Nytt bakhjul för trail/enduro? (axel av och spricka i fälgen)

johan12345

Aktiv medlem
Dagens pass på Hagakullen slutade sådär och nu har bakhjulet pajat helt (axeln helt av och dessutom upptäckte jag en spricka i fälgen). Så läge för ett nytt hjul. Har aldrig behövt köpa nytt hjul till något annat än väldigt enkla mtb-hojar tidigare så har dålig koll på marknaden för trail/enduro hjul.

Frågan är ju vad jag ska ha. Det som sitter på nu är ett ganska enkelt hjul, Sunringle Duroc 30. Finns bla på Decathlon.

Läser man recensionerna verkar det som om rätt många kört sönder det här hjulet så även om det är bra pris är jag väl inte supersugen på ett likadant till.

Kör stig, enduro och ibland dh. En del hopp och drop men inte dom värsta i parken.
Det jag söker är något prisvärt med följande spec (säg till om jag glömt ngt): 12x148 boost, 6 bolt, HG body, 29", 12 vxl, bredd minst 30 mm.

Vad finns för alternativ upp till säg 3.000? Går det att hitta något vettigt?

(Bifogar bilder på gamla hjulet)
IMG_1093.jpeg
IMG_1090.jpeg

Färdigbyggda hjul så tycker jag att dt Swiss är absolut bäst.
Inom din budget finns antingen m 1900 eller e1900, m är för Stig och ”all-mtn” medans e är för enduro/dh.
Finns också xm 1700 och ex1700 men då blir det dyrare

Färdigbyggda hjul så tycker jag att dt Swiss är absolut bäst.
Inom din budget finns antingen m 1900 eller e1900, m är för Stig och ”all-mtn” medans e är för enduro/dh.
Finns också xm 1700 och ex1700 men då blir det dyrare
Satt M1900 på min Stoic när jag köpte den, dom har då hållt bra för ett bröt-fetto som jag och är fortfarande raka, så kan bara hålla med.

Jag kan också gå i god för E1900. Efter en hel sommar med väldigt mycket parkåkning med min hardtail är bakhjulet fortfarande spikrakt.

Hejåhå. Det här var en ny värld känner jag. Trodde jag började få hygglig koll på en hel del men hjul, nav och olika typer av freehubs och bodys var uppenbarligen en vit fläck på min kunskapskarta... Pinsamt men mitt försvar är att jag faktiskt inte behövt bry mig om det här innan. Men bussigt om ni kan ha lite förståelse för ev korkade frågor och allmän okunskap från min sida. Tack på förhand.

Så först. Har försökt förstå det här med bodys. Det sitter alltså en SRAM NX PG-1230 kassett (12 vxl) på hjulet och jag är rätt säker på att det betyder att jag har en HG body. Tänker jag rätt då? Har ju bytt kassetten själv förra sommaren och det såg definitivt ut som en sk HG body vad jag kommer ihåg.

Såg att Dt Swiss rekommenderas på flera ställen för just trail/enduro så det verkar vara ett säkert kort. Inte vansinnigt dyrt heller. Problemet verkar vara tillgången. Har försökt hitta rätt hjul som matchar mina spec och den är ofta slut men lyckades hitta det här på mantel. Det enda som inte är samma som nuvarande är att det är centerlock på bromsskivan men det verkar bara tillverkas för det vad jag kunde se på DT Swiss hemsida. Kan det stämma? Jag antar att jag blir tvungen att köpa en ny bromsskiva då med centerlock istället (sitter en 6 bult på det gamla hjulet).

Skärmavbild 2023-06-02 kl. 20.34.50.png

Man kan köpa en CL adapter.
Men hjulet finns också med 6-bults infästning:

Fantastiskt. Är lite av en djungel det här så tusen tack för att du hittade rätt variant.

En (dum?) fråga bara. På bike-discount's hemsida finns tre val av body. Se bilder nedan. Är det den mittersta som är HG då? Lite oklart för mig iaf.

Skärmavbild 2023-06-02 kl. 20.55.04.png
Skärmavbild 2023-06-02 kl. 20.55.25.png

Underbart! Det här går ju smidigare än jag hade vågat hoppas. Bikediscount brukar ju dessutom vara riktigt snabba med leveranser så med lite tur får jag kanske hjulet redan nästa vecka.

Nåt jag glömt innan jag lägger en beställning?

(Just det. En liten sidofråga ang bodys och kassetter. Såg att kassetten på sonens enduro-hoj började bli rejält sliten så det är nog dags för byte där. Hojen köpte vi beg för några månader sen så har inte hunnit mecka så mycket med den än. Sitter en SRAM XG-1275 10-50T kassett på den här. Av vad jag kunnat läsa betyder väl det att han borde ha XD body? Alltså kan jag inte sätta den lite billigare PG-1230 kassetten på hans? För den går bara på en HG body. Är man alltså helt låst till dom lite dyrare kassetterna om man har XD?)

Underbart! Det här går ju smidigare än jag hade vågat hoppas. Bikediscount brukar ju dessutom vara riktigt snabba med leveranser så med lite tur får jag kanske hjulet redan nästa vecka.

Nåt jag glömt innan jag lägger en beställning?

(Just det. En liten sidofråga ang bodys och kassetter. Såg att kassetten på sonens enduro-hoj började bli rejält sliten så det är nog dags för byte där. Hojen köpte vi beg för några månader sen så har inte hunnit mecka så mycket med den än. Sitter en SRAM XG-1275 10-50T kassett på den här. Av vad jag kunnat läsa betyder väl det att han borde ha XD body? Alltså kan jag inte sätta den lite billigare PG-1230 kassetten på hans? För den går bara på en HG body. Är man alltså helt låst till dom lite dyrare kassetterna om man har XD?)

Ja, man är låst. Kanske finns det andra tillverkare som gör billigare kassett till XD, jag har ingen koll. Men XG-1275 är bra och relativt lätt. Billigare Sram kassetter är tyngre och klart sämre enligt några här.

Sådär! Beställt ett DT Swiss E1900 från bikediscount nu. Slängde med en kassett (XG-1275) till sonens hoj också när jag ändå var igång (bra pris på den där).

Bara hoppas att det går hyggligt snabbt med leveransen. Stort tack för all hjälp här i tråden! I såna här lägen är verkligen happy helt fantastiskt! Och jag har dessutom lärt mig en del nytt. Igen... Återkommer när jag kört sönder framhjulet! ?

Tillbaka
Topp