Isaberg,varför finns det inget intresse av enduroåkning längre?

Hallstedt

Aktiv medlem
Vad har hänt (eller inte hänt) egentlgien?

Nor way försvann för några år sedan, endast en kortare sträcka finns kvar och där är det otydligt hur den ens går. Inget tycks gjort på den på flera år. Går gemensamt med grön slinga innan och avslutar likadant, rätt som det är kommer man rätt in i grön slinga igen med barnfamiljer osv.

Jättestigen, även denna tycks prioriteras bort, numera finns endast halva kvar och där kan det inte gjorts mycket arbete senaste tiden. Även här får man köra sista halvan på ”familjelederna” :/

Sista etappen på albatrossen (blev klart i år) vad tänkte man där egentligen? Ska Det likna en pumptrack? för några hopp är det ju inte iaf. Första delen har blivit så sliten så där har hoppen mer eller mindre försvunnit. Leden är mer som en led fylld med Sten.

Med andra ord finns det bara en enda led från liften som inte är ämnad för ”familjeåkning” och det är den svarta ”No mercy” men den tröttnar man ganska snabbt på också.

Varför har det blivit så och varför vill man inte lägga någon energi på liftåkning? Varannan lift funkar bara för 2 pers, med tanke på vad ett bikepass kostar borde det finnas ekonomi att bygga om resterande också.

Åk över på andra sidan. Allt är dock inte kvar där heller pga kallhygge.

Jättestigen höll väl dåligt och sen har slutet blivit grävd och blev till slutet på albatros istället. Det är ändå ett bra steg upp för barnen. Gissar att det är prio.

Åk över på andra sidan. Allt är dock inte kvar där heller pga kallhygge.

Jättestigen höll väl dåligt och sen har slutet blivit grävd och blev till slutet på albatros istället. Det är ändå ett bra steg upp för barnen. Gissar att det är prio.
Ja men där försvann ju även ”heartbeat”, och de lederna är inte ens skyltade som nedförsleder.

Ja guld att det finns för barnen, men det borde kunna gå lösas utan ta bort annat.
Skrattar lite när man läser inlägg på olika sociala medier om att något cyklat downhill i isaberg,,, mm jo tjena. De lederna går att köra med en landsvägscykel.

Även ragnarök har ju försvunnit och är numera avstängd :/

Isaberg fick kanske lite kalla fötter när folk bröt nacken i Järvsö och ville inte behöva hantera liknande olyckor? 🤷‍♂️

Ja men där försvann ju även ”heartbeat”, och de lederna är inte ens skyltade som nedförsleder.

Ja guld att det finns för barnen, men det borde kunna gå lösas utan ta bort annat.
Skrattar lite när man läser inlägg på olika sociala medier om att något cyklat downhill i isaberg,,, mm jo tjena. De lederna går att köra med en landsvägscykel.

Även ragnarök har ju försvunnit och är numera avstängd :/
Ok, visste inte att även ragnarök var borta. Var inte över där i år eftersom dottern fick för sig att hon skulle maxa liften i år efter att ha vägrat tidigare. Då är man glad albatros finns som omväxling.

Hade de ingen deltävling i år? Ett par ordenliga leder som slash och heartbeat behöver de ju

Dom har kanske gjort en analys och kommit fram till att pengarna ligger i barnfamiljerna?

Det har de garanterat. Det verkar funka även om jag inte förstår hur de räknar hem den enorma volymen i det nya huset.

Jag tror ändå att det är viktigt att det finns några leder för pappa och storebror.

Å andra sidan. 9 av 10 håller sig i pelikanen och inget tryck i liften men dubblerad personal

Känns som jag kan stryka Isaberg från min bucketlist…

Det kommer att komma en helt ny led på "baksidan" från liften sett, förmodligen klar till nästa säsong. Den kommer att bli röd/svart. En hel del är redan byggt men det är alltid en massa byråkrati från länsstyrelse och/eller diverse markägare, så det går ibland långsammare än tänkt. Avviker leden med typ ngn meter från plan, så blir det ny ansökan och inspektörer ut från länsstyrelsen.

Tror dock mycket på denna nya leden, ska bli kul att se vad det blir av den!

Edit. Tycker för övrigt att Slash är trevlig.

Det kommer att komma en helt ny led på "baksidan" från liften sett, förmodligen klar till nästa säsong. Den kommer att bli röd/svart. En hel del är redan byggt men det är alltid en massa byråkrati från länsstyrelse och/eller diverse markägare, så det går ibland långsammare än tänkt. Avviker leden med typ ngn meter från plan, så blir det ny ansökan och inspektörer ut från länsstyrelsen.

Tror dock mycket på denna nya leden, ska bli kul att se vad det blir av den!

Härligt,
Ja slash är bra men transportsträckan dit kan ju bli lite tråkig.

ska det behövas för att traversa från en top till en annan? Det är en liten liten backe kvar när farten tar slut

Som tyvärr är riktigt dåligt uppmärkt.

Vi tog deras äventyrspass i 2 dagar och det var sjukt populärt hos barnen. Allt ingår i dem passen och dom är grymt prisvärda för vad man får. I år tältade vi men min sambo och min syster som också var med var inte lika roade.
Nästa år blir det stuga istället.

Nor way försvann för några år sedan, endast en kortare sträcka finns kvar och där är det otydligt hur den ens går. Inget tycks gjort på den på flera år. Går gemensamt med grön slinga innan och avslutar likadant, rätt som det är kommer man rätt in i grön slinga igen med barnfamiljer osv.

Jättestigen, även denna tycks prioriteras bort, numera finns endast halva kvar och där kan det inte gjorts mycket arbete senaste tiden. Även här får man köra sista halvan på ”familjelederna” :/

Sista etappen på albatrossen (blev klart i år) vad tänkte man där egentligen? Ska Det likna en pumptrack? för några hopp är det ju inte iaf. Första delen har blivit så sliten så där har hoppen mer eller mindre försvunnit. Leden är mer som en led fylld med Sten.

Med andra ord finns det bara en enda led från liften som inte är ämnad för ”familjeåkning” och det är den svarta ”No mercy” men den tröttnar man ganska snabbt på också.

Varför har det blivit så och varför vill man inte lägga någon energi på liftåkning? Varannan lift funkar bara för 2 pers, med tanke på vad ett bikepass kostar borde det finnas ekonomi att bygga om resterande också.
Ulricehamn är ju inte långt bort, där går liften till alla endurospåren;)

(Med risk för gubbgnälligt inlägg)

Issberg är verkligen en jättefin anläggning när det kommer till boende, resturang, lift mm.. Men cyklingen är ju inte speciellt rolig, Pelikanen och Teknikområdet tröttnar man på rätt snabbt. Nu har jag förvisso inte haft med XC-cykeln dit men har lite svårt att se tjusningen i att betala för XC-cykling i ett land som Sverige med allemansrätt. Det som jag har retat mig mest på med Isaberg är att trots att dom ligger mitt i mörka Småland så har dom förmodligen den dyraste P-avgiften av svenska bike-parks.

Parkeringen har varit full sen 2020 och man står gratis på toppen dit dagsbesökare på cykel hänvisas.

Dsgbesökare på cykel hänvisas också till basecamp. Åtminstone om man ringer och fråga i receptionen.
ja, mycket nytt är ju byggt och även parkeringen är större...så kanske ändrat. Jag tänkte på nåt jag läst på hemsidan. Det är nog fortfarande ett bra tips

Ja, det går verkligen inte art jämföra med vallåsen. Marken vid liften håller inte heller för naturstig

Ulricehamn är ju riktigt bra nu om man vill köra Enduro, 12 leder, tre (grön/blå/röd) stycken maskingrävda flow/hopp-leder. Resterande 9 leder är endurostök, 2 blå, 4 röda och 3 svarta.

Ulricehamn är ju riktigt bra nu om man vill köra Enduro, 12 leder, tre (grön/blå/röd) stycken maskingrävda flow/hopp-leder. Resterande 9 leder är endurostök, 2 blå, 4 röda och 3 svarta.
Är det inte 4a svarta nu? En ny slinga drogs ju till enduro tävlingen. Den har en ramp som start.

Är det inte 4a svarta nu? En ny slinga drogs ju till enduro tävlingen. Den har en ramp som start.
Den kändes mer röd än svart, bortsett från det stora hoppet ut i pisten mitt på.

Men Instämmer i att Ulricehamn verkligen levererar väldigt bra cykling så är det liftcyklingen man vill åt känns det rimligt att åka dit istället. Sjukt effektiv lift med, vi gick inte in för att maxa dagen och la ner strax innan de stämde men hann ändå med 20+ åk igår.

Aaajaj dethär är lite oroande å läsa om jag hade tänkt börja trampa där uppe så läser jag sånt här att he är pannkaka eller total nackbrytarbacke ?

Ja med de priserna så borde det finnas grund för underhåll de kan väl plocka in några praktikanter ifrån af så har de en arbetsledare som vet vad den pysslar med så har de arbetskraft å utföra & underhålla samt att praktikanterna får gratis muskler å massor utav frisk luft :-D
En praktikant lön är ändå 16,000kr i månaden så det borde finnas arbetskraft iaf .

Hoppas de petar till lederna annars blir det nog inte så skoj hmm .

Tillbaka
Topp