Märkligt växelproblem bak - ett drev hoppas över

geologen

Aktiv medlem
Jag blev ombedd att kolla klubbens tre lånecyklar (används vid introrundor) så att växlar, bromsar och så var i ordning. Lite växeljustering krävdes, och på två av cyklarna var det inga problem. Den tredje uppförde sig lite märkligt. Hur jag än justerade vägrade kedjan att stanna på det NÄST största drevet bak. Alla andra satt perfekt vilket håll jag än växlade åt. Men det näst största bara kedjan struntade helt i...

Kassetten såg inte skadad ut. Växelreglaget såg oskadat ut.

Jag hade lite bråttom och hade inte tid att mer grundligt felsöka, så den som lånar cykeln får nöja sig med en växel mindre just nu. Men jag undrar ändå vad som kan vara fel. Några förslag eller tips?

Ja, det tänkte jag också på, men alla andra växellägen sitter perfekt, så kan det verkligen vara det då?

Hoppar den över vid både upp o nerväxling?
Är det bara vid uppväxling (mot största drevet) skulle det kunna vara en kugge på
drevet som är skadad/böjd

Jag lyckades nån gång med att sätta fast vajern på fel sida av fästbulten, typ som på bilden, fast värre. Jag satt fast den på ovansidan av bulten :D
Hur jag än försökte justera växeln så krånglade den vid de största kugghjulen. Tog mig ett tag att fatta vad som var felet.
vxelvajer.jpg

Om du inte hittar några mekaniska fel så är det sannolikt smuts i växelvajern eller så är vajerhöljet slitet. Byt kabel (inner och ytter) och montera de nya med endkapslar som har o-ringar, så undviker du att smuts och fukt kommer in i vajern.

Tillbaka
Topp