Ny i MTB världen, 27,5 eller 29"? +andra tips

Bulldog76

Medlem
Hej.
Är helt novis i MTB världen och ny i forumet, förutom en sak. Jag har försökt läsa på en hel del på sistone på forum, tidningar mm och hört från jobbarkompsiar och kompisar som sysslar med MTB.
Jag är jäkligt prylintresserad så jag läser mig in ganska snabbt på vad som är bra och dåligt resp hyfat prisvärt.
Har bidlat mig en grunduppfattning om växlar mm i alla fall, långt ifårn Expert dock.
Jag had etänkt skaffa en cykel snart. tänkte först provcykla med en gammal häck till MTB i skogen innan köp av rejäl cykel.

JAg vill ha det som alternativ träningsform till löpning plus att det verkar väldigt kul . Av någon anledning har jag inte ens tänkt tanken att man kan ut o köra på stigar mmmutan sett MTB som nåt man gör i branta berg i Alperna typ. :)
Bor numera i Hässleholm och här finns natur omkring ch MTB banor som jag ännu inte har kollat in.

Nu till mina frågor. Vad ska jag ha? Jag är 170 cm lång (eller kort. :) ) 27,5 eller 29?
29 tum säger senaste Allt om MTB och andra sidor. Samtidigt är jag inte särskilt lång. Känns som det kan bli svårtstyrt med så stora hjul och min längd, samtidigt mer lättcyklat. Min jobbarkompis som kört mycket säger 27,5. JAg provsatt en Merida idag både med 27,5 och 29. Rent spontant så kändes 29 tummaren som ett enda stort hjul som en lastbil ungefär. Men det vänjer man sig vid.

Jag hade först tänkt att handla i en butik, men jag köper i princip alla andra prylar jag har på nätet och mycket utomlands har jag inga problem med att göra det, bara jag hittar rätt grejor.

Budgeten har jag tänkt typ 10k, max 15 om det är ett så stort mervärde att hoppa upp till den nivån. Hellre bra grejor än att jag ångrar mig.

Budgeten medger väl inte mer än en Hardtail, vet inte om man ska köra dubbeldämpat eller ej. Börjat kolla runt på hemsior och hittat 2 cyklar med bra pris. den ena en Scott Spark som är nedsatt till 1299 EUR som har dubbeldämpning.
http://www.bunnyhop.de/en/bikes/mountainbike/xc-maraton/scott-spark-760-20145
och sen har jag hittat ett tyskt märke som jag inte läst mycket om som heter Haibike. Är det nåt bra?
De har en cykel som är i min storlek o Carbon som är en 2014 års modell som är nedatt från 2499€ till 1099€ Den ser jag som ett rikgigt fynd. Men jag kanske har fel?
Synpunkter? Det är en Hardtail. Lutar åt att jag skulle kunna köpa den som "första" cykel om den håller bra kvalite,

Specar på den:
Umwerfer: Shimano Deore XT 780, Dual Pull, Top Swing, 34,9mm
Schaltwerk: Shimano Deore XT M 781, 30-Gang
Schalthebel: Shimano SLX M 670, Rapidfire
Kettenradgarnitur: Shimano Deore XT M 782, 40-30-22 Zähne, 2-piece crankset
Innenlager: Shimano PressFit MTB
Zahnkranz (hinten): Sram PG 1030, 11-36 Zähne, 10-fach
Kette: Shimano HG 54
Bremshebel: Tektro HDC300
Bremse (vorne): Tektro HDC300, hydraulische Scheibenbremse, 180mm
Bremse (hinten): Tektro HDC300, hydraulische Scheibenbremse, 180mm
Bereifung: Schwalbe Racing Ralph Performance, falt, 27,5x2,25, SV-Ventil
Felgen: Ryde Rival CC40 Disc, Alu-Hohlkammer
Nabe (vorne): XLC EVO Disc, Steckachse 15mm
Nabe (hinten): XLC EVO Disc Steckachse, 142/12mm
Speichen: schwarz 2,0mm
Lenker: XLC EVO, flatbar, oversize
Griffe: XLC Sport Schraubgriffe
Vorbau: XLC EVO A-Head
Steuersatz: FSA No. 42, A-Head, semi-integrated, 1 1/8" - 1 1/2"
Sattel: Haibike MTB
Sattelstütze: XLC Evo, 31,6mm

Bra köp eller? Båda är 27,5.
Eller bör jag leta efter 29"?
Tack på förhand.

Man blev ju lite sugen på den där Haibike som var så pass nedsatt, fast nu har jag inte full koll på växlarna om de där Deore XT 780. till nuvarande priset på cykeln så kanske det är vad den ska kosta.
Var lite sugen på att slå till omd et var en bra cykel, men som du säger jag har inte nån koll på vad ja egentligen behöver vill då jag inte har kunnat prova varken det ena eller andra. VAr det bra s´cyklar dessa två sett till priset? Går säkert att hitta liknande för 29 tummare om det skulle vara så.

Har inte heller koll på hur stigarna är här omkring, de kanske passar både 27,5 och 29.
Har en gammal häck i garaget som jag precis har lagat så att den går att "testa" med en gammal 26 tummare, men med alldeles för liten ram. Vet inte varför jag sparat på den den är från ungdomens dagar. den har varit på väg till tippen flertal gånger. :)

Vem vet man kanske blir sugen på ett långlopp nån gång. Men inget som jag längtar efter i nuläget.
Men bara kom med tips, idéer och rekommendationer. Jag är i planeringsstadiet, men tvekar inte att slå till på ett tillfälle om om de exempel ovan nu är tillfälle eller bara att idag ska cykeln ligga på det priset sett till utrustning. Så bra koll har jag inte att jag kan avgöra det. ( exempelvis att en annan bike för 1100 EUR har bättre utrustning mm jämfört med den ovan som kostat 2499 enligt hemsidan. (

PS Edit* blev lite undrande på din kommentar om att cyklarna kan användas tvärtom, hängde nog inte riktigt med där.

Senast ändrad:
Gå med i Hässleholms CK.

Hovdala passar alla hjulstorlekar, det man förlorar på gungorna har man igen på karusellerna.

Jag föredrar 29", helst kombinerat med FS.

Jag är oxå hobbit-lång, dvs 170cm, och köpte precis en Radon Slide 130 29" och det var nog det bästa jag gjort på länge! Snabb, lekfull och förbannat rolig;)

Peebee skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu så, är väl inget fel på ngn av cyklarna
> blir säkert bra vilken som, beror helt och
> hållet på personliga referenser. Själv gillar
> jag cyklar mer mot teknisk stigcykling och då
> föredrar jag mindre hjul framför stora. Bra
> bromsar. En klinga fram för växling 11 36 bak om
> du kör tio växlat. Fulldämpat alla dagar i
> veckan blir i mitt tycke helt enkelt trevligare
> och du kan välja rakare spårval.
>
> Problemet är att vilken jöns som helst här på
> forumet kan hävda det helt motsatta och ha rätt
> i det just för att det inte finns ngra genvägar
> när det gäller vad du, jag lr ngn annan gillar.
> Köp billigt bilda dig en uppfattning sen braka
> loss på en värsting när du vet vad du vill ha.
> Är lätt salongsberusad ursäkta om jag är
> otydlig:p

Tack för inputs så länge OBs gäller även dem jag inte citerat. :)
Samma här med salongsberusningen. :)

Tänkte man får inte en Carbon cykel för 1099€ så himla ofta precis..så långt som jag hunnit kolla upp saker och ting. Glömde visst o länka till den och bara klistrade in specarna på den.

men visst 29 tror jag nog man vänjer sig vid. HAnn ju bara provsitta på hojarna i butik.
Alla har olika åsikter så är det ju.
De som börjat sin bana med 26 or tycker nog oftast att en 29a är förs stort mm.

Skaffa en billig hoj för att prova och köpa värre sen. hur billig är billig då då? :) har som sagt en riktigt billig 26a som ska testas som var påp vög till tippen. :) den är billig... hehe

Tänkte samtidigt att man vill inte tröttna det första man gör

Den där Haibike måste nog vara en av de sämst specade hojarna för 2499 eurosar....hyfsat prisvärd för 1100 euro, men inte så att man blir exalterad heller.

HT för 1000-1500 euro...? Kolla framför allt på Canyon. Extremt tråkigt tips men extremt prisvärt och dessutom bra cyklar, inte bara komponenter på en ram så att säga.

Andra prisvärda tips: Cube, Radon. T.ex. Cube har någon HT med bra aluram, full xt osv för 1100 euro. Bra köp. Kolla bike-discount.de.

Vad gäller fulldämpat... tja Scotten var väl ok men typ billigaste FS jag skulle röra i är typ Canyon Nerve 29 och den är typ 1700 eurosar.

Började också titta på specarna på den "dyra" cykeln. verkade inte överdrivet bra, kanske för 1100 eur. vet inte om det är för den är carbon som den är sämre utrustad.

vad är normalvikt på en alu vs carbon. hardtail resp FS

PS, började jämför apspecarna på Scott spark 960 och Canyon.
Växlar broms mm verkar vara samma.något lägre vikt på Canyon, men dyrare när det inte är rea som det är på Scott

Senast ändrad:
Vad sitter det för gaffel på Haibike? Det är avgörande. Är det den på Fun-Corner?
Märket är bra, jättestort i Tyskland. Jättefina cyklar de två jag sett. Det uppgivna listpriset får du förstås kolla upp men det låter väl tilltaget.

Som novis vet du knappast vad du föredrar för geometri eller typ av cykling. Vill du göra ditt val lätt är det annars närmast omöjligt att slå Canyon/Radon. När modeller av andra märken reas ut brukar de komma ner i C/R:s standardpriser.

Scott är den officiella Svenne-cykeln på Happy så en sån är ett riskfritt köp :)

Utvikning: Jenny W här på forumet bor i Hässleholm och det finns ett gäng som kör där. Jenny åker även ut på lite längre rundor ibland som du kan hänga med på om du orkar. ;)

Kristoffer R skrev:
> Vad sitter det för gaffel på Haibike? Det är
> avgörande. Är det den på Fun-Corner?
> Märket är bra, jättestort i Tyskland.
> Jättefina cyklar de två jag sett. Det uppgivna
> listpriset får du förstås kolla upp men det
> låter väl tilltaget.
>
> Som novis vet du knappast vad du föredrar för
> geometri eller typ av cykling. Vill du göra ditt
> val lätt är det annars närmast omöjligt att
> slå Canyon/Radon. När modeller av andra märken
> reas ut brukar de komma ner i C/R:s
> standardpriser.
>
> Scott är den officiella Svenne-cykeln på Happy
> så en sån är ett riskfritt köp :)
>
> Utvikning: Jenny W här på forumet bor i
> Hässleholm och det finns ett gäng som kör där.
> Jenny åker även ut på lite längre rundor
> ibland som du kan hänga med på om du orkar. ;)

JA det är den från Funcorner. Kollade runt lite och har hittat den fpå vissa ställen för runt 2000€ och en del rear dem för 1400-1500€
GAffeln är denna: Rock Shox Recon Gold,

Sen är det som sagt svårt att veta om man ska ha 27,5 eller 29. Scott FS cyklarna var inte överdrivet dyra.
Kommer o höra mig för när det gäller stigar mm på bland annat Cykelklubben osv.

en sån här fas där man ska ta reda på vad man ska ha är rätt kul... :) kul att diskutera och få inputs.

Bor själv i Kristianstad och har cyklat en del på Hovdala. På stigarna där klarar man sig galant på en hardtail, eftersom du inte är så lång så tycker jag att du ska satsa på en 27,5. För ngn månad sen hjälpte jag en kompis (nybörjare) köpa ny mtb. Det blev en xt-utrustad hardtail, Radon för ungefär 10 000 kr. Den kom hem på 5-6 dagar från att beställningen lagts. Canyon brukar ha längre leveranstider.

Nej, nu ska jag ut och mtb a i skogarna i Yngsjö..

Peebee skrev:
> Ok här kommer ett köp tips!
>
> Helt subjektivt
>
> Köp cykel med shimano bromsar hydraliska
> Köp cykel med shimano växlar slx lr bättre sram
> är fina men dyrare
> Carbon i ramen känns för mig helt sekundärt
> strunt i det.
> Se till att cykeln har bra dämpning inget skumme
> märke här
> Köp 27,5 så får du jue komprimissen mella 26
> och 29
> Köp rose canyon lr radon?

+1 på allt utom de två sista punkterna. Strunta i hjulstorlek/märke och köp den cykel som känns bäst (=har den bästa geometrin utifrån din kropp).

Bulldog76 skrev:
> Började också titta på specarna på den "dyra"
> cykeln. verkade inte överdrivet bra, kanske för
> 1100 eur. vet inte om det är för den är carbon
> som den är sämre utrustad.
>
> vad är normalvikt på en alu vs carbon. hardtail
> resp FS
>
> PS, började jämför apspecarna på Scott spark
> 960 och Canyon.
> Växlar broms mm verkar vara samma.något lägre
> vikt på Canyon, men dyrare när det inte är rea
> som det är på Scott

Jag tycker väl att ram, gaffel, dämpare, bromsar och växlar och hjul är bättre på Canyons Nerve 29 jämfört med Spark 960.... lätt värt de extra 300 eurosarna.

Men köp vad du vill.

Hubbe har helt rätt. Hjulstorleken spelar inte så stor roll alls. Det viktiga är att cykeln har rätt ramstorlek och att den "känns rätt".

Jag provade ett antal cyklar innan jag bestämde mig. Det blev en 27,5:a och jag är 194 cm lång.

Mindre hjul är lite lättare att hantera då det är bökig terräng. Större hjul ger möjligen bättre komfort och kanske går det att cykla snabbare.?

Provade lite cyklar i helgen. båda storlekarna. cyklade bara på asfalten utanför affärerna, men fick lite känsla av båda. första gången föredrog jag 27,5, men efter fler turer så gillar jag båda på sitt sätt. Kan föreställa mig att det blir lättare att trixa förbi hinder med de mindre hjulen, men att man kan cykla snabbare (bli mindre trött)? med de större hjulen.
Det som fanns att tillgå att testa var Scott Aspect725 och Scale 950,
Samt Merida på ett annat ställe.

En sak jag märkte direkt att jag föredrog ju att ha lockout på styret på dämparen. testade en modell med 3 steg också, vilket verkar nice.
Ena cykelhandlaren nämnde att FS cyklarna under 20 k inte går att låsa dämpningen bak fullt ut och då tappar man energi när man cyklar vanligt?
hur är det på exempelvis Canyon Nerve AL 7,9 och AL 6? Canyon cyklarna verkar vara fina. Surfat runt en del i helgen på diverse sidor o kollat cyklar.
Att styra bakdämpning från styret kanske inte är ett måste för en vanlig "motionscyklist" för den delen

Trevlig var det att cykla på dessa cyklar i alla fall.

Du har ju mohlins cykel i hässleholm.
Köpte min mtb där och fick riltigt bra hjälp och tips där då jag med är ny i mtb världen. Skulle något krångla senare så fixar dem de på nolltid ?

Lycka till med letandet

Jag köpte en Scott Scale 970 för att testa på det här med MTB. Och känner redan efter två månader att jag skulle köpt en finare cykel. Men som sagt så är det kanon att testa sig fram med en billigare cykel som jag kommer köra på 1-2 år. För att sedan veta nästan exakt vad jag vill ha när man ska langa upp 30-40 tusen på nästa finare cykel... Jag vet nu att jag t.ex bara vill ha en singelklinga fram, carbon ram. SRAM drivlina. Förmodligen en hardtail igen och en frambämpare som ställer in sig själv efter underlaget. Jag är iofs nöjd med min billigare Scott Scale som jag har nu. Men skulle nog lagt lite mer på första cykeln.. Nu är det bara börja spara till min nästa Specialazed cykel som jag sett för 36900:-?

Förstår att man snabbt vvill byta cykel när man cyklat lite.
Har hittat en cykel som verkar rätt bra för att vara en FS och lågt pris. Rätt sugen på den trots att jag inte har testat MTB nåt vidare. 27,5 storlek.
Den har kostat över 2000€ och kostar nu ca 1450. så det kanske kunde vara tillräckligt ett tag? :)

Har varit runt lite o kollat i affärer också. Rätt mycket som inte finns kvar i min storlek. ganska begränsat utbud. Annars har jag fått väldigt bra hjälp.
Vad säger ni om en GT Sensor Elite FS som jag länkade till ovan för 1450 €

Gillade också Nerve hojarna från Canyon. Jaja, man kanske välje ren HT till slut ändå... Mest sugen på GT hojen idag.
Kommer nog snart ut o få prova en MTB i terräng.

Hm,
Hittade min gamla tråd iför cykelköpet.
Kanske vora på sin plats att berätta vad det blev. Jag köpte en Cannondale Trail SL1 som jag är mycket nöjd med. Helt ok komponenter och jag gillar känslan på hela cykeln. Har provat några andra märken också efter att jag har cyklat ett tag på denna, men det verkar som jag trivs med Cannondales geometri.

Grattis!
Du verkar varit riktigt snäll i år.
Både Räser o mtb. Eller så har du bra kontakter med tomteverkstaden :)

hehe, jaja, supersnäll. :)
(och tydligen en förstående fru) :)

Visserligen köptes Cannondale MTBn in i somras. så den är ju gammal nu. :) räknas kanske inte som julklapp, men jo att ha fastnat i cykelträsket har lättat plånboken en del. :)=

Jag kör en 26" full suspension (fs) som jag köpte billigt och har uppgraderat med de komponenter jag vill ha. Total kostnad kanske 9k. Det är en gammal cykel men allt är tiptop. Den är skitrolig och bekväm att köra, jag lär mig bra teknik och får mycket motion på den.

Jag menar bara att det inte absolut måste vara stora hjul, om du inte är ute efter absolut max hela tiden. Det finns fler som börjat på 26" och blivit duktiga cyklister.

Jag har provcyklat nya 27,5ht o 29" ht i 12k klassen och måste säga att de är då inte bättre för mig än min på något vis. De känns annorlunda, gör de ju. Och där man förut stökade med 26" ht flyter ju storhjulingarna över som en pansarvagn. Men jag är ju ingen särskilt duktig cyklist så jag har väl inte lärt mig känna alla skillnader ännu och veta hur mycket nytta jag har av det, jämfört med som nu ha apkul över rötter och elände.

Det kan finnas jäkligt fina cyklar för låga pengar om du kollar där. En ny 27,5" fs som motsvarar min skulle nog kosta 45k idag. Den lär vara snabbare än min. :) En 29" förmodligen sammal lika men ännu snabbare, antar jag. Men jag behöver det inte. :)

Edit: jag vill inte få igång en diskussion om vad som är snabbast. Jag ville bara påpeka att 26" kan vara nog så tillräckligt för en nybörjare och även för oss medelmåttor.

Senast ändrad:
Kikon skrev:
> Jag kör en 26" full suspension (fs) som jag
> köpte billigt och har uppgraderat med de
> komponenter jag vill ha. Total kostnad kanske 9k.
> Det är en gammal cykel men allt är tiptop. Den
> är skitrolig och bekväm att köra, jag lär mig
> bra teknik och får mycket motion på den.
>
> Jag menar bara att det inte absolut måste vara
> stora hjul, om du inte är ute efter absolut max
> hela tiden. Det finns fler som börjat på 26" och
> blivit duktiga cyklister.
>
> Jag har provcyklat nya 27,5ht o 29" ht i 12k
> klassen och måste säga att de är då inte
> bättre för mig än min på något vis. De känns
> annorlunda, gör de ju. Och där man förut
> stökade med 26" ht flyter ju storhjulingarna
> över som en pansarvagn. Men jag är ju ingen
> särskilt duktig cyklist så jag har väl inte
> lärt mig känna alla skillnader ännu och veta
> hur mycket nytta jag har av det, jämfört med som
> nu ha apkul över rötter och elände.
>
> Det kan finnas jäkligt fina cyklar för låga
> pengar om du kollar där. En ny 27,5" fs som
> motsvarar min skulle nog kosta 45k idag. Den lär
> vara snabbare än min. :) En 29" förmodligen
> sammal lika men ännu snabbare, antar jag. Men jag
> behöver det inte. :)
>
> Edit: jag vill inte få igång en diskussion om
> vad som är snabbast. Jag ville bara påpeka att
> 26" kan vara nog så tillräckligt för en
> nybörjare och även för oss medelmåttor.

Hehe, tack för input, men du missade nog de sista inläggen, cykeln är inhandlad sedan länge..

Tillbaka
Topp