Låg watts kapacitet vs. utväxling på Trainer - Viktig utredning - Någon som orkar testa?

jonte987

Aktiv medlem
Låg watts kapacitet vs. utväxling på Trainer - Viktig utredning - Någon som orkar testa?
Short version: Funkar kass på en kickr snap - blir det mumma om jag kastar pengar på det? Vem orkar testa?

På en Kickr snap fungerar det så att den inte kan hålla en låg watt på hög utväxling. Det som händer är att watten hoppar och ökar med kadens.
Inga problem när man väl fattat detta - förutom att min dotter vill cykla Zwift och behöver hålla runt 30 watt i warm up (Hon väger 29Kg och är ingen van cyklist).

Hennes hoj har inte tillräckligt med växlar för att snap ska kunna leverera 30 Watt.

Jag testade själv på min egen hoj och på en ratio runt 0,9 så börjar det bli stabilt runt 45W. 32 fungerar bara på låg och extremt jämn kadens.
Mer normala(?) lågwatt runt 70 watt fungerar bra runt 2.5 i ratio. På en ratio > 3.5 får jag själv samma problem som flickan.

Någon som vet eller orkar testa om en dyrare trainer tex kickr core kan levera stabila 30-35W med en utväxling runt 1.0?

Detta är på 26'' hjul, vet i fan hur det påverkar med 28''. Hela historien är lite counter intuitive för mig... Den vill ha låg hastighet vid hjulet för låga watt? I så fall kräver det lägre ratio på ett 28'' för att funka?

ratio.JPG

ratio2.JPG

De har ju ett minsta motstånd som de kan lägga på, bromsa med. Med lägre fart (utväxling*kadens) blir det lägre effekt. Hjulstorlek är orelevant.

EDIT: Kan testa på en Elite Direto om nån timme vad min. är.
EDIT2: Den varianten är ju wheel on, så då spelar ju storleken roll. Var så inställd på att trainers är direktdrivna, sorry.
Litet hjul ger ju lägre fart mot rullen i trainern så det borde vara bra.

Senast ändrad:

Rholm

Aktiv medlem
Jag lyckas inte hålla så låga watt med 1:1 utväxling på min Kickr Core. Det känns förhållandevis stabilt med 30 watt (80 kadens) på 1.28 (32/25), men jag har inte kört något långtest.

jonte987

Aktiv medlem
De har ju ett minsta motstånd som de kan lägga på, bromsa med. Med lägre fart (utväxling*kadens) blir det lägre effekt. Hjulstorlek är orelevant.
Ja, jag tror att jag "känner" att det borde bli mer kraft på en låg växel och svårare att bromsa för trainer.

jonte987

Aktiv medlem
Jag lyckas inte hålla så låga watt med 1:1 utväxling på min Kickr Core. Det känns förhållandevis stabilt med 30 watt (80 kadens) på 1.28 (32/25), men jag har inte kört något långtest.
Men blir det inte tvärt emot det jag upplever? Du måste växla upp? 1.28 borde funka för henne. Hon har 11-34 8s (inte 9s som i bilden)

Ja, jag tror att jag "känner" att det borde bli mer kraft på en låg växel och svårare att bromsa för trainer.
Trainern bromsar inte vad du trampar. Den lägger på ett motstånd och mäter hur mycket energi som du appliserar. Men de börjar inte från noll motstånd. Sen har smarta trainers en till reglerloop (ERG) som varierar motståndet så effekten blir rätt med konstant fart (kadens*utväxling). Prova köra i resistive mode, sätt den så lågt du kan. Effekten då är bara resultat av min motstånd och farten på svänghjulet. Kör lägst växel och då ser du ju var effekten är vid respektive kadens. Kanske måste vara så låg att det är oanvändbart för henne då.

jonte987

Aktiv medlem
Trainern bromsar inte vad du trampar. Den lägger på ett motstånd och mäter hur mycket energi som du appliserar. Men de börjar inte från noll motstånd. Sen har smarta trainers en till reglerloop (ERG) som varierar motståndet så effekten blir rätt med konstant fart (kadens*utväxling). Prova köra i resistive mode, sätt den så lågt du kan. Effekten då är bara resultat av min motstånd och farten på svänghjulet. Kör lägst växel och då ser du ju var effekten är vid respektive kadens. Kanske måste vara så låg att det är oanvändbart för henne då.
Jag börjar bli lite trögfattad men detta låter som det jag observerat.
Det blir låg kadens för 30watt/ .9 ratio och dessutom blir den väldigt nervös. Möjligen stabilisera den sig på ännu lägre kadens. Jag tror det var ca 50 rpm jag körde. Hon gillar allt ligga strax över 60 och hon är svajig.

Frågan är om det är bättre på en dyrare.

Ja, det är kanske enklare att testa som du säger men tror kanske man missar hur nervös erg blir.

pero02

Aktiv medlem
Mina barn, 4 och 8 år, kör utan problem med Tacx neo. De har i varje fall inte klagat. (Nu kanske de heller inte är så kräsna och de har inget att jämföra med)

Minsta dottern snittade 27W på 20 min senast (ca 2W/Kg).

jonte987

Aktiv medlem
Mina barn, 4 och 8 år, kör utan problem med Tacx neo. De har i varje fall inte klagat. (Nu kanske de heller inte är så kräsna och de har inget att jämföra med)

Funkar skapligt om man kör Zwift utan erg så den enklaste lösningen är att nöja sig med det😀. Tycker själv det är bättre med erg och workouts.

Grabben på fem år testar också men han kör slut på sig på 5 minuter....och är inte mottaglig för goda råd. 1an är snabbast tycker han. (hoppas han är skolmogen till hösten)

jonte987

Aktiv medlem
Testade lite till både i erg och resistance mode. Frågan är om det är lägsta nivån eller stabiliten på låga watt som är problemt. Håller man väldigt jämn kadens så verkar det funka bättre.

MackanG

Medlem
Testade precis på min Direto styrd av min Edge 530 inställd på 30w. 39-28 utväxling. 60 i kadens och den reglerade som den skulle. Högre kadens och trainern kunde inte reglera ner motsåndet. Har man 1:1 utväxling borde det inte vara några problem.

jonte987

Aktiv medlem
Testade precis på min Direto styrd av min Edge 530 inställd på 30w. 39-28 utväxling. 60 i kadens och den reglerade som den skulle. Högre kadens och trainern kunde inte reglera ner motsåndet. Har man 1:1 utväxling borde det inte vara några problem.

Det låter ändå lite bättre än snap. Håller jag jämn kadens så funkar det hjälpligt på 0.9x men flickan är svajig med kadensen. Det blir dock bättre för varje gång och förhoppningsvis ökad watten också.

Mike å

Aktiv medlem
Tänk på att kolla om hennes cykel passar på en NEO (fast annars kan du ju behålla den till dig själv;) )

Philan

Medlem

Funkar det att sätta på 4-åringens cykel på Neon? Eller har du löst det på något annat sätt? Hade varit kul att testa

jonte987

Aktiv medlem
Funkar det att sätta på 4-åringens cykel på Neon? Eller har du löst det på något annat sätt? Hade varit kul att testa
Min 5 åring på 109cm kör på syrrans 24'' på min kickr Snap och ett 26'' bakhjul. Inga problem med pedalerna. Klart att han sitter för långt för seriös träning men det är väl om inte meningen för så små barn?

Jag har sett bilder där man moddar för mycket mindre, ner till 12 med bara speed sensor utan motstånd. Det känns inte så intressant om ungen inte envisas.
Hade varit intressant att veta vad som funkar på en neo eller core.

jonte987

Aktiv medlem
Höjden på kickr core går att ställa in för 24'' road bike till 29'' MTB. Det har som sagt bara med höjden att göra men 24'' är i alla fall i Scope.

Med mindre än 24a är nog 135mm QR en bra början?

pero02

Aktiv medlem

nej, hon cyklar på storasysters 24” scott scale med 10-delad kassett. (Kapade av sadeslstolpen någon cm så sadeln gick i botten. Fortfarande lite högt men hon gillar det ändå)

Philan

Medlem
Tack för svar! 4-åringen är den "stora" i familjen så största tillgängliga barncykeln är hennes 16". Kanske får leta efter någon billig 24" :)

jonte987

Aktiv medlem
Om barnet driver det själv så vill man inte bromsa, annars går det nog bra att vänta. Fast White xc240 nästa gång de rear ut den aldrig fel. Större blir de.

Han körde faktiskt 15 minuter igår. Inklusive pause för att gå upp och dricka ett glas mjölk....går bättre och bättre för båda men pojken gör bara som han vill. Vulkanen uppskattades.
Jag beställde ett eget konto till honom nu. Han fattar inte skillnaden men om zwift finns kvar så kanske han tycker det är coolt med historiken och det är ju gratis. Snart ser han väl att det är en flicka på cykeln också....

20201216_191404.jpg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer