Kan denna Radon 27.5"-ram fungera även med 29"-hjul?

Wiciman

Aktiv medlem
Beställt en ram Radon ZR Lady 17" 27.5".

Har både 650b och 29" hjul att tillgå.

Ser tajt ut för mitt otränade öga, någon som kan bekräfta om det passar eller ej?

image002.png

Senast ändrad:
Du kan nog ha 29"-hjul, däremot är det ju en annan femma vilka däck som får plats på en 622-fälg i 27.5"-ramen. Kanske bara 1.6" (typ ca 42 mm). Men då heter det ju plötsligt 28"...
: - )

Enligt tabellen länkad här under så är den yttre diametern på ett 27.5"/650b-hjul med 2.4"-däck ungefär samma som ett 29"/28"/622-hjul med 42 mm däck, dvs ca 706 mm.

Någon som sitter på en motsvarande Radon-hoj i 17" och kan bekräfta eller dementera?

Skulle tro att Radon Team ZR (som kanske är vanligare) har samma mått baktill.

Man kan ju alltid roa sig med att bildgoogla "Radon ZR Lady" och då kommer bl.a. denna bild upp, där jag tycker det ser tajt ut redan i originalutförande med 27.5" och Smart Sam 2.25"-däck.

4433.jpeg

Så att få plats med fetare (och således högre däck, som bygger på ytterdiametern) än ca 42 - 45 mm på en 622-fälg i den lelle ramen blir nog jävligt schvååårt.

Men andra får gärna motbevisa om jag har fel.

Tillägg: Bilden kommer från https://www.2bike.rs/cikloberza/mali-oglasi/bicikli-6/mtb-bicikli-7/radon-zr-lady-27-5-3x10

Senast redigerad av en moderator:
Det ser klent ut med utrymme ja. Framgaffeln som ska på är 29"...

Får kanske bygga den som en 96"er :-)

Senast ändrad:
Det ser klent ut med utrymme ja. Framgaffeln som ska på är 29"...

Får kanske bygga den som en 96"er :)

Ja, varför inte ? den lär ju bli trygg och stabil när det rullar på utför på det sättet åtminstone.

För övrigt, om nu ett 29"-hjul med däck i vanlig MTB-dimension hade passat i ramen så är det ju extremt märkligt att den inte saluförs som 29" utan heter just 27.5" ?

Senast redigerad av en moderator:
Då var det som jag misstänkte. ?
Tack för uppdatering!

Tillbaka
Topp