Nya Trek Top Fuel gen 4

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 54554

Guest
Nya Trek Top Fuel gen 4
Intressant utveckling av nya Top Fuel. En DC-hoj med 120/130 slag som går att köra 130/140 slag, och där ramen är förberedd för att kunna ta både coil-(!) och piggyback-dämpare samt kunna konverteras till mullet.

Knappast någon XC-raket längre. Nästa generation är väl exakt som min Fuel Ex men lättare och mer trampeffektiv.

Nya Trek Top Fuel gen 4
Är denna direkt jämförbar med tex Allebike Alpha och något flackare MB31 Discovery? Nya Epic 8 Evo också kanske? Jag gissar bara att nya Chisel FS är något mer åt XC-hållet än Top Fuel?

Kan någon förklara hur sta påverkar känslan när man cyklar? Headtube-angle är väl egentligen det enda måttet som säger mig något när jag kikar och jämför geo på cyklar..

Nya Trek Top Fuel gen 4
Intressant utveckling av nya Top Fuel. En DC-hoj med 120/130 slag som går att köra 130/140 slag, och där ramen är förberedd för att kunna ta både coil-(!) och piggyback-dämpare samt kunna konverteras till mullet.

Knappast någon XC-raket längre. Nästa generation är väl exakt som min Fuel Ex men lättare och mer trampeffektiv.

Och så gick den upp 800g på de jämförbara modeller jag kollade på (9.8 XT)… kör man den med 140/130mm slag är det samma som tidigare Ex-? Känns inte som det tidigare DC-konceptet med upphottade XC-cyklar då…

Nya Trek Top Fuel gen 4
Och så gick den upp 800g på de jämförbara modeller jag kollade på (9.8 XT)… kör man den med 140/130mm slag är det samma som tidigare Ex-? Känns inte som det tidigare DC-konceptet med upphottade XC-cyklar då…

Gamla Fuel EX var 130/140 så då får en samma slaglängd. Hittade inga vikter. Ramen är lättare men tex 9.8 XT kommer ju med aluhjul i stället för kolfiber som den gamla modellen, som gör den tyngre så lite tappar man ju poängen med en lättare ram. Snålt specat kan jag tycka.

Nya Trek Top Fuel gen 4
Nästan alla nya modeller av mtb:s verkar gå upp i vikt, är det en konspiration för att vi ska gå över till el-drift? Är det ett resultat av att mtb-cykling är mest nedförs om man kollar på youtube så man vill att cykeln ska vara dimensionerad för det även om man själv mest cyklar platt stig?

Nya Trek Top Fuel gen 4
Nästan alla nya modeller av mtb:s verkar gå upp i vikt, är det en konspiration för att vi ska gå över till el-drift? Är det ett resultat av att mtb-cykling är mest nedförs om man kollar på youtube så man vill att cykeln ska vara dimensionerad för det även om man själv mest cyklar platt stig?

Jag tror att det funkar precis samma som vid bilar. T.ex. nyaste Golf är mycket större och tyngre än 50 år gamla första modellen. Man behöver "byta ner" till ett mindre modell efter två eller tre generationer för att får en cykel med likande vikt och slag.

Nya Trek Top Fuel gen 4
Jag tycker även samma slag blivit tyngre. Komponenter har blivit tyngre men frågan är varför och om ramen blivit det.

Allt är tyngre
Däck
Fälgar
Kassett

Och sen säljs dyra cyklar med billiga Komponenter så frågan är vad man jämför med

Nya Trek Top Fuel gen 4
Top Fuel 8 har ungefär samma utrustning och geo som min några år gamla Giant Trance. Top Fuel är 500g tyngre i original-utförande så jag kanske överdriver viktuppgången.

Nya Trek Top Fuel gen 4
Jag tycker även samma slag blivit tyngre. Komponenter har blivit tyngre men frågan är varför och om ramen blivit det.

Allt är tyngre
Däck
Fälgar
Kassett

Och sen säljs dyra cyklar med billiga Komponenter så frågan är vad man jämför med

Där har du rätt. Däck har klart blivit tyngre, men också mycket bättre. Kassett är också tyngre (jag undviker detta problem genom att köra Sram 11-delat). Fälgarna vet jag inte. Tror att de har blivit tyngre i billigare segmentet, men också tuffare.

Nya Trek Top Fuel gen 4
Ja, förstod det. Vid billigare cykel ger det tyngre fälgar. Dyrare cyklar har nu ofta kolfälgar eller t.ex. lätta Newmen fälgar, så kanske inte tyngre, men jag har inte riktigt koll.
Ja, precis. Finns knappt lätta ALU i30. Crest är i25 så det är bara Duke som finns.

Kol ser bättre ut. Jag har inte kontrollräknat men korrekt jämförelse är kanske att jämföra dyraste cykel - inte en cykel för 15 000. Då jämför vi 90K mot 200K kanske? Tyvärr blir det också mekanisk mot el

EDIT. Kanske ska man jämföra en cykel som väger samma och se vad som sitter på.
Tyvärr blir alla jämförelse kassa om man inte vet vad ramen väger

Nya Trek Top Fuel gen 4
Överigens har jag hellre lite tyngre fälgar som håller än en bula då och då. Nu tycker jag om att böja rakt bulor i fälgar, men det är inte roligt när man inte får däcket att poppa med en vanlig pump.

Nya Trek Top Fuel gen 4
Jag bucklar bara när jag försöker köra happytryck i däck. Tror nog jag kunde köra duke men är mer sugen på Kina kol för priset

Nya Trek Top Fuel gen 4
Känns som som ändrar i desperation bara för att ha nått nytt att sälja. Men det funkar säkert, finns ju många som måste ha den nyaste modellen. :)
Men på pappret ser det ju ut som dom har designat bort allt som gör en DC hoj rolig inom sin lilla nish.

Tillbaka
Topp