RR - DONAU från källan till Wien och från Cernavoda till Deltan

jarek996

Aktiv medlem

DAG 1: Basel - Tuttlingen

När jag började cykla ”min Donau” (2023), med sträckan Belgrad-Sofia (själva Donau slutade då i Vidin – Bulgarien), då hade jag absolut inga planer, att cykla den från källan till deltan. Jag hittade bara billiga biljetter, packade min cykel och flög till Belgrad att cykla några dagar i söderns värme. Men redan första dagen, när jag (kanske 25-30 km efter Belgrad) satt på färjan till andra sidan floden, det började jäsa tankar, att kanske cykla hela Donau? Inte på en gång (det kräver mycket tid)men kanske bit efter bit? En gång medströms, andra motströms. Hur, när? Spela ingen roll. Efter nästa 50 km var jag 100% säkert, att jag ska göra det! Det kändes redan fantastiskt och lite annorlunda än mina tidigare resor. Jag hade inga ambitioner, att göra det(cykla hela alltså) under 2023. Jag bara visste då, att jag SKA göra det! Efter den sträckan, hann jag också cykla (i 2023) sträckor från Budapest till Belgrad (ni kan läsa i "GRAVEL" avdelningen). I slutet av april 2024 hittade jag en helg med varma dagar och flög till Budapest. Tåg till Wien och snabba kilometer mellan Wien och Budapest. I slutet av juni samma år, flög vi (jag och min kompis) till Bukarest, och körde sträckan Cernavoda –Vidin (motströms). Från Vidin tåg till Sofia och sen flyg hem (allt finns i ”GRAVEL”)

Nu återstod sträckan från källan till Wien och sen så klart avsluta resan med sista biten: Cernavoda - Delta.

Men först källan till Wien: ca 100+ snabba mil (man cyklar nerför), helst på en gång (5-6 dagar alltså) och ”tyvärr” med många öl (man passerar ganska ”öliga” regioner)! Från Malmö finns ganska bra förbindelse till Basel (Easyjet från Köpenhamn), som ligger närmast källan och sen tillbaka hem, har jag flyg från Wien(Ryanair). Först planerade jag att cykla från Basel (till själva källan), och sen vidare, men när jag började titta i detaljer och räkna dagar och km, hittade jag lite bättre lösning: landa, cykla snabbt till Tyskland (10 km), ta tåg till byn närmast källan, klättra ditt och därifrån START ”på riktigt”! Jag började titta varje dag på KLART.DE., men tyvärr i år har det regnat ganska mycket (och ofta) där nere. Kunde inte hitta en enda vecka utan regn! Men plötslig händer det! Inte bara utan regn, men med temperaturer runt 26-28 och 32-33 grader sista 2 dagar i Österrike! Bokar biljetter, packar cykel och på måndag 25/08/04, kl. 9:40 lyfter från Kastrup.

Efter nästan tre timmar landar jag i Basel

IMG_8444.webp

ganska snabbt får min cykel på bandet

IMG_8448.webp

hittar en vagn och går ut hitta lämpligt plats att göra mig klart. Stor långtidsparkering känns OK . Går långt från terminalen och börjar ”dansen”. Efter 30 minuter trycker på min Garmin, och börjar min resa.

IMG_8452.webp

Tyvärr denna gången lämnade jag cykelbox på vagnen.

IMG_8454.webp

Annars hittar jag ALLTID nån soptunna och lämnar där. Denna gången hade jag tyvärr inte tid. Befinner mig i Frankrike (BASEL flygplats ligger på fransk territorium) och har ca10 km till tågstationen i tyska staden Weil am Rhein. Lite dåligt grus runt flygplatsen

IMG_8455.webp

fotar franska getter som vilar efter lunch vid kanalen

IMG_8456.webp

sen Dreiländsbrucke

IMG_8457.webp

till andra sidan Rhein och efter bron bara 2 km till tågstationen. Kl. 12.05 sitter jag på perrongen! Har 30 min till tåget (jag kanske skulle hinna städa eter mig på flygplatsen, men nu är det för sent).

IMG_8459.webp

IMG_8460.webp

Tågresan tar ca 1 timme och 45 minuter (med 1 byte).

Jag stiger av i en liten stad som heter Elzach.
Trycker på min Garmin igen och sätter mig på min cykel. Klättring börjar direkt efter tågstationen!

IMG_8469.webp

IMG_8470.webp

Jag ska upp 850 m, och har ca 17 km till källan. Första 3-4 km smal asfalt (med 8-12%l lutning) sen grus (med 7-9%).

IMG_8474.webp

Ca 24 grader i luften och stekande sommarsol, så jag börjar direkt tappa vätskor. Min första tanke; hitta öl, du är ju Tyskland! Men istället öl, efter kanske 35 kurvan, hittar jag vattenkällan.

IMG_8473.webp

Tankar mina flaskor (+ dricker 1liter vatten) och trampar vidare. Det är kanske inga höga berg här, men man känner att man är i riktiga BERGEN! Alla hus är ganska ”klassiska”. Massa blommor i fönster, mörka, obehandlade träfasader och skiffer på taket. Stannar då och då att äta lite björnbär,

IMG_8472.webp

och efter ca 45 svettiga min. hamnar på 1000 meters höjd. Jag ska upp till 1150, men nu börjar gå det lite upp och ner. Några km till och jag bromsar ganska kraftigt, för att påvänster sida, bakom träden dyker plötsligt upp ett gammalt kapell. Stannar, tittar närmare och det stämmer, jag är vid MartinsKapell, som ska ligga bar 100m från Donaukällan!

IMG_8479.webp

Cyklar lite till och ser skylt: DONAU QUELLE!

IMG_8489.webp

Går ner till källan (det är egentligen en brunn med tung och tjock stenlock på), tar massa bilder

IMG_8481.webp

IMG_8487.webp

och efter det sätter jag mig i restaurangen och beställer FÖRSTA (men definitivt inte sista) resans öl! Till öl tar jag en bit ostkaka med skogsbär.

IMG_8491.webp

Efter kanske 15 minuter vilan tar jag några bilder till, sen hoppar på min BASSO, växlar ner och trampar nerför! Första 3-4 km dåligt asfalt,

IMG_8494.webp

men sen svänger jag på grus som går vid floden.

IMG_8504.webp

Nu måste jag förklara, att officiellt Donau börjar INTE här! Officiellt börjar den i Donaueschingen, 37 km bort. Här (mina bilder) börjar floden Breg.
I Donaueschingen går den ihop med andra floden (Brieg), och från den punkten heter den DONAU. Före resan läste jag lite om ”problemet”,och bestämde då, att börja resan från Bregs källan. Många ”kunniga” påstår, att Donau börjar just där! Men skit samma var den börjar!
Nu cyklar jag på gruset iaf,
det går lite nerför, och Donau (som heter Breg) har jag på min vänstra sida. Kommer till första byar och byter sidan då och då (träbroar).

IMG_8509.webp

Bilagor

• Skärmbild_3-1-2026_171954_connect.garmin.com.webp
    Skärmbild_3-1-2026_171954_connect.garmin.com.webp
    170.4 KB · Besök: 36
  • Skärmbild_3-1-2026_172210_connect.garmin.com.webp
    Skärmbild_3-1-2026_172210_connect.garmin.com.webp
    153.1 KB · Besök: 36
Senast ändrad:
Första större ort heter Furtwangen.
Trampar genom ganska hård,

IMG_8497.webp

för att min plan är att hinna idag till Tuttlingen. Stannar ibland att ta bilder,
IMG_8511.webp

IMG_8515.webp

men hittar tyvärr inga biergarten! Måste köra på vatten. Donaueschingen är betydlig större än Furtwangen och det tar 5-8 minuter innan jag landar vid den officiella källan.

IMG_8517.webp

IMG_8522.webp

Massa fina, stora och gamla byggnader, en stor park och en vacker fontän! Här är Donaus officiella källa!
Och på bilden nere, äkta DONAU!
IMG_8525.webp

Sätter mig i restaurangen vid fontänen och beställer öl!

IMG_8519.webp
Med riktigt bränsle i kroppen, är det lätt att cykla vidare! Kilometer tickar ganska snabbt, och efter Immendingen, Donau försvinner plötsligt under jorden, men några km senare, kommer den tillbaka! Nej, det är INTE för mycket öl. Här får ni förklaring:

(Partsof this ancient river's bed, which was much larger than today'sDanube, can still be seen in (now waterless) canyons in today'slandscape of the SwabianAlb.The erosion of the UpperRhine valley ledto streamcapture;waters from the Alps changed their direction and began feeding theRhine. Today's upper Danube is thus an underfitstream.
Sincethe Swabian Alb is largely shaped of porous limestone,and since the Rhine's level is much lower than the Danube's, todaysubsurface rivers carry much water from the Danube to the Rhine. Onmany days in the summer, when the Danube carries little water, itcompletely sinks into these underground channels at two locations inthe Swabian Alb, which are referred to as the Donauversickerung(DanubeSink).Most of this water resurfaces only 12 km (7.5 mi) south atthe Aachtopf,Germany's wellspring with the highest flow, an average of 8,500 L/s(300 cu ft/s), north of LakeConstance—thusfeeding the Rhine. The European Water Divide applies only for thosewaters that pass beyond this point, which only occurs during the daysof the year when the Danube carries enough water to survive thesinkholes in the Donauversickerung)

Nu har jag bara 5-6 km till till Tuttlingen

IMG_8529.webp

IMG_8530.webp

IMG_8532.webp

som är dagens mål och jag känner hur hunger börja knacka inifrån. Hittar en liten restaurang, beställer öl och käsespätzle.

IMG_8538.webp
Jag vill äta så regionalt som möjligt. På restaurangen laddar jag lite min telefon, och börjar titta efter övernattning. Det som är roligt, så har jag en gammal, bra kompis i Tuttlingen (har bott i Malmö, och är också Polack, och cyklist!), men tyvärr, åkte han på semester. När? Igår!!! :ROFLMAO:
Hittar snabbt ett hotell, duschar, och sen promenerar liten runda i stan.

IMG_8535.webp

IMG_8539.webp

Beställer sista öl i krogen bredvid hotellet

IMG_8542.webp

och lägger mig ganska tidigt i sängen. Precis bakom fönstret (20 m?) har jag (och hör)Donau!

Sammanlagt cyklade jag 110 km i tre omgångar: 10 km (Frankrike + lite Tyskland)17 km (klättring från Elzach till källan) och 82 km(källan-Tuttlingen).

Skärmbild_3-1-2026_171954_connect.garmin.com.webp

Skärmbild_3-1-2026_172251_connect.garmin.com.webp

Skärmbild_3-1-2026_172210_connect.garmin.com.webp

Senast ändrad:

DAG 2

Vaknar ganska tidigt, morgontoalett, kläder på o ner käka frukost. På bordet tyska specialiteter: illaluktande ostar, mettwurst, pretzel ETC. Sitter länge och fyller min mage, för att har svårt att äta medan jag cyklar. Frukost OK; men sällan äter lunch. Föredrar att ta små portioner, men oftare. Byter om, tar cykel ner, trycker på Garmin och kör. Grus börjar redan efter 200m!

IMG_8553.webp

17 grader (8.30), så kör kort-kort. Det hänger lite moln i luften, men ingen regn.
IMG_8554.webp

Passerar SKF

IMG_8555.webp

Och cyklar vidare med spektakulära vyer.

IMG_8559.webp

IMG_8562.webp

Med varje tramp, Donau är 1 mm bredare!

IMG_8566.webp

Grus är som tysk motorväg!

IMG_8567.webp

IMG_8565.webp

IMG_8574.webp

IMG_8578.webp

Passerar Sigmaringen (de flesta städer i området slutar på INGEN).

Många fantastiska slott och vackra stadskärnor.

IMG_8582.webp

IMG_8586.webp

Det är dags att hitta biergarten. Sen visar sig, att de öppnar 10-11, så jag hittar en GETRÄNK, och köper första öl.

IMG_8595.webp

Här har de många ölsorter, som man inte hittar i andra delar landet. Jag skulle helst avsluta min dag här, men tyvärr måste hinna till Wien på mitt flyg!

IMG_8592.webp

Dricker öl, köper nån läsk och cyklar vidare. Efter 5 km stannar i Bäckerei i Sigmaringendorf. Lite kolhydrater kan inte skada!

IMG_8598.webp

Efter fikan är det dags att cykla vidare. Kör genom underbara små sydtyska städer (Mengen, Riedlingen)

IMG_8601.webp

IMG_8610.webp

IMG_8613.webp

Och vidare mot Ulm.

IMG_8616.webp

Vill inte, men hittar små bryggerier.

IMG_8621.webp

Det vore en synd att inte prova deras öl!

IMG_8620.webp

IMG_8625.webp

Vägar börjar gå lite upp och ner, men inga långa klättringar.

IMG_8631.webp

IMG_8635.webp

IMG_8637.webp

Senast ändrad:
Jag börjar närma mig till ULM och här dricker man Golden Ochsen (Ulms flyttande guld)

IMG_8641.webp

IMG_8642.webp

Underlaget är blandat. Små asfaltvägar och grus. 5 km före Ulm hittar första öppna biergarten!

IMG_8651.webp

IMG_8653.webp

Öl kostar 3,60 EUR.
IMG_8654.webp

Floden Iller kommer in till Donau.

IMG_8656.webp

Precis när kommer till stan, börjar det regna.

IMG_8657.webp

IMG_8658.webp

IMG_8660.webp

Enligt prognosen ska det regna 1 timme. Hittar närmaste restaurang ( bryggeriet IGEN!) och sätter mig att fylla lite min mage.

IMG_8666.webp

IMG_8662.webp

Efter maten slutar det regna! Sätter mig på sadeln och cyklar mot Bayern (Ulm ligger på gränsen). Efter 5-8 km passerar jag skylten.
IMG_8676.webp

IMG_8679.webp

IMG_8681.webp

Vad gör man när man hamnar i Bayern? Man söker biergarten och beställer öl!

IMG_8687.webp

IMG_8688.webp

Har bara 15 km till Leipheim,
IMG_8689.webp
var planerar jag sova idag. Hittar hotell, beställer öl,
IMG_8696.webp
duschar och går till "centrum". Hittar en krog, som (det visar sig senare) är en bryggeri! Beställer öl och hör tjeckiska vid ena bordet. Två Tjeckier som jobbar i Gunzburg (men bor i Lepheim) kör ganska hård! Efter 5 minuter, Jarek festar med de. En av killar fyller 45. Öl och kaffelikör. Många omgångar. Tyskar dricker med oss (men sitter vid baren)
IMG_8705.webp

IMG_8701.webp

Klockan 23.30, efter många öl är det dags att gå till hotellet. Som tur måste jag gå ner mot Donau. En av killar (yngre) somnar på bordet :LOL:

Det blir inte lätt på morgonen, men stackars killar börjar jobba kl. 7.00!!!

189,5 km, och nästan 1000 höjdmeter.

Senast ändrad:

DAG 3

Drack under naten två vattenflaskor, men vaknar bakis ändå:rolleyes:
Springer ner och ställer mig vid juice maskin. Tyvärr deras jävla glass har bara 150ml. Måste köra 5 ggr innan börjar titta på frukost :ROFLMAO: När vätskebalans stabiliserar sig i kroppen, tänker på mina tjeckiska vänner. De jobbar redan en timme 😭 Har inte stor aptit, så frukost tar ganska lång tid. Sen lägger mi i sängen och vilar 30 min. Tyvärr är det dags att sticka iväg. Tvingar mig att packa väskor och efter en stund står nere.

IMG_8706.webp

Tar mig till andra sidan floden och grus börjar direkt

IMG_8707.webp

Donau är mycket bredare efter Ulm

IMG_8709.webp

Man kan köra på de flesta dammar och "byta" sidan. Cykelväg går i 85% fall på bägge sidor floden

IMG_8710.webp

Oftast går (väg) direkt vid vattnet, men ibland viker den lite av.

IMG_8708.webp

Städerna i Bayern lika vackra som i Baden Wurttemberg

IMG_8713.webp

Som tur, Bier-brunnen är STÄNGT! :LOL: Idag börjar jag lite senare 😉

IMG_8714.webp

Efter Lauingen kör genom en damm. och hoppar på lite vildare stigar. Jag hoppas att en liten "bro" finns på plats. Annars blir det många extra km!

IMG_8722.webp

Hittar "bron" och tar mig till andra sidan kanalen.

IMG_8724.webp

Närmar mig till Erlingshofen

IMG_8725.webp

och efter 7-8 km "landar" i Dönauwörth. Dags att fylla på vätskor.

IMG_8732.webp

IMG_8733.webp

Tvingar en öl i mig, sitter 15 min. och kör vidare.

IMG_8736.webp

IMG_8738.webp

Nästa biergarten är tyvärr stängt :cry:

IMG_8739.webp

IMG_8746.webp

Officiellt cykelväg går nere och alla Tyskar cyklar så klart nere. Det är inget förbud, att cykla uppe och se Donau, men jag är en enda som gör det :LOL:

IMG_8747.webp

IMG_8750.webp

Hittar NETTO i Neuburg an der Donau, köper "lunch" och stannar på andra sidan floden att konsumera

IMG_8757.webp

Efter lunchen grus direkt

IMG_8758.webp

Så blir det ändå till Ingolstadt (ca 20 km)

IMG_8760.webp

Kommer in till AUDI staden

IMG_8762.webp

besöker BAYERISCHES POLIZEIMUSEUM och cyklar vidare utan att köra i stadskärnan (det är INTE min bästa dag idag 😉)

IMG_8764.webp

Bilagor

• IMG_8719.webp
    IMG_8719.webp
    778.6 KB · Besök: 19
Senast ändrad:
Har sista 50 km till Kelheim, var jag sover i natt. Mitt hotell har tyvärr eget bryggeri!

IMG_8767.webp

Allt runtom påminner om ÖL :love:

IMG_8773.webp

Nu känns det nästan i luften, att jag närmar mig WELTENBURG ( till DIE ÄLTESTE KLOSTERBRAUEREI DER WELT). Passerar gigantiska humleodlingar.

IMG_8776.webp

men först ruiner efter Romerska riket (här gick rikets gräns!)

IMG_8777.webp

återstår 15 km ganska dåliga stigar till klostret

IMG_8780.webp

och man kan börja festa!

IMG_8782.webp

från Donaus höjd ser man inte hur vackert hela klostret är beläget vid strandkanten

OIP (4).webp

IMG_8787.webp

efter 30 min. hoppar på cykel och blir straffad direkt!

IMG_8788.webp

än så länge, resans hårdaste backe (om vi inte räknar Elzach-källan).

IMG_8790.webp

Sen lite backar till (genom skog) och jag anländer i Kelheim. Ganska lätt hittar jag mitt boende :love:

IMG_8794.webp

Beställer en innan jag duschar

IMG_8796.webp

Sen dusch, laga slangar (fick första punka precis före klostret) och springa ner till "källan"!!

IMG_8807.webp

Beställer mat och testar ALLA deras produkter

IMG_8797.webp

IMG_8803.webp

IMG_8804.webp

IMG_8808.webp

när man tittar på stammisar fattar man direkt vad har de för hobby!

IMG_8801.webp

Det är äkta bayerskt ölmage!!!

IMG_8798.webp

efter maten lite eis mit ejerlikör. Sen är det dags att gå upp och lägga sig i sängen.

172 jobbiga km och nästan 1000 höjdmeter

Skärmbild_3-1-2026_172940_connect.garmin.com.webp

Senast ändrad:
Senast ändrad:

DAG 4 - Kelheim- Deggendorf​

Skärmbild_3-1-2026_154140_connect.garmin.com.webp

Kan sova lite längre, för att jag måste definitivt "förkorta" mina dagar! Annars kommer en dag för tidigt till Wien. Därför idag blir det bara 145 km. Efter frukost går till gården och fotar bryggeriet
IMG_8810.webp

Packar väskor, och ca kl. 9 sticker iväg. Donau börjar bli bred och man ser första pråmar. Den på bilden är från Rumänien! Kanske ser jag den igen när ska jag avsluta min Donau äventyr i rumänska Donaudeltan?

IMG_8814.webp
IMG_8815.webp

IMG_8817.webp
IMG_8825.webp

Närmar mig till Regensburg. Mer och mer pråmar.
IMG_8829.webp

IMG_8826.webp

cyklar direkt till centrum. Behöver köpa kedjevax, för att glömde fylla min lilla flaskan och kör "torrt" idag.
Frågar en kille på cykel, och visar mi var kan jag få det jag behöver. Vid en av kyrkor ser jag riktigt bayerskt bröllop! Lederhose och hattar alltså :love:

IMG_8836.webp

IMG_8833.webp

Regensburg ist FANTASTICH!!!

IMG_8846.webp

IMG_8845.webp

IMG_8850.webp

efter 45 min. i centrum är det dags att hitta cykelbutik. Ligger kanske 2 km från stadskärnan.
När de ser min BASSO får jag en liten flaska vax och de bjuder på caffe
IMG_8856.webp

IMG_8857.webp

Tittar ni på bilder nere då fattar ni direkt VARFÖR!

IMG_8858.webp
IMG_8863.webp

Vi snackar lite om min resa, vaxar kedjan och cyklar vidare. Nu måste jag ner till Donau genom 2 stora öar i mitten av floden

IMG_8866.webp

IMG_8872.webp

När jag är nere, hittar litet ställe och beställer öl

IMG_8867.webp

Och DEN öl är absolut BÄSTA av alla jag har druckit i mitt liv!
Jag är inte trött, törstig ETC. Därför det känns "på riktigt". Planerar hamna nån gång på samma ställe och kolla igen om det stämmer 😉

50 m från krogen stannar jag på bron och tittar på slussar. Gigantiska turistbåtar kommer att följa med mig ändå till Wien!

IMG_8875.webp

IMG_8873.webp

Sen stannar jag i liten "bäckerei", köper 2 stora och söta bullar och cyklar vidare.
Efter kanske 10-15 km ser jag det här:

IMG_8880.webp

IMG_8881.webp

nåt sånt kan BARA Tyskar uppföra

Senast ändrad:
Sen fina grusvägar vid vattnet

IMG_8883.webp
IMG_8884.webp

Tyskar som vanligt cyklar nere 😂

IMG_8894.webp

och kort paus i "trädgårdsfikan"

IMG_8893.webp

Efter fikan konsert på bryggan

IMG_8896.webp

Efter konserten byter jag sida och börjar närma mig till Straubing

IMG_8899.webp

IMG_8900.webp

Straubing är lika vackert som alla andra städer. Tittar lite i centrum och hittar fint lunch ställe

IMG_8908.webp
IMG_8911.webp

IMG_8912.webp

IMG_8917.webp

IMG_8915.webp

Smälter lite maten och sen tar mig igen till andra sidan floden

IMG_8920.webp

IMG_8921.webp

Nu blir det lite asfalt (man avviker lite från Donau; finns ingen cykelväg som går närmare)

IMG_8927.webp

och asfalt är väldigt varm! Börjar svettas direkt. Som tur hittar vätskor!

IMG_8930.webp

IMG_8931.webp

Efter ölen ca 20 km och kommer till första färjan som tar mig till andra sidan!

IMG_8935.webp

IMG_8936.webp

härifrån har 10-15 km till Deggendorf

IMG_8938.webp

bokar biljetter till Volksfesten och sen sätter mig vid stranden

IMG_8940.webp

IMG_8942.webp

snurrar lite i centrum och sen attackerar backe till mitt hotell!

IMG_8946.webp

IMG_8947.webp

IMG_8959.webp

Efter kort klättring anländer till hotellet. Sätter mig på terrassen och beställer första öl

Senast ändrad:

DAG 5 - Deggendorf - Feldkirchen an der Donau (Österrike) 146 km​

Skärmbild_4-1-2026_9267_connect.garmin.com.webp

Frukost på terrassen, sol och 19 grader klockan 8.30!
IMG_8978.webp

Först måste jag tillbaka till Donau

IMG_8980.webp

IMG_8981.webp

i många byar som ligger vid själva floden, har man byggt hela system "skyddsmurar" med slussdörrar, som man stänger, när vattnet stiger

IMG_8982.webp

IMG_8983.webp

annars går det fint på fina grusvägar

IMG_8992.webp

pråmarna på vattnet, fåglarna i luften...

IMG_8993.webp

börjar närma mig till Vilshofen an der Donau. Det är dags att stanna och fylla på vätskor 😉

Fattar inte, att de visste, att jag ska cykla här idag! Tyskarna har bygg en "ölport" till Jareks ära!

IMG_8998.webp

Kör till andra sidan hitta öl!

IMG_9002.webp

Konstigt nog, hittar den INTE! Vänder och ska söka lyckan nån annanstans
Det visar sig, att på andra sidan Donau ligger en liten flygplats, och i deras restaurang beställer jag dagens första!
Sitter och tittar på starter i landningar. Hoppas bara att alla piloter dricker sin öl EFTER flygningar!
IMG_9005.webp

efter 30 lata minuter sätter mig på hojen och cyklar vidare

IMG_9011.webp

Valmokaka i en liten by

IMG_9015.webp

och bara 21 km till Passau. Det börjar bli riktigt varmt, så det är daggs att kyla kroppen

IMG_9017.webp

IMG_9018.webp

En kall WEIZEN gör sitt jobb! Nu har jag bara "stenkast" till Passau!

IMG_9019.webp

En turistbåt ska TILL Basel, och jag cyklar FRÅN Basel 😂

Till andra sidan, genom gigantisk damm

IMG_9021.webp

IMG_9022.webp

och in till Passau

IMG_9029.webp

IMG_9030.webp

Turistbåtar upptar nästan hela kajen! Cyklar vidare till centrum
IMG_9036.webp

IMG_9042.webp

var träffar jag en Libanes, som cyklar också till Wien. Han bor i USA, men är på väg att flytta till Turkiet. Jag ÄLSKAR hans cykel! Det är äkta "äventyr gravel"
IMG_9044.webp

IMG_9048.webp

Att se ALLT i Passau, en dag räcker inte.

IMG_9050.webp

Cyklar över Inn floden mot Österrike

Senast ändrad:
Efter kanske 5 km ser jag skylt:
IMG_9056.webp

Är lite ledsen, att hittade inte öl i Passau. Nu blir det mycket asfalt!

IMG_9060.webp

IMG_9063.webp

Första öl i Österrike.

IMG_9068.webp

IMG_9071.webp

Saknar redan Tyskland och bestämmer mig att köra tillbaka!
IMG_9073.webp

IMG_9075.webp
IMG_9074.webp

Man kan ALLTID lita på Tyskar!

IMG_9085.webp

efter 2 km är jag tillbaka i Österrike

IMG_9086.webp

Enligt kartan (och skyltar) går det INTE att cykla vidare, men jag försöker

IMG_9090.webp

Tyvärr stigen slutar efter 1 km, Vänder och tar färjan till andra sidan

IMG_9087.webp

Färjan kostar 2,50 EUR och en likör lika mycket. Jag köper båda.

IMG_9092.webp

IMG_9091.webp

IMG_9096.webp

Det är skönt med lite skugga eftersom solen värmer obarmhärtigt!

IMG_9101.webp

Efter 8 km färja till andra sidan

IMG_9102.webp

IMG_9106.webp

IMG_9109.webp

Och efter nästa 10-12 km till andra sidan igen!

IMG_9112.webp

Sen får jag sällskap av en kvinnlig cyklist, och hjälper henne till Aschach an der Donau.
Där sätter jag mig vid vattnet och beställer glass
IMG_9116.webp

Och öl så klart 😉

IMG_9117.webp

Nu har jag bara 6 km till bokad boende. Tar mig till andra sidan och cyklar långsamt till dagens mål.

IMG_9120.webp

Dusch, lite vila och går ner....

IMG_9127.webp

IMG_9128.webp

Senast ändrad:

DAG 6

Feldkirchen an der Donau - Pöchlarn 132 km 350 höjdmeter​

Skärmbild_4-1-2026_145112_connect.garmin.com.webp

Ingen frukost, men jag är fortfarande mätt
Idag har jag bara 135 km, så kan ligga lite längre i sängen (men tyvärr vaknade tidigt)

Packar cykel och genom golfbanor och mellan små sjöar cyklar tillbaka till Donau
Vid sjöarna massa folk, för att det är redan 22 grader!
IMG_9137.webp

IMG_9140.webp

efter 25 km asfalt kommer jag till Linz
IMG_9141.webp

IMG_9148.webp

Köper joghurt, en macka med olika ostar och käkar på bänken

IMG_9154.webp

Lämnar staden och cyklar vidare

IMG_9156.webp

Pråm från Galati! Där blir jag om 1,5 månad!

IMG_9157.webp

IMG_9159.webp

Färja till andra sidan

IMG_9160.webp

Och första öl i Mauthausen

IMG_9164.webp

IMG_9162.webp

Första skylt, som visar avstånd till Wien!
IMG_9166.webp

Passerar många badplatser och folk verkligen badar i Donau!

IMG_9167.webp

IMG_9168.webp

IMG_9169.webp

IMG_9170.webp

Närmar mig till Grein, var planerar jag fylla på mina flaskor

IMG_9175.webp

IMG_9177.webp

Hittar ALDI, "tankar" och cyklar vidare

IMG_9181.webp

IMG_9187.webp

IMG_9190.webp

IMG_9192.webp

Lite "lazy day" idag...

IMG_9195.webp

IMG_9196.webp

och efter 131 km anländer till Pöchlarn

Senast ändrad:

DAG 7

Pöchlarn-Wien: 135 km 660 höjdmeter

Skärmbild_4-1-2026_174526_connect.garmin.com.webp

Ingen frukost idag heller (på boendet menar jag). Morgontoalett, packar väskor och cyklar till centrum. Där beställer frukost i en av (3?) kaffeer. INTE i den på bilden :LOL:
Väljer "lätt" frukost

IMG_9222.webp

Efter ca 15 km Melk, med sin Melk Abbey.

IMG_9224.webp

Jag måste erkänna att storleken är imponerande!!!

IMG_9232.webp

IMG_9233.webp

IMG_9236.webp

Trotts att klockan är bara 9.30, ser jag hundratals turister (de flesta kom men båtar). Norrmän, Japaner, Ungrare och många, många fler nationer. Stannar 15 minuter, cyklar lite runt omkring och sen tillbaka mot Wien!

IMG_9237.webp

Bara 15 km från Melk ligger Aggstein. Man ser det redan från Melk.

IMG_9238.webp

IMG_9239.webp
Hade inga planer att klättra, men när jag kom närmare, tvekade inte en sekund! Tar höger, växlar upp och kör 😭

IMG_9240.webp

Det brinner i mina lår från första meter!

IMG_9241.webp

Stannar inte en enda gång, men det kostar mig 2 liter svett! Därför måste snabbt hitta lite vätskor! Hittar efter 5 sekunder.

IMG_9242.webp

Uppe träffar jag en polskt familj, vi snackar lite om livet, de går in (man måste köpa biljett), jag cyklar (utan att trampa) ner.

IMG_9243.webp

Dagens profil 😅:

8eca6075a6228e40862f05a74df7502699edf63a_2_1035x456.webp

Jag tror att snitt% ligger nära 12-13.

Tillbaka till min "höjd". Tar INTE färjan till andra sidan (den tar även bilar)!

IMG_9245.webp

IMG_9247.webp

IMG_9248.webp

Slussdörrar igen

IMG_9252.webp

IMG_9253.webp

I en av byar stannar på nån kyrkofest. Huvudsponsor: GALLHOFER (gubben i grön tröja)

IMG_9264.webp

Det fungerar så här: släng i vad du vill och drick så mycket du vill (spritzer)!

Börjar snacka med killar, berättar lite om mina resor och framtida planer, och då säger de att jag behöver INTE betala! Stannar med de 1 timme och dricker 8 st. spritzer 😅

IMG_9257.webp

IMG_9260.webp

IMG_9265.webp

IMG_9258.webp

Efter en (drygt) flaska vinn MÅSTE jag tyvärr cykla vidare 😳
Är torr i munnen redan efter 2 km, Därför stannar och funderar
IMG_9270.webp

Tittar länge på "VINOMAT" .......... och cyklar vidare

Senast ändrad:
IMG_9268.webp
IMG_9266.webp
IMG_9274.webp
IMG_9276.webp

stannar i restaurangen vid stranden och beställer glass

IMG_9279.webp

vilar lite i solen och efter 30 min. cyklar vidare

IMG_9283.webp

bron till andra sidan och i Krams an der Donau försöker hitta restaurang.

IMG_9286.webp

IMG_9289.webp

Hittar tyvärr ingen, så jag tankar bara mina flaskor (BAKIS!) och trampar långsamt vidare
Trampar, trampar och först efter tror jag 45 km stannar att äta!

Men först MÅSTE släcka törsten!!!

IMG_9290.webp

IMG_9292.webp

Sitter minst en timme, tar andra öl och kanske somnar 10 minuter. Tyvärr MÅSTE jag vidare!

IMG_9298.webp

efter ca 15 km kommer till Tulln an der Donau. Fyller mina flaskor och cyklar vidare.
Nästa stopp (20-24 km): Klosterneuburg
Efter så många kloster, funderar på att jag ska bli munk :LOL: Bara de brygger nåt!

IMG_9303.webp

Först kort klättring...........

IMG_9305.webp

och sen kan man vila lite!

IMG_9309.webp

Nere bakom muren (munkarnas) hittar jag mogna fikon! Själva stammen finns på DERAS sida, men fikon hänger på MIN :LOL:

IMG_9310.webp

Efter energitillskottet hoppar på sadel, och har bara 12 km till Wien!
IMG_9312.webp

Efter ca 1 timme är jag "hemma"!

IMG_9313.webp

Dusch och springer ner! Bor ovanför en italienskt pizzeria!

IMG_9316.webp

Som serverar österrikiskt öl (men pizzor också😉)

IMG_9317.webp

IMG_9318.webp

Mätt och lyckligt köper jag 2 l vatten på närliggande macken och lägger mig i sängen!
Resan är NÄSTAN slut!

Senast ändrad:
Så himla trevlig tur. Trist att jag blivit glutenallergisk på gamla dar - finns inte så många ölsorter jag kan dricka, men din tripp ger inspiration.(y)

Tillbaka
Topp