Rätt rebound för olika terräng

Anteek88

Medlem
Hej! Med ny cykel så följer det också med frågor för att ställa in dämpare utan att det svampar eller blir för hårt. Börjar framifrån.
Jag har Fox Factory med fit4 och ställt in trycket efter min vikt . Tycker att hojen flyter på bra och svarar bra i stenig stigterräng men i rotiga partier slår det otroligt mycket och försämrar flyt och fart. Är det fördelaktigt att skruva mer åt + slow eller ska jag prova med mer -fast? Givetvis kan man släppa ut mer luft i däck (ca1.5bar) som kompenserar slag.
Bakdämparen också Fox Factory där jag ställ reglaget lite mindre än hälften mot -Fast. Inget efterskump/återstuds när man kör över sten så den känns som jag fått in bra och även kadensen flyter på. Någon som kan ge råd för en behaglig allsidig tur?
Sedan rätta mig, - Fast rebound -stökigt parti, slow rebound + flowigt,mindre ojämnheter?

Killgissar den inte hinner ”räta ut sig” mellan rötterna, så släpp på returen?
Men det är ju snabbt justerat så är väl bara attt skruva några klick åt något håll sen köra en sväng till och känna hur det känns?
Min grundinställning av gafflar är att jag stillasåede trycker ner framändan och tvärsläpper, och släpper upp returen tills hjulet lyfter från marken och sen backar jag ett klick, klart? Rätt eller fel vet jag inte men det funkar för min typ av cykling…

Killgissar den inte hinner ”räta ut sig” mellan rötterna, så släpp på returen?
Men det är ju snabbt justerat så är väl bara attt skruva några klick åt något håll sen köra en sväng till och känna hur det känns?
Min grundinställning av gafflar är att jag stillasåede trycker ner framändan och tvärsläpper, och släpper upp returen tills hjulet lyfter från marken och sen backar jag ett klick, klart? Rätt eller fel vet jag inte men det funkar för min typ av cykling…
Ja du tänker att att jag ska dra den något klick till slow? Ja absolut, jag skulle igentligen kört samma parti från stängd(kanske inte helt stängd för då blir den stenhård) och ökat med 2-3 per omgång. Är det ca 20 klick totalt?
Annars är det ju en lightvariant som du beskriver det som en bra början och sedan finlir antingen lite upp eller ner?

Lite grovt: om gaffeln packar ihop och inte hinner räta på sig mellan slagen behöver du ett par klick snabbare rebound, om den känns studsig och stötig kan det vara läge för ett par klick långsammare.

Laborerar du med tryck också får du tänka på att även det påverkar hastigheten — högre tryck ger snabbare rebound.

Ja du tänker att att jag ska dra den något klick till slow? Ja absolut, jag skulle igentligen kört samma parti från stängd(kanske inte helt stängd för då blir den stenhård) och ökat med 2-3 per omgång. Är det ca 20 klick totalt?
Annars är det ju en lightvariant som du beskriver det som en bra början och sedan finlir antingen lite upp eller ner?
Nej, att den behöver bli snabbare för att hinna med alla rötter, så det inte blir som att slå i en spik, typ…

Lite grovt: om gaffeln packar ihop och inte hinner räta på sig mellan slagen behöver du ett par klick snabbare rebound, om den känns studsig och stötig kan det vara läge för ett par klick långsammare.

Laborerar du med tryck också får du tänka på att även det påverkar hastigheten — högre tryck ger snabbare rebound.
Jag har ju även ett litet reglage på toppen "firm" som är någon finjustering för små ojämnheter?
är det fördelaktigt att ha lite mindre tryck i dämparen än rekommenderat för att få en slukande dämpning. samt att man söker efter bra balans av rebounden?

Nej, att den behöver bli snabbare för att hinna med alla rötter, så det inte blir som att slå i en spik, typ…
Jag får ta mig till ett rotigt parti och ställa upp dämparen på lite snabbare, och även ett stenigare parti och se om den behöver några långsammare klick. Sedan som @MagerValp sa så kanske man har en för snabb rebound redan så den behöver kanske gå mer långsamt?

Jag tror att du skulle kunna ha nytta av att läsa Fox tuning-tips som en bra guide eller startpunkt så att du vet vad dom olika inställningarna gör.

Vad gäller hur mkt luft du ska ha så håll dig till den sag som är tänkt, man vill att dämpare ska jobba i det planerade området, inte hänga för långt ner.

Fox tryck för framdämpare baserat på vikt tycker jag alltid är rätt stenhårt. Mät sag.
Det verkar, nu gissar jag, vara rekommendation för utförscykling mest. 36an är så i alla fall, kanske inte helt förvånande.

25% är en bra utgångspunkt. Sag är dock lite pyssligt att mäta och svårt att få repeterbart så när du tror att du har ungefär 25% antecknar du vilket tryck du ligger på. Därefter behöver du inte bry dig så mycket om vad saget är utan du laborerar istället med högre eller lägre tryck.

Tillbaka
Topp