Kort bikepacking-tur nära Göteborg

Hej alla!

Jag tänkte inleda semestern den här veckan med en kort bikepacking-tur med två heldagars cykling och en övernattning på ett fint ställe (tält eller vandrarhem). Har någon något bra tips på en naturskön runda nära Göteborg? Funderar på Bohuslän eller Västergötland, dock inte söderut längs kusten då jag har cyklat mycket där innan. Jag utgår från Göteborg men kan tänka mig att ta ett Västtåg en bit för en bra utgångspunkt. Jag tänker en kombo av fin landsväg/grus/lätt stig. Jag cyklar med en hardtail MTB. Jag har planerat väldigt lite och är öppen för det mesta. Har ni lust att dela GPX-filer på favorittrippen vore jag mycket tacksam.

Fel sida landet, men Team utan gränser har en bra samling rutter. Kolla om du hittar någon som passar dig där? Glöm inte att swisha ett litet bidrag om du kan.

Har tyvärr inga färdiga rutter men ett par ställen där jag hade kunnat tänka mig att cykla två dagar är dels Tjörn/Orust och dels runt Fyn. En heldag runt Orust, kanske upp om Bokenäset om man får feeling, och en lugn heldag på Tjörn med stopp vid Pilane m m.
Till Fyn tar det väl dock i praktiken åtminstone en halvdag att tågtransportera sig till Fyn. Och det här med cyklar på (Öresunds)tåg mitt i sommaren... Annars lockar norra Jylland litet, och övernatta i Ålborg som verkar fint. Dit tar det ju också ett par timmar men mycket mer okontroversiellt med cykeln på båten iaf.

Har tyvärr inga färdiga rutter men ett par ställen där jag hade kunnat tänka mig att cykla två dagar är dels Tjörn/Orust och dels runt Fyn. En heldag runt Orust, kanske upp om Bokenäset om man får feeling, och en lugn heldag på Tjörn med stopp vid Pilane m m.
Till Fyn tar det väl dock i praktiken åtminstone en halvdag att tågtransportera sig till Fyn. Och det här med cyklar på (Öresunds)tåg mitt i sommaren... Annars lockar norra Jylland litet, och övernatta i Ålborg som verkar fint. Dit tar det ju också ett par timmar men mycket mer okontroversiellt med cykeln på båten iaf.
Just nu går inte Öresundstågen heller eftersom de håller på att koppla på Varbergs tunneln. Man får inte ta med cykel på ersättningsbussarna.

Tack alla för er input. Det blev en runda i norra Bohuslän med tåget till Dingle och sen Smögen, övernattning i Fjällbacka och sen en titt på hällristningarna utanför Tanumshede och darifrån till Strömstad. Det blev en blandning av grus, klipphäll, igenväxt skogsväg, stig och landsväg där jag lät Komoot bestämma rutten. Trevlig tur med många fina platser. Men varför finns det inga cykelleder i Bohuslän?

Tack alla för er input. Det blev en runda i norra Bohuslän med tåget till Dingle och sen Smögen, övernattning i Fjällbacka och sen en titt på hällristningarna utanför Tanumshede och darifrån till Strömstad. Det blev en blandning av grus, klipphäll, igenväxt skogsväg, stig och landsväg där jag lät Komoot bestämma rutten. Trevlig tur med många fina platser. Men varför finns det inga cykelleder i Bohuslän?
Man håller på att planera för Västkustenleden som blir en fortsättning på Kattegattleden. De har dock fått problem med en sträcka i södra delarna av Strömstads kommun.

På deras hemsida har de inte ens kommit dit. Var hittar jag ner information om den planerade sträckan?
Jag läste en lokal tidningsartikel i vintras då det finns nog inte mer ännu.
Här finns lite info.

Senast ändrad:
Intressant att de håller på att utveckla en cykelled i Bohuslän. Hoppas de hittar bra lösningar så man slipper trafikerade vägar i så stor utsträckning som möjligt.

Tillbaka
Topp