[RR] Backträning runt kiseldalen

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Prologue
Så slumpade sig livet att jag hamnade i SF South Bay för drygt tre veckors jobb och för att inte helt dega in mig på ett hotellrum packade jag ner cykelskor med matchande pedaler, ett par bibs, en sommartröja, ett par armvärmare och en hjälm i förhoppning om att kunna hyra en cykel och upptäcka lite områdena runt omkring.

Första uppdraget var att rita rundor. Utgick från några av förslagen på https://www.strava.com/local/paths?parent_region=us&region=sf-south-bay&activity_type=cycling och kompletterade med Strava heat map för hitta populära (transport-)stråk genom stan. 3 rundor över Santa Cruz Mountains och ett upp till Mount Hamilton blev resultatet.

Nästa uppdrag var att hitta en cykel. Först kollade jag med "Evolution Bike Shop" som ville ha $60 per dag för en Specialized S-Works Tarmac men då svaret på frågan vilka komponenter och hjul som satt på uteblev så passade jag på det erbjudandet. Istället blev det en Trek Emonda ALR 5 från Summit Bicycles där det kostade $128 för 10 dagar, betydligt mer ekonomiskt och med den trevliga bieffekten att "ground transportation" till och från kontoret kunde utföras på trevligast möjliga sätt. Klickade i, rullade tillbaka till hotellet, bytte om, fyllde vattenflaskorna och rullade iväg.

DSC_2956.JPG

Etapp 1 - 142 km / 2384 höjdmeter Strava - We're on a Rollercoaster

RollerCoasterProfile.png

Första rundan började med att jag rullade ner till Los Gatos för att därifrån ta en grusväg/trail via Alma Bride Road upp till gamla Santa Cruz Highway som vackert slingrade sig svagt uppför längs dalgångens ena sida (medan nya Hwy 17 plöjer en ny fåra en halvkilometer västerut) och fortsatte sen vidare via motorvägsöverfarten vid Mount Charlie till Bear Creek Summit.
DSC_2960.JPG

Efter att ha klättrat uppför i en dryg timma var det äntligen dags att släppa på lite utför ner mot Boulder Creek där det fanns en mack där jag stannade för ett kortare depåstopp. Fixade mig två Snickers och en flaska vatten vilket kanske var i snålaste laget med tanke på att klocka nu var två på eftermiddagen och jag inte hade ätit något sedan frukost.

Nu började en riktigt fin bit cykling på smal och krokig väg längs CA 236 genom Big Basin State Park. Det var svårt att inte tappa hakan av den majestätiska redwoodskogen och efter en nordisk vinter var det riktigt härligt att svepa fram genom lummig grönska.

DSC_2975.JPG

Nästa större stigning var uppför Hwy 9 mot Saratoga Gap där visserligen var välbyggd men betydligt bredare och mer trafikerad. Att tugga på i lite mer än en halvtimma för att komma knappt en mil samtidigt som man hela tiden hade trafik bakom var rätt segt även om i princip alla bilister var väldigt hänsynsfulla och inte körde om förrän det var både läge OCH sikt.

Detta gällde även på vägen ner på andra sidan där de följande 11 kilometerna ner mot Saratoga tog mindre än en kvart och trots att jag fjösade runt i 50-60 var det ingen hets att försöka tränga sig förbi. Nu var dock det bonken nära och den sista lilla loopen kortades av till förmån för lite rödljusavbrutet rull med spagettiben genom Santa Clara och Sunnyvale tillbaka till hotellet.

Etapp 2 - 192 km / 3774 hm Strava - När jag kysser havet

Kyssen.png

Sommartid! Poppade upp medan det fortfarande var mörkt ute och hoppades att kökspersonalen inte hade glömt ställa om klockan men frukosten öppnade punktligt kl 07 och efter några koppar kaffe, äggröra och bacon och ett par Clif bars i ryggfickorna tog jag åter sikte på backarna i väster.

Denna gång valde jag att köra Hwy 9 åt andra hållet men med en liten twist där man för att komma ut på "stora vägen" först fick en drygt 2 km back på över 10% i snitt och ramper på uppåt 25% men med och som sen åtföljdes av 5 km jämn fin stigning på 7% till Saratoga Gap. Skönt med lite uppvärmning liksom...

Körde sedan gårdagens runda baklänges med en snabb utförskörning till CA 236 för att åter få njuta av naturen och få syn på en fin relik.
DSC_2986.JPG

Men för att det inte skulle bli alltför hemtamt stack jag av uppför Empire Grade igen mot Ben Lomond där det inte bara låg en brandstation utan även ett "Correction and Rehabilitation Center". Mest utför efter det och nu började det dyka upp lite cyklister både i solo, par, klungor framför och en bakom. Den senare gnetade sig ikapp för att visa sig och vi snackade lite kort innan jag efter en kortare utförskörning skulle vika av uppför igen vilket han inte alls var sugen på.

9 mil in på rundan kom jag så ner till havet på andra sidan. Det där stora havet som inte slutar förrän man har kommit till Asien typ. Det var en rätt mäktig känsla att med lite lätt kantvind susa fram på 1:an och se alla surfares parkerade bilar & truckar.
DSC_2990.JPG

Nu följde drygt 25 km plattkörning till och genom Santa Cruz som hade en fin beach walk med stort nöjesfält. Solen sken, temperaturen låg runt 18-19 grader och läget var som det alltid borde vara - på topp!
DSC_2991.JPG

Men jag skulle ju hem också och den vägen betydde mer klättring där rutten jag ritat gick upp till Mount Charlie för att återigen följa till gårdagens runda baklänges och uppför Bear Creek Road från Lexingtondammen och skarva vidare på Skyline Boulevard tillbaka till Saratoga Gap för att (i princip) repetera avslutningen. Nu var benen rätt mätta på höjdmeter, farten gick ner, varje knäppa var en utmaning och det började kännas lite som jag tagit mig vatten över huvudet men som tur var rullade en trevlig snubbe sittande på en Trek Boone maskerad till gravel bike upp och började snacka och plötsligt var det var det betydligt lättare att hålla farten. Fick också några tips på andra vägar & stigningar att testa samt det sedvanligt artiga amerikanska "hör av dig om du vill köra en sväng" innan vi skiljdes åt.

En mil kvar till dagens högst punkt på 933 möh och därifrån tre härliga utförsmil ner till dalen igen. Stapplade in på hotellrummet, plockade fram återhämtningsdrickat, tappade upp ett bad och slocknade på sängen.

_20180311_180549.JPG

När jag vaknade igen var det mörkt och jag var hungrig och som belöning blev det en NY strip steak med dubbel sallad OCH efterrätt.

Senast ändrad:
Etapp 3 - 44 km / 864 höjdmeter Strava - Wednesday AW

Triggad av söndagens tips så klämde jag in en AW i schemat med ett försök på att göra en hygglig tid uppför Montebello Road. Det gick. Sådär. Men upp kom jag och även om tiden bara räckte till 254:e plats så var det av över 6600 cyklister så helt borta är man kanske inte ändå, ett par försök till så kanske man kan komma topp 200...

Etapp 4 - 42 km / 594 höjdmeter Stava - Friday AW

Onsdagens försök gav blodad tand att göra ett återbesök på Redwood Gulch Climb, den där 2 km korta och branta backen jag inledde med på lördagens runda. Sagt och gjort blev det ett försök där pulsen stadigt låg lite över tröskel medan jag tuggade på styrlindan hoppades att varje liten serpentinsväng skulle vara den sista. Till slut dök den lilla stugan upp som signalerade att segmentet var slut och jag kunde pusta ut och rulla stora vägen hem.

Senast ändrad:
Etapp 5 - 146 km / 3120 höjdmeter Strava - It's such a Privilege

Privilege.png

Lördag morgon, började med att över en skakig fulström med kommentatorer på grötig franska kika på avslutningen av La Prima Vera. Tyckte lite synd om Askungen - f'låt Cav - som tappade sin sko men ännu mer om Andre Greipel som knycklade till nyckelbenet.

Rafsade sen ihop mina grejor för att köra några favoriter från förra helgens två rundor kryddat med lite nyheter. Vägarna var lite fuktiga från nattens regn men i gengäld ångade det trolskt i skogarna när solen kom fram och värmde på. Dock var det relativt svalt och nästan lite kallt i utförskörningarna särskilt där inte solen kom åt.

DSC_2994.JPG

Men vad gör det när man har sväng efter sväng genom detta :-)

DSC_3040.JPG

Från Boulder Creek cyklade jag denna gång Bear Creek Road upp till Mount Charlie för att (ännu en gång) susa nedför den härliga Old Santa Cruz Hwy men istället för att som söndagen gå direkt på Skyline Boulevard letade jag mig ner till starten av Black Road efter tips av Carol.

Den var brutal och när jag väl nått korsningen till Skyline Boulevard kom nästa käftsmäll, en hagelskur som fortsatte i drygt en mil så att det byggde på till några centimeter iskross på vägen.

IMG_20180317_161747_806.jpg

Lyckligtvis hade jag förutom armvärmare packat ner en regnjacka som förstärkning till mitt sommarkit och det var mest uppför och inte utför men det var ändå så pass kallt att tårna försvann på vägen. Som tur var övergick haglet i regn och sedan torra vägar innan det var dags att slingra sig ner från berget.

Med stelfrusna fingrar blev det en övning i självbehärskning och överlevnad och vid något tillfälle önskade jag nästan, men bara nästan, att jag hade hyrt en skivbromsad version men å andra sidan hjälpte pumpande av bromshandtagen att få upp blodcirkulationen i händerna så snart var det problemet också ur världen.

Senast ändrad:
Jag var där nyligen och snirklade runt men bilen på de där vägarna en hel del. Jag funderade mkt på hur det skulle vara att hoja landsväg där. Och MTB såklart.

Etapp 6 - 108 km / 1725 höjdmeter Strava - Mt Hamilton - My Way

Hamilton.png

Avslutningsvis var det dags att kröna resan med ett försök på ett lite större berg. Hade kikat på Phil Gaimons Worst Retirement Ever - Episod 6
och från vad jag såg från den verkade det kunna vara en lång och trevlig åkbacke uppdelad i tre stigningar med två kortare nedförskörningar mellan. Nu hade jag väl inga förhoppningar om att klämma en så bra tid att det skulle bli någon "podiumpokal" på Strava men kanske jag kunde komma in på runt 1 h 20 min så hade jag känt mig nöjd.

Började turen med drygt 20 km "junk miles" bara för att komma till foten av berget. Genom Santa Clara och San José fick man vara nöjd om det blev 2 miles mellan stoppen (dvs inte stanna vid varje trafikljus). Inte riktigt någon uppvärming värd namnet men ändå kanske bättre än inget. Ju närmare backen jag kom desto fler bilar med racercyklar på tak, flak eller dragkrok stod vid sidan av vägen. Det var söndag förmiddag med hyggligt väder och många cyklister verkade ha liknande tankar som jag.

Till slut kom jag ändå fram till avtaget som signalerade att backen började och jag började klättringen med att direkt köra om en cyklist i klubbkläder som stod och peta i öronsnäckor och vilket gav en liten extra sporre, jag kanske inte var snabbast upp men ingen skulle minsann få köra om mig... Trummade på uppför första delen men det kändes lite tungt och efter en stund tittade jag ner på GPSen för att kolla så att pulsen inte var för hög, men den låg stadigt på ungefär vad jag brukar ha på längre sweetspot intervaller hemma på trainern. Det hade gått 7 minuter och jag började redan känna i benen att detta skulle bli en rätt tuff dag.

DSC_3053.JPG

21 minuter senare, 9,5 kilometer in i backen och 2 mil kvar började första utförslöpan på ca 2,5 km och jag klämde en halv Clif bar mellan kurvorna i förhoppnings om att få tillbaka lite energi. Men när andra delen av stigningen kom så var det precis som att pulsen inte vill komma tillbaka utan höll sig någonstans i tempozonen. Tänkte på Coach Chad från TrainerRoad med citatet "I didn't give up, I shifted my objectives" och bestämde mig för att njuta av utsikten och landskapet istället för att plåga mig och låtsas att jag fortfarande var 20.

Andra delen var drygt 5 km lång med 5% snittlutning som gjordes med nästan prick 20 km/h i snitt, efter det en kortare utförskörning på 1,5 km innan det var dags för sista milen med 6% snittlutning upp till toppen. Cyklade fortfarande om någon cyklist lite nu och då varav två som tuggade på iklädda traditonell randonneurdräkt (neongul reflexväst + fladdrande ankelreflexer) samt ett tandemekipage.

Observatorierna som man kan se på långt håll började komma allt närmare men det var som att bakom varje serpentin gömde det sig en till och en till. Till slut sladdade jag ändå in på utsiktsplatsen efter knappt 90 minuters cyklande, tog en selfie, tog på mig armvärmarna och drog upp dragkedjan på vindvästen för att susa nedför samma väg som jag kom.

IMG_20180318_135113_108.jpg

Mötte efter några minuter randoparet och vände om för att snacka lite med dem. De visade sig vara kanadensare som cyklade en 200 km permanent som gick tur och retur över berget och med vändpunkt nere i dalen på andra sidan. Hade varit kul att testa, men en annan gång, tänkte jag för solen som värmde så skönt i början av backen hade bytts mot en frisk vind och uppe på 1200 meters höjd var det rätt exponerat. Tackade för pratstunden och fortsatte nedåt.

När jag så kom till första motlutet märkte jag tydligt att benen hade fått lite mer än de önskade för där fanns ingenting att hämta. Lyckligtvis var det ju mindre än en mile uppför innan nästa utförskörning och vid foten av det andra motlutet såg jag en annan cyklist lite längre fram och med det som sporre gick det lite lite bättre att övertyga sig om att klämma ur lite till.

Gick ifatt och om strax innan krönet för att sedan köra lagom aggressivt nedför sista delen med min nyvunna antagonist frustande i bakhasorna. Kom ner med hedern i behåll och nu var det bara den där ursega transportsträckan tillbaka på hotellet. Där väntade dock en ännu större överraskning där det verkade som någon i personalen förväxlat mitt rum med någon bröllopsgäst?

IMG_20180318_135517.jpg

Bonus:
FlyBy på Mt Hamilton

Senast ändrad:
Mycketvillhamer sa:
Ser härligt ut! Gillar särskilt bilden från Big basin.

Ja, den naturen tål att tittas på. Blev nästan sugen på att ta en "hike" i området någon gång om tillfälle ges.

Jilster sa:
Åh det är en fin del av världen! Trevlig berättelse!

Man tackar :-)

MickeMud sa:
Vilket jäkla skitjobb du råkat ut för tagit dig dit, synd om dig ;-)

Ibland får man helt enkelt offra sig ;-)

thomaslundstrom sa:
Glasögonen - är det Rudy Project Rydon? Vad tycker du om dem?

Yep, har kört med denna modell i ca 10 år nu. Gillar dem skarpt!

Ser inte alls så tråkigt ut.

Ett par frågor: Hur var asfalten? Hur var cyklingen i bergen öster resp. väster om dalen i förhållande till varandra?

F.ö. verkar länken för turen dag 5 ha blivit fel. Åtminstone får jag upp Mt Hamilton-turen.

GoranS sa:
Ser inte alls så tråkigt ut.

Ett par frågor: Hur var asfalten? Hur var cyklingen i bergen öster resp. väster om dalen i förhållande till varandra?

F.ö. verkar länken för turen dag 5 ha blivit fel. Åtminstone får jag upp Mt Hamilton-turen.

Asfalten på de mindre vägarna var blandat mellan väldigt fin, nästa som salsgolv, och lite grövre struktur, mer åt hållet svensk landsväg, men ffa glest med potthål, inga otrevlig a"crocodile backs", inte heller skräp eller smågrus på vägen men det kanske är säsongsberoende. På vägarna i bebyggelsen var det lite blandat med mer skräp, glas & grus utåt kanterna, skarvar och sprickor, några potthål här och var så man fick hålla koll på var man placerade cykeln (samt hade sina medtrafikanter).

Nu cyklade jag ju bara en runda österut men om man jämför det lilla jag hann se så är den västra bergskedjan helt eller delvis skogsbeväxt och inte alls lika exponerad som t.ex. vägen upp till Mt Hamilton (SR 130) där det mer var buskar och tallar och (ännu outslagna) lövträd. Det är också betydligt färre vägar att välja på där vilket betyder mindre variationsmöjligheter på rundorna och mer trafik. Såg ut att finnas fler maskor längre söderut i höjd med San Martin / Gilroy men det hade blivit väldigt mycket transport för att komma fram till backarna.

Fixade länken, tack :-)

Trevligt med lite hederlig gammal Redwoodskog! Ser man alldeles för lite av på det här forumet.

From the Redwood forest
To the Gulf Stream waters
This land was made for you and me

Senast ändrad:
Hann med några timmar jobb, man får rätt mycket tid över när man inte behöver laga mat, diska, städa, tvätta och damma. =)

Köpte min Tarmac på Mikes Bikes i Los Gatos, när jag var i Monterey på konferens. Cyklade förbi Pebble Beach och Carmel och sedan söderut på HW1 till Big Sur nationalpark och tillbaka. Tog sedan med cykeln till SF och vidare hem. Nu när inte $ står i sex kronor längre är det väl tyvärr inte lika attraktivt att köpa saker däröver.

Grattis.

Jag har besökt området åtskilliga gånger men aldrig cyklat där. Det är inte helt fel att bila mellan Santa Cruz och kiseldalen heller.

Besök gärna Stanford Theatre om du är filmintresserad. Jag såg Citizen Cane där en gång: Organist spelade före och efter filmen istället för reklam. Han försvann ner i scengolvet när filmen började :-)

Monterey Bay Aquarium är värt en omväg.

/Martin

Får se om det blir fler tillfällen, då kanske man hinner med lite sightseeing också. Nu fick jag hålla tillgodo med att lyssna och se en C130 landa & lyfta från närbeläget flygfält.

_20180314_085152.JPG

Tillbaka
Topp