[OT] Korståg mot felanvänd språklig terminologi

Jag gissar att det tar svängar in i en hel del återvändsgränder också.
ja det händer ju ibland. och ofta krånglar man i förstone till det.

som nollnolltalet i stället för nolltalet aka nougthies, nullerjahre, gli anni zero, null-årene, de nultjes, nulta leta osv

det är väl bara vi och finnarna som lagt till en extra nolla? som vore det ett sekel man skulle benämna.

men språket tenderar att förenklas med tiden, droppen urholkar stenen, och allt oftare möter man även hos oss uttrycket nolltalet.

nu har vi förresten hunnit ända till 'tvånolltalet'

Om vi tar ordningstalen ex: Nionde, tionde, elfte...

Om vi skall spetsa till det lite! Skall vi då introducera följande: Nollonde?

Är ens "siffran" 0, ens ett tal? Jo araberna uppfann nollan. Men är inte nollan endast ett tecken för att åter upprepa entalen? Med decimaler i all oändlighet. I en talbas på 10, vilken vi har anammat. Ökar en nolla vikten med X10. Eller med decimal förminskar X10. Men enligt mening min mening betyder en isolerad nolla, nada och intet.

Är ens "siffran" 0, ens ett tal? Jo araberna uppfann nollan. Men är inte nollan endast ett tecken för att åter upprepa entalen? Med decimaler i all oändlighet. I en talbas på 10, vilken vi har anammat. Ökar en nolla vikten med X10. Eller med decimal förminskar X10. Men enligt mening min mening betyder en isolerad nolla, nada och intet.
Vad är din poäng?

För övrigt är det bara själva symbolen som tydligt tillskrivs (väst)araberna. Konceptet har som jag förstått det ”upptäckts” oberoende på flera olika platser.

Senast ändrad:

intressant inpass.

det är decennier alltså tiotal vi pratar om, och det första får förstås tiotalsprefixet noll. nolltiotalet om man skall var lite övertydlig.

men nollte låter ju konstigt. nollnollte inte direkt bättre:)

engelsmännen som tycker vi lever i tjugoförsta århundrandet skulle teoretiskt kunna förmodas säga att det är det första decenniet. men inte hört den varianten, utan de säger noughties.

och inte heller noughtnoughties.

Skall man diskutera vår tideräkning, bör man ha i åtanke att det vi kallar år NOLL. Är ett trams som skapats av maktgalna dispoter! Vilkas tilltro i dagens vetenskap förtjänar trovärdighet med siffran Noll. Skulle det mao inte ha funnits någon tid innan år Noll!

Vad innebär år NOLL? Jesus födelse? En ny tid? Man häpnar!

Det finns väl inget år som kallas år noll (i vår tideräkning)? Efter 1 f.Kr. kom mig veterligen 1 e.Kr. Om det är rimligt eller inte kan man förstås diskutera, men jag tror att det är så räkningen funkar.

Det enda trovärdiga svaret som finns ang Nollan. Är väl att människan har apterat och aktiverat en "TIMER" på vår planets överlevnad, som i allt snabbare takt räknar ner mot siffran NOLL!

Kanske har vi där den enda sanna "NOLLAN"!

Det finns väl inget år som kallas år noll (i vår tideräkning)? Efter 1 f.Kr. kom mig veterligen 1 e.Kr. Om det är rimligt eller inte kan man förstås diskutera, men jag tror att det är så räkningen funkar.
i korea höll man tills 2023 på med ett liknande koncept. nyfödda sågs tidigare som ett år gamla när de föddes.

numera betecknas där som hos oss första levnadsåret som ålder noll år, tills man når12 månader utanför livmodern.

hur man resonerade kring detta vid jesus födelse vet jag inte. men den skedde i en annan tideräkning, av alla olika som förekommit.

först drygt 500 år senare började man använda jesu då framräknade födelse som bas för vår tideräkning.

man lär ha räknat några år fel.

Skall man diskutera vår tideräkning, bör man ha i åtanke att det vi kallar år NOLL. Är ett trams som skapats av maktgalna dispoter! Vilkas tilltro i dagens vetenskap förtjänar trovärdighet med siffran Noll. Skulle det mao inte ha funnits någon tid innan år Noll!

Vad innebär år NOLL? Jesus födelse? En ny tid? Man häpnar!
Det här har Marko Lehtosalo rett ut en gång i tiden. Föredömligt klart och tydligt.

Jodå, man kan se positivt och hoppas förändringar, när det gäller människans påverkan på atmosfären.

Tyvärr finns inga tecken på att vi tar något som helst ansvar för vår ras som beteende.

När väntar vi Harmageddon? 100år. Kan den det bli längre till år NOLL. Förmodligen! Men vår roll som predator på planeten lär då förändras snabbt...

Jodå, man kan se positivt och hoppas förändringar, när det gäller människans påverkan på atmosfären.

Tyvärr finns inga tecken på att vi tar något som helst ansvar för vår ras som beteende.

När väntar vi Harmageddon? 100år. Kan den det bli längre till år NOLL. Förmodligen! Men vår roll som predator på planeten lär då förändras snabbt...
Nu är ju inte detta temat för tråden och du har själv skapat trådar som känns mer på det temat så kanske rimligare att ta diskussionen i någon av dessa?

Kanske inte! Men nollorna kvarstår.

Men visst i sak har du rätt. ber om ursäkt för utsvävningarna på temat!

IE. Dubbelnollor är alltid nollor. Men om vi tar in dessa i värt språkbruk och ger dom "Titlar", så lär nollorna överleva oss alla!

Tillbaka
Topp