Punkterings säkrare racer däck?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Har en cube attain GTC SL med dim 28-622. Original däcken måste vara ytterst värdelösa. Har aldrig kört så mycket punkteringar som med dess däck, inget annat är fel kollat 1000 gånger så måste vara däcken.
Tror inte ens jag lyckades få ett medel distans på över 10mil mellan punkteringarna nog om detta.

Vilket däck rekommenderar ni som är lite tåligare än ett normalt racer däck. Vill ha något som inte är allt för drygt att köra med också.

Jag har cyklat 2000 km med originaldäcken på en likadan cykel. Inte en enda punka trots att jag varit ute på grus då och då. Någon av oss har antingen haft mycket tur eller otur :)

Många verkar ju vara nöjda med exempelvis Conti GP5000. Det går ju att köra slanglöst på Fulcrum-hjulen som sitter på Attainen, det kan ju också vara ett tips om du ändå byter däck.

Vad är det för däck du har som original?
Kan vara många saker som påverkar punkteringar.
Dåliga fälgband? Usla slangar?
Kör du tubeless?

Jag har cyklat 2000 km med originaldäcken på en likadan cykel. Inte en enda punka trots att jag varit ute på grus då och då. Någon av oss har antingen haft mycket tur eller otur :)

Många verkar ju vara nöjda med exempelvis Conti GP5000. Det går ju att köra slanglöst på Fulcrum-hjulen som sitter på Attainen, det kan ju också vara ett tips om du ändå byter däck.
Ursäkta att jag är sjukt ringrostig mina kunskaper om cyklar är från 2005 och då nästan uteslutande mtb. Slanglöst var rätt nytt då: så hur gör man, vad behöver man, för och nackdelar och kostnad?

Gp50000 verkar intressant.
En teori bara, du väger mindre än 100kg?
Tror det var 18st på en säsong!!! Kan inte fått ihop mer är 6 mil per vecka i snitt.
Råkat ut för punktering både fram och bak samtidigt, tre gånger på u deras sex månader!!

Vad är det för däck du har som original?
Kan vara många saker som påverkar punkteringar.
Dåliga fälgband? Usla slangar?
Kör du tubeless?
Kollar i morgon, för tillfället är det tre stycken med minst en medalj får ett sm.
Ingen av dom eller jag har kommit fram till annat än ev möjliga förklaringar, extrem otur, någon form av tillverkningsfel (väldigt tunnt) eller att jag är för tung för däcket(100-103kg).

Kör ej tubless, fälg och fälgband är noggrant inspekterat u am. Band å slang har 3 olika märken provats.

Kollar i morgon, för tillfället är det tre stycken med minst en medalj får ett sm.
Ingen av dom eller jag har kommit fram till annat än ev möjliga förklaringar, extrem otur, någon form av tillverkningsfel (väldigt tunnt) eller att jag är för tung för däcket(100-103kg).

Kör ej tubless, fälg och fälgband är noggrant inspekterat u am. Band å slang har 3 olika märken provats.
Otur kan man självklart ha.
Men personligen tror jag hemligheten är att ha bra grejer. Jag byter däck o slang ofta. Oftare än man behöver men har sällan punktering. Kör med däck i den övre prisklassen och använder Tubolito slangar. Dom är dyra och väldigt lätta. Men man har sällan punktering med dem är min upplevelse.

GP5000 är inte kända för att vara punkteringssäkert. Dock finns det flera olika versioner så välj rätt modell/version om du ska köra med dessa .

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews kan du hitta lite tester på många vanliga däck.

Tubolitos vanliga slangar är grymma. Deras S-tubo slangar tycker jag däremot är helt värdelösa (håller inte luften, inte det minsta punkteringssäkra, går lätt sönder).

GP5000 är inte kända för att vara punkteringssäkert. Dock finns det flera olika versioner så välj rätt modell/version om du ska köra med dessa .

https://www.bicyclerollingresistance.com/road-bike-reviews kan du hitta lite tester på många vanliga däck.

Tubolitos vanliga slangar är grymma. Deras S-tubo slangar tycker jag däremot är helt värdelösa (håller inte luften, inte det minsta punkteringssäkra, går lätt sönder).
Tubolito har olika slangar beroende på bromstyp tror jag. Kör du fälgbroms ska du inte använda S-tubo

Tubolito har olika slangar beroende på bromstyp tror jag. Kör du fälgbroms ska du inte använda S-tubo
Stämmer bra det. S-tubo Road är inte för fälgbromsar, medan deras "vanliga" Road-slang fungerar med fälgbromsar. Jag kör dock med skivbromsar (som gammal MTB-räv skulle jag aldrig nöja mig med fäljbromsar).

Att det är skillnad i hållbarheten framgår tydligt på https://www.tubolito.com/road/.

Klart att vikten påverkar men jag vägde 106kg när jag började cykla, då på standard bontrager hjul med Michelin Lithion 2 däck (som jag hatade pga hur svåra de är att få på med fel verktyg) men punkteringar fick jag ändå väldigt väldigt sällan. Kanske 2 st på 3 år och då cyklade jag relativt regelbundet 4 mil i veckan.

Nu cyklar jag betydligt mer sällan och med bättre gear men jag tror att du bör kolla närmare på insidan av däcket och ha koll vart i slangarna det har gått hål.

Det finns också rekommendationer för däcktryck i relation till cyklistens vikt som kan spela jvligt stor roll.

Kör Continental Gator hardshell på tidig vår och sen höst, lite mer punkaskydd än gp5000, för lite extra säker känsla när det ligger grus på vägen. Inte haft någon punktering på dessa men det har jag inte haft på gp5000 heller. Snittar ca 1km/h långsammare med gator hardshell jämfört med gp5000, dvs ca 27 vs 28km/h eller vad jag nu råkar ligga på den dagen.

Att det fanns slangar som inte ska användas för fälgbroms var nytt för mig. Kan någon förklara vad som skiljer? Det jag kan komma att tänka på är att fälgen kan bli varm vid inbromsning, men det är ju knappast något problem när man cyklar i stockholm.

Om punkaskydd prioriteras så är Continental Gatorskins grymma. Jag har pendlat på dem i flera år vår/sommar/höst. Tidigare 23:or. Nu 32:or. Minimalt med punkor. Hårt gummi och därav rätt hala, så inget man vill ha på vintern.

Om speed prioriteras så finns det bättre däck, men med sämre punkaskydd. Exempelvis Continental GP5k. Grymma däck när det skall cyklas fort.

Har en cube attain GTC SL med dim 28-622. Original däcken måste vara ytterst värdelösa. Har aldrig kört så mycket punkteringar som med dess däck, inget annat är fel kollat 1000 gånger så måste vara däcken.
Tror inte ens jag lyckades få ett medel distans på över 10mil mellan punkteringarna nog om detta.

Vilket däck rekommenderar ni som är lite tåligare än ett normalt racer däck. Vill ha något som inte är allt för drygt att köra med också.
Slanglösa däck hindrar kanske inte punkteringar med tätningsvätskan gör sitt jobb så de märks inte av öht.
Kräver givetvis fälgar för slanglöst men annars är det absolut smärtfritt.
Själv kör jag Schwalbe Pro One och Stans standard men det finns säkert många andra kombinationer som fungerar bra.

Schwalbe Durano Plus är mycket punkteringssäkra. Men som med allt annat, ju mer/bättre skydd desto mindre känsla. Finns i bredd 28 mm.

Vilken sorts punktering får du? Snakebite/genomslag eller stick-punktering av vassa grejer? Om det är snakebite hade jag satsat på nåt tubelessdäck, så brett som får plats (om fälgen klarar det förstås)

Jag gillar conti gatorskin 32mm som slitstarkt däck, eller conti 4season om det ska bli lite mindre tungrullat. De är inte tubeless dock.

Pirelli Cinturato Velo - slår Gatorskin och Gator Hardshell i både punkteringsskydd och rullmotstånd. Och är slanglöst, om man vill.

On man punkar bak och fram samtidigt låter det för mig som genomslag och inte skär-/stickpunka. Kanske lite bredare däck hade varit ett alternativ (om det får plats i ram och gaffel förstås)

Tillbaka
Topp