[OT] Någon som bytt fönster nyligen och vill dela lite priser

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 54554
  • Start datum Start datum
Tråkigt råd men: Ta in fler offerter. Du kan minst lika gärna kontakta en snickare som Mockfjärds återförsäljare. Var noga med vad som ska ingå (plåtar, eventuell återställning invändigt med lister osv).
Specificera ned till sista skruv vad som skall ingå! Särskilt om du inte har en förtroenderelation till utföraren.

Nu ska jag chocka igen och hålla med. På en perfekt marknad (dvs välinformerad) hade skojarna slagits ut eller tvingats anpassa sig. Men som det är nu känns det snarare som att de är i majoritet, det är svårt att hitta de bra och det blir ju en ond cirkel då många inte orkar leta runt eller ta in många offerter, och väljer skojarna. Det är ju ett ganska stort kunskapsunderläge iom att det verkligen är sällanköpsvaror/tjänster.

Sen till festen men måste kommentera detta.
Jobbar i "data"-branschen. När jag började jobba efter utbildning i slutet av 80-talet så trodde jag att det skulle vara självsanerande inom detta moderna (då) område. Men icke. Vissa firmor undrar jag om det är ren inkompetens eller bara slarv, men den största frågan är hur dom kan få återkommande jobb.

Jag har själv fått stora jobb med att fixa till/bygga om system som gjorts av något kass företag.

Min erfarenhet är att det finns fler dåliga företag än bra. Iaf inom småföretag i databranschen. Möjligt att stora företag lärt sig läxan och anlitar "bra" företag, och får betala därefter.

Läser återkommande artiklar t.ex. om hur landsting lagt stora summor på rena skitsystem, där leverantören t.o.m. suttit med i gruppen som acceptanstestar och godkänner dåliga system.

Så, även om byggbranschen kanske är värst så är det inte mycket bättre i andra branscher.

Som vanlig dödlig med erfarenhet av renovering, men också varandes snål och med en "kan-själv" - inställning så är min syn på det här att det finns det lätta sättet - att leja ut hela jobbet till en stor firma och få en "all-inclusive" - lösning. Och så finns det sätt att spara mycket pengar, men oftast krävs det ganska mycket arbetsinsats av en själv på ett eller annat sätt. Priserna på fönster varierar såklart och om man köper inklusive montage får man förmodligen bättre pris på fönstren än om man köper dem separat.

I förra huset valde vi att ta in Morups som fick göra hela jobbet och det blev väldigt bra. De använde en lokal snickare som gjorde ett bra jobb med detaljerna, och vi tyckte inte att vi fick betala något fruktansvärt överpris.

Jag har tagit tjänstledigt och byggt garage och tog iofs semester och bytte tak (stort tak, 6v tog det). Båda ggr har jag lejt en snickare på timme som jag jobbat med.

Har aldrig tjänat så bra trots att jag är relativt högavlönad. Det är säkert inte skitenkelt att hitta en gubbe som det funkar med, men för mig har det varit lysande. Jag ritade och ordnade bygglov, gjorde plattan själv. Sen mängdade han och beställde material, och han styrde arbetet sen när vi byggde garaget. Lika med taket, han mängdade och beställde allt sen ordnade jag sloda för skrotning, lastbil för lyft av tegel osv. Att sprida tegel med lastbil är väl investerade kronor istället för att springa upp och ner på en ställning med 5 pannor i taget när du har 300-350kvm tak att lägga.

Jag är uppväxt med mantrat "hur svårt kan det vara" och fortsätter i min farsas fotspår. Det sparar man många slantar på som kan läggas på cyklar istället ?.

Syrran bytte fönster på hela kåken, lejde en mindre lokal firma och köpte fönstren själv. Funkade bra det å.

Rena rövarpriser stöter man ofta på i yrket, jag ser det mest som att dom har häcken full alt att dom egentligen inte vill ha jobbet men får dom det till det priset är det intressant. Har svårt att tycka något om det egentligen, en konsult som tar 2000:-/h motiverar det med att kunskap och erfarenhet kostar och så är det med det. Vill någon betala så är väl priset rätt, förutsatt att inte det är rent lurendrejeri såklart..

Kolla på t ex Bygghemma vad fönstren kostar där. De är inte billigast men där kan du sitta själv och laborera (kunde iallafall för något år sedan).
Antingen beställer du därifrån om priset känns rätt eller gå till lokala butiker och kollar pris där

Ta kontakt med lokal välrenommerad snickare som gör det löpande.
Denne kanske till och med kan beställa till bättre pris.

Salming & listning kan man göra själv med tumstock, cirkelsåg och lite tid.

Var bor du?

En lokal firma håller på med ett stort jobb hos mig, bland mycket annat att byta fönster. Två gubbar bytte 21 fönster på fyra dagar, inklusive att snygga till inomhusdelarna etc. Ställningen var redan på plats, men den tog mindre än en dag att bygga. Det är lite ålderstigna farbröder men fan vad det rör på sig när de sätter igång. Snyggt har det blivit också.

Tog in offerter från alla byggfirmor som hade ägare och kontor inom cykelavstånd från huset, många års historik av stabil ekonomi samt minst en positiv referens i bekantskapskretsen. Totalt tre stycken matchade kraven, två av dem svarade på förfrågningen. Diffade 20% på priset efter att ha noggrant sett till att det var samma innehåll i offerterna. Valde den billigaste och har inte ångrat mig än.

Edit: det var ju priset som var frågan.... 21 styck Elit-fönster i blandade storlekar kostade cirka 110tkr. Hantverkaren valde leverantören. Treglas och aluminium. Vad de tar för monteringen vet jag inte, det ingår i den stora blobben "arbete" med en massa annat.

Senast ändrad:
En lokal firma håller på med ett stort jobb hos mig, bland mycket annat att byta fönster. Två gubbar bytte 21 fönster på fyra dagar, inklusive att snygga till inomhusdelarna etc. Ställningen var redan på plats, men den tog mindre än en dag att bygga. Det är lite ålderstigna farbröder men fan vad det rör på sig när de sätter igång. Snyggt har det blivit också.

Tog in offerter från alla byggfirmor som hade ägare och kontor inom cykelavstånd från huset, många års historik av stabil ekonomi samt minst en positiv referens i bekantskapskretsen. Totalt tre stycken matchade kraven, två av dem svarade på förfrågningen. Diffade 20% på priset efter att ha noggrant sett till att det var samma innehåll i offerterna. Valde den billigaste och har inte ångrat mig än.

Edit: det var ju priset som var frågan.... 21 styck Elit-fönster i blandade storlekar kostade cirka 110tkr. Hantverkaren valde leverantören. Treglas och aluminium. Vad de tar för monteringen vet jag inte, det ingår i den stora blobben "arbete" med en massa annat.
Nordiska Fönster tillverkar fortfarande fönster i trä, dvs de GÅR att underhålla.
Dessutom kan du se deras priser direkt på sajten till skillnad från de flesta andra.
Montering ingår inte men det hittar du säkert lokalt.

Tillbaka
Topp