Knak i kassett

Team Joda

Aktiv medlem
Knak i kassett
Upptäckte imorse ett knakande ljud från min kassett. Ljudet kommer när cykeln står still och när man lägger sin tyngd på pedalen. Bifogade ett kort videoklipp på när jag trycker på pedalen och då hör man knaket. Vad kan ljudet betyda?
Cykeln har rullat ca 650mil och jag vet från förra året att bodyn har små hack i splinesen. Kanske det är den som håller på att ge upp?

Knak i kassett
Det ser ju ut som om kassetten snurrar framåt ett hack eller två när hjulet står still. Jag skulle kolla på bodyns frihjulsmekanism (eng. pawls).
IMG_3663.webp

Knak i kassett
Det ser ju ut som om kassetten snurrar framåt ett hack eller två när hjulet står still. Jag skulle kolla på bodyns frihjulsmekanism (eng. pawls).
Visa bilaga 766926
Ja jag hade innan klippet snurrat bakåt så det man ser i klippet är när jag snurrar fram ett litet snäpp innan den får fäste med sin pawls. Knakljuden kommer när bodyn fått fäste med sina pawls. Jag kan inte se att kassetten rör sig överhuvudtaget när jag hör knaken.

Knak i kassett
Ibland har det hänt, att man sista sekunderna innan man stiger av efter en runda omedvetet lägger i en växel. Ut ett varv och se om växelpaketet hoppar rätt!

Knak i kassett
Även om det inte syns, måste ju något röra sig rätt mycket när det låter…tycker ljudet mest påminner om när man håller in bakbromsen och trycker till på pedalen för att låsa ett kedjelås…gånger två då…

Knak i kassett
Även om det inte syns, måste ju något röra sig rätt mycket när det låter…tycker ljudet mest påminner om när man håller in bakbromsen och trycker till på pedalen för att låsa ett kedjelås…gånger två då…
Ja det låter faktiskt lite åt det hållet men inte lika högt. Jag ska i veckan ta av kassetten och kontrollera kassett samt body

Tillbaka
Topp