Hur mycket bättre är hjul och hjul?

dahjo061

Medlem
Jag fick min första fincykel i höstas (Canyon Grizl 7) och med dem kom ett par DT Swiss Gravel LN. På asfalt (gäller inte uppförsbackar) cyklar jag lika fort på de hjulen med 2,1" Schwalbe Thunder Burt som jag gör med mina Mavic Allroad med 32 mm Schwalbe Pro One. Jag använder https://silca.cc/en-eu/pages/pro-tire-pressure-calculator för att sätta lufttrycket. Är det verkligen så stor skillnad på hjul och hjul så att mtb-däck kan vara snabbare än landsvägsdäck på asfalt? Eller finns det andra saker jag kan testa?

Thunder burt ska vara snabbrullade för att vara mtb-däck, enligt teoretiska siffror så ska det vara väldigt liten skillnad mot Pro one (källa chatgpt). Att hjulen skulle påverka i någon högre utsträckning tror jag inte såvida det inte är höga farter och det ena hjulparet är någon form av aero-hjul (vilket det inte är).

Silca däckstryck-kalkylator tycker jag ger för höga värden för att TB ska vara bekväma, iaf den version av däcken jag har.

Har du testat i exakt samma förhållanden med samma effekt i pedalerna? Även små skillnader i vind eller ansträngning tar bort skillnader i rullmotstånd. Jag har själv TB på samma hjul på en Grizl och jämfört med mina tidigare däck (Pirelli Gravel H) så kunde inte jag se någon pålitlig skillnad i rullmotstånd trots att jag försökte köra samma runda med samma förutsättningar med några dagars mellanrum.

Thunder burt ska vara snabbrullade för att vara mtb-däck, enligt teoretiska siffror så ska det vara väldigt liten skillnad mot Pro one (källa chatgpt). Att hjulen skulle påverka i någon högre utsträckning tror jag inte såvida det inte är höga farter och det ena hjulparet är någon form av aero-hjul (vilket det inte är).

Silca däckstryck-kalkylator tycker jag ger för höga värden för att TB ska vara bekväma, iaf den version av däcken jag har.

Har du testat i exakt samma förhållanden med samma effekt i pedalerna? Även små skillnader i vind eller ansträngning tar bort skillnader i rullmotstånd. Jag har själv TB på samma hjul på en Grizl och jämfört med mina tidigare däck (Pirelli Gravel H) så kunde inte jag se någon pålitlig skillnad i rullmotstånd trots att jag försökte köra samma runda med samma förutsättningar med några dagars mellanrum.

Spännande! Då överger jag mina planer på nya hjul. De säger ju att nya hjul är den bästa uppgraderingen, men då gissar jag att nästa steg är modell dyra.

Jag är inte så noggrann, men jag har testat samma runda några gånger och blivit väldigt förvånad över hur nära i fart de kommer. Eftersom jag inte kunde tänka mig att rullmotståndet skulle ligga så nära var min slutsats hjulen.

det är små skillnader i rull utför vi talar om här. både melllan olika däck som var för sig är bland de mer lättrullande, och snarast ännu mindre mellan olika luftmotstånd hos däck och fälg. om inte farten är väldigt hög.

allt annat lika kommer större däckdiameter och bredare fälg leda till bättre rull, med större skillnad ju grövre eller mjukare underlaget är. men tyvärr även högre vikt.

vilket strafffar sig i närmsta uppförsbacke.

Spännande! Då överger jag mina planer på nya hjul. De säger ju att nya hjul är den bästa uppgraderingen, men då gissar jag att nästa steg är modell dyra.

Jag är inte så noggrann, men jag har testat samma runda några gånger och blivit väldigt förvånad över hur nära i fart de kommer. Eftersom jag inte kunde tänka mig att rullmotståndet skulle ligga så nära var min slutsats hjulen.
det är små skillnader i rull utför vi talar om här. både melllan olika däck som var för sig är bland de mer lättrullande, och snarast ännu mindre mellan olika luftmotstånd hos däck och fälg. om inte farten är väldigt hög.

allt annat lika kommer större däckdiameter och bredare fälg leda till bättre rull, med större skillnad ju grövre eller mjukare underlaget är. men tyvärr även högre vikt.

vilket strafffar sig i närmsta uppförsbacke.

Det är egentligen bara uppförsbacke på asfalt som är riktigt, riktigt hemska med Thunder Burt eftersom det gungar fram.

Men när de säger att den bästa uppgraderingen är nya hjul, har jag då förstått det rätt att det allra mest handlar om komfort och inte fart – i alla fall innan det går upp i jättestora summor. Hur mycket ska det till innan jag märker någon skillnad på t.ex. min Allroad (som kostar runt 3500:- paret) på hjul till landsväg. Jag har försökt att läsa på, men när budgeten är ganska låg hittar jag inte riktigt vad jag ska leta efter för att se vad som är en värd uppgradering.

Det är egentligen bara uppförsbacke på asfalt som är riktigt, riktigt hemska med Thunder Burt eftersom det gungar fram.

Men när de säger att den bästa uppgraderingen är nya hjul, har jag då förstått det rätt att det allra mest handlar om komfort och inte fart – i alla fall innan det går upp i jättestora summor. Hur mycket ska det till innan jag märker någon skillnad på t.ex. min Allroad (som kostar runt 3500:- paret) på hjul till landsväg. Jag har försökt att läsa på, men när budgeten är ganska låg hittar jag inte riktigt vad jag ska leta efter för att se vad som är en värd uppgradering.
När man säger att hjul är bästa uppgraderingen tror jag man menar:
-Cyklar kommer oftast med hjul som är billigare än övriga komponenter (nu hör dock Canyon till de tillverkare vars hjul är lite mer i klass med resten)
-För några år sedan var det mer fokus på vikt, dyrare hjul är i allmänhet lättare och ett ganska prisvärt sätt att minska vikten på cykeln, vilket kan ge en kvickare känsla
-Aero-hjul kan spara en del effekt men som @kais01 påpekar påverkar det mer när hastigheten höjs
-Dyrare hjul är ofta enklare att serva än de billigaste, går att hitta reservdelar till och kan byggas om till andra standarder
-Kan vara mer hållbara för samma vikt

Så det är ytterst tveksamt om du kommer att bli snabbare med nya hjul. Men ibland är ju vetskapen om att man har de bästa grejerna det som får en att ta i det lilla extra. Vill du ha fina hjul så ska du absolut köpa fina hjul men räkna inte med att bli snabbare.

En prisvärd uppdatering kan vara att sätta upp däcken slanglöst om du inte redan kör så, eller byte från butyl- till TPU-slang.

uppgradering av hjul när man redan har hyggliga, kostar en del. inga direkta genvägar finns så vitt jag känner till. ganska samlad prisbild på hjul som är 'lite' bättre än de du har.

däremot på highendhjul dvs utanför det du anger som önskemål är prisbilden mer spridd.

viss lindring nås om du bygger hjulen själv.

Jag är inte jätteintresserad av att bli snabbare, men väldigt intresserad av att lära mig. Och bara av de här inläggen har jag lärt mig mycket. Så tack för det. Just hjul har varit en blind fläck. När en lär sig nästan allt på Youtube lär det ju bli en del såna.

Och just att den nya cykeln cyklar så mycket bättre än allting annat jag har har fått mig intresserad av grejer som överhuvudtaget inte alls var aktuellt tidigare.

Sen är det ju det där psykiska. En cyklar snabbare på en snygg cykel, spelar bättre på en snygg gitarr och så vidare. Själv springer jag snabbare med mina svarta löparskor än med mina blå, trots att det är samma modell. Hjärnan är rätt underlig.

Tillbaka
Topp