Lättviktspendling: logistiktips

AdamLR

Aktiv medlem
Här kommer en tankenöt för pendlareliten. Tänkte börja pendla långt och utan packning mer regelbundet men får inte riktigt ihop logistiken i huvudet. Hur gör ni andra? Här är mina förutsättningar.

Alt. 1. Cykel + tåg:
  • Avstånd enkel väg: 5 km (cykling till tågstationen, sedan kollektivtrafik).
  • Packmöjlighet: sidoväska, ryggsäck vid behov.
  • Cykel: gammal hybrid som står säkert vid tågstationen.
Alt 2. Cykel hela vägen:
  • Avstånd enkel väg: ca 50 km.
  • Packmöjlighet: minimal ryggsäck; inga väskor på cykeln, vill inte packa mer än runt ett kg.
  • Cykel: vanlig landsvägscykel (räser).
Så med alternativ 1 (som är standard just nu) får jag utan problem med mig det jag behöver för dagen: ombyte matlåda o.s.v. Men nu är tanken att börja köra alternativ 2 mer regelbundet, antingen enkel sträcka (kan förvara cykeln på mitt kontor) eller ibland -- om solen, vinden och benen står rätt -- tur och retur. Frågan är hur jag får det att fungera smidigt med logistiken. Vill verkligen inte köra långpendlingen med packning. Lösningen är väl att frakta det jag behöver till/från jobbet när jag kör cykel/tåg-alternativet, men vad är det egentligen som behövs? Blir ju plötsligt en hel del med svettig cykelmundering, blöta handdukar och dubbla matlådor. Ska jag köra packåsna med cykel/tåg på måndagar och ta med mig allt jag behöver av matlådor och ombyten för hela veckan eller finns det något smartare sätt att dela upp det?

Jobbar ganska flexibel kontorstid måndag till fredag och tänkte börja med långpendlingen enkel väg 2 gånger i veckan, men senare kanske 4.

Hur hade ni gjort? Är tacksam för alla förslag och erfarenheter.

BJS

Aktiv medlem
Jag har kört med att flytta prylar de dagar jag åkt bil och har handduk, duschkräm, solskyddsmedel och ombyte på jobbet. Nu hade jag 41km enkel och körde två dagar i veckan. Tänker du på samma sätt så kan du göra så och köra resterande dagar med bil eller alt 1.

Peth

Aktiv medlem
Det går definitivt att packa så att man klarar av att cykla lätt, men det kräver lite planering. Det blir enklare om man kan tänka sig att ha likadana kläder varje dag – mindre att tänka på när det väl ska packas. Det underlättar om det finns torkmöjligheter på arbetsplatsen.

Ett annat alternativ kan vara en cykel med styrväska och stänkskärmar – rando style! Då får man med sig ett lätt klädombyte, matlåda och en tunn handduk (inga fläskiga frottébadlakan). Sen får man se till att det finns skor, jacka, schampo, etc på jobbet.

AdamLR

Aktiv medlem
Jag har kört med att flytta prylar de dagar jag åkt bil och har handduk, duschkräm, solskyddsmedel och ombyte på jobbet. Nu hade jag 41km enkel och körde två dagar i veckan. Tänker du på samma sätt så kan du göra så och köra resterande dagar med bil eller alt 1.
Ja, det känns som en bärande del är att lagra en del saker på jobbet. En begränsning är att jag inte har bil, så det finns en övre gräns för hur mycket jag kan flytta med alternativ 1. Jag ska få med det på tåg och tunnelbana. Möjligen kan jag unna mig restauranglunch några gånger för att skära ner på packningen.

AdamLR

Aktiv medlem
Det går definitivt att packa så att man klarar av att cykla lätt, men det kräver lite planering. Det blir enklare om man kan tänka sig att ha likadana kläder varje dag – mindre att tänka på när det väl ska packas. Det underlättar om det finns torkmöjligheter på arbetsplatsen.

Ett annat alternativ kan vara en cykel med styrväska och stänkskärmar – rando style! Då får man med sig ett lätt klädombyte, matlåda och en tunn handduk (inga fläskiga frottébadlakan). Sen får man se till att det finns skor, jacka, schampo, etc på jobbet.
Torkmöjligheter verkar vara begränsade, men jag ska forksa vidare i det. Delar kontor med en person till och kan nog muta mig till att ha cykeln i ett hörn, men svettiga och blöta kläder och handdukar blir svårare att få igenom.

Är styrväska det bästa om man ska ha någon väska?

AdamLR

Aktiv medlem
Jag gjorde ungefär som Bengt-re + att jag körde en extra garderob på jobbet med kläder och andra ombytesprylar.
Ja, det där har jag redan upptäckt fördelen med. Även med femkilometerspendlingen kan man behöva byta en svettig tischa då och då. Och byxor och skjorta som hänger på jobbet kan man ju använda ganska länge med ett stillasittande jobb, så länge man inte skäms att ha lika dag efter dag.

KjellF

Aktiv medlem
Jag har pendlat Farsta - Södertälje, ca 35 km enkel väg. Det fungerade om jag nöjde mig med två ggr per vecka men blir tungt i längden med mer. Min rekommendation är cykla enkel väg och tåg/bil andra sträckan. Ta med dig det du behöver för två dagar de dagar du inte cyklar till jobbet OCH ha alltid minst en reservuppsättning kläder på jobbet. Det finns inget värre än att sakna en skjorta när du kommer svettig till jobbet.
Jag försöker cykla i merinoull när jag pendlar, kläderna luktar inte lika hemskt när jag ska hem.

Bornlikethis

Aktiv medlem
Torkmöjligheter verkar vara begränsade, men jag ska forksa vidare i det. Delar kontor med en person till och kan nog muta mig till att ha cykeln i ett hörn, men svettiga och blöta kläder och handdukar blir svårare att få igenom.

Sadelväska är väl mest aero men styrväska ger mest stilpoäng.

Peth

Aktiv medlem

Styrväska, kombinerat med ett litet framrack och fina stänkskärmar är det snyggaste man kan ha. Om det är bäst beror nog mycket på val av cykel och vad man ska ha med sig. Däremot så ökar inte luftmotståndet speciellt mycket av väska fram. Det ökar tydligen mer med stor väska bakom cyklisten.

Berk

Aktiv medlem
Jag ser inte varför du behöver ombyte när du bara kör Alt 1.

Skulle tänka att du kan tar med mycket vid Alt 1. Om du har en sidoväska av 20 liter och kanske en ryggsäck till om det behövs mer volym. Jag har gamla Ortlieb rollers (inte använt mycket dock) och dom slänger man enkelt över axeln när man tar av dom. Det skulle väl räcka till ombyte för en vecka. Jag skulle inte har problem att tar med en matlåda på räsercykeln, endå frågan är om det är trevligare med en liten ryggsäck eller med en väska.

AdamLR

Aktiv medlem
Jag har pendlat Farsta - Södertälje, ca 35 km enkel väg. Det fungerade om jag nöjde mig med två ggr per vecka men blir tungt i längden med mer. Min rekommendation är cykla enkel väg och tåg/bil andra sträckan. Ta med dig det du behöver för två dagar de dagar du inte cyklar till jobbet OCH ha alltid minst en reservuppsättning kläder på jobbet. Det finns inget värre än att sakna en skjorta när du kommer svettig till jobbet.
Jag försöker cykla i merinoull när jag pendlar, kläderna luktar inte lika hemskt när jag ska hem.
Utmärkta tips!

AdamLR

Aktiv medlem
Jag ser inte varför du behöver ombyte när du bara kör Alt 1.

Skulle tänka att du kan tar med mycket vid Alt 1. Om du har en sidoväska av 20 liter och kanske en ryggsäck till om det behövs mer volym. Jag har gamla Ortlieb rollers (inte använt mycket dock) och dom slänger man enkelt över axeln när man tar av dom. Det skulle väl räcka till ombyte för en vecka. Jag skulle inte har problem att tar med en matlåda på räsercykeln, endå frågan är om det är trevligare med en liten ryggsäck eller med en väska.
Man behöver ombyte med alt. 1 för att ambitionen är att inte börja svettas men verkligheten ibland blir en annan 🙂
Ja, det kanske är ett bättre alternativ att bara ta matlådan nör jag kör räsern och försöka ta allt annat med cykel/tåg. Jag tror att en matlåda är ungefär den extravikt jag kan tänka mig vid alt. 2. Jag vill att det ska kännas lätt både viktmässigt och på andra sätt att hoppa upp på landsvägscykeln på morgonen. Ska inte vara så mycket att tänka på utöver cyklingen liksom.

AdamLR

Aktiv medlem
Tycker skönast är att ha vikten lågt bak, typ väskor bak på pakethållare. Inga större överraskningar i hur cykeln beter sig så. Men folk överlever tydligen med annat också.
Sadelväska är väl mest aero men styrväska ger mest stilpoäng.
Styrväska, kombinerat med ett litet framrack och fina stänkskärmar är det snyggaste man kan ha. Om det är bäst beror nog mycket på val av cykel och vad man ska ha med sig. Däremot så ökar inte luftmotståndet speciellt mycket av väska fram. Det ökar tydligen mer med stor väska bakom cyklisten.
Stort tack för olika perspektiv! Nu är ju ursprungstanken att slippa väskor över huvud taget, men det är inte hugget i sten. När jag provade på långpendling körde jag en minimal ryggsäck bara för att slippa knöka ner mobil, plånbok mm. i ryggfickorna. Spontant känns det tryggare att ha väskan framför sig så att man liksom har koll på den, men det påverkar ju styrningen förstås. Och ja, snyggt är ju också viktigt. Särskilt när kollegorna kommer in och börjar klämma och känna på ekipaget.

Berk

Aktiv medlem
Man behöver ombyte med alt. 1 för att ambitionen är att inte börja svettas men verkligheten ibland blir en annan 🙂
Ja, det kanske är ett bättre alternativ att bara ta matlådan nör jag kör räsern och försöka ta allt annat med cykel/tåg. Jag tror att en matlåda är ungefär den extravikt jag kan tänka mig vid alt. 2. Jag vill att det ska kännas lätt både viktmässigt och på andra sätt att hoppa upp på landsvägscykeln på morgonen. Ska inte vara så mycket att tänka på utöver cyklingen liksom.

1 kg extravikt märker man inte alls. Problemet är att den kg måste bäras på något sätt. Jag tycker inte om ryggsäck när jag svettas och 1 kg på cykeln måste sitter riktigt fast för att inte rattla. Åt andra sidan har jag dock cyklat hela dagarna på semester på räsercykel med ryggsäck med ombyte och minns inte att det var ett problem.

BJS

Aktiv medlem
IMG_20181002_070506_517.jpg

En sadelväska rymmer mycket och påverkar ekipaget föga. Ortlieb har ju snabbfäste så går smidigt att klicka loss och ta med sig upp. Numera har jag dock slutat med väskan på pendling och kör liten rygga med reservslang, verktyg och förband i bara.

Jonatan F

Aktiv medlem
Jag har också underkläder och skjortor i en låda vid skrivbordet. Rätt smidigt. Sedan undrar jag hur det fungerar i Stockholm men jag som bor i Vgr kan ju ta cykeln på tåget.

- Cykla med racer till stationen.
- ryggsäck med allt jag behöver
- cykla hem och lämna väskan på kontoret.
- cykla till kontoret dagen därpå
osv.

Jonatan F

Aktiv medlem
Ps.
Svårt med svettiga kläder. Min ulltröja började tillslut lukta illa efter många dagar nerpackad svettig i väska. Man kan ha en tunn tygkasse hängande på en krok med kläderna. Då torkar de lite iaf.

Lejon

Aktiv medlem
Sadelväska i lagom storlek funkar bra att cykla med. Behöver man lite mer utrymme men inte vill/kan ha det på cykeln föreslår jag midjeväska. Mycket skönare vid cykling än ryggsäck.

Majkel

Aktiv medlem
Jag cyklar numer bara en dag I veckan, 30km enkel. Tar med kläder, handduk, skor tvål före och efter.
Har en styrväska https://www.bikester.se/red-cycling...ebar-bag-M321169.html?vgid=G359349&cgid=37034 där jag får i lite kläder (cykelkläder som behöver ändras/förvaras om temperaturen skiftar kraftigt tor. Typiskt mellanlager, handskar och kanske sockar) matlåda (skönt att ha den I våg), powerbar och lås. Styrväskan gör att styrningen känns bra konstig men det funkar hyggligt.
Har även extra slangar, verktyg, kedjelås etc i en sadelväska samt vattenflaska med mig.

Herr Thomas

Aktiv medlem
Jag har cykelpendlat i ungefär 20 år enligt alternativ 2 som TS beskriver.
Jag har en liten laptop-ryggsäck med dator och matlåda med mig varje dag. Jag cyklar ombytt dvs i cykelkläder. På kontoret har jag en väl tilltagen garderob med kläder för ombyte. Det är bra förspänt både med dusch- och förvaringsmöjligheter för kläder. Torkmöjligheter finns. Kläderna behöver bytas med viss regelbundenhet och då tar man ett plagg i ryggsäcken, till och från kontoret. Min pendling underlättas av att jag har betydligt kortare till jobbet, bara en mil, men principen går att tillämpa på längre sträckor. Dock tveksamt om det är hållbart att ha 10 mils cykling per dag, man får lägga in vilodagar mellan långpassen.

kontorsråttan

Aktiv medlem
Alla är vi olika, jag personligen avskyr att ha ryggsäck på sommaren när det blir varmt. Sadelväska, styrväska eller kanske enklast en liten väska på en pakethållare så får man med sig allt. Finns det kemtvätt i närheten av jobbet minskar behovet av klädtransport på cykeln. Speciellt om man behöver strukna skjortor etc. Underkläder kan man knöla ner i ryggfickan eller en liten ramväska. Vattendelaren för mig är om jag måste släpa en dator fram och tillbaka, men har man en pakethållare är ju inte det heller något större bekymmer.

fiskarn

Aktiv medlem
Inte läst kanske allt men jag har kört med avtagbar pakethållare. Ett ombyte på den stör inte alls mycket. Enda är att cykeln blir lite vobblig om jag släpper styret. Jag har fördelen att inte bry mig så mycket om det ser konstigt ut.

kais01

Aktiv medlem
om du kan få med den snabba cykeln på tåget, bör vara tillåtet på pendeltåget från södertälje där du verkar bo, kan du komma osvettig till jobbet och sedan ha ork till snabbare cykling när du skall hem. 50 km räcker långt för att få till rolig träning, och blir dessutom gjort utan ursäkter.

det samlas kanske lite lunchlådor och annat på jobbet som du inte vill ta med hem med snabbcykeln, men detta kan du ta med hem efter några dagar genom att ta en återhämtardag enl alt 1.

AdamLR

Aktiv medlem
Jag har också underkläder och skjortor i en låda vid skrivbordet. Rätt smidigt. Sedan undrar jag hur det fungerar i Stockholm men jag som bor i Vgr kan ju ta cykeln på tåget.

- Cykla med racer till stationen.
- ryggsäck med allt jag behöver
- cykla hem och lämna väskan på kontoret.
- cykla till kontoret dagen därpå
osv.
om du kan få med den snabba cykeln på tåget, bör vara tillåtet på pendeltåget från södertälje där du verkar bo, kan du komma osvettig till jobbet och sedan ha ork till snabbare cykling när du skall hem. 50 km räcker långt för att få till rolig träning, och blir dessutom gjort utan ursäkter.

det samlas kanske lite lunchlådor och annat på jobbet som du inte vill ta med hem med snabbcykeln, men detta kan du ta med hem efter några dagar genom att ta en återhämtardag enl alt 1.
Tack, det är bra tips! Jag kan reda ut det här med tågen för de som är intresserade. På SL-pendeln kan man vid rusningstid bara ta med cykeln halva sträckan (Södertälje-Tumba). På Mälartågen (som jag brukar åka) får man ta cykeln hela vägen, men det är bara 6 cykelplatser per tåg (i konkurrens med barnvagnar etc.). Brukar finnas plats men blir något av ett lotto. En extra dimension i det hela är att även om man inte åker under rusningstid så får du inte gå på/av med cykel på centralen om du åker med SL, medan mälartågen stannar just på centralen (och inte de omkringliggande stationerna).

AdamLR

Aktiv medlem
Jag har cykelpendlat i ungefär 20 år enligt alternativ 2 som TS beskriver.
Jag har en liten laptop-ryggsäck med dator och matlåda med mig varje dag. Jag cyklar ombytt dvs i cykelkläder. På kontoret har jag en väl tilltagen garderob med kläder för ombyte. Det är bra förspänt både med dusch- och förvaringsmöjligheter för kläder. Torkmöjligheter finns. Kläderna behöver bytas med viss regelbundenhet och då tar man ett plagg i ryggsäcken, till och från kontoret. Min pendling underlättas av att jag har betydligt kortare till jobbet, bara en mil, men principen går att tillämpa på längre sträckor. Dock tveksamt om det är hållbart att ha 10 mils cykling per dag, man får lägga in vilodagar mellan långpassen.
Ja, nej, t.o.r. varje dag blir det nog aldrig tal om och jag läser och lär av många här att jag nog ska vara ännu ödmjukare än jag trodde inför hur ofta och långt jag pendlar. Det där med "väl tilltagen garderob" verkar också vara det som gäller, så att man kan frakta just ett plagg i taget. Sedan slipper jag nog oftast pendla med datorn, vilket kan vara skönt på den litet längre distansen, både viktmässigt och för att slippa tänka på väta, stötskador etc.

n3wton

Aktiv medlem
Visa bilaga 546306
Får med mig det mesta. Inte speciellt pigg och snärtig dock. Stänkor är skönt.
Här är en till facit-bild:

E450D5B6-C2BA-4439-B055-40BAE25E5EA6.jpeg

Tror en sådan väska är optimal för det du beskriver i packningsväg. Visst, cykeln på bilden är ingen räser, men ändå hyfsat snärtig och framförallt bra på distanstempo som det ju blir om du ska klämma ett helt gäng 50-kilometersturer i veckan.

AdamLR

Aktiv medlem
Visa bilaga 546306
Får med mig det mesta. Inte speciellt pigg och snärtig dock. Stänkor är skönt.
Här är en till facit-bild:

Visa bilaga 546404

Tror en sådan väska är optimal för det du beskriver i packningsväg. Visst, cykeln på bilden är ingen räser, men ändå hyfsat snärtig och framförallt bra på distanstempo som det ju blir om du ska klämma ett helt gäng 50-kilometersturer i veckan.
Ja, alltså, jag inser ju att jag kommer hamna i det här lyxrandocykelträsket förr eller senare 🙂 Men till att börja med tänker jag mig lättvikt och finväder. Rent praktiskt har jag också bara en landsvägscykel, och den saknar fästpunkter för de där typerna av väskor. Två ruskigt snygga ekipage dock! (Gäller även övriga cyklar som visats upp här i tråden.)

Steel is Real

Aktiv medlem
Jag pendlar inte så långt som du, men ogillar ändå att släpa grejer till jobbet varje dag. Så jag går all in ungefär varannan vecka och fyller en stor budväska med jobbkläder. Och tar hem tvätt + tomma matlådor på returen. Har ett dokumentskåp på jobbet som sväljer ca 20 gubbskjortor och några chinos + skor.

Så det enda jag behöver släpa varje dag är matlådan. Den har jag i en tunn påse på ryggen. Typ gympapåse. Duschar på kvällen, så brukar inte vara alltför sunkig på morgonen trots pendling. Ingen har iaf klagat, men vem vet😃

kais01

Aktiv medlem
Tack, det är bra tips! Jag kan reda ut det här med tågen för de som är intresserade. På SL-pendeln kan man vid rusningstid bara ta med cykeln halva sträckan (Södertälje-Tumba). På Mälartågen (som jag brukar åka) får man ta cykeln hela vägen, men det är bara 6 cykelplatser per tåg (i konkurrens med barnvagnar etc.). Brukar finnas plats men blir något av ett lotto. En extra dimension i det hela är att även om man inte åker under rusningstid så får du inte gå på/av med cykel på centralen om du åker med SL, medan mälartågen stannar just på centralen (och inte de omkringliggande stationerna).
det lät ju ändå lovande med mälartågen.

ett loophole om det skulle råka vara fullt på cykelplatserna är ett trick en bekant kör på sj norr om mälaren; han monterar loss hjulen och spänner fast dem på varsin sida om ramen. packar därmed in kedjan som han spänner upp med en krok. bär sedan på cykeln som vanligt bagage. svårt för en ovan att skilja från en 'riktig' hopfällbar cykel som åtminstone på sj faktiskt är tillåten. tror han har en tunn påse med som jag dock inte sett honom använda.

det tricket skulle antar jag funka även på sl pendeltåg inkl i rusning.

kör ju själv med brompton, och det är förstås bekymmersfritt. skulle inte tveka att köra den fem mil, snarast tycka det är roligt, men grejen är att längden du väljer att cykla är fullt flexibel. du får ha med den precis överallt, och jag brukar t ex rulla den utfälld på sina egna hjul rakt igenom centralen (den ovan jord) mitt i rusning utan att någonsin möta någon reaktion.

skier

Aktiv medlem
Jag pendlar inte jätteofta, har 50km enkel väg, men de dagar jag gör det lämnar jag en väska på jobbet med ombyte+handduk och har en liten styrväska för lunchlåda och cykellås. Man får se till att ha ordentlig mat på jobbet, annars blir hemcyklingen rätt dryg tycker jag.

BJS

Aktiv medlem
Jag pendlar inte jätteofta, har 50km enkel väg, men de dagar jag gör det lämnar jag en väska på jobbet med ombyte+handduk och har en liten styrväska för lunchlåda och cykellås. Man får se till att ha ordentlig mat på jobbet, annars blir hemcyklingen rätt dryg tycker jag.
Att trycka en banan innan hemcyklingen gör nytta tycker jag.

AdamLR

Aktiv medlem
Lättviktspendlingen skulle egentligen starta den här veckan, men väderomslaget gör att jag lägger det på is ett tag. Tanken är att långpendlingen ska kännas lustfylld, vilket knappast blir fallet med is och snö.

Dock har jag redan börjat bunkra ombyteskläder och hygienartiklar på jobbet. Ett annat lifehack sedan tidigare är en burk med havregryn. Alltid tillgång till extraenergi i from av en mikrad tallrik gröt och eftersom det är tråkigare än bars eller liknande så får den stå i fred när den inte verkligen behövs.

Ska se till att uppdatera när pendlingen kommer i gång och rapportera vilka av alla tips jag använder mig av.

BJS

Aktiv medlem
Lättviktspendlingen skulle egentligen starta den här veckan, men väderomslaget gör att jag lägger det på is ett tag. Tanken är att långpendlingen ska kännas lustfylld, vilket knappast blir fallet med is och snö.

Dock har jag redan börjat bunkra ombyteskläder och hygienartiklar på jobbet. Ett annat lifehack sedan tidigare är en burk med havregryn. Alltid tillgång till extraenergi i from av en mikrad tallrik gröt och eftersom det är tråkigare än bars eller liknande så får den stå i fred när den inte verkligen behövs.

Ska se till att uppdatera när pendlingen kommer i gång och rapportera vilka av alla tips jag använder mig av.
Banan är rätt äckligt, men rätt bra energi annars - lätt att äta och mer prisvärt än bars. Tyvärr tycker jag inte att det är gott men men.

AdamLR

Aktiv medlem
Banan är rätt äckligt, men rätt bra energi annars - lätt att äta och mer prisvärt än bars. Tyvärr tycker jag inte att det är gott men men.
Banan gillar jag, så problemet med den är dels att jag skulle vara där och nalla av den även dagarna jag inte cyklar, dels att den inte kan långtidslagras i skåpet på kontoret, men det lär nog slinka med en i ryggfickan då och då.
rigoberto-urn-of-colombia-and-team-ef-education-first-feed-zone-picture-id1170121739

AdamLR

Aktiv medlem
OK, då var jag igång! På jobbet väntade redan hygienartiklar, komplett "civilit" ombyte (inkl. skor) samt en extrauppsättning cykelkläder. Kunde därmed nöja mig med reparations- och säkerhetsmateriel i en liten sadelväska samt en tunn regnjacka i miniryggsäck. Tänkte ta matlåda i ryggsäcken också, men lättviktsivern tog över, så det blev köpelunch. Drog iväg vid halv sju och var framme vid halv nio.

Cykeln står kvar på kontoret och ska cyklas hem i morgon är tanken. Den blev en conversation piece bland kollegorna under dagen. Man blir lätt miljöskadad när man hänger här, men utanför Happy är det tydligen ganska imponerande att cykla längre än en mil!

Lärdomar:
  • Hade laddat med extra stor middagsportion i går och det verkade löna sig. Det kändes som att energin räckte mycket bättre än senast (och en stor frukost har jag svårt att få i mig så tidigt).
  • Det var bra att jag hade tid på mig att frakta allt till jobbet i förväg. Hade nog annars lätt blivit 3-4 saker som jag kom på i morse och var tvungen att släpa med mig.
  • Att inte ta med matlåda är inte hållbart i längden. Dels onödig extrautgift, dels hade det varit skönt att slippa gå iväg och köpa mat på lunchrasten. Får antingen leva med den extra vikten eller ta med mig en matlåda i förväg.
  • Ryggsäcken fungerade bra i dag, men i längden kanske jag ska skaffa någon sorts cykelväska på ett par liter. Tips har jag ju fått gott om här.

Topp