Struntar i trådstarten och svarar uteslutande
@42Hz !
Relining är sista utvägen skulle jag vilja påstå, och enbart så om det utförs av en seriös entreprenör (vilket sällan är fallet). Det är bara relining med "strumpa" som är aktuellt, inte att måla om rören invändigt.
Är 21 år in i yrkeslivet och har lagt alla dessa år inom markarbeten, med massor av avloppsbyten och annat.
För det första skulle jag säga att hundraåriga hus sällan har betongrör utan snarare keramikrör, alternativt så har rören bytts ut vid något tillfälle. Ett stort problem är att dessa rör är korta och ligger ibland lite "huller om buller", och alla ojämnheter, bakfall och annat kommer speglas i det färdiga fodret som används för att relina. Rören behöver vara ganska bra för att få till ett bra resultat skulle jag säga.
Nästa problem är att hela branschen är fylld av skojare. Det är som att hitta en nål i en höstack - för en privatperson är det typ omöjligt att få ett seriöst utfört arbete där jag arbetar (vilket är på en helt annan plats i landet, men tänker generalisera friskt).
Jag vill påstå att det inte finns några pålitliga genvägar inom fastighetsunderhåll. När en byggnadsdel är uttjänt behöver man fixa den och allt runt omkring åker med på köpet. Sminkar man över kommer det tillbaks och biter en i rumpan senare. Bra material och väl utfört arbete är vad som gäller, och båda dessa saker är sällsynta idag. Vi är på toppen av vår ekonomiska välgång och investerar våra pengar i kortsiktig dynga, rent allmänt.
Hade mitt ledningssystem varit slut hade jag mao bytt det i sin helhet i god tid (eller flyttat om jag inte hade pengarna). Genvägarna kommer sluta olyckligt.
Godtyckliga bilder på uppgrävda reliningsjobb som jag behövt åtgärda, som först utförts av några av Göteborgsområdets största reliningsaktörer (JP, jag tittar på er, era jäkla klåpare (som numer har gått i konkurs förvisso..)):