Gp5000 Jag ger upp - för tajta!

Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Dags att byta däck på racern, jag tänkte att gp 5000 är väl det korrekta i år. Fyndade ett par 25 mm och började byta. Men det går ju knappt ens med gamla däckkrängare av stål. När jag får på dem och konstaterat att jag har nypt en slang så inser jag att dessa däck kommer jag aldrig att kunna byta vid vägkanten. Så nu ligger de i sina kartonger och åker strax upp på köp och sälj.
Men vad ska jag ha istället? Gärna i 28 mm den här gången, och lätta att lägga på på gamla vanliga smala fälgar.

Undrar Ulf Lundqvist
 

Bengt-re

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Iofs blir de lättare att både få av och på efter att ha setat pumpade på fälg i någon dag.

Körde du TL eller de vanliga? Jag satte på ett GP 5000 (inte TL) 28mm på randocykeln och det var inte överdrivet svårt att montera på gamnaldax fälg.

På andra racern kör jag gp 5000 TL 25mm på TL fälgar och de är lite ondskefullare att montera....
 
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Iofs blir de lättare att både få av och på efter att ha setat pumpade på fälg i någon dag.

Körde du TL eller de vanliga? Jag satte på ett GP 5000 (inte TL) 28mm på randocykeln och det var inte överdrivet svårt att montera på gamnaldax fälg.

På andra racern kör jag gp 5000 TL 25mm på TL fälgar och de är lite ondskefullare att montera....

Står inget om tubeless eller TL så det är nog de vanliga.
/Uffe
 

GoranS

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Stilen är viktig. Men nu är jag lite desperat så nu är nog funktion prio ett.
/Uffe
Jag har haft Michelin-, Continentel- och Vittoria-däck (lite olika varianter), både 23 och 25 mm, på Shimano-, Mavic- och Fulcrum-fälgar. Bara kanttråd. Har varierat lite hur trögt det varit att få på däcket när det varit nytt men har alltid gått utan däckjärn eller tricksande med såpa/tvålvatten/... Med detta bara sagt att jag har svårt att se att det skulle finnas något generell kombinationsproblem. Däremot kan säkert finnas däck-fälgkombinationer som är tuffare än andra.
 

GoranS

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Jag gör ett test. Jag kränker på ett däck på en gammal fälg, gick lite lättare än mina vanliga. Nu får det stå några dar med riktigt högt tryck, så redovisar jag resultatet i veckan. Man kanske inte ska ge upp vid första motgång

/Uffe
Jag har varit med om att det när jag börjat känts alldeles hopplöst men när jag hållit på en bra stund har det helt plötsligt gått. Vet inte om det beror på att jag fått till tekniken eller om jag förändrat något i däcket som gör att det går lite lättare. Sen finns säkert kombinationer jag skulle gå bet på för jag är absolut inte stark i nyporna. Hittills har jag dock klarat mig även om det ibland tagit en stund.
 

Herr Thomas

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Samma sak hände mig när jag skulle montera GP5000 på Reynolds TL 50 mm fälgar. Till slut gav jag upp och åkte till cykelverkstan. Mecken trodde det skulle bli en enkel sak men efter 30 resultatlösa minuter gav han också upp.
Jag fick frågan om vi skulle prova med ett annat däck i stället och i det läget hade jag inte mycket att välja på. Vi provade med ett Bontrager R3 och det gled snällt på fälgen. GP5000 är svåra med vissa fälgar medan det går enkelt på andra.
 

NickPick

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Samma sak hände mig när jag skulle montera GP5000 på Reynolds TL 50 mm fälgar. Till slut gav jag upp och åkte till cykelverkstan. Mecken trodde det skulle bli en enkel sak men efter 30 resultatlösa minuter gav han också upp.
Jag fick frågan om vi skulle prova med ett annat däck i stället och i det läget hade jag inte mycket att välja på. Vi provade med ett Bontrager R3 och det gled snällt på fälgen. GP5000 är svåra med vissa fälgar medan det går enkelt på andra.
Gjorde samma på Reynolds 65 eller vad dom är… däckets maxtryck fick på det tillslut. 8 bar är ju riktigt läskigt i min värld…
 

glitch

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Reynolds fälgar från för ett par år sen är vidriga. Jag har aldrig gråtit så mycket över däckmontage när jag skulle montera däck på Strike 62 tubeless...
 

Peth

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
9FE3849B-E116-4B53-BE99-05051852D1F6.jpeg
 

Kashedian

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Fick punka två gånger idag på Värmdörunda (100km) och upplevde samma sak som dig. Första bytet tog 45 minuter, andra tog knappt 20. Övning ger färdighet - och det går säkert att uppföra processen ännu snabbare, jag hade trots allt en halvt förlamad vänsterhand och använde huvudet på QR-axeln för att kränga däcket.

Continentals är generellt lite jobbiga att ha med och göra tycker jag, särskilt GP5000 och deras dubbdäck, men vad gör man inte för att spara 5watt.
 

argungu

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Har samma problem: GP5000 25 mm (ej TL), på DT Swiss fälg. Lyckades inte få på däcket. Försökte trycka kanttråden på ena sidan in mot mitten av fälgen för att kunna kränga på på andra sidan, som jag läst att man ska göra, men icke. Fler tips mottages tacksamt.
 

Pepposi

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Vänta in en dag med soligt väder och låt däcket ligga i solen i 10 minuter. Sedan är det lätt att kränga på även GP 5000 (knepigt vid vägkanten dock)...
 

C-dale

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Samma sak hände mig när jag skulle montera GP5000 på Reynolds TL 50 mm fälgar. Till slut gav jag upp och åkte till cykelverkstan. Mecken trodde det skulle bli en enkel sak men efter 30 resultatlösa minuter gav han också upp.
Jag fick frågan om vi skulle prova med ett annat däck i stället och i det läget hade jag inte mycket att välja på. Vi provade med ett Bontrager R3 och det gled snällt på fälgen. GP5000 är svåra med vissa fälgar medan det går enkelt på andra.
Precis Mina 5000 var omöjliga på ett par Slowbuild kf-fälgar, men gick att kränga på ett par American Classic.
Är de nya 5000S betydligt lättare eller ej?
 

Joppe_k

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Ibland får man en fälg/däck-kombo som är ovanligt svår. För ett par år sen skulle jag montera ett par Conti Der Baron på en Spankfälg med inverterad profil (ingen mittränna). Värsta jag varit med om. Kämpade i timmar. Fick tillslut på dem efter att ha införskaffat rejälare däckjärn men jag hade ont i händerna i veckor efteråt ändå.
 

tjolahopp

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Däck som är TL ready, samt fälgar som TL har snävare toleranser, för passa ihop. Om ett däck som är TL ready, men fälgen är inte det då kan man få problem därför fälgen är för stor, dvs inte uppfyller TL ready kraven för fälgarna.
 

ranic.se

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Har samma problem: GP5000 25 mm (ej TL), på DT Swiss fälg. Lyckades inte få på däcket. Försökte trycka kanttråden på ena sidan in mot mitten av fälgen för att kunna kränga på på andra sidan, som jag läst att man ska göra, men icke. Fler tips mottages tacksamt.
Börja alltid bort från ventilen och jobba dig uppåt. När du sen kommer fram till ventilen så kan den tryckas in en liten bit för att slangen ska komma högre upp i däcket så du får mer utrymme nere vid fälgkanten. Ingen uppvärmning och annat galenskap utan gör bara såhär så ser du att det funkar utmärkt.

Däcket ska också rullas på med handflatorna och inte forceras med tummar. Däckpartiet som ska rullas på fälgen ska peka bort från din kropp och så lägger du händerna över däck och fälg så handflator greppar däcket uppifrån och rulla sen som deg uppåt och bakåt mot dig. Rulla och inte trycka och forcera för det senare är omöjligt. Prova annars får jag spela in en video eller leta om någon annan redan har gjort nåt sånt på youtube eftersom många verkar göra fel och börja vid ventilen vilket är ren galenskap.
 

jasbru

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Det kan hjälper mycket att montera däcket med en "tire bead jack" som den här:

eller här:

Jag rekommenderar den från "Kool Stop" men den andra från "BBB" funkar också.

Jag cyklar med GP5000 på ett par cyklar, och tar alltid en tire bead jack med mig - det hjälper när det är kallt mitt på natten och man måste byte däcket :)
 

C-dale

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Däck som är TL ready, samt fälgar som TL har snävare toleranser, för passa ihop. Om ett däck som är TL ready, men fälgen är inte det då kan man få problem därför fälgen är för stor, dvs inte uppfyller TL ready kraven för fälgarna.
Felet är att tillverkarna inte enats om en standard för TL, men det lär vara på g.
 

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Kan inte nog understryka vikten av övrig däckskant nere i botten av fälgen. Vidare är buntband på ena sidan och däckjärn på andra sidan för att bryta ihop glipan stegvis ett gammalt indiantrick.

För att retas lite har jag inga problem med gp5k (ej TL) på mina LBC Falcon TL-fälgar.
 
Senast ändrad:

Drosa

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Eller så kör man med veloflex eller pirellidäck i stället. Där räcker till och med min handkraft för att få på däcken utan problem. Vittoria är dock ett h-e att få på.
 

anbj

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Det kan hjälper mycket att montera däcket med en "tire bead jack" som den här:

eller här:

Jag rekommenderar den från "Kool Stop" men den andra från "BBB" funkar också.

Jag cyklar med GP5000 på ett par cyklar, och tar alltid en tire bead jack med mig - det hjälper när det är kallt mitt på natten och man måste byte däcket :)

BBB BTL-78 kan jag verkligen rekommendera, en av mina bästa investeringar !!
 

d_anders

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Som ranic förklarar så är det halvt omöjligt att få på det sista av ett rimligt tajt däck genom att trycka eller dra däcket med händerna radiellt i och med att man då inte får någon hävarm. När man istället vrider över däcket så får man en hävarmseffekt som långt överskrider det extra friktionsmotståndet som uppstår av att däcket tvingas glida mot fälgen.
 

Overlake

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Tekniken är att få in däckkanterna i botten av fälgen.
Har krängt på ett antal 5000 nu på mina hjul (Samtliga TL eller S TR) och så snart däcket ligger fint i mitten/botten på ena sidan går det att (nästan) för han kränga på den på fälgen. Brukar ha ett eller två däckjärn( i plast) för att låsa fast det när jag pressar sista delen över kanten.
Har monterat 5000 TL/TR på Ron, Dt Swiss och Reynolds-hjulen nu.
Så tricket är att få ner den i skåran i mitten och försöka att hålla det där hela vägen runt under monteringen.
 
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Uppdatering/avslutning

Däcken har stått hårt pumpade i tre dagar och nu har jag gjort ett nytt försök. Ingen skillnad. Jag ger således upp, däcken finns på köp och sälj.
Ska bli spännande att se vad det blir i stället.
Tack för uppmärksamheten och responsen.
/Uffe
 

Pfaff

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!

argungu

Medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Du kan hämta det väsentliga här https://www.schwalbe.com/en/tubeless-laufradanforderungen med flera länkar alldeles gratis.
Uppenbart skedde det en justering av däck/fälgstorlekar för något eller ett par år sedan, det kan vara det som spökar för flera.

Intressant. Standarden har alltså ändrats, gäller det även för vanliga däck med slang? I så fall förstår jag varför det var så svårt den här gången. Jag har använt Continental tidigare utan problem, visserligen Ultra Sport och inte GP5000.

Vilka däck ska man välja istället? Andra tillverkare har kanske gjort samma ändring av storlekarna.
 

kais01

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Intressant. Standarden har alltså ändrats, gäller det även för vanliga däck med slang? I så fall förstår jag varför det var så svårt den här gången. Jag har använt Continental tidigare utan problem, visserligen Ultra Sport och inte GP5000.

Vilka däck ska man välja istället? Andra tillverkare har kanske gjort samma ändring av storlekarna.
det verkar inte som däcksätets standard särskilt väsentligt avviker från tidigare 622 mm? ett övermått på 0,45 mm tolerereras, men bara 0,05 mm undermått.

eller vad menar ni ändrats?
 

Pfaff

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
det verkar inte som däcksätets standard särskilt väsentligt avviker från tidigare 622 mm? ett övermått på 0,45 mm tolerereras, men bara 0,05 mm undermått.

eller vad menar ni ändrats?


Vi menar att vi KAN ha råkat ut för ett däck som uppfyller minimimåttet på en fälg som uppfyller maximummåttet.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Gp5000 Jag ger upp - för tajta!
Jag vet inget, min formulering var menad som en fråga till Pfaff.


Om de följer den standarden som de (flesta) verkar vara överens om har alla utom WTB (finns i ett dokument nånstans bland länkarna) skall det vara lika. Men det finns ju toleranser så har man otur så. Fast det är en gissning, svårt att mäta upp själv.
Själv kör jag numera Schwalbe lite överallt men det är mest för att de är rimligare prissatta än Conti. Eller åtminstone kan hittas billigare.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer