Nybörjare på hybrid söker råd

mattihp

Medlem
Hej gott folk!

Jag började i februari cykla med målet att gå ner i vikt, vilket gått riktigt bra. Men min utrustning håller inte måttet!

Först hade jag en för liten mountainbike som förvisso aldrig behövde repareras men hade problem med växlarna.

För att kunna ta mig själv på mer allvar så köpte jag en begagnad, billig hybridcykel. En Kayoba 28 tums.

Jag är en riktig nybörjare och svårt otekniskt. Nyligen lyckades jag byta framdäck själv, men det tog närmare en timme. Jag väger runt 85kg och cyklar 3-4 mil om dagen.

Sedan jag köpte den har jag behövt byta bromsbackar, framdäck och bakaxel. Ekrarna på bakfälgen började lossna vilket ledde till att bakdäcket blev obalanserad vilket enligt reparatören ledde till att bakaxeln gick av.

Nu börjar ekrar lossna i parti och minut och jag börjar tappa suget. Idag började bakdäcket wobbla som djävulen igen och då ser jag att tre ekrar är lösa. Jag hade räknat att vid sista reparationen, en månad sedan de passade på att sätta fast alla ordentligt så det känns som ett periodiskt fel.

Jag ligger nu i valet och kvalet över vad jag ska göra.

Alternativen är:

A) Slänga in cykeln i reparation och fixa ekrarna
B) Slänga in cykeln hos reparatören och be dem byta fälgen
C) Ge mig på att byta fälg eller ekrar själv eller med hjälp av farsan
D) Köpa en helt ny budgetcykel för 4000kr
E) Försöka hitta en riktigt, riktigt bra begagnad cykel för 4000kr som jag inte behöver reparera varannan månad

Så de frågor jag egentligen vill ha svar på från er som är lite mer erfarna..

1. Vilket av alternativen borde jag köra på om jag verkligen inte vill tappa sugen helt?