Nishiki Rush vs. Specialized Sirrus 3.0 vs. Trek fx 3 disc

Tu6tutta

Medlem
Hej!
Jag har fastnat för dessa alternativ när jag söker en mångsidig cykel för följande användningsområden:
- Pendling till jobb 2*10 km i stadsmiljö, relativt platt och i stort sett bara asfalt. Möjlighet att hänga på cykelväska, möjlighet att cykla med god kontroll även vid lite risigare väder.
- Kortare turer med familjen, ska funka även på grusvägar, men inga avancerade skogsstigar.
- Möjligen lite fritids-/träningsturer.

Uppskattar bra kontroll då jag rör mig i områden med en del trafik och folk. Uppskattar en lätt cykel som man kan trycka på lite med på längre raksträckor.

Någon input om de här alternativen? Vad skiljer dem åt och vilket alternativ passar mina behov bäst? Nishiki Rush klassas som hybrid mellan gravel och racerhybrid, innebär det några stora skillnader jämfört med de andra?

Tacksam för input!

Väcker liv i tråden då jag precis köpt en Nishiki Rush. Min tidigare pendlingshoj (för vinter och dåligt väder) har varit en Nishiki Pro Eight från 2012 (typ). Den har Alfine 8 växlar. Den cykeln funkade bra förutom vid flera minusgrader då växelvajern frös vilket gjorde växlingarna svåra. En annan nackdel är att det är väldigt knepigt att få bort bakhjulet vid punka. Så även om jag också funderade på en Pro Blt så gick den bort pga ovan nämnda nackdelar med navväxel. Och att den blir tyngre. Dessutom är den dyrare.
Nishiki Rush är lättare, klarar riktigt feta hjul även med skärmar monterade. Jag upplever den som kvick och rolig att cykla på, även med de däck som sitter på från leverans. Växlarna funkar snabbt och det är bred utväxling. Min erfarenhet är också att Nishikis hjul är hållbara. Jag har en annan cykel (GT Grade) där ekrarna går sönder vid nipplarna då och då, väldigt irriterande. Så jag kan rekommendera Rush så här långt och jag hoppas den levererar även i vinter.

Tillbaka
Topp