Köpråd/tankar landsväg.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Tjenare!

Detta är då min första tråd här och jag ber på förhand om ursäkt för en låååång roman!

Jag vill börja med att säga att jag i andra forum (dvs utanför Happyride) försökt fråga mig fram, och i många fall fått helt irrelevanta svar, som i regel inte har ett skit med min ursprungsfråga att göra. Jag behöver inte träningstips, gnäll om att jag inte behöver en aerocykel (vilket jag har idag, och vilket jag har för avsikt att ha även framåt), att jag borde skaffa mig tajtare cykelkläder, gå ner i vikt, träna på annat sätt, öka min FTP, etc. Jag har ambition framåt på att börja tävla (och jag är duktig, har koll på både träning, kost och allt annat) och jag har insett att min slitna Bianchi Aria med Shimano 105 lämnar lite att önska. Dels behöver jag justera växlar för ofta för att det ska kännas värt med mekaniska växlar, jag vill uppgradera till nya/mer aerodynamiska hjul och därmed även skivbroms (för att undvika onödigt slit på potentiellt dyra kolfiberhjul).

Jag landade i att ny cykel ligger högre på listan än att bara köpa ett par lyxhjul, helt enkelt (vilket ger ganska lite effekt). Då pengar inte är ett problem för mig tar jag hellre ett stort steg upp till rejält fina grejer (t.ex. elektroniska växlar), för att potentiellt slippa uppgradering i närtid igen. Jag har bestämt mig för att eTap är det jag kommer gå på, jag behöver alltså INTE heller åsikter kring huruvida eTap står sig väl mot t.ex. Di2 eller annat.

Jag har kommit fram till två, för mig, solklara kandidater:
  1. S-Works Venge eTap.
  2. Canyon Aeroad CF SLX Disc 9.0 eTap.
Det jag egentligen vill ventilera här rör prisskillnaden. Ja, jag skrev tidigare att "pengar inte är ett problem". Men...

En S-Works Venge eTap kostar 40 000 kr (!!!) mer än en Canyon med exakt samma komponenter. Skillnaden? Butikssupport, serviceavtal, bra kundbemötande, bike fit och tusen miljarder andra saker som min lokala Specialized-butik kan erbjuda (de är jävligt vettiga och har stöttat mig enormt) - till skillnad mot en Canyon som alltså bara erbjuder en cykel i en kartong som jag själv får sätta ihop. Visst, jag kan betala någon för att göra det, samt fråga om hjälp/service framåt... meeen, det blir lite mer av en process (vilket jag gärna slipper). Men är det värt de extra pengarna?

Min fråga är egentligen: Är det verkligen värt 40 000 kr mer för en cykel, för den där lilla extra lyxen, att bli ompysslad, garanterad en fantastisk lösning för en lång tid framåt, utan att det ska behöva kosta tid och pengar? Eller är det bara överskattat?

Canyon är förstås ett högkvalitativt märke också. Och även om man hört många solskenshistorier, så blandas det med en hel del problem - där man måste skicka tillbaka sin cykel p.g.a. defekter (eller annat), och även ibland där Canyon hävdat att garantin inte gäller (t.ex. då man misstänker att kunden inte monterat cykeln korrekt, inte använt momentnyckel korrekt o.s.v).

Båda cyklarna passar mig personligen (rent geometriskt) och jag har koll på komponenterna. Det enda som svider lite med Specialized är att deras Roval-hjul (65mm) fått en del skit för sin prestation (i relation till pris) i sidovind (jämfört med andra), där t.ex. DT Swiss (vilket sitter på Canyons Aerod, dock 62 mm) har presterat något bättre (marginellt).

Är det värt så MYCKET mer pengar för i regel samma komponenter, men där man är garanterad allt i form av service, reparationer, tips, inställningar o.s.v. framåt?

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
För vissa är det värt, för andra inte. Det är bara du som kan avgöra vad som är värt för dig.
Såklart. Jag kanske ska tydliggöra att... jag är lite sådär "tummen mitt i handen", jag är ganska ohändig av mig. Jag kan justera växlar dugligt, men jag är inget proffs. Jag gillar när saker är klara, enkla och bara fungerar. Det är lite därför jag tvekar på Canyon, även om de erbjuder en produkt till ett otroligt bra pris, så att säga.

Någon som beställt en Canyon får mycket gärna langar fram både positiva och negativa aspekter med sitt köp. :)

lundatok

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag har en S-Works Venge, det är en fantastisk cykel. Som Stumpy skriver är du den ende som kan avgöra om det är värt det.

glitch

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det finns INGA rationella argument för varför du skulle köpa Speshen istället.
För 40k kr får du rätt många verkstadstimmar och det är knappast så att Spesh verkstaden jobbar gratis.

Sen kan man ha varumärkespreferenser, relationer till Åf, designpreferenser osv. men det är bara du som kan avgöra sånt.

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Ang ”värt” eller inte så säger jag pass. Men ang hjulen så kan jag säga att sidvindskänsligheten hos Roval clx64 så behöver du inte vara bekymrad. Jag har kört på mina i 2,5 år och jag var lite orolig för om jag skulle tycka de var lite jobbiga i sidvind men det är de inte! Inte så det är en tillstymmelse till problem i alla fall. Jag kör alltid på mina när det ska presteras - även på de blåsigaste racen.
(Huruvida andra lika höga hjul kan vara ännu mindre okänsliga för sidvind vet jag inte i praktiken, men om de är det så måste det vara ytterst marginellt tänker jag.)

lundatok

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Ang ”värt” eller inte så säger jag pass. Men ang hjulen så kan jag säga att sidvindskänsligheten hos Roval clx64 så behöver du inte vara bekymrad. Jag har kört på mina i 2,5 år och jag var lite orolig för om jag skulle tycka de var lite jobbiga i sidvind men det är de inte! Inte så det är en tillstymmelse till problem i alla fall. Jag kör alltid på mina när det ska presteras - även på de blåsigaste racen.
(Huruvida andra lika höga hjul kan vara ännu mindre okänsliga för sidvind vet jag inte i praktiken, men om de är det så måste det vara ytterst marginellt tänker jag.)
Jag har på mina CLX64 från det sopas och framåt, kan inte säga att jag känt något speciellt.

HåkanC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag har kommit fram till två, för mig, solklara kandidater:
  1. S-Works Venge eTap.
  2. Canyon Aeroad CF SLX Disc 9.0 eTap.
Det jag egentligen vill ventilera här rör prisskillnaden. Ja, jag skrev tidigare att "pengar inte är ett problem". Men...

En S-Works Venge eTap kostar 40 000 kr (!!!) mer än en Canyon med exakt samma komponenter.
Skulle jag vara ute efter en Canyon Aeroad Disc med eTap skulle jag inte välja en SLX utan en
Canyon Aeroad CF SL Disc 9.0 eTap för 58.599 SEK
Skillnaden mellan SL och SLX-ramarna är för liten för att det skall vara värt att betala så mkt mer för SLX
Istället skulle jag lägga de "sparade" pengarna på bättre hjul/däck o kanske andra delar där skillnaden är märkbar +
kanske en eller annan cykelresa, förhoppningsvis inom en inte allt för lång framtid....

-Andy-

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hur stor skillnad är det på ramarna? Hur är det med andrahandsvärdet? Dessa faktorer får du också ta med när du räknar på värde/kostnad. Men frågan som kanske är viktigast... vilken känns bäst?

Jag personligen värderar bra och snabb service väldigt högt, speciellt under högsäsong då jag vill vara ute och cykla så mycket som möjligt och inte orkar/vill vänta/tjafsa med tyskarna. Med det sagt så gör Canyon bra cyklar så du kommer nog bli nöjd oavsett vilken du väljer.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Kul och tack för input! Recensionerna klagar en del på Rovals 64:or. Samtidigt jämförs de ofta med t.ex Zipps motsvarighet... som också kostar nästan dubbelt så mycket. Jag tycker t.ex att mina tunga 35:or jag har idag är sämre vid sidovind än många höga profiler!
Tack återigen.

ooms

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Min Canyon Ultimate CF SLX kom i princip färdigmonterad. Det jag behövde göra var att montera fast styret i styrstammen (4 st insexskruvar) samt montera framhjulet. Växlarna (Di2) var perfekt justerade.
Jag har genom åren fått grym support fr Canyon Sverige (de få gånger jag behövt det), faktiskt bättre än den support jag fått fr LBS när jag köpt cykel där. Enda som möjligtvis skulle göra LBS bättre än Canyon Sverige är om de sitter på fullt lager av modellspecifika reservdelar hemma i butik, vilket de sällan gör.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Det finns INGA rationella argument för varför du skulle köpa Speshen istället.
För 40k kr får du rätt många verkstadstimmar och det är knappast så att Spesh verkstaden jobbar gratis.

Sen kan man ha varumärkespreferenser, relationer till Åf, designpreferenser osv. men det är bara du som kan avgöra sånt.
Jag får livstids fri service med Vengen, något jag inte får med Canyon.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Min Canyon Ultimate CF SLX kom i princip färdigmonterad. Det jag behövde göra var att montera fast styret i styrstammen (4 st insexskruvar) samt montera framhjulet. Växlarna (Di2) var perfekt justerade.
Jag har genom åren fått grym support fr Canyon Sverige (de få gånger jag behövt det), faktiskt bättre än den support jag fått fr LBS när jag köpt cykel där. Enda som möjligtvis skulle göra LBS bättre än Canyon Sverige är om de sitter på fullt lager av modellspecifika reservdelar hemma i butik, vilket de sällan gör.
Grymt! Har du skivbromsar också (hydrauliska)? Var de fyllda vid leverans eller behövde du göra något sådant själv (det är ett sådant moment jag är lite orolig över t.ex)?

ooms

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Grymt! Har du skivbromsar också (hydrauliska)? Var de fyllda vid leverans eller behövde du göra något sådant själv (det är ett sådant moment jag är lite orolig över t.ex)?
Nej, jag köpte min för 5 år sedan så det är fälgbroms. Men det finns folk här på forumet som borde kunna svara på den frågan.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Hur stor skillnad är det på ramarna? Hur är det med andrahandsvärdet? Dessa faktorer får du också ta med när du räknar på värde/kostnad. Men frågan som kanske är viktigast... vilken känns bäst?

Jag personligen värderar bra och snabb service väldigt högt, speciellt under högsäsong då jag vill vara ute och cykla så mycket som möjligt och inte orkar/vill vänta/tjafsa med tyskarna. Med det sagt så gör Canyon bra cyklar så du kommer nog bli nöjd oavsett vilken du väljer.
Vengen får jag möjlighet att prova mer eller mindre obegränsat... jag har provat Aeroad, men har inte möjlighet att låna/testa med intensivt.
Just nu tänker jag en potentiell arbetshäst som kommer hålla och vara, om inte livet ut, så åtminstone väldigt länge. Och även om man behöver byta komponenter så talar mycket för att vi kommer se mer av skivbromsar och elektronisk växling (och mer trådlös sådan).

Jacke89

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
40k mer för typ lika samma komponenter är mycket pengar om det är värt att lägga dessa mer för att få service tips och dyl. Kan nog bara du svara på.
Tjänar man bra med stålar är det nog det :)

Manurhin2

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Allt har varit monterat och fullt fungerande, bromsarna och allt annat.
Skulle tro att styret och framhjulet är demontera och klampat vid ramen, det tar ca 10 minuter att plocka upp och montera cykeln.

M

moros

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
På de flesta kartongcyklar, oavsett om de kostar 5000 eller det tiodubbla, så handlar det i stort sett alltid om styre, framhjul, sadel och pedaler. Vissa har som sagt redan framhjulet på och sadeln monterad. Pedaler skall på oavsett vad. Fylla bromsar eller montera kedja eller däck behöver du inte oroa dig för.

Det som tar längst tid är normalt sett att öppna kartongen och plocka bort allt förpackningsmaterial. Det är 75% av jobbet.

glitch

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Fri service är inte värt något, det tillkommer att få betala premiumpris för reservdelarna som används vid servicen.
+1!
Nu ska jag inte uttala mig om just din cykelbutik, men när jag började cykla lockades jag också av livstids fri service.
Insåg rätt snabbt att det inte var mycket värt. Slitdelarna kostade 3 ggr så mycket som på nätet, det skulle alltid bytas mer än vad som behövdes, hjul som behövde riktas snabbriktades på 2 minuter så att det två dagar senare var skevt igen pga. ojämn ekerspänning osv.
Enkla saker som att justera in växlar bör man lära sig själv så man slipper boka in verkstadstider och lägga tid på lämna in/ hämta / stå utan cykel för något som tar 10 minuter att fixa själv.

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Räknar du ”rationellt” på det här är Canyon:en nog rätt val. Anledningar:

Fri service på lvg skulle heller inte jag värdera speciellt högt. (MTB med dämpare som ska servas i tidning otid däremot!) Som rymdkatten skriver är fri service i princip en gungor-och-karuseller-modell där LBS:en tar hutlösa priser på slitdelar som är enkelt att göra själv. De gånger du behöver göra mer komplicerade eller jobbiga saker (vevlagerbyte etc) kan du lämna in till LBS. Bikefit får du för ett par tusenlappar.

Meeeeen ett cykelköp är sällan ”rationellt”. Båda cyklarna är helt säkert fantastiska. Välj den som du tycker är coolast, snyggast och ger dig bäst känsla.

glitch

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Aldrig sett någon erbjuda dämparservice som en del av livstids fri service.
Menn hur som, du ska bli glad av köpet, köp den du blir gladast av att hoppa på varje tur :)

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Vad ingår i den fria livstidsservicen? Som andra har sagt så är det väldigt många år av service för 40 tusen kronor. Som du dessutom kan lägga hos olika verkstäder.
Grundservice där allt gås igenom. Behöver jag t.ex. byta kedja eller kassett får jag såklart betala för kedjan eller kassetten. Inget annat kostar.

mzi

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Men nu byter du till skivbroms och etap för att minska servicebehovet? Så du får mindre tillbaka på den investeringen om du "betalar" för fri service.

Spacekitty

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Nja. Hittills har jag servat min cykel på samma ställe. Ja, när jag bytte kedja och utnött kassett fick jag betala för kedja + kassett. I övrigt har jag inte betalat en spänn.
Och vilken service har du fått när dom inte bytt något? En droppe olja på kedjan och pumpa däcken kan du göra själv utan att lämna in cykeln.

S-works köper man när det ligger för mycket pengar på platskortet, inte för att få gratis service i form av oljedroppe på kedjan.

ooms

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Nja. Hittills har jag servat min cykel på samma ställe. Ja, när jag bytte kedja och utnött kassett fick jag betala för kedja + kassett. I övrigt har jag inte betalat en spänn.
Frågan är vad du fick betala för kedja och kassett. Och om de verkligen var ”utnötta”. Nånstans ska pengarna in för verkstaden.

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Fritt tolkat ur tråden:
TS: ”jag vill köpa jättefin cykel, ekonomin är inte avgörande, jag värdesätter en bra LBS så jag kan få bra hjälp och service där vid behov”
Happy: ”service ska du göra själv. LBS service, bikefit och bemötande är inte värd någonting. De vill bara ta betalt.”

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Men nu byter du till skivbroms och etap för att minska servicebehovet? Så du får mindre tillbaka på den investeringen om du "betalar" för fri service.
Inte bara nej.

Jag hade en fundering kring nya hjul från början. Men att nöta bromsbana på potentiella lyxhjul hade känts lite tråkigt. Dessutom är jag inte helt nöjd med prestationen av Shimano 105, så uppdatering av komponenter är helt klart aktuellt. En liten del är också servicebehovet. Absolut, färre servicebokningar lär det ju bli, men det finns ju annat att göra än att indexera växlar (och jag tycker att servicebokning för indexering av växlar varje/varannan månad är lite trist). Jag kan absolut göra det dugligt själv...

Så det är ett flertal aspekter där jag känner att jag skulle kunna få en bättre upplevelse.

Dessutom tilltalar synkronisk/semisynkronisk/sekvensiell växling mig och jag tror att det också kommer ge mig en bra upplevelse.

I övrigt har den cykel jag har idag fått välförtjänt kritik kring att den är i obekvämaste laget (https://www.cyclingweekly.com/reviews/road-bikes/bianchi-aria-disc-review). Aerocykel tillverkad av mest "basic" kolfiber, vilket gör att den är styv där... den inte borde vara styv. Det slår mycket obekvämt upp i sadel och styre, där andra modeller (även i samma prisklass) är betydligt skönare. Det är föstås dugligt och jag säger inte alls att min cykel idag är dålig. Den är tvärt om riktigt snabb. Men att sätta sig på en Aeroad eller en Venge (eller till och med en Oltre, om man vill fortsätta med Bianchi) är ju som dag och natt.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Fritt tolkat ur tråden:
TS: ”jag vill köpa jättefin cykel, ekonomin är inte avgörande, jag värdesätter en bra LBS så jag kan få bra hjälp och service där vid behov”
Happy: ”service ska du göra själv. LBS service, bikefit och bemötande är inte värd någonting. De vill bara ta betalt.”
Ja, jag tolkar det lite så också. ;)

NLC

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Skulle jag vara ute efter en Canyon Aeroad Disc med eTap skulle jag inte välja en SLX utan en
Skillnaden mellan SL och SLX-ramarna är för liten för att det skall vara värt att betala så mkt mer för SLX
Istället skulle jag lägga de "sparade" pengarna på bättre hjul/däck o kanske andra delar där skillnaden är märkbar +
kanske en eller annan cykelresa, förhoppningsvis inom en inte allt för lång framtid....
Jag är helt inne på HåkanCs linje här, mest för att du inte behöver en värstingcykel för att börja tävla men också för att priset redan på SLX Aeroad:en är ganska saftigt på 88k SEK. Visst har SLX 9.0 lite lättare ram än SL 8.0 modellen, visst du får AXS Red isf AXS Force, DT Swiss ARC 1400 isf 1100 men båda kommer ge mer än du behöver för att tävla. Priset på en Specialized S-Works Venge kan nog bara försvaras av de som har en särskild förhållning för märket, prestandan är knappast orsaken till tiotusenlappar i mellanskillnad.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Frågan är vad du fick betala för kedja och kassett. Och om de verkligen var ”utnötta”. Nånstans ska pengarna in för verkstaden.
Det var någon hundralapp eller två dyrare än att beställa från vräkbutiker i Tyskland (där jag vanligtvis köper delar), åtminstone när jag nu kollar vad jag senast betalade för kedjebyte. Och det kan jag köpa som dugligt, eftersom att de bytte den som en del av den fria servicen.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Aeroad CF SL har dock bara Force eTap (dvs Reds lillasyster) och saknar t.ex. kraftmätaren o.s.v. Då jag också tänker ett byte av kraftmätare så är det ett minus att köra Force framför Red. Ska man köra Red + kraftmätare hamnar man ändå på de summorna (dvs SLX). SL har också DT Swiss 1400-serie istället för 1100-serien, även om skillnaden där säkerligen är marginell.

jjohansson86

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag är helt inne på HåkanCs linje här, mest för att du inte behöver en värstingcykel för att börja tävla men också för att priset redan på SLX Aeroad:en är ganska saftigt på 88k SEK. Visst har SLX 9.0 lite lättare ram än SL 8.0 modellen, visst du får AXS Red isf AXS Force, DT Swiss ARC 1400 isf 1100 men båda kommer ge mer än du behöver för att tävla. Priset på en Specialized S-Works Venge kan nog bara försvaras av de som har en särskild förhållning för märket, prestandan är knappast orsaken till tiotusenlappar i mellanskillnad.
Helt enig. Det är också orsaken till min fråga. Även om priset inte är "problemet" så har jag lite av ett problem med mycket av de 40 000 kr emellan en SLX och en Venge ligger i att det står "S-Works" på cykeln.

Som du säger skiljer sig dock SL och SLX på områdena Red vs Force och 1100 vs 1400. Det sistnämnda är nog knappt märkbart rent prestationsmässigt. Det är dock positivt för mig med AXS Red. Allt jag läst där pekar på att det är en mycket välfungerande (och exakt) kraftmätare som dessutom inte kräver kalibrering varenda gång den startas. Garmins Vector lämnar även där en del att önska. Och som jag har förstått passar INTE eTap-kraftmätaren (Quarq) som kommer med Red på Force (annars är det ju ett alternativ att eftermontera, kraftmätaren löst är ju trots allt ganska billig)?

Annars är ju en Specialized Venge Pro eTap också ett alterantiv, vilket motsvarar SLX vs SL, dvs med Force eTap, lite andra hjul och ja... that's that (även om Venge Pro också är ungefär lika dyr som en SLX).

Jag ska också förtydliga att det här inte är en "jag behöver en värstingcykel för att börja tävla". Mer att jag hellre tar ett stort steg än att hamna i ett läge om 2, 5, 10 eller X säsonger där jag känner att jag vill byta för att jag inte gick hela vägen. Det är lite den historiken jag haft att jag hållt mig till ganska grundläggande komponenter - och jag skulle säkert kunna hoppa upp till en cykel med skivbromsar men med Ultegra/Dura-Ace, men där jag på sikt ändå skulle vilja byta till något elektroniskt eller liknande.
Samma sak där med Di2 o.s.v. Billigare och det finns diverse varianter där man kan komma ner i pris, men få samma funktion. Men IT-idiot som man är så kan man inte undgå att tro att alltmer kommer peka på helt trådlöst med standardinterface, vilket SRAM går benhårt på idag. Så även om man byter sina komponenter (t.ex. en Red eTap) så har man en "ram som är kompatibel" så att säga.

(Jag svävade iväg lite där, ursäkta romanen) :)

thomaslundstrom

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Helt enig. Det är också orsaken till min fråga. Även om priset inte är "problemet" så har jag lite av ett problem med mycket av de 40 000 kr emellan en SLX och en Venge ligger i att det står "S-Works" på cykeln.

Som du säger skiljer sig dock SL och SLX på områdena Red vs Force och 1100 vs 1400. Det sistnämnda är nog knappt märkbart rent prestationsmässigt. Det är dock positivt för mig med AXS Red. Allt jag läst där pekar på att det är en mycket välfungerande (och exakt) kraftmätare som dessutom inte kräver kalibrering varenda gång den startas. Garmins Vector lämnar även där en del att önska. Och som jag har förstått passar INTE eTap-kraftmätaren (Quarq) som kommer med Red på Force (annars är det ju ett alternativ att eftermontera, kraftmätaren löst är ju trots allt ganska billig)?

Annars är ju en Specialized Venge Pro eTap också ett alterantiv, vilket motsvarar SLX vs SL, dvs med Force eTap, lite andra hjul och ja... that's that (även om Venge Pro också är ungefär lika dyr som en SLX).

Jag ska också förtydliga att det här inte är en "jag behöver en värstingcykel för att börja tävla". Mer att jag hellre tar ett stort steg än att hamna i ett läge om 2, 5, 10 eller X säsonger där jag känner att jag vill byta för att jag inte gick hela vägen. Det är lite den historiken jag haft att jag hållt mig till ganska grundläggande komponenter - och jag skulle säkert kunna hoppa upp till en cykel med skivbromsar men med Ultegra/Dura-Ace, men där jag på sikt ändå skulle vilja byta till något elektroniskt eller liknande.
Samma sak där med Di2 o.s.v. Billigare och det finns diverse varianter där man kan komma ner i pris, men få samma funktion. Men IT-idiot som man är så kan man inte undgå att tro att alltmer kommer peka på helt trådlöst med standardinterface, vilket SRAM går benhårt på idag. Så även om man byter sina komponenter (t.ex. en Red eTap) så har man en "ram som är kompatibel" så att säga.

(Jag svävade iväg lite där, ursäkta romanen) :)
Tänk bara på att om du kör med Red och dess kraftmätare så kommer du behöva byta kraftmätaren om du behöver byta klingor. Allt sitter i ett och samma paket.

Den kraftmätarlösning som är bäst pang för pengarna är allmänt sedd att vara Favero Assioma.

ooms

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Fritt tolkat ur tråden:
Isf inställer sig frågan varför TS öht skapade tråden, och du har ju helt uppenbart missat det i din "fria tolkning". Nämligen: "Vad får jag för de extra 40k?"
Och det har happy svarat på.

dapoi22

Medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Kul att se många bra svar på en inte helt lätt fråga. Jag kom spontant att tänka på denna killen från tuben som verkar ha befunnit sig ungefär i din sits fast för några år sedan. Här funderar han kring valet av cykel
Vet inte om det egentligen besvarar frågan, snarare ytterligare problematiserar 😉

Erik Ostling

Ny medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Jag har inte läst alla kommentarer vilket betyder att det här redan nämnts tidigare men varför en S-works venge kostar 40k mer beror på att de kör en klassisk wholesale model medan canyon säljer direkt till konsument. Precis så ser det ut på flera olika marknader. Alla ramar tillverkas ju med samma metod, i i princip samma fabriker.

Påslag mot kund brukar vara ca 2,75, i Canyons fall en gång direkt mot kund och i Specializeds fall mot återförsäljare som i sin tur lägger på samma mot slutkund. Alla parter vill ha en bruttomarginal på ca 65%.

Kostar en Aeroroad-ram 5000kr att tillverka, så blir det 13,500kr mot kund. Kostar en S-Works 5000kr blir det 5000*2,75*2,75 = 38000kr. Sen vill precis på samma vis specialized tjäna lite på komponenter etc så är du uppe i 40k skillnad.

Pratar vi endast fysisk prestation hos ramen på en aeroroad vs. en S-Works så är det nog endast personliga preferenser beträffande geometri som skiljer.

Värdet av service och support your local dealer skrev du ju själv om.

Sen kanske du bör beakta den psykologiska effekten av att cykla på marknadens dyraste cyklar, att du blir gladare av en S-works vilket gör att du vill cykla mer och oftare etc.

Jag cyklar S-Works och för mig var det ett enkelt val...

Bilagor

Lejon

Aktiv medlem
Köpråd/tankar landsväg.
Isf inställer sig frågan varför TS öht skapade tråden, och du har ju helt uppenbart missat det i din "fria tolkning". Nämligen: "Vad får jag för de extra 40k?"
Och det har happy svarat på.
Svaret på den frågan är alltså enligt dig och delar av Happy: för 40000 får du ingenting - det är nämligen vad servicen du får av LBS är värd?

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer