Newmen Evolution - Tejpa om för tubeless?

gavin_gadget

Aktiv medlem
Köpt ny cykel med Newmen Evolution SL A.30 hjul på. Har de en "tubeless strip" eller är det här ett vanligt fälgband jag bör slita loss och byta mot tejp? Se bild.

Ser ut lite som någon sorts textil men den är ganska plastig. Ska enligt internet vara non-adhesive så det lilla glappet vid ventilhålet är kanske ok?

Någon som testat?

Bilagor

• 20260411_103112.webp
    20260411_103112.webp
    352.8 KB · Besök: 37
Köpt ny cykel med Newmen Evolution SL A.30 hjul på. Har de en "tubeless strip" eller är det här ett vanligt fälgband jag bör slita loss och byta mot tejp? Se bild.

Ser ut lite som någon sorts textil men den är ganska plastig. Ska enligt internet vara non-adhesive så det lilla glappet vid ventilhålet är kanske ok?

Någon som testat?
Ser ut som ett klassiskt fälgband.

Den sitter likt ett fälgband hela vägen runt. Ser lite förstärkt ut vid hålet. Ser ut att sitta tätt över kanterna och Newmen ska tydligen ha någon tubeless strip... Blev fundersam

Någon som testat?
Det där är vanligt fälgband. Tejp har på alla hjul jag sett, haft och har ett rejält överlapp. Samt är mycket tunnare.

Det där är vanligt fälgband. Tejp har på alla hjul jag sett, haft och har ett rejält överlapp. Samt är mycket tunnare.
Newmen gör fälgband för slanglöst också. De är betydligt tjockare än tejp och det finns inget "överlapp" (men förmodigen en ihopsmält skarv nånstans).

Huruvida det är vanligt fälgband på bilden eller inte är alldeles för svårt att se. Vad som helst som inte läcker funkar ju.

Edit: Om jag inte minns fel så har det för slanglöst inte ens hål för ventilen, nu när jag tänker efter. Och kanske ingen skarv heller.

Sådär ser inte Newmens tubeless strip ut. Som du skriver så är det blankt med en knappt synlig skarv. Jag skulle inte lita på att det där håller tätt för tubeless.

Tillbaka
Topp