Nödladda di2 ”i fält” kommer man åt med denna kombo?

• Trådstartare Trådstartare JPL
  • Start datum Start datum

JPL

Aktiv medlem
Jag har ofta med mig en powerbank enligt höger bild när jag cyklar för telefonens skull. Kör med mekaniska växlar idag men en cykel med di2 är på ingång. Ni som har di2 och har bra ögonmått, tror ni att det är möjligt att komma åt med powerbanken till höger med adaptern tv för ev nödladdning?

Portabel Di2 Laddadapter 4-Pin till Type-C för EW-EC300 R9270 9250 8170 7170 12-växlad Di2 Elektrisk
1751321340431.webp

”Samma” adapter finns i lite olika prisnivåer på olika sajter. Kan man gissa att det är samma skit med olika prissättningar eller har andra kommit på att det finns en marknad för prylen tro?

”Samma” adapter finns i lite olika prisnivåer på olika sajter. Kan man gissa att det är samma skit med olika prissättningar eller har andra kommit på att det finns en marknad för prylen tro?

Det brukar vara samma med olika förpackningar / branding.

Man ska inte vara säker på att det är ”samma”. Ibland kopierar kineserna varandra också. För 5-10 år sedan köpte jag ett till formen kopia på ett Elite flaskställ, men av kinesiskt ”varumärke” på ebay. Sttax därefter upptäckte jag att ”samma” fanns billigare fr andra kinesiska säljare, ja t.o.m. mycket billigare. Så beställde nog totalt tre. När jag fick hem dem var det rejäl skillnad i kvalitet, det första var i princip som Elite original, medan de andra två var stelare och inte alls samma flex i materialet. Det billigaste mer eller mindre helstelt och därmed oanvändbart. När jag kollar ”loggorna” mer noga ser jag att de skiljer, samma stil och typsnitt och vad jag tror namn, men det visar sig att ”o” kan vara ett ”e” på ett annat, etc.

Du behöver ändå köra något hundratal mil (landsväg) innan du behöver ladda och i alla fall min cykeldator levererar alla batteri värden från di2 i displayen, och slänger upp en varning i god tid. Annars är nog en kort kabel mellan adapter och batteri att föredra.

Enligt min ringa erfarenhet - om man cyklar så långt & länge att man behöver ladda så kommer man förhoppningsvis också sova under tak någonstans och kan ladda från ett vägguttag (med särskild sladd/laddare).

Om man bara är lat eller glömsk och inte laddat innan man ger sig iväg och sen råkar på batteritorsk under turen ...

Det är nog ingen fara att du få batteritorsk under turen. Di2 varnar i god tid att det är dags att ladda.
Det blir kanske 4-5 laddningar/år, (XTR Di2 og) då jag cykelpendlar på vintern.
Som någon tidigare skrev, ta med originalladdaren, något eluttag passerar du säkert.

Det är ändå märkligt hur kraftig och lång originalkabeln är. Och dyr. Shimano borde ju ha en kort och flexibel kabel som är smidig att ta med sig.

Det är ändå märkligt hur kraftig och lång originalkabeln är. Och dyr. Shimano borde ju ha en kort och flexibel kabel som är smidig att ta med sig.
Nja, som många andra är inne på skulle jag säga att use caset att behöva ha med sig laddning på cykeln är väldigt väldigt litet, så förstår att de inte tar fram en specifik kabel för det.

1751436198209.webp

Adaptern är ju riktigt smidig att ta med sig. Man behöver inte ens ha en väska eller ficka för att få med sig den.

Och priset. en för 80kr, fyra för 411kr. Gruppköp någon?

Nja, som många andra är inne på skulle jag säga att use caset att behöva ha med sig laddning på cykeln är väldigt väldigt litet, så förstår att de inte tar fram en specifik kabel för det.
Så är det absolut men med tanke på hur lätt (?) det är att tillverka en USB-kabel borde det verkligen inte vara några problem att ha två varianter på kabeln. Utvecklingskostnaden borde ju vara nära noll.

Tillbaka
Topp