[Reserepotage] Molini Di Triora - Enduro i världsklass

Johan_ekl

Medlem
[Reserepotage] Molini Di Triora - Enduro i världsklass
Bike Republic med vänner åker till Molini Di Triora, Italien.

För ganska exakt ett år sedan gjorde vi på Bike Republic vår årliga resa till Italien för lite cykling med shuttleservice. Efter flertal år i Finale Ligure tyckte vi att det var dags att testa något nytt - "Molini!" utropades efter att vi sett videon "Time Frames" med Sven Martin och Jack Moir's Vloggar.

075F9220-BE5E-4877-94A2-7757C36F30E7-48446-0000064651D3E7B7.webp
6643FC36-FF89-43C8-A937-B2DA2F22F1F0-48446-000006465C95FAF0.webp

Några mil norr om San Remo ligger den lilla byn, egentligen finns det ingenting här, befolkningen är någonstans runt 100 personer och restaurangerna turas om vilka dagar man har öppet så att alla ska få snurr på verksamheten. Här har Albi startat upp MoliniMTB, ett shuttle- och guideföretag i lagom skala som erbjuder cykling i verkligen världsklass.

6C8A26B4-1E69-4180-B8DF-715C9C98CBC7-48446-0000064657CA4BC6.webp
IMG_0322.webp

Vilka är vi då? Grunden står sig i en cykelbutik i Åre, det är väl vi som bestämmer vart vi ska åka i alla fall. Sen är resten en sammansättning av vänner från olika delar av Sverige. Beroende på resa så är vi mellan 8-12 personer, nivån på oss är väldigt olika men vi delar alla passionen för utförscykling.

IMG_0356 2.webp

Likt våra tidigare resor i Italien så har guiderna erbjudit någon sorts "backcountry"-dag. I Molini var detta en sorts "Sky to Sea"-resa där vi tillslut tog oss ner till kuststaden San Remo, en dag som började med 30 minuters cykling uppför följt av en heldag i nerförsbacke (i teorin i alla fall).

IMG_0315.webp

De lokala stigarna runt "Shuttle-kontoret" är otroligt fina, allt känns färskt och mjukt på något sätt, som att det helt enkelt inte är sönderkört än och tas vara på. På frågan till Albi om de ska ha någon Endurotävling i Molini så svarar han väldigt bestämt att det ALDRIG kommer hända, då skulle charmen försvinna. Däremot är det väldigt många proffsiga namn som åker till Molini på träningsläger och test. Under våran vecka var Canyon-teamet på plats med J.Melamed och F.Barrel, en liten bonus för oss cykelfans då man hamnar ganska nära inpå varandra och äter på samma restauranger och delar verkstad. Då får man ju chansen att se att det faktiskt dricks vin och njuts en del även hos proffsen.

IMG_0341.webp
IMG_0319 2.webp

"Love tunnel" och "Fantasy" var två leder som kördes många gånger. Vi har skapat oss uppfattningen att i Italien är man rädd för hopp, jag för i alla fall teorin att det inte finns ett enda hopp med landning i Finale. I Molini är det aningen mer hopp men fokus ligger ofta på stök och flow snarare än hopp och stora kurvor. Lite speciellt med tanke på att vår erfarenhet av Spanien är helt tvärt om, där älskar man hopp, stora hopp.

IMG_0337 2.webp
IMG_0379.webp

Guiderna i Molini är i toppklass, både gällande deras cykelkunskaper och hur det får dig som kund att känna i trygga händer. Här hetsas det inte utan vi ska ut och njuta är inställningen från guiderna, det går fort men det känns inte som att du kastas in i något du inte förvarnats om.

IMG_9159.webp
IMG_9256.webp

Byarna är precis vad man förväntar sig, gamla och snudd på nedgångna men där finns ändå liv kvar. Maten är bra, olivoljan otroligt och vinet är helt okej (om man jämför med resten av landet då, källa: Guiden*)

IMG_9144.webp
IMG_0374.webp

Öppna landskap och täta skogar, det finns cykling för alla. Generellt är svårighetsgraden högre i Molini än i Finale Ligure, du kan ju däremot gå så fort det blir svårt något jag upplever svårare i de värsta lederna i Finale. Detta får räknas som lite mer rå terräng med färskare spår till samma goda pris.

IMG_0371.webp

Så detta får vara min rekommendation till dig att boka en resa till Italien i april månad, en riktig pangstart på säsongen! Om du åker till Nava, Molini eller Finale spelar ingen roll, ingen gnäller på en cykelsemester i Italien.

Vill man åka till Molini så hittar ni de under MoliniMTB på diverse sajter, i Finale slår jag ett slag för firmorna Back Country Finale och Ride on Noli som vi åkt med tidigare!

Ber om ursäkt om detta känns som reklam men kände att jag lika gärna kunde dela med mig här om jag ändå tagit bilder och redigerat film..

Diskutera: Utförscykling i Italien/södra Europa. Vart bör vi åka nästa gång under våren 2027?

Mvh

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp