light-assist emtb

rejser

Aktiv medlem
light-assist emtb
Lapierre hade en light-assisted emtb som dom kallade det.
Huvudsaken var inte att vara lätt utan det var en betydligt mindre motor som inte var lika kraftfull på den. Fazua är ju ett vanligt märke där.
Hjälp i de tyngsta partierna, men bara lite lite.
Lapierre eZesty som exempel.
Finns det några alternativ till den för en hjärtskadad invalid person?
(på den så går det ju också att plocka ut batteriet och sätta deras täck-lock och då är den nere på runt 14,5-15kg)

https://enduro-mtb.com/en/the-best-light-emtb-2023/ har ju några, men priserna där är ju tämligen saftiga, borde gå att hitta till bättre pris. (någon sålde en sådan för ett tag sedan här på happy, ångrade lite att jag inte högg den för mitt var 3:e år "jag står inte ut att inte cykla i skogen jag köper en cykel och blir besviken efter 4 turer"-infall och sedan säljer cykeln till någon lycklig happyridare då jag säljer för billigt)

light-assist emtb
Kolla på Orbea Rise det är väl den som ligger bäst till i pris om man ska ha en lättviktare.
Men jag skulle rekommendera att ta en rejäl provtur på en fulleffekts hoj innan du bestämmer dig.

light-assist emtb
Lista från ett annat eMTB-forum (finns säkert fler cyklar):

1. Specialized Turbo Levo SL
  2. Specialized Kenevo SL
  3. Trek eCaliber
  4. Trek Fuel EXe
  5. Lapierre eZesty
  6. Orbea Rise
  7. Forestal Siryon
  8. Pivot Shuttle SL
  9. Transition Relay
  10. Mondraker Crafty
  11. Transalpes E1
  12. Haibike Lyke
  13. Ghost Path Riot
Edit: Har inte just Lapierre kommit med en ny eZesty nyss? Bara ngt som ligger i bakhuvudet.

light-assist emtb
Lista från ett annat eMTB-forum (finns säkert fler cyklar):

1. Specialized Turbo Levo SL
  2. Specialized Kenevo SL
  3. Trek eCaliber
  4. Trek Fuel EXe
  5. Lapierre eZesty
  6. Orbea Rise
  7. Forestal Siryon
  8. Pivot Shuttle SL
  9. Transition Relay
  10. Mondraker Crafty
  11. Transalpes E1
  12. Haibike Lyke
  13. Ghost Path Riot
Edit: Har inte just Lapierre kommit med en ny eZesty nyss? Bara ngt som ligger i bakhuvudet.
Jo, har kommit en ny variant, känns dock som dom tagit sig lite längre från konceptet även om det är en Fazua Ride 60-motor. Kanske är den som är lite mer drag i helt enkelt.

Bra lista, var några där jag inte kollat på.

light-assist emtb
The only really capable one that can be ridden without battery (and still warrantied) as far as I know is the Transition Relay since all the others will not warranty their frame if ridden without the battery in as it is an integral part of the frame strength
This said the new Levo SL looks very promising (if only it wasn't a Specialized!)
I would personally wait to see what they come out with when they upgrade the Kenevo SL to gen 2 as this I think would be the 1 to do it all bike a lot of us have been waiting (and as usual 6 to 12 months later other brands will follow suit for those of us that cannot bare to have to deal with Specialized when things go wrong (and they do a lot))

Tillbaka
Topp