Hjälp med Manitou Machete service

henkan_2001

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte bara byta olja i ytterbenen på grabbens framdämpare. Det är en Manitou Machete som sitter på en Canyon Neuron Young Hero.

När sätter tillbaka benen får jag inte rätt på det högra benet. Det fungerar alltså inte att justera trögheten eller att låsa dämparen.

Efter att ha läst servicehäftet flera gånger inser jag att jag troligen måste hälla ut oljan från dämparbenet för att sedan återinstallera det.

När jag hällde ut oljan följde det med en ring så låg i botten av röret. Se bilder.

Någon som vet jag det än skall fylla för funktion?

Har dock lite problem att hitta exakt rätt service manual då den k te riktigt matchar någon av de manualer jag hittat. Cykeln köptes från Canyon hösten 2024 och manualen som gäller Machete 2023+ stämmer inte riktigt, liksom inte den tidigare versionen.

Någon annan som servat en Machete själv och kan dela med sig om lite tips?

Bilagor

• IMG_4460.webp
    IMG_4460.webp
    180.2 KB · Besök: 64
  • IMG_4459.webp
    IMG_4459.webp
    180.5 KB · Besök: 54
  • IMG_4461.webp
    IMG_4461.webp
    179.4 KB · Besök: 51
Tjena,

Det ser ut som att kolven har lossnat från dämparenheten. Ringen du har fått ut är brickan vid pilen och det du har kvar i röret är dämparkolven under.

Länkar manualen jag hittade längst ner men jag tror du behöver följa stegen på sidan 16+17.
Ta ut returdämparen också så du kommer åt att knuffa ut kolven. Var försiktig så du inte repar insidan av innerbenet.

Det kommer ligga lite andra lösa delar under kolven. Svårt att se på bilden men troligtvis några brickor och en mutter. Förhoppningsvis har bara muttern lossnat och inget har gått sönder.
1749792375360.webp

PDF

Det var mycket riktigt så att den troligen skruvat ur när jag skruvade ut Kwik Toggle.

Fick dock inte riktigt rätt på det ändå, oavsett i vilket läge jag sätter vredet i till Kwik Toggle så
märker jag inte någon skillnad på hur lätt dämparen är att trycka ihop. Antar att jag får vrida och justera så att man oljan hindras i det enda läget.

Vidare känns det som att gaffeln blivit 150mm istället för 130mm. Får ta en titt på det igen en kväll när jag har mer energi till det.

Tillbaka
Topp