Köpråd för en nybörjare och novis (MTB)

Mycket bättre att köpa denna på rea: https://www.xxl.se/white-xc-290-ltd...ke-hardtail-herr-flerfargad/p/1194849_1_Style genomgående bättre komponenter till samma pris.
Tack för tipset! Det känns ändå som att smärtgränsen är nådd (lite med råge) för 10 000 när det gäller en nybörjare som jag. 8000 SEK känns även det högt, men jag vet ju vad jag får för skräp under det.

Tillägg: Såg nu att priset var tillbaka på 10 000 för den. Den låg på 7900 kr tills idag och det var det jag tänkte ge för den.

Här kommer jag o lägger mig i.
Jag tycker TS hade ett utmärkt val redan i sin första post:
Canyon Stoic. 2an går för 9500 just nu, och verkar finnas i M som jag tror passar TS bäst. 3an verkar bara just nu finnas i L, och kostar 2500 mer, inkluderar föralldel hisspinne och finare komponenter, ffa Rockshox-gaffel.
Men ramen är samma, hjul o däck verkar vara samma, och hisspinne går lätt att komplettera med i efterhand, för mindre än 2500.
En cykel med geometri och delar som tillåter cyklisten att köra rätt ut i spenaten ? och ha kul, ingen racer, men så kompetent som en ht kan bli.

Här kommer jag o lägger mig i.
Jag tycker TS hade ett utmärkt val redan i sin första post:
Canyon Stoic. 2an går för 9500 just nu, och verkar finnas i M som jag tror passar TS bäst. 3an verkar bara just nu finnas i L, och kostar 2500 mer, inkluderar föralldel hisspinne och finare komponenter, ffa Rockshox-gaffel.
Men ramen är samma, hjul o däck verkar vara samma, och hisspinne går lätt att komplettera med i efterhand, för mindre än 2500.
En cykel med geometri och delar som tillåter cyklisten att köra rätt ut i spenaten ? och ha kul, ingen racer, men så kompetent som en ht kan bli.
Tack för input. Såg att den gick att få för 9100 inkl frakt från deras hemsida (med rabattkod härifrån) så det är väl kanske ett bra köp. Får klura lite på om jag vill lägga så mycket bara. ?

Man köper å tänker att waow denna kommer jag äga i 5-10 år å köra skiten ur den , men i mitt fall så tröttna jag nästan efter 3 år med en halvkul Ht tills jag kom över en fs och wow alltså !! Jag kör 50mil i månaden åker på tävlingar (jag är totalt mtb knarkad :). Och när jag tänker tillbaka på min första hoj så är det en helt annan hoj med komponenter på en annan planet ..

Köp en duglig hoj med så lite krimskrams som möjligt, utvärdera nästa år å då vet du vilken typ du är ... xc dh gravel

För 4,5 år sedan köpte jag en helstel stålcykel. Började använda den till mestadels grus, pendling och lite XC-cykling. Samt självklart bikepacking. Har senaste året övergått till att primärt köra stigcykling i Hellas (och pendling). Tycker fortfarande att det är askul att köra stig på helstelt, även om jag ibland drömmer om en HT.

Tack allesammans som hjälpt mig med tips och råd!

Det kom ut en Merida Big Nine Limited EDT 2021 i grannkommunen idag och jag knep den så fort jag kunde. Den var i absolut nyskick. Den kändes ändå som en trevlig modell att börja med. Jag gav 5000 kr för den, så jag hoppas jag ändå fick mycket "bang for the buck" med så lite tid att läsa på om modellen och priset. I annat fall tar jag smällen.

Nu hoppas jag att jag fastnar bara ?

Allt gott!
IMG_5415.JPG

Det kom ut en Merida Big Nine Limited EDT 2021 i grannkommunen idag och jag knep den så fort jag kunde. Den var i absolut nyskick. Den kändes ändå som en trevlig modell att börja med. Jag gav 5000 kr för den, så jag hoppas jag ändå fick mycket "bang for the buck" med så lite tid att läsa på om modellen och priset. I annat fall tar jag smällen.
För ditt ändamål blir den nog perfekt!

Tillbaka
Topp