Nybörjare på hybrid söker råd

mattihp

Medlem
Hej gott folk!

Jag började i februari cykla med målet att gå ner i vikt, vilket gått riktigt bra. Men min utrustning håller inte måttet!

Först hade jag en för liten mountainbike som förvisso aldrig behövde repareras men hade problem med växlarna.

För att kunna ta mig själv på mer allvar så köpte jag en begagnad, billig hybridcykel. En Kayoba 28 tums.

Jag är en riktig nybörjare och svårt otekniskt. Nyligen lyckades jag byta framdäck själv, men det tog närmare en timme. Jag väger runt 85kg och cyklar 3-4 mil om dagen.

Sedan jag köpte den har jag behövt byta bromsbackar, framdäck och bakaxel. Ekrarna på bakfälgen började lossna vilket ledde till att bakdäcket blev obalanserad vilket enligt reparatören ledde till att bakaxeln gick av.

Nu börjar ekrar lossna i parti och minut och jag börjar tappa suget. Idag började bakdäcket wobbla som djävulen igen och då ser jag att tre ekrar är lösa. Jag hade räknat att vid sista reparationen, en månad sedan de passade på att sätta fast alla ordentligt så det känns som ett periodiskt fel.

Jag ligger nu i valet och kvalet över vad jag ska göra.

Alternativen är:

A) Slänga in cykeln i reparation och fixa ekrarna
B) Slänga in cykeln hos reparatören och be dem byta fälgen
C) Ge mig på att byta fälg eller ekrar själv eller med hjälp av farsan
D) Köpa en helt ny budgetcykel för 4000kr
E) Försöka hitta en riktigt, riktigt bra begagnad cykel för 4000kr som jag inte behöver reparera varannan månad

Så de frågor jag egentligen vill ha svar på från er som är lite mer erfarna..

1. Vilket av alternativen borde jag köra på om jag verkligen inte vill tappa sugen helt?
2. Om köpa helt ny budgetcykel, vilken skall jag satsa på? XXL, Biltema och Decathlon verkar ha kompetenta alternativ. Jula har samma modell som jag har nu, den kanske egentligen är bra, men att min är ett gammalt måndagsex. Tänker jag rätt som tittar mest på hybridcyklar när jag cyklar runt 4 mil om dagen på 90% asfalt, 10% grus?
3. Var hittar jag riktigt, riktigt bra begagnade cyklar på nätet och vad ska jag titta efter? Vad ska jag undvika?

Tack på förhand, rulla på!

Bengt-re

Aktiv medlem
Köp ett nytt bakhjul bara? Det är inte så dyrt och då slipper du problem från bakhjulet ett tag iaf. Att laga enkla billiga hjul om man inte gör jobbet själv är nog lite ovärt - kostnaden blir snabbt som ett nytt enklare hjul.

mattihp

Medlem
Köp ett nytt bakhjul bara? Det är inte så dyrt och då slipper du problem från bakhjulet ett tag iaf. Att laga enkla billiga hjul om man inte gör jobbet själv är nog lite ovärt - kostnaden blir snabbt som ett nytt enklare hjul.
Tack för svaret!

Vad är viktigt att titta efter så att man vet säkert att man köper rätt hjul? Finns det olika bredd och liknande eller räcker det att jag tittar att det blir rätt tumstorlek (28) och rätt bromsar (v-broms)?

Är verkligen nybörjare så ledsen om mina frågor är dumma.

Skiljer det sig mycket i kvalitet mellan hjul och hjul?

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack för svaret!

Vad är viktigt att titta efter så att man vet säkert att man köper rätt hjul? Finns det olika bredd och liknande eller räcker det att jag tittar att det blir rätt tumstorlek (28) och rätt bromsar (v-broms)?

Är verkligen nybörjare så ledsen om mina frågor är dumma.

Skiljer det sig mycket i kvalitet mellan hjul och hjul?

Hjul tyvärr många parametrar.
Men gissar jag rätt om det är

622xnågot
7-delat kassett
QR
Fälgbromsat
130mm OLD

Bengt-re

Aktiv medlem
Tack. Låter nog för omständigt så för mig med dålig koll gäller nog de andra alternativen främst. Så orimligt att dessa saker inte framgår av cykelns bruksanvisning.
Läs på däcket så ser du att det är 622. Vilken jag är nästan säker på att det är.

Räkna dreven bak. Troligen får du det till 7 st.

Mät baknavet över låsmuttrarna. Troligen får du 130mm, eventuellt, men troligen inte 126 eller 135.

Kolla om du har snabblås eller använder sexkantnyckel för att lossa hjulet.

Men den informationen kan vi rekomendera ett hjul som passar.

mattihp

Medlem
Läs på däcket så ser du att det är 622. Vilken jag är nästan säker på att det är.

Räkna dreven bak. Troligen får du det till 7 st.

Mät baknavet över låsmuttrarna. Troligen får du 130mm, eventuellt, men troligen inte 126 eller 135.

Kolla om du har snabblås eller använder sexkantnyckel för att lossa hjulet.

Men den informationen kan vi rekomendera ett hjul som passar.

Hej, tack för din hjälp, men förstår inte mätandet, inte hundra på vilka delar som räknas som baknavet. Överlag verkar de hjul jag hittar vara rätt dyra, över 700kr. Så jag tror nog ett av de andra alternativen blir lösningen för mig eftersom jag haft utmaningar med att ens byta bromsbelägg och däck. 700kr plus därutöver kostnaden för att en reparatör sätter dit det blir nog lite för saftigt för mig. Tack ändå.

mattihp

Medlem
Kanske ändå ska börja med att bara lämna den på service och be dem rikta hjulen med tillägg att byta ut trasiga ekrar, borde ligga runt tusenlappen. Sedan tänka över om det är något med min körstil som pajar ekrar. Läste att för tyngre som mig så kan det påverka om man ofta trycker vikten över styret, vilket jag gjort dagligen i backar som jag kanske borde ge upp i (eller växlat ner tidigare).

Stumpy

Aktiv medlem
85 kg är inte tungt. Hjul skall utan vidare hålla för det.
Lägg upp några bilder här, där fälg/däckstorlek framgår samt navet med kassett, så kan någon berätta vad du skall ha. Bor du inte i obygden, så kan du säkert få hjälp att byta. Att kunna ta av hjulet och laga en punktering skall alla klara. Det som tillkommer är att flytta kassetten.

rezorex

Medlem
Du kunde ta av hjulet för att byta däck, då kan du verkligen montera ett nytt hjul. Tid är något du kanske får offra för att spara pengar också? Om du äger/har tillgång till en device där du kommer pt youtube kan du få hjälp och alla bra tips för att byta både däck, slang och hjul.

Bengt-re

Aktiv medlem
Kanske ändå ska börja med att bara lämna den på service och be dem rikta hjulen med tillägg att byta ut trasiga ekrar, borde ligga runt tusenlappen. Sedan tänka över om det är något med min körstil som pajar ekrar. Läste att för tyngre som mig så kan det påverka om man ofta trycker vikten över styret, vilket jag gjort dagligen i backar som jag kanske borde ge upp i (eller växlat ner tidigare).

Det är nog bara ett mindre bra hjul. Friska hjul tål mycket stryk.

Det går troligen att hitta ett nytt bakhjul för under 500 pix.

mattihp

Medlem
Det är nog bara ett mindre bra hjul. Friska hjul tål mycket stryk.

Det går troligen att hitta ett nytt bakhjul för under 500 pix.
På däcket står det 622 och det är sju kuggar där bak, men förstår inte hur man mäter över navet. Ponera att det är 130mm, vilket däck skulle jag då kunna köpa under 500kr som jag helst kan hämta i butik? Här finns XXL, biltema, decathlon, Sportson och flera andra större kedjor. Hade tidigare snabbfäste, men efter reparation har jag sexkantsnyckel.
Du kunde ta av hjulet för att byta däck, då kan du verkligen montera ett nytt hjul. Tid är något du kanske får offra för att spara pengar också? Om du äger/har tillgång till en device där du kommer pt youtube kan du få hjälp och alla bra tips för att byta både däck, slang och hjul.
På bakdäcket bytte jag inte däck, utan bara bromsbelägg. Jag misstänker att jag monterade hjulet tillbaka fel vilket också påverkade att bakaxeln gick sönder.. Jag hänger inte riktigt med i youbevideor utan de har mest stjälpt. Finns förvånansvärt få text-onlybeskrivningar av cykelreparationer.

Snuten

Aktiv medlem
Lägg inte mera stålar på Kayoban. Köp en vanlig svenssoncykel typ Crescent eller liknande hos en lokal cykelhandlare. Finns begagnat så hugg det. Cykling är ju tyvärr en materialsport och vill / kan an man inte engagera sig i tekniken, får man antingen vara beredd att betala eller lägga ribban väldigt lågt.

mattihp

Medlem
Lägg inte mera stålar på Kayoban. Köp en vanlig svenssoncykel typ Crescent eller liknande hos en lokal cykelhandlare. Finns begagnat så hugg det. Cykling är ju tyvärr en materialsport och vill / kan an man inte engagera sig i tekniken, får man antingen vara beredd att betala eller lägga ribban väldigt lågt.
Svenssoncyklar är oftast otroligt mycket dyrare än andra, håller de verkligen bättre? Jag cyklar runt 4mil om dagen med snitthastighet runt 20km/h.

n3wton

Aktiv medlem
Men cyklar du 28 mil/14 timmar i veckan måste du ha en riktig cykel, alternativt skärpa till dig och lära dig meka. Även finare cyklar behöver regelbundet underhåll. Nu försöker jag cykla så mycket som livet tillåter, men jag kommer sällan upp i din volym. Ändå behöver man underhålla drivlina, bromsar och däck till och från. Därtill MÅSTE man kunna reparera punktering i fält, för punkar gör man till och från (ju mer man cyklar desto tätare blir det mellan punkteringarna).

Byta hjul och däck är enkelt och det kommer du klara av med lite bättre inställning. Det är värt att veta att det "dyra" hjulet för 700 kr verkligen är ett superbilligt hjul, och att inget hos det hjulet kommer säkerställa dig en problemfri tillvaro. Det hjul du redan har är förmodligen i samma klass. Men frågan är dels vad ekerbyte och riktning kostar, samt varför det inte höll bättre än ett litet tag. Som nybörjare och på asfalt är det svårt att göra sönder hjul om det inte är fel på hjulet..

Jag propagerar inte alls för att man måste ha dyra cyklar, men det finns en instegsnivå man måste upp till för att det ska funka att cykla så mycket som du gör. Kayoba gör förmodligen inga sådana cyklar som jag skulle klassa som "rimlig instegsnivå". Därtill kommer att det ska vara roligt att cykla, vilket blir viktigare ju fler timmar man ägnar åt det. Som någon annan också skrev är cykling till stor del en materialsport vare sig man vill eller inte. Har man inte möjlighet att avvara pengar till att köpa en hyfsad cykel samt till det kontinuerliga underhållet blir det svårt, tyvärr. Det man kan trösta sig med är att löpning är bättre för viktnedgång, samt kostar kaffepengar i jämförelse! Att man sen inte kommer någonvart när man springer får man leva med.😛

mattihp

Medlem
Men cyklar du 28 mil/14 timmar i veckan måste du ha en riktig cykel, alternativt skärpa till dig och lära dig meka. Även finare cyklar behöver regelbundet underhåll. Nu försöker jag cykla så mycket som livet tillåter, men jag kommer sällan upp i din volym. Ändå behöver man underhålla drivlina, bromsar och däck till och från. Därtill MÅSTE man kunna reparera punktering i fält, för punkar gör man till och från (ju mer man cyklar desto tätare blir det mellan punkteringarna).

Byta hjul och däck är enkelt och det kommer du klara av med lite bättre inställning. Det är värt att veta att det "dyra" hjulet för 700 kr verkligen är ett superbilligt hjul, och att inget hos det hjulet kommer säkerställa dig en problemfri tillvaro. Det hjul du redan har är förmodligen i samma klass. Men frågan är dels vad ekerbyte och riktning kostar, samt varför det inte höll bättre än ett litet tag. Som nybörjare och på asfalt är det svårt att göra sönder hjul om det inte är fel på hjulet..

Jag propagerar inte alls för att man måste ha dyra cyklar, men det finns en instegsnivå man måste upp till för att det ska funka att cykla så mycket som du gör. Kayoba gör förmodligen inga sådana cyklar som jag skulle klassa som "rimlig instegsnivå". Därtill kommer att det ska vara roligt att cykla, vilket blir viktigare ju fler timmar man ägnar åt det. Som någon annan också skrev är cykling till stor del en materialsport vare sig man vill eller inte. Har man inte möjlighet att avvara pengar till att köpa en hyfsad cykel samt till det kontinuerliga underhållet blir det svårt, tyvärr. Det man kan trösta sig med är att löpning är bättre för viktnedgång, samt kostar kaffepengar i jämförelse! Att man sen inte kommer någonvart när man springer får man leva med.😛
Tack för råden. Jag önskar jag kunde löpa, vilket jag älskade. På grund av kronisk ledsjukdom så rasar jag vid första löpsteget.

Finns det ett bättre insteg som jag kan spana efter som begagnad?

n3wton

Aktiv medlem
Det är svårt med begagnat när man inte har någon grundläggande kunskap. Ännu värre i dagens läge då allt nytt är slut (typ), vilket spiller över på begagnatmarknaden. Allt under 10k är nog svårt, kan vara hur som helst..

Det som är säkert är att det ändå inte blir rätt cykel direkt. Några år in i cyklandet har man bytt cykel flera gånger, och varje gång tänker man att det ska bli rätt. Därefter kompletterar man med en cykel med annat användningsområde, eller byter för att få en lättare, eller finare, eller en med nyaste standarden eftersom den är banbrytande och svaret på allt (viss ironi..), eller för att kunna dra barnen osv osv osv.

Men prova något begagnat som verkar ok i skick, och studera lite cykelmek så du klarar det dagliga underhållet. Jag hade letat efter en gravel (kanske lite "modernt" och således dyrt) eller en mtb med 29-tumshjul, typiskt benämnd som XC-cykel. Båda dessa går att mata mil på utan att nödvändigtvis bli för specifik i sitt användande. Saker som "hybrid" och "standardcykel" är inte gjorda för folk som benämner sig som cyklister..

BAPEsta

Aktiv medlem
Ska du köpa ny budgetcykel så får du nog mest för pengarna på Decathlon. Tror det är MicroShift som gör deras egenmärkta derailleurs så det är ändå helt ok grejer.

De har ju faktiskt en verkstad till skillnad från Biltema och Jula.

mattihp

Medlem
Det är svårt med begagnat när man inte har någon grundläggande kunskap. Ännu värre i dagens läge då allt nytt är slut (typ), vilket spiller över på begagnatmarknaden. Allt under 10k är nog svårt, kan vara hur som helst..

Det som är säkert är att det ändå inte blir rätt cykel direkt. Några år in i cyklandet har man bytt cykel flera gånger, och varje gång tänker man att det ska bli rätt. Därefter kompletterar man med en cykel med annat användningsområde, eller byter för att få en lättare, eller finare, eller en med nyaste standarden eftersom den är banbrytande och svaret på allt (viss ironi..), eller för att kunna dra barnen osv osv osv.

Men prova något begagnat som verkar ok i skick, och studera lite cykelmek så du klarar det dagliga underhållet. Jag hade letat efter en gravel (kanske lite "modernt" och således dyrt) eller en mtb med 29-tumshjul, typiskt benämnd som XC-cykel. Båda dessa går att mata mil på utan att nödvändigtvis bli för specifik i sitt användande. Saker som "hybrid" och "standardcykel" är inte gjorda för folk som benämner sig som cyklister..
Vad är fördelarna med gravel för den som cyklar på asfalt? Får jag ändå rätt ok vägegenskaper om jag sätter slätare däck på den?

Jag skulle kunna studera hur mycket cykelmek som helst, men mina stupid fingers skulle ändå röra till det..Får bjuda över farsan med lite wienerbröd om underhåll behövs.

n3wton

Aktiv medlem
Vad är fördelarna med gravel för den som cyklar på asfalt? Får jag ändå rätt ok vägegenskaper om jag sätter slätare däck på den?

Jag skulle kunna studera hur mycket cykelmek som helst, men mina stupid fingers skulle ändå röra till det..Får bjuda över farsan med lite wienerbröd om underhåll behövs.
Inga, förutom kanske mer däckutrymme så man kan köra större däck. En vanlig komfortracer funkar fint med. Eller valfri räsercykel med för den delen...

mattihp

Medlem

Har fått erbjudande om att köpa en nästan oanvänd av den här varianten för 4500.

Borde jag slå till?

Dyker annars ofta upp fräsiga Scott-cyklar för runt 1000-lappen, finns det något specifikt med det märket? Är det bättre än alla dessa budgetcyklar?

Många cyklar jag ser nu har också skivbromsar istället för fälgbromsar. Vad är för- och nackdelarna med respektive? Skivbromsar skall fungera bra när det är vått ute har jag förstått, men finns det något man ska tänka på vad gäller underhåll?

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem

Det handlar till väldigt stor del om erfarenhet. Cyklar är inte svåra egentligen att skruva med och något alla kan lära sig. Är du lite social och hur turen att ha något aktivt cykelkök i området kan det vara en väg in.

Det är på ett sätt lätt för många oss här som har skruvat cyklar sedan 80-talet och har haft jobb där man skruvar, monterat, konstruerar, testar saker i några årtionden. Självklart så kommer vi att vara skickligare och snabbare, men! Alla kan lära sig det grundläggande och tar man det lugnt så fixar man många saker man inte trodde. Rent psykologiskt är det en självförtroendefråga också - jag VET att jag kommer att lyckas på ett eller annat sätt. Du tror inte att du kommer att lyckas eller är iaf osäker på om du kommer att lyckas. Är man i den moden så kommer motgång lättare att få en att ge upp istället för att backa och fundera igen hur man gör nu. Skriva ett inlägg på happy och fråga, kolla youtube videos, läsa beskrivningar, fråga grannen. Sådant är det man skall göra då - med tiden blir du duktigare och inser också att du kommer att lösa problemen även om du från början inte vet hur. Ha tillförsikt! Och vet du!? Det är ganska roligt att skruva cykel dessutom!!

mattihp

Medlem
Det handlar till väldigt stor del om erfarenhet. Cyklar är inte svåra egentligen att skruva med och något alla kan lära sig. Är du lite social och hur turen att ha något aktivt cykelkök i området kan det vara en väg in.

Det är på ett sätt lätt för många oss här som har skruvat cyklar sedan 80-talet och har haft jobb där man skruvar, monterat, konstruerar, testar saker i några årtionden. Självklart så kommer vi att vara skickligare och snabbare, men! Alla kan lära sig det grundläggande och tar man det lugnt så fixar man många saker man inte trodde. Rent psykologiskt är det en självförtroendefråga också - jag VET att jag kommer att lyckas på ett eller annat sätt. Du tror inte att du kommer att lyckas eller är iaf osäker på om du kommer att lyckas. Är man i den moden så kommer motgång lättare att få en att ge upp istället för att backa och fundera igen hur man gör nu. Skriva ett inlägg på happy och fråga, kolla youtube videos, läsa beskrivningar, fråga grannen. Sådant är det man skall göra då - med tiden blir du duktigare och inser också att du kommer att lösa problemen även om du från början inte vet hur. Ha tillförsikt! Och vet du!? Det är ganska roligt att skruva cykel dessutom!!
Har man aldrig haft ett jobb som innebär att man skruvar och använder praktiska skills så är det mer än svårt. Jag är känd för mitt enorma tålamod, men när det kommer till tekniska saker har jag inget. I hela mitt liv så har jag bara blivit arg när jag försökt skruva ihop saker eller laga saker. Annars har jag inte ens kapaciteten att bli arg. Jag lyckas inte få ihop bilden av hur sakerna fungerar och det frustrerar mig som annars har ett spänstigt intellekt.

Snuten

Aktiv medlem
Är tröskeln så hög kanske du inte skall plåga dig med att försöka bli mekaniker. Gör det du är bäst på för att tjäna pengar så du kan köpa dig fri från praktiska problem, och se till att lägga fritiden på att cykla istället.

Bonzo

Aktiv medlem
Har man aldrig haft ett jobb som innebär att man skruvar och använder praktiska skills så är det mer än svårt. Jag är känd för mitt enorma tålamod, men när det kommer till tekniska saker har jag inget. I hela mitt liv så har jag bara blivit arg när jag försökt skruva ihop saker eller laga saker. Annars har jag inte ens kapaciteten att bli arg. Jag lyckas inte få ihop bilden av hur sakerna fungerar och det frustrerar mig som annars har ett spänstigt intellekt.
Jag tror du behöver vara lite snällare mot dig själv och lära dig acceptera att det kan vara lite krångligt ibland, speciellt de första gångerna man gör något. Vissa saker klarar man inte hur lätt som helst första gången man gör dem, men du skriver ändå att du bytte framdäck på mindre än en timme. Eller som du uttrycker det "det tog nästan en timme". Visst kan man argumentera för att det kanske borde gå fortare, men för någon som inte gör det till vardags är det ändå inte överdrivet lång tid, så du är nog inte riktigt så dålig som du verkar ha fått för dig. Däckbyte kan dessutom vara tålamodsprövande även för mer rutinerade hobbymekaniker, beroende på hur samarbetsvänligt det nya däcket är.

Låt åtgärderna ta den tid det tar. Om du på förhand har bestämt dig för att något bara får ta 10 eller 15 minuter så är det klart att du kommer känna dig stressad och värdelös när tiden passerat och du fortfarande inte fått ihop det.

mattihp

Medlem
Slog till på Nishikin och får den för 4100, skall hämta den i eftermiddag. Tack för alla råd och tips här. Jag skall försöka klara av underhållet själv, men vid behov lämna in.

Den gamla cykeln kommer jag nog lämna in för riktning och nyekring och sedan sälja billigt med ett obs att man nog bör titta på ett nytt hjul.

mattihp

Medlem
Verkligen klasskillnad. Trodde inte cykling kunde kännas så här bra. Säljaren skämtade inte när han sa att han cyklat max 2 mil med den. Den känns och ser splitterny ut. Smorde kedjan och pumpade däcken. Imorgon kommer första testet, typ 6 mil i tre omgångar mot dagens 3.

Vägegenskaperna fick Kayoban att verka som en leksak, inte bara på asfalt utan även småstigar i stadsskogen och på grus och sand.

mattihp

Medlem
Jag funderar på att fixa till min gamla julacykel och ge farsan.

Det jag kan utläsa från däcket är 28 tum och 622. Hittar inte dimensionerna för axeln, har frågat jula om svar.

OM den skulle vara 130 mm.. Var hittar jag ett billigt backdäck?

Det är sju växlar bak och jag har V-broms.

Rholm

Aktiv medlem
Är det ett bakdäck eller ett bakhjul du söker? Om det är ett däck så spelar axeldimension ingen roll, men du behöver hitta bredden på däcket. Står antingen i mm, t.ex. 40-622 eller i tum, t.ex. 28" x 1,75".

Billiga bakdäck (och bakhjul för den delen) finns bl.a. på Biltema.

LWB

Aktiv medlem
Mät bredden på navet så att du verkligen vet, så borde vi kunna hitta något därefter. Om du tar ut bakhjulet ur ramen och mäter avståndet insida-insida i ramen där axeln sitter så borde du komma nära nog för att vi ska kunna avgöra rätt mått på navet. Det bör vara nånstans omkring (120), 126, 130 eller 135 mm.

I bästa fall kan du sedan fråga i Stora yardsale-tråden så kanske någon har rätt hjul liggande mot en vetekrans och ett tack ska du ha.

DanielS

Aktiv medlem
Troligen är det 135mm brett du ska ha.

Biltema har tyvärr slutat sälja hjul för kassett... Åtminstone i somras var det svårt att hitta den här typen av hjul billigt.

Det mest prisvärda jag hittade var hos min lokala cykelmek för ca 800kr. Möjligen någon 100-lapp billigare hos tysk webbshop men jag behövde hjulet snabbt.

Hejnrik

Medlem
Så här mäter man bredden på ramen där hjulet ska passa in:
FAG04.jpg

Så här mäter man bredden på navet:
frame210_1.jpg

Källa: Park Tool, https://www.parktool.com/blog/repair-help/frame-alignment

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer