Hjälp med att identifiera Fox Talas 36 dämpare?

cubefritzz

Aktiv medlem
Hej alla trevliga MTB förare. Jag har ett stort problem, då jag inte kan identifiera min FOX Talas 36 dämpare. Jag vet inte om det är R eller RC eller RC2. Jag vill gärna genomföra service på min dämpare och köpa rätt reservdelar som gummipackningar, oljor osv mm. Jag vet inte vad jag har. Jag har nu bifogat lite bilder från alla håll och kanter och hoppas nu på att få lite hjälp av någon expert.

Jag vill byta olja/fett samt packningar mm som krävs. Jag vet inte äns var jag skall köpa dessa delar och oljor. Tacksam om någon kan berätta detta också.

Jag är mycket tacksam för hjälp. Se bilder och återkom med förslag på vad för Fox Talas dämpare jag har.....=)

Bilagor

• IMG_6141.JPG
    IMG_6141.JPG
    64.1 KB · Besök: 19
  • IMG_6143.JPG
    IMG_6143.JPG
    68.5 KB · Besök: 12
  • IMG_6144.JPG
    IMG_6144.JPG
    51 KB · Besök: 19
  • IMG_6146.JPG
    IMG_6146.JPG
    37.6 KB · Besök: 20
  • IMG_6147.JPG
    IMG_6147.JPG
    74.7 KB · Besök: 22
  • IMG_6148.JPG
    IMG_6148.JPG
    93 KB · Besök: 18
De två blå rattarna längst ner på dämpsidan är kompressionsrattar, hög och lågfart. rc2= retur och 2 kompjusteringar. Mao har du rc2

+1 på marran

Talas finns i två varianter II och III. Det där ser ut som en II:a. För att serva den krävs ett specialverktyg, TALAS IFP Charging Tool (FOX PN: 803-00-127). Se serviceinstruktion jag länkade till tidigare.

32-varianten av Talas II vet jag att det gick att serva utan att fylla ifp:n och ändå få fullgod funktion. Tror faktiskt det var AddeN som tipsade om det. Om motsvarande gäller för 36:an vet jag dock inte.

Tack för att ni löst mitt problem gällande Talas modell. Skall genast kolla länken som du skickat. Vad är en ifp?? =) Var i Sverige kan man köpa alla oljor och packningar man behöver för att genomföra en service? Om inte Sverige var? Vill väldigt gärna beställa delarna, som krävs och likaså oljorna. Tack för all hjälp.

Senast ändrad:
IFP, Internal floating piston. Den håller isär luft och olja vilket hindrar oljan från att bilda skum och tappa prestanda.

Hittade en bild som visar principen.
Floating_Piston_Info-01.jpg

IFP-verktyget behövs p.g.a. att luftventilen sitter väldigt avigt till i Talasen.

Olja köper du av din lokala MC-handlare. Billigare och kanske även bättre än vad cykelhandlarn har.

Tillbaka
Topp