Ramväskor för långa headtubes?

jolov

Aktiv medlem
Det blev dags för cykelbyte, varpå min gamla blackburn ramväska är alldeles för låg i framkant. Finns det någon ramväska som är anpassad för större framtrianglar? Gärna en "half bag" så att man får plats med en flaska under väskan också. Sen får det gärna vara något som inte ser så tyskt ut (apidura). Finns det här, eller måste jag leta efter någon customtillverkare?

Bilagor

• 813862E3-EAC4-44F2-A8C7-3570D4A849C5.jpeg
    813862E3-EAC4-44F2-A8C7-3570D4A849C5.jpeg
    1,000.4 KB · Besök: 87
Passar på med en fråga, funderar på en ramväska. Måste man modifiera flaskställen, eller man kommer åt flaskorna ändå? Har 1-liters.

Det beror på 1) väskan 2) flaskställen. Om du har en fullstor ramväska så kommer du ha problem att få ur flaskor ur ett ställ där du drar uppåt-bakåt, men kommer ha större framgång med ställ där du drar ut åt sidan.

Det beror på 1) väskan 2) flaskställen. Om du har en fullstor ramväska så kommer du ha problem att få ur flaskor ur ett ställ där du drar uppåt-bakåt, men kommer ha större framgång med ställ där du drar ut åt sidan.
Biltema har billiga och lätta sidomatade flaskhållare om man vill köra budget. Funkar överförväntan!

Hur funkar det rent allmänt med sidomatade, risk att tappa flaskan vid lite stök (typ gropig grusväg)?
Kan vi fokusera på ramväskor och inte börja kolla på flaskställ från biltema? Känns som något helt annat än det tråden handlar om :)

Den såg fortfarande rätt "spetsig" ut framtill, har 8.5cm headtube på insidan av framtriangeln. Skulle gärna få vara rätt platt framtill mao

Ska kika, tack! (Edit. Dual framebag såg riktigt fin ut. men saftigt med 5000kr för en ramväska)

Gramm gör jättefina grejer, jag vill beställa från dem under året. Men jag tror att Alpkit eller så gör mer prismedvetna väskor!

Hur funkar det rent allmänt med sidomatade, risk att tappa flaskan vid lite stök (typ gropig grusväg)?
Har kört mycket stök med olika sidomatade hållare och aldrig tappat en flaska. Har bara sidomatade eftersom jag ibland kör med väskor

Finns lite olika sidomatade, såna som verkligen kan matas rakt in 90 grader, sen finns det en del som ändå behöver gå i lite snett uppifrån vilket inte ens det funkar i vissa fall om man vill ha ut flaskan enkelt

Sen beror det såklart på precis som nämnts ovan hur hålen sitter på just din ram och hur stor ram och hur stor flaska och väska man har. Kräver ibland lite olika kombos.

Med min mindre ramväska för kortare turer har jag medvetet valt en väska som inte går hela vägen bak till sadelröret så där kan jag köra 1 liter flaska om jag vill, sen kan jag köra 0,5l i sidomatat utan modifieringar på diagonalröret.

Kör jag min stora väska ryms ingen flaska bak men 750ml under väskan när jag flyttar ner stället med en BBB adaptrail. Men då är vi mer i bikepacking mode och jag kör flaskhållare/lösgodisväskor på styret. Jag har en rätt liten ram så det är lite mer krångel

Senast ändrad:
Kan vi fokusera på ramväskor och inte börja kolla på flaskställ från biltema? Känns som något helt annat än det tråden handlar om :)

Den såg fortfarande rätt "spetsig" ut framtill, har 8.5cm headtube på insidan av framtriangeln. Skulle gärna få vara rätt platt framtill mao

Ska kika, tack! (Edit. Dual framebag såg riktigt fin ut. men saftigt med 5000kr för en ramväska)
Topeaks midloader verkar snarlik men lite mer rektangulär i formen, i alla fall på bilderna.

Själv funderar jag på denna, gillar att den är expanderbar, inte direkt för långa headtubes kanske:

Senast redigerad av en moderator:
Kul! Jag köpte en förra året när jag trodde att jag skulle cykla mer i år... Men jag har bara provat den väldigt korta sträckor.

Ja det var pre-brexit så har inte nån erfarenhet sen dess. Men det ser ut som att dom har en separat "eu-sida" numer. Är i vilket fall nöjd med väskan som hängt med i snart 5 år. Var ute på tur i helgen:

Visa bilaga 511515

Köpte en styrväska från Alpkit i våras. Från SE gick det INTE att beställa från eu-sajten utan bara från UK-sajten. Gissar att det hänger ihop med euro eller inte.
Men tror inte (minns inte) om det tillkom avgifter.

Jag har SKS sidomatade flaskhållare - Slidecage - på gruscykeln och har cyklat mycket grov ”grus” i alperna utan att tappa flaskor. De är dessutom så finurliga att de är vändbara så man inte behöver tänka på höger eller vänsterhängda utan monterar som man vill ha dom.

Alpgrus:
C5EDDDF7-73AC-4CE7-9E8D-1EA45A12DA5A.jpeg

bikepack.pl såg spännande ut. riktigt bra priser också.

rullöppning vet jag inte ifall det känns bättre eller sämre? Sett att en del föredrar det eftersom att det tar bort risken att dragkedjan ger upp mitt ute i ingenstans

Själv funderar jag på denna, gillar att den är expanderbar, inte direkt för långa headtubes kanske:
Det är en sån som jag ska byta ut för att den passar dåligt till nya ramen :)

bikepack.pl såg spännande ut. riktigt bra priser också.

rullöppning vet jag inte ifall det känns bättre eller sämre? Sett att en del föredrar det eftersom att det tar bort risken att dragkedjan ger upp mitt ute i ingenstans

Det är en sån som jag ska byta ut för att den passar dåligt till nya ramen :)
Mmm, misstänkte det!? var du nöjd med den annars?

Du kan få ned mer bös, eftersom den är öppen uppåt. Om det är bra eller dåligt...? Med rullstängning och i cordura lär ju väskan överleva dig.

Jo, det verkar som att dom gör i Xpac också. Hittar inga direkta recensioner men ser ju fint ut på bilderna iaf :)

Får kanske bli en sån. Efter jag velat klart över hur stor väskan ska bli

Tillbaka
Topp