Hjälp en förvirrad cyklist som behöver ny SRAM Eagle drivlina 🙄

TobiasLj

Aktiv medlem
Hej,

Sitter och skall beställa ny kedja, kassett och klinga till min cykel men blir tyvärr bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser på SRAMs hemsida, nätbutiker och tittar på cykeln.
Om vi börjar med det enkla; Växeln är en XX1 Eagle och den skall inte bytas, som tur är. Kedjan är en XX1 Eagle (vad jag vet är det bara den som finns i "guld") och jag antar att det inte finns någon anledning att titta på något annat.

Kassetten är en XG-1295 10-50 och där börjar förvirringen. I min värld är 1295 samma som X01 och 1299 är XX1. Tittar man på SRAMs hemsida verkar det stämma men på Bikester finns två XG-1295 10-50:
XX1 XG-1295 Kassett 12-växlad svart

XG-1295 Eagle Kassett 12-speed svart

Är det samma? Hittar inte två varianter på SRAMs hemsida. Finns det någon anledning att betala det som en 1299 kostar? Det är ca 700:- i skillnad.

Klingan är jag lite osäker på men det står "SRAM 32T Eagle Technology X-Sync 2 SL". Tittar man på SRAM's hemsida finns det två varianter:

För båda dessa finns lite olika bilder men det står inte vad som är unikt för varje. Några är ovala, vilket min inte är så de kan uteslutas men vad skiljer i övrigt? Vad står "SL" för?
Går jag inte och börjar titta på Bikester blir det än mer förvirrande...

Hade det inte varit för bakhjulet hade jag gått tillbaka till beprövad mark och beställt Shimano XTR men nu får det förbli SRAM tills hjul, drivlina, växel och vevparti ger sig samtidigt :-)

eucalyptus

Aktiv medlem
Båda är X01 1295, iaf om man kollar bilderna. Så är nog mer Bikester som gjort bort sig :)

Ha dock i åtanke att det numera finns 10-52 vilket kan göra en förvirrad om man letar Eagle-kassetter! Det görs fortfarande 10-50 iom efterfrågan finns.

SL brukar står för Super Lightweight. Just klinga så hade jag rekommenderat att skrolla R2 bike efter det fästa du har, 104 bcd eller vad det nu är. Finns mängder av klingor i roliga färger och utföranden. Garbaruk är alltid ett säkert kort.

eucalyptus

Aktiv medlem
FYI någon säljer Garbaruk-kassetter på K&S nu som kanske passar?
Fanns både XD och micro spline

MagerValp

Aktiv medlem
Problem med databasen här igen så jag kan inte pejsta en bild, men om du ställer in lite filter här så klarnar det kanske:

Prestandamässigt finns det väl ingen anledning att köra XX1 över X01.

eucalyptus

Aktiv medlem
Tack för tipset. Är Garbaruk bättre än SRAM XX1, billigare men ok eller bara coolare?
Bättre är det inte, men inte nämnvärt sämre :) Förmodligen svårt att avgöra på blindtest.

XX1 är fantastiskt bra men man köper kanske det främst för de läckra färgerna och fräst ur ett enda stycke, ingenting slår en regnbågsfärgad XX1 kassett ;)

Garbaruk finns också i roliga färger på största drevet som går att matcha med identisk färg på både framklinga och pulleys. De håller en låg vikt och en rimlig prislapp.

C-dale

Aktiv medlem
Skiljer väl bara några få gram på en XX1 o XO1 kassett.Inte värt pengarna. XX1 o XO1 skall väl hålla längre tack vare kromade drev.
Använder också en Sunrace kassett. Funkar ok, men växlar lite råare än XO1.
Hur känns växlingen på Garbaruks kassetter?

hm

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att synas med en snik svart kassett istl för en bling bling blank så går det med x01 .

Jag körde en svart x01 kedja en gång och blev aldrig kompis med den, gnissla och hade sig .. vad det färgen/ytbehandlingen eller bara placebo ?

maRRtin

Aktiv medlem

Rompa

Aktiv medlem
Om du kan tänka dig att synas med en snik svart kassett istl för en bling bling blank så går det med x01 .

Jag körde en svart x01 kedja en gång och blev aldrig kompis med den, gnissla och hade sig .. vad det färgen/ytbehandlingen eller bara placebo ?
Jag har lite samma erfarenhet. Men när beläggningen försvann på rullarna blev den tyst som en vanlig blank kedja.

Topp