jarek996
Aktiv medlem
RR - DONAU från källan till Wien och från Cernavoda till Deltan
DAG 1: Basel - Tuttlingen
När jag började cykla ”min Donau” (2023), med sträckan Belgrad-Sofia (själva Donau slutade då i Vidin – Bulgarien), då hade jag absolut inga planer, att cykla den från källan till deltan. Jag hittade bara billiga biljetter, packade min cykel och flög till Belgrad att cykla några dagar i söderns värme. Men redan första dagen, när jag (kanske 25-30 km efter Belgrad) satt på färjan till andra sidan floden, det började jäsa tankar, att kanske cykla hela Donau? Inte på en gång (det kräver mycket tid)men kanske bit efter bit? En gång medströms, andra motströms. Hur, när? Spela ingen roll. Efter nästa 50 km var jag 100% säkert, att jag ska göra det! Det kändes redan fantastiskt och lite annorlunda än mina tidigare resor. Jag hade inga ambitioner, att göra det(cykla hela alltså) under 2023. Jag bara visste då, att jag SKA göra det! Efter den sträckan, hann jag också cykla (i 2023) sträckor från Budapest till Belgrad (ni kan läsa i "GRAVEL" avdelningen). I slutet av april 2024 hittade jag en helg med varma dagar och flög till Budapest. Tåg till Wien och snabba kilometer mellan Wien och Budapest. I slutet av juni samma år, flög vi (jag och min kompis) till Bukarest, och körde sträckan Cernavoda –Vidin (motströms). Från Vidin tåg till Sofia och sen flyg hem (allt finns i ”GRAVEL”)
Nu återstod sträckan från källan till Wien och sen så klart avsluta resan med sista biten: Cernavoda - Delta.
Men först källan till Wien: ca 100+ snabba mil (man cyklar nerför), helst på en gång (5-6 dagar alltså) och ”tyvärr” med många öl (man passerar ganska ”öliga” regioner)! Från Malmö finns ganska bra förbindelse till Basel (Easyjet från Köpenhamn), som ligger närmast källan och sen tillbaka hem, har jag flyg från Wien(Ryanair). Först planerade jag att cykla från Basel (till själva källan), och sen vidare, men när jag började titta i detaljer och räkna dagar och km, hittade jag lite bättre lösning: landa, cykla snabbt till Tyskland (10 km), ta tåg till byn närmast källan, klättra ditt och därifrån START ”på riktigt”! Jag började titta varje dag på KLART.DE., men tyvärr i år har det regnat ganska mycket (och ofta) där nere. Kunde inte hitta en enda vecka utan regn! Men plötslig händer det! Inte bara utan regn, men med temperaturer runt 26-28 och 32-33 grader sista 2 dagar i Österrike! Bokar biljetter, packar cykel och på måndag 25/08/04, kl. 9:40 lyfter från Kastrup.
Efter nästan tre timmar landar jag i Basel
ganska snabbt får min cykel på bandet
hittar en vagn och går ut hitta lämpligt plats att göra mig klart. Stor långtidsparkering känns OK . Går långt från terminalen och börjar ”dansen”. Efter 30 minuter trycker på min Garmin, och börjar min resa.
Tyvärr denna gången lämnade jag cykelbox på vagnen.
Annars hittar jag ALLTID nån soptunna och lämnar där. Denna gången hade jag tyvärr inte tid. Befinner mig i Frankrike (BASEL flygplats ligger på fransk territorium) och har ca10 km till tågstationen i tyska staden Weil am Rhein. Lite dåligt grus runt flygplatsen
fotar franska getter som vilar efter lunch vid kanalen
sen Dreiländsbrucke
till andra sidan Rhein och efter bron bara 2 km till tågstationen. Kl. 12.05 sitter jag på perrongen! Har 30 min till tåget (jag kanske skulle hinna städa eter mig på flygplatsen, men nu är det för sent).
Tågresan tar ca 1 timme och 45 minuter (med 1 byte).
Jag stiger av i en liten stad som heter Elzach.
Trycker på min Garmin igen och sätter mig på min cykel. Klättring börjar direkt efter tågstationen!
Jag ska upp 850 m, och har ca 17 km till källan. Första 3-4 km smal asfalt (med 8-12%l lutning) sen grus (med 7-9%).
Ca 24 grader i luften och stekande sommarsol, så jag börjar direkt tappa vätskor. Min första tanke; hitta öl, du är ju Tyskland! Men istället öl, efter kanske 35 kurvan, hittar jag vattenkällan.
Tankar mina flaskor (+ dricker 1liter vatten) och trampar vidare. Det är kanske inga höga berg här, men man känner att man är i riktiga BERGEN! Alla hus är ganska ”klassiska”. Massa blommor i fönster, mörka, obehandlade träfasader och skiffer på taket. Stannar då och då att äta lite björnbär,
och efter ca 45 svettiga min. hamnar på 1000 meters höjd. Jag ska upp till 1150, men nu börjar gå det lite upp och ner. Några km till och jag bromsar ganska kraftigt, för att påvänster sida, bakom träden dyker plötsligt upp ett gammalt kapell. Stannar, tittar närmare och det stämmer, jag är vid MartinsKapell, som ska ligga bar 100m från Donaukällan!
Cyklar lite till och ser skylt: DONAU QUELLE!
Går ner till källan (det är egentligen en brunn med tung och tjock stenlock på), tar massa bilder
och efter det sätter jag mig i restaurangen och beställer FÖRSTA (men definitivt inte sista) resans öl! Till öl tar jag en bit ostkaka med skogsbär.
Efter kanske 15 minuter vilan tar jag några bilder till, sen hoppar på min BASSO, växlar ner och trampar nerför! Första 3-4 km dåligt asfalt,
men sen svänger jag på grus som går vid floden.
Nu måste jag förklara, att officiellt Donau börjar INTE här! Officiellt börjar den i Donaueschingen, 37 km bort. Här (mina bilder) börjar floden Breg.
I Donaueschingen går den ihop med andra floden (Brieg), och från den punkten heter den DONAU. Före resan läste jag lite om ”problemet”,och bestämde då, att börja resan från Bregs källan. Många ”kunniga” påstår, att Donau börjar just där! Men skit samma var den börjar!
Nu cyklar jag på gruset iaf,
det går lite nerför, och Donau (som heter Breg) har jag på min vänstra sida. Kommer till första byar och byter sidan då och då (träbroar).
Bilagor
Senast ändrad: