknande.
13. - parkera annat än på anvisade platser.

https://d125nduhgscjso.cloudfront.n...F_reskrifter_f_r_G_mmarens_naturreservat1.pdf

Resonerade kring denna jag med och tolkar det som om att man inte får cykla överallt i skogen, men att man får cykla i motionsspåren som då blir likställa med "anvisad väg". Det fanns ett utlåtande från en kommunal tjänsteman som uppger att man inte har något förbud i Huddinge gällande att cykla i motionsspår (kommunen likställer vandringsled och motionsspår), men att gående och löpare har företräde och att hänsyn skall ges åt dessa. Tänk att en cykeltur ska vara så komplicerad....

Fast om det finns en speciell föreskrift för Gömmarens naturreservat som säger något borde väl den övertrumfa att man inte har något allmänt förbud mot detta?

I min värld låter termen "anvisad väg" som en väg där det finns någon skyltning som indikerar att det är OK att cykla. Avsaknad av explicit förbud låter för mig konstigt att likställa med anvisad.

mag4s sa:
likställa med "anvisad väg"

Anvisad väg brukar likställas med en text eller symbol som visar att cykling är tillåten och vanligtvis är dessa anlagda grusstigar. Huddinge kanske gör en annorlunda tolkning än andra kommuner. Vanligtvis råder cykelförbud på motionsspår, men det kan vara lite fluffigt när motionsspåren delas med grusade stigar eller leder.

Jag har cyklat där i snart 10 år och har blivit stoppad en gång av en skogvaktare. Det var för ca 8 år sedan och då var han mycket tydlig med att cykling INTE var tillåten.
Mailade fram och tillbaka med kommunen och länkade till brittiska "trail centers" men fick ingen tydlig respons.
Har dock för mig att dom lättat något på reglerna sedan dess...
Annars gäller det väl som vanligt att vara övertrevlig mot folk och visa hänsyn.

Sitter skylt om cykelförbud (gjorde iaf.) på infotavlan vid spårcentralen. Men det sitter även 70-skyltar på Essingeleden..

Freddan81 sa:
Jag har cyklat där i snart 10 år och har blivit stoppad en gång av en skogvaktare. Det var för ca 8 år sedan och då var han mycket tydlig med att cykling INTE var tillåten.
Mailade fram och tillbaka med kommunen och länkade till brittiska "trail centers" men fick ingen tydlig respons.
Har dock för mig att dom lättat något på reglerna sedan dess...
Annars gäller det väl som vanligt att vara övertrevlig mot folk och visa hänsyn.
Lagar och regler är inget för dig alltså?
Vad har f.ö. brittiska "trail centers" med regler i Sverige att göra?

Tycker ni det är ok att cykla Gömmaren (svart/vit) motsols?
Det skulle innebära att jag får 15km "ny" stig att cykla. Samtidigt mötte jag cyklister igår (jag medsols, de motsols) och det känns onaturligt.

desmo sa:
Tycker ni det är ok att cykla Gömmaren (svart/vit) motsols?
Det skulle innebära att jag får 15km "ny" stig att cykla. Samtidigt mötte jag cyklister igår (jag medsols, de motsols) och det känns onaturligt.

Om jag vill utmana mig själv med att klara S/V utan fotisättning så är det motsols som gäller, annars medsols för att få mer flow’ig stig vill jag minnas, men det var länge länge läääänge sen jag körde hela rundan ( roligare att bomba SBR-sträckorna... :)

Senaste svaren från kommunen är inte vad jag hoppats på: https://kontakt.huddinge.se/org/huddingekommun/d/gommarens-naturreservat-reflexer-lopning-och-cykli/

Varför Gömmaren ska skilja sig från övriga fattar jag inte, och stigarna gör ju att medelhastigheten är väldigt låg. Ingen har hittills sagt något och jag tror mig inte ha stört någon heller så jag fortsätter att cykla i min närskog. Skogen är så stor och inte så trafikerad att jag upplever att naturen tar stryk av några cyklister.

Skogsnalle sa:
Senaste svaren från kommunen är inte vad jag hoppats på: https://kontakt.huddinge.se/org/huddingekommun/d/gommarens-naturreservat-reflexer-lopning-och-cykli/

Varför Gömmaren ska skilja sig från övriga fattar jag inte, och stigarna gör ju att medelhastigheten är väldigt låg. Ingen har hittills sagt något och jag tror mig inte ha stört någon heller så jag fortsätter att cykla i min närskog. Skogen är så stor och inte så trafikerad att jag upplever att naturen tar stryk av några cyklister.

...så länge det inte är elcyklister, för då jävlar...

Varför ens försöka väcka den björn som sover? Det enda som kan komma ut av att pressa kommunen i frågan är skyltar om cykelförbud.

Henrik83 sa:
Varför ens försöka väcka den björn som sover? Det enda som kan komma ut av att pressa kommunen i frågan är skyltar om cykelförbud.

+1 om dom inte redan kände till att det cyklades MTB på markerade motionsslingor tidigare, så vet dom om det nu :(

Själv så cyklar jag så sällan i området så det kvittar...

Jag tycker iofs att det är bra att äntligen få svart på vitt vad som gäller i Gömmarområdet, även om det känns surt eftersom jag bor bara ett stenkast från området. Men det finns så många andra skogar att köra i runt Huddinge så varför köra där man inte får?

Förresten, var det inte någon inom Stockholms stigcyklister som hade planer på att ta upp en dialog med kommunen om Gömmaren för att försöka hitta en lösning? Det tror jag kan vara rätt väg att gå. Det finns så otroligt många stigar i området, så att markera upp en dedikerad MTB-slinga på en mil eller så utan att det störa vandrare på vandringslederna borde kunna fixas utan större problem.

desmo sa:
Gandalf sa:
Men det finns så många andra skogar att köra i runt Huddinge så varför köra där man inte får?

Från Älvsjö-hållet är Gömmaren min första "skog". Vilka andra skogar kan du tipsa om? Visättra?

Japp. Och Flottsbro som har två kortare MTB-stigar. Det är dock lite längre transportsträcka till dessa ställen från Älvsjö, men det betyder bara att du är mer uppvärmd när det roliga börjar ?

Har i snitt 2 besök till gömmaren per vecka, oftast på lite ”udda” tider, som tex i går (fredag och regn ) ca 18-20 såg inte en enda människa på hela svartvita inte Heller när svartvita går tillsammans med de andra lederna.

Jag upplever de gånger jag möter folk att de alltid hälsar. Jag har alltid respekt för de jag möter, saktar alltid in osv.

Har även mött en skogsvakt när jag cyklat på asfalts vägen som går från kungenskurva området.. bara glada miner.

De finns ett tältläger med zigenare som bosatt sig i skogen, det stör inte mig men borde störa ”häst tjejerna/SD Svenssons/kommunen” mer än trevliga cyklister.

De enda idioter jag mött är de strava hetsande xc blöjgubbarna.

Jag kommer fortsätta köra hur som helst.

Lånar tråd.....! :) Kan ni som testat rekommendera att cykla i Gömmaren med en gravel? Elle "måste" man ha MTB? Läsning mellan raderna - jag vill alltså inte ha så svårt tekniskt

Tillbaka
Topp