jjohansson86
Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Tjenare!
Detta är då min första tråd här och jag ber på förhand om ursäkt för en låååång roman!
Jag vill börja med att säga att jag i andra forum (dvs utanför Happyride) försökt fråga mig fram, och i många fall fått helt irrelevanta svar, som i regel inte har ett skit med min ursprungsfråga att göra. Jag behöver inte träningstips, gnäll om att jag inte behöver en aerocykel (vilket jag har idag, och vilket jag har för avsikt att ha även framåt), att jag borde skaffa mig tajtare cykelkläder, gå ner i vikt, träna på annat sätt, öka min FTP, etc. Jag har ambition framåt på att börja tävla (och jag är duktig, har koll på både träning, kost och allt annat) och jag har insett att min slitna Bianchi Aria med Shimano 105 lämnar lite att önska. Dels behöver jag justera växlar för ofta för att det ska kännas värt med mekaniska växlar, jag vill uppgradera till nya/mer aerodynamiska hjul och därmed även skivbroms (för att undvika onödigt slit på potentiellt dyra kolfiberhjul).
Jag landade i att ny cykel ligger högre på listan än att bara köpa ett par lyxhjul, helt enkelt (vilket ger ganska lite effekt). Då pengar inte är ett problem för mig tar jag hellre ett stort steg upp till rejält fina grejer (t.ex. elektroniska växlar), för att potentiellt slippa uppgradering i närtid igen. Jag har bestämt mig för att eTap är det jag kommer gå på, jag behöver alltså INTE heller åsikter kring huruvida eTap står sig väl mot t.ex. Di2 eller annat.
Jag har kommit fram till två, för mig, solklara kandidater:
En S-Works Venge eTap kostar 40 000 kr (!!!) mer än en Canyon med exakt samma komponenter. Skillnaden? Butikssupport, serviceavtal, bra kundbemötande, bike fit och tusen miljarder andra saker som min lokala Specialized-butik kan erbjuda (de är jävligt vettiga och har stöttat mig enormt) - till skillnad mot en Canyon som alltså bara erbjuder en cykel i en kartong som jag själv får sätta ihop. Visst, jag kan betala någon för att göra det, samt fråga om hjälp/service framåt... meeen, det blir lite mer av en process (vilket jag gärna slipper). Men är det värt de extra pengarna?
Min fråga är egentligen: Är det verkligen värt 40 000 kr mer för en cykel, för den där lilla extra lyxen, att bli ompysslad, garanterad en fantastisk lösning för en lång tid framåt, utan att det ska behöva kosta tid och pengar? Eller är det bara överskattat?
Canyon är förstås ett högkvalitativt märke också. Och även om man hört många solskenshistorier, så blandas det med en hel del problem - där man måste skicka tillbaka sin cykel p.g.a. defekter (eller annat), och även ibland där Canyon hävdat att garantin inte gäller (t.ex. då man misstänker att kunden inte monterat cykeln korrekt, inte använt momentnyckel korrekt o.s.v).
Båda cyklarna passar mig personligen (rent geometriskt) och jag har koll på komponenterna. Det enda som svider lite med Specialized är att deras Roval-hjul (65mm) fått en del skit för sin prestation (i relation till pris) i sidovind (jämfört med andra), där t.ex. DT Swiss (vilket sitter på Canyons Aerod, dock 62 mm) har presterat något bättre (marginellt).
Är det värt så MYCKET mer pengar för i regel samma komponenter, men där man är garanterad allt i form av service, reparationer, tips, inställningar o.s.v. framåt?
Detta är då min första tråd här och jag ber på förhand om ursäkt för en låååång roman!
Jag vill börja med att säga att jag i andra forum (dvs utanför Happyride) försökt fråga mig fram, och i många fall fått helt irrelevanta svar, som i regel inte har ett skit med min ursprungsfråga att göra. Jag behöver inte träningstips, gnäll om att jag inte behöver en aerocykel (vilket jag har idag, och vilket jag har för avsikt att ha även framåt), att jag borde skaffa mig tajtare cykelkläder, gå ner i vikt, träna på annat sätt, öka min FTP, etc. Jag har ambition framåt på att börja tävla (och jag är duktig, har koll på både träning, kost och allt annat) och jag har insett att min slitna Bianchi Aria med Shimano 105 lämnar lite att önska. Dels behöver jag justera växlar för ofta för att det ska kännas värt med mekaniska växlar, jag vill uppgradera till nya/mer aerodynamiska hjul och därmed även skivbroms (för att undvika onödigt slit på potentiellt dyra kolfiberhjul).
Jag landade i att ny cykel ligger högre på listan än att bara köpa ett par lyxhjul, helt enkelt (vilket ger ganska lite effekt). Då pengar inte är ett problem för mig tar jag hellre ett stort steg upp till rejält fina grejer (t.ex. elektroniska växlar), för att potentiellt slippa uppgradering i närtid igen. Jag har bestämt mig för att eTap är det jag kommer gå på, jag behöver alltså INTE heller åsikter kring huruvida eTap står sig väl mot t.ex. Di2 eller annat.
Jag har kommit fram till två, för mig, solklara kandidater:
- S-Works Venge eTap.
- Canyon Aeroad CF SLX Disc 9.0 eTap.
En S-Works Venge eTap kostar 40 000 kr (!!!) mer än en Canyon med exakt samma komponenter. Skillnaden? Butikssupport, serviceavtal, bra kundbemötande, bike fit och tusen miljarder andra saker som min lokala Specialized-butik kan erbjuda (de är jävligt vettiga och har stöttat mig enormt) - till skillnad mot en Canyon som alltså bara erbjuder en cykel i en kartong som jag själv får sätta ihop. Visst, jag kan betala någon för att göra det, samt fråga om hjälp/service framåt... meeen, det blir lite mer av en process (vilket jag gärna slipper). Men är det värt de extra pengarna?
Min fråga är egentligen: Är det verkligen värt 40 000 kr mer för en cykel, för den där lilla extra lyxen, att bli ompysslad, garanterad en fantastisk lösning för en lång tid framåt, utan att det ska behöva kosta tid och pengar? Eller är det bara överskattat?
Canyon är förstås ett högkvalitativt märke också. Och även om man hört många solskenshistorier, så blandas det med en hel del problem - där man måste skicka tillbaka sin cykel p.g.a. defekter (eller annat), och även ibland där Canyon hävdat att garantin inte gäller (t.ex. då man misstänker att kunden inte monterat cykeln korrekt, inte använt momentnyckel korrekt o.s.v).
Båda cyklarna passar mig personligen (rent geometriskt) och jag har koll på komponenterna. Det enda som svider lite med Specialized är att deras Roval-hjul (65mm) fått en del skit för sin prestation (i relation till pris) i sidovind (jämfört med andra), där t.ex. DT Swiss (vilket sitter på Canyons Aerod, dock 62 mm) har presterat något bättre (marginellt).
Är det värt så MYCKET mer pengar för i regel samma komponenter, men där man är garanterad allt i form av service, reparationer, tips, inställningar o.s.v. framåt?