Nollställa Garmin suggested workout? Klockan tycker jag övertränar och borde lufsa varje dag.

Octagon

Aktiv medlem
Nollställa Garmin suggested workout? Klockan tycker jag övertränar och borde lufsa varje dag.
Jag har bytt upp mig från Fenix 3 till en begagnad Epix 2 (Typ Fenix 7). Klockan har en funktion med förslag på träningspass varje dag och säger även om den tycker att jag övertränat osv. Problemet är att den verkar tro att jag är en ännu värre soffpotatis än vad jag är. En helt normal MTBrunda på nån timme och jag övertränar. Förslag på träning brukar vara knappt löptempo i 30 minuter. Spelar ingen roll om jag kör pulsbaserat. Maxpuls osv är någorlunda rätt inställt.

Men första veckan jag hade klockan så hann jag knappt träna alls (jobb) och den enda träning jag gjorde var löpning i snö på diverse skoterspår (jäkligt långsamt men jobbigt). Kan det vara så att ”first impression lasts” dvs oavsett vad jag gör nu så tror klockan att jag är den där slöa gubben som kommer upp i 8 minuterstempo strax under maxpuls och tränar en gång i veckan. I så fall, får jag en ny chans om jag nollställer klockan eller är jag för evigt utdömd i Garmin Connect?

Kämpa på, och ge det lite tid, klockan lär nog känna dig bättre framöver.

Det första jag gjorde var att stänga av träningsförslags-och självutvärderingsfunktionerna. Jag har andra planer helt enkelt.

Hur är det, behöver man ställa in maxpuls/pulszoner på varje enhet? Dubbelkolla att den inte ställt ner din maxpuls till något orimligt lågt för dig. Då blir ju all träning högintensiv.

Pulsnivåerna är rätt. Just nu skiter jag i vad klockan säger, men skulle gärna använda det om bara nivån var mer rätt.
Det jag undrar är alltså:
a) Spelar det stor roll hur man tränat första veckan när Garmin sätter nivån.
b) I så fall, kan man nollställa det och börja om eller har Garmin Connect redan bestämt sig en gång för alla.

Men första veckan jag hade klockan så hann jag knappt träna alls (jobb) och den enda träning jag gjorde var löpning i snö på diverse skoterspår (jäkligt långsamt men jobbigt).
Vilken aktivitet körde du på klockan när du pulsade i snön? Garmin bedömer ”run” som asfaltslöpning så körde du som det så är det rimligt att Garmin tolkar dig som mer eller mindre döende.

Vilken aktivitet körde du på klockan när du pulsade i snön? Garmin bedömer ”run” som asfaltslöpning så körde du som det så är det rimligt att Garmin tolkar dig som mer eller mindre döende.
Japp, det var ”run”. Brukar inte bry mig om att skilja på olika typer av löpning. Orientering, vinter, asfalt, fjäll och elljusspår hamnar i samma påse.

Tillbaka
Topp