Mat/energi för cykelpass

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Önskar lite inspiration för vad ni tar med er för mat/energi under träningspassen?

Var brytpunkten går för när man behöver extra energi går väl att diskutera och är säkert högst personligt, för pass längre än ca 75-90 minuter tror jag gäller för mig ungefär... (edit: eller möjligen ca 2 timmar beroende på...)

Men nu är jag mera nyfiken på vad ni har med er. Sedan behöver det ju inte alltid vara i fast form, kanske ibland räcker med något hyfsat kolhydratrikt i en av vattenflaskorna (klart smidigare på många sätt).

En sak är helt säker för mig, cykling gör mig oftast hungrig på ett helt annat sätt än tex långlöpning men det bör bero på det enkla faktumet att det oftast blir längre pass på cykeln vs när man springer. (För ultralöpare är det så klart totalt annorlunda, då är energin oerhört viktig men jag är ingen ultralöpare...)
 
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
i flaskan vanlig något svagt blandad saft med iblandat lite seltin. smakar bättre med seltinet än utan. det innehåller magnesium som påstås minska krampkänningar. tror faktiskt det funkar.

sen en påse sött och salt nöt-frukt-blandning, alltid med som nödproviant. högkoncentrerad energi. används mest till medcyklister när de tenderar att bonka. så kommer man vidare:)

så ser det ut för mig på flertalet rundor. och det är bra att det finns extra kalorier med, om man t ex blir inspirerad och spontanförlänger rundan några timmar efter lunch.

men är det från början planerat ett fikastopp förstås lite mer grejor, mackor, frukt, choklad alltefter smak och lust.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
i flaskan vanlig något svagt blandad saft med iblandat lite seltin. smakar bättre med seltinet än utan. det innehåller magnesium som påstås minska krampkänningar. tror faktiskt det funkar.

sen en påse sött och salt nöt-frukt-blandning, alltid med som nödproviant. högkoncentrerad energi. används mest till medcyklister när de tenderar att bonka. så kommer man vidare:)

så ser det ut för mig på flertalet rundor. och det är bra att det finns extra kalorier med, om man t ex blir inspirerad och spontanförlänger rundan några timmar efter lunch.

men är det från början planerat ett fikastopp förstås lite mer grejor, mackor, frukt, choklad alltefter smak och lust.

Kopplingen kramp och vätskebrist är intressant, är detta mer eller mindre bevisat?
 

BFS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Kopplingen kramp och vätskebrist är intressant, är detta mer eller mindre bevisat?
Anekdotiska bevis funkar också. Om man själv får kramp av att dricka för lite (svettas för mycket) kan det vara en bra idé att dricka mer (och få i sig diverse salter). Samma med mat/energi. Det är väldigt personligt. Jag gillar (=det funkar) socker när jag cyklar, men har en plan att börja äta mer/annorlunda. Vore jag inte så förbannat lat hade jag nog gjort egna bars.
 

rln

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
På pass över tio mil.

Hård macka med smör, skinka, ägg och ost.

Om jag är riktigt lat så någon färdigmat som några skivor pölsa.
 

kais01

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Kopplingen kramp och vätskebrist är intressant, är detta mer eller mindre bevisat?
inte haft anledning att ifrågasätta att det är bra att understödja vätskebrist vid aktivitet. men ett par timmars någorlunda intensiv insats bör de flesta klara utan tillförsel.

magnesiums roll när det gäller krampkänningar är väl däremot lite omdiskuterat vad jag vet, men används iaf inom sjukvården. även kalium är med i denna reglering, finns även en del av det i seltinet, som jag uppfattar som en rätt fysiologisk blandning typ vätskeersättning.

däremot finns det andra varianter på 'nyttigt' salt i mataffären med stor väldigt stor del kalium, det skulle jag undvika.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
sen en påse sött och salt nöt-frukt-blandning, alltid med som nödproviant. högkoncentrerad energi. används mest till medcyklister när de tenderar att bonka. så kommer man vidare:)

Exakt, när kroppen blir väl uttömd på energi kan man väl uppleva att man "bonkar"? Schysst av dig att tänka på dina medcyklister. :-)

Hmm, ja, det är möjligt jag pallar ca 2 timmar utan energi också, beror självfallet på intensitet också samt hur bra man skött sitt matintag under dagen tidigare.
 

HåkanC

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
det är bra att understödja vätskebrist vid aktivitet.
Verkligen?

men ett par timmars någorlunda intensiv insats bör de flesta klara utan tillförsel.
+1

magnesiums roll när det gäller krampkänningar är väl däremot lite omdiskuterat vad jag vet, men används iaf inom sjukvården. även kalium är med i denna reglering, finns även en del av det i seltinet, som jag uppfattar som en rätt fysiologisk blandning typ vätskeersättning.
Vill man ha ngt fast med sig att stoppa i sig är det aldrig fel med bananer,
jag vet de som efter 1a timmen försöker peta i sig en banan/cyklad timme.
 

nesvop

Medlem
Mat/energi för cykelpass
På senare tid har det blivit mindre och mindre energi, nu börjar passen nosa på 4h utan energi. När jag har med mig någonting så funderar jag inte så mycket på vad, det kan bli en snickers eller något annat smått.

Men när det går över 4 timmar är det ändå dags att äta ordentligt så då fokuserar jag på att det ska vara energirikt.

Däremot så dricker jag ganska mycket (vatten) även under pass med låg intensitet.
 

grondahl

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
magnesiums roll när det gäller krampkänningar är väl däremot lite omdiskuterat vad jag vet, men används iaf inom sjukvården.
Fast det rör väl sig om kramp som inte beror på fysisk utmattning. Gällande kramp vid fysisk aktivitet så verkar det mest ha att göra med att man överanstränger sig.

Det verkar väl dock fortfarande vara en rätt bra idé att få i sig lite salt om man svettas och dricker mycket oavsett om det faktiskt påverkar sannolikheten för att få kramp eller inte.
 

maRRtin

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Kopplingen kramp och vätskebrist är intressant, är detta mer eller mindre bevisat?
Nä, snarare tvärt om.
Finns inga bevis på att brist av vätska, salt, magnesium eller dylikt ger kramp. (bortsett från folk som får allvarlig vätskebrist efter allt för lång tid utan vatten, men då får man kramp lite överallt.)
 

grondahl

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Oavsett om det är löpning eller cykling så brukar jag inte äta något på pass upp till 2h. Tar med mig vatten vid behov. Vid längre pass stannar jag nog helst och fikar (det är trevligare än att klämma något i farten).
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
På senare tid har det blivit mindre och mindre energi, nu börjar passen nosa på 4h utan energi. När jag har med mig någonting så funderar jag inte så mycket på vad, det kan bli en snickers eller något annat smått.

Men när det går över 4 timmar är det ändå dags att äta ordentligt så då fokuserar jag på att det ska vara energirikt.

Däremot så dricker jag ganska mycket (vatten) även under pass med låg intensitet.

4 timmars gräns är imponerande måste jag säga, tror inte det skulle fungera för mig men kroppen anpassar sig väl samtidigt vad man utsätter den för, sakta men säkert. Sist men inte minst så beror på det på en rad andra faktorer också.
 

KjellF

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Om mina pass blir längre än 1,5 till 2 timmar försöker jag äta något när jag har varit ute 1 timma. Därefter äter jag regelbundet. Jag skulle säkert palla hem utan att äta men med energitillskott kan jag hålla högre intensitet och (inbillar jag mig) återhämtningen går snabbare.
Det jag äter varierar efter vad som finns hemma men jag försöker alltid köpa något i minst ett fik och/eller butik på vägen.
 

GustafH

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Jag gillar Umaras gels och Wholebake flapjacks. Sen hade GCN nån video på raw energy balls i deras serie med Hannah Grant som jag kört sen dess. Lite salt, lite choklad, lite nötter, lite lönnsirap. Bra skit.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Vore en ny grej för mig, att stanna i ett fik eller butik under träning, efter träningen är dock en annan sak. Men å andra sidan är det vettigt att slappna av lite och att gå på känn, lyssna på kroppen och att även boosta det mentala om det behövs.

Det är ju lite rörigt nu för tiden, en del söker upplevelser, andra tränar, en del både och. ;-)
 

Peter G

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Min gömma!
 

Bilagor

  • 5D32CA1B-87C0-4C22-84B7-014C1C5FCE72.jpeg
    5D32CA1B-87C0-4C22-84B7-014C1C5FCE72.jpeg
    888.7 KB · Besök: 31

jarek996

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Torkade frukt från LIDL ( 200 g ) - 508 kcal ( paket ) - 14 kr
UMARA gel
- ( rekommenderad dosering är dock 2-3 gel per timme vilket ger 60-90g kolhydrater per timme ) - 26 kr ( STYCK !!! ) 78 kr /timme !!!

Har inget emot UMARA ( eller andra produkter ) , men bara visar hur vi är kn.....de .

P.S. har använt själv länge olika gels ETC , men sist kör jag på "naturen" .
Mest gillar torkade fikon ( men käkar även andra frukt - plommon , aprikos ) . 100% naturligt , billigt och GOTT !
Vad finns i gelpåsar ? Vill inte ens veta ....
 
Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Men man behöver inte bli k....ad, det är bara att ge fasen i att köpa kosttillskott det står ”Nike” på och istället välja samma sak som det står billigt på (precis som du är inne på m a o). Har ärligt svårt att förstå varför många är så over the top för dyra kosttillskott som gör varken mer eller mindre än andra naturliga (betydligt billigare) diton.
 

GoranS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Att jämföra gel med torkad frukt är lite som att jämföra äpplen och päron kan jag tycka. Därmed inget sagt om priset på gel som sådant.
 

jarek996

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Pratar vi om ENERGI eller smaker ? Både från frukt och gelpåse får du socker ( energi ).
Om en del skriver om skinkamackor varför ska vi INTE jämföra med frukt ?
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Men man behöver inte bli k....ad, det är bara att ge fasen i att köpa kosttillskott det står ”Nike” på och istället välja samma sak som det står billigt på (precis som du är inne på m a o). Har ärligt svårt att förstå varför många är så over the top för dyra kosttillskott som gör varken mer eller mindre än andra naturliga (betydligt billigare) diton.

Ett intressant ämne som säkert skulle kunna fylla en hel separat tråd. Det finns också rejält med fördomar och generaliseringar om kosttillskott. Ämnet brukar kunna röra upp känslor.

Tror väl att det i vissa fall faktiskt kan bli både billigare och bekvämare med kosttillskott jämfört med mat men man måste samtidigt absolut kvalitetssäkra vad det är man faktiskt köper.

För att tex blanda shakes med en hel del energi i flytande form kan det vara både bekvämt och ekonomiskt att blanda maltodextrin + vassle (whey) protein för att få den mix man vill ha. Köper man storpack av dessa båda ingredienser blir det bra pris per portion. Kan vara oerhört bekvämt när man snabbt vill ha i sig energi. Sedan att en del verkar förfasa sig över detta eller tror att det är dyrare än mat är i många fall fördomar och okunskap.

Sedan tycker jag själv det är stor skillnad på dyra "hokus pokus" tillskott med långa innehållsförteckningar vs basingredienser som tex maltodextrin + vassle. Själv skippar jag dyra "hokus pokus" tillskott totalt, en minst sagt skum bransch.
 
Senast ändrad:

Joem

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Alla gör som de vill, inget fel i det. Men för egen del upplever jag att enkla, vardagliga saker man normalt har hemma tjänar sitt syfte lika väl som tillskott på burk. Jag har ivf inte märkt av att tillskott (så som vi diskuterar dem i tråden) gett mig mer pang i benen. Å andra sidan så jag inte alltför bevandrad heller så tolka inte mina inflik som annat än subjektiva upplevelser.

Men visst fan ger en rulle mandelmassa sitt såväl för gomsegel som för känslan :)
 

GustafH

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Torkade frukt från LIDL ( 200 g ) - 508 kcal ( paket ) - 14 kr
UMARA gel
- ( rekommenderad dosering är dock 2-3 gel per timme vilket ger 60-90g kolhydrater per timme ) - 26 kr ( STYCK !!! ) 78 kr /timme !!!

Har inget emot UMARA ( eller andra produkter ) , men bara visar hur vi är kn.....de .

P.S. har använt själv länge olika gels ETC , men sist kör jag på "naturen" .
Mest gillar torkade fikon ( men käkar även andra frukt - plommon , aprikos ) . 100% naturligt , billigt och GOTT !
Vad finns i gelpåsar ? Vill inte ens veta ....

Att försöka trycka i sig tre dadlar samtidigt som man kör högintensivt i motvind och regn är något jobbigare än en gel. Visst kostar de lite mer (jag betalar 16-18 kr styck för Umaras beroende på om jag får rabatt för hel låda eller inte, beror lite på vem som står i kassan) men den bekvämligheten tycker jag är värt det. Det går ändå inte åt mer än en låda i månaden max och 200 kr i månaden tycker jag är ok.

Men visst fan ger en rulle mandelmassa sitt såväl för gomsegel som för känslan :)

Mandelmassa är sjukt najs.
 

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Kroppen behöver energi och du kan inte energikompensera. Snittar du 200 watt över en timme kostat det ca 720 kcal energi.
Beroende på kolhydratskälla får du i dig 60-90g kolisar per timme. Mer tar inte kroppen upp. 60g ger runt 240 kcal så du ser att du snabbt börja nalla på kroppens lagrade glykogen.

Kolisar är favvobränslet, fett är reservbränslet. Tar glykogenet slut blir man mer fettdriven, men då sjunker intensiteten för fett är ett "långsammare" bränsle. Protein är kanon för återhämtning men inget bränsle för aktivitet.

Om du inte är långcyklare och därför vill vara så fettdriven som möjligt är det kolisar som gäller för att hålla ångan uppe inom den nivån din kropp klarar att ta upp.
Över timmen har jag i regel med nåt att snaska på för även om du kan köra passet på det inlagrade glykogenet så hjälper tillförsel under passet med återhämtning efteråt.

Många tycker det är "tufft" att köra på lite vatten och jävlaranamma - forskningen tycker annorlunda om man nu inte tränar specifikt för att kunna vara mer fettdriven vilket även innebär lägre intensitet över lång tid än om man matat på med kolisar.

Nötter och andra fettrika energikällor är i min mening rätt meningslösa under ett intensivt pass / som nödraket. Knackar bonken på är det snabb energi som gäller.
Sen är nötter gott och kan duga fint om man ska lalla runt några timmar med polarna i skogen.

Allt grymt förenklat nu :)
Beroende på ork gör jag egen sportdryck med fun light socker, maltodextrin och citronsyra och har ofta lite egengjorda bars i frysen.
Sen ska ju magen palla också. T.ex. lösgodis fixar inte min mage som cykelbränsle det blir pruttmage=)
 

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Att försöka trycka i sig tre dadlar samtidigt som man kör högintensivt i motvind och regn är något jobbigare än en gel. Visst kostar de lite mer (jag betalar 16-18 kr styck för Umaras beroende på om jag får rabatt för hel låda eller inte, beror lite på vem som står i kassan) men den bekvämligheten tycker jag är värt det. Det går ändå inte åt mer än en låda i månaden max och 200 kr i månaden tycker jag är ok.



Mandelmassa är sjukt najs.

Älskar också mandelmassa haha. Gött o ha i strimlor som man låter smälta i munnen.
 

GoranS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Precis. För mig är gel en produkt för när man snabbt behöver få i sig snabb energi. Torkad frukt kan vara najs på ett längre distanspass. Olika användningsområdet och därmed tycker jag det är lite knasigt att jämföra.

Om man bara är intresserad av energi kolhydrater per krona misstänker jag f.ö. att strösocker är klart billigare än torkad frukt.
 

xzbatt

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Men vi pratar inte om TÄVLINGAR , utan om vanligt cykling .
Trådskaparen frågar om träning, för mig är träning oftast intensivt och behöver energikompenseras likt tävling.

Generellt kör jag följande
Utan energi - Max 1 h, oavsett intensitet förutsatt att jag har ätit som vanligt under dagen
50-60g kolhydrater per timme - distanspass mellan 200-250w medeleffekt
80-100g kolhydrater per timme - över 250w snitt i mer än 1 timme eller vid distanspass som innehåller fartlek
 

Salabaladala

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Köper säckar eller hinkar med maltodextrin och fruktos och blandar själv 2 delar malto till 1 del fruktos, och har i ca 5% pulver per liter vatten. Läste nånstans att det är det som är energikällan i dom flesta geler och drycker och att det ger rätt högt intag av kolhydrater. Kan krossa ner en halv eller hel koffeintablett om det känns som en sån dag. Kostar typ 1.50 flaskan, blir så satans dyrt att köpa färdiga grejjer.

Dricker det både före, under och efter passet vid behov.
 

MrSthlm

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Köper säckar eller hinkar med maltodextrin och fruktos och blandar själv 2 delar malto till 1 del fruktos, och har i ca 5% pulver per liter vatten. Läste nånstans att det är det som är energikällan i dom flesta geler och drycker och att det ger rätt högt intag av kolhydrater. Kan krossa ner en halv eller hel koffeintablett om det känns som en sån dag. Kostar typ 1.50 flaskan, blir så satans dyrt att köpa färdiga grejjer.

Dricker det både före, under och efter passet vid behov.

Ekonomiskt och smart, dessutom bekvämt i flytande form vilket väl räcker för merparten av passen. Möjligen att man kan behöva komplettera med något fast om man är ute länge. Ja, jo, det är väl kolhydraterna som det ska vara fokus på för en aktivitet som cykling, att även blanda i tex lite vassle protein kanske är onödigt helt enkelt samt gör vätskan mindre lättflyktig.

Exakt det jag syftade på i mitt tidigare inlägg om tillskott också, det kan vara både bekvämt och ekonomiskt till skillnad från vad vissa fått för sig.

Ge gärna tips på varifrån du brukar köpa också så slipper jag gå bananas själv när jag försöker hitta det vettigaste alternativet på Internet. ;-)
 
Senast ändrad:

fiskarn

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Precis. För mig är gel en produkt för när man snabbt behöver få i sig snabb energi. Torkad frukt kan vara najs på ett längre distanspass. Olika användningsområdet och därmed tycker jag det är lite knasigt att jämföra.

Om man bara är intresserad av energi kolhydrater per krona misstänker jag f.ö. att strösocker är klart billigare än torkad frukt.

Strösocker innehåller ju lika delar fruktos och glukos. För att en sportdryck ska vara optimal ska den väl innehålla fruktos och nån annan kolhydrat (glukos, makto, eller annat) dock ska man väl ha mer av t.ex glukos eller malto. Så jag skulle säga strösocker blandat med lite malto t.ex är riktigt bra.
 

glitch

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Strösocker innehåller ju lika delar fruktos och glukos. För att en sportdryck ska vara optimal ska den väl innehålla fruktos och nån annan kolhydrat (glukos, makto, eller annat) dock ska man väl ha mer av t.ex glukos eller malto. Så jag skulle säga strösocker blandat med lite malto t.ex är riktigt bra.

Exakt, opti är ju enligt vissa 1:08. Strösocker toppat med lite maltodextrin för rätt förhållande, smaksätt efter eget tycke, jag gillar som sagg citronsyra, kanske lite salt på långpass och fun light. Nån gång lyckades jag blanda så det smakade exakt som gamla goda Pripps Energy =)
 

GoranS

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Strösocker innehåller ju lika delar fruktos och glukos. För att en sportdryck ska vara optimal ska den väl innehålla fruktos och nån annan kolhydrat (glukos, makto, eller annat) dock ska man väl ha mer av t.ex glukos eller malto. Så jag skulle säga strösocker blandat med lite malto t.ex är riktigt bra.
Säkerligen. Dock pratade jarek996 inte något om förhållandet mellan olika kolhydrater så då antog jag att det var ett rent energiresonemang han var inne på och då var strösocker en allmänt känd produkt som var lätt att jämföra med.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Exakt, opti är ju enligt vissa 1:08. Strösocker toppat med lite maltodextrin för rätt förhållande, smaksätt efter eget tycke, jag gillar som sagg citronsyra, kanske lite salt på långpass och fun light. Nån gång lyckades jag blanda så det smakade exakt som gamla goda Pripps Energy =)

Brukar köra exakt samma :) Kanske inte alltid att jag mäter så men. Tycker det blir rätt gott med. Blir lite så lagom sött med malto och socker tycker jag.
 

fiskarn

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
Säkerligen. Dock pratade jarek996 inte något om förhållandet mellan olika kolhydrater så då antog jag att det var ett rent energiresonemang han var inne på och då var strösocker en allmänt känd produkt som var lätt att jämföra med.

Ja, det enda jag kan komma på som är billiagre är väl vetemjöl men det är nog inte så gott i en flaska..

Edit: Kanske är knappt det är billigare per kolhydrat förresten.
 

nisseson

Aktiv medlem
Mat/energi för cykelpass
8711100084839_base.jpg

+
0000073150244.jpg

=
allt man behöver för energi, salter och smak under träning för ca 4-5 kr flaskan. Varken hokuspokus eller billigast, men funkar bra för mig och plockas enkelt upp på ICA för en säsong. Enkelt att blanda så svagt eller starkt man önskar.
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer