[RR] TransMadeira 2019 - Ett äventyr bakom styret

Henrik83

Aktiv medlem
TransMadeira 2019 – Ett äventyr bakom styret

Tänkte bjuda på en RR från när jag var & cyklade TransMadeira i juni. TM är en femdagars endurotävling på blinda sträckor, det bästa som finns med andra ord!
Det var en upplevelse som kidzen hade hashtaggat med #epicshit Nån från Ludvika hade förmodligen dragit en svanktatuering med Carpe Diem, men så vet vi ju alla hur folk från Ludvika är.. Hoppas dock jag lyckas förmedla upplevelsen så pass bra att ni förstår hur ballt det var!

map.jpg

Denna RR innehåller både talspråk, en lång inledning, felaktiga meningsuppbyggnader & bilder direkt från en iPhone. Köp en bok om du vill ha kvalitet!

Prolog
Nåväl, allt tog sin början redan förra sommaren. Lite ströläsning på Pinkbike. Tror jag låg på stranden i Grekland. Reportage om TransMadeira 2018. Såg ju phett ballt ut! Jättemycket nedförsbacke, massa high five’s & glada miner. Med tanke på att EWS’en kör på ön så borgar det ju för god kvalitet om man gillar #trenduro Det där vill jag köra!

Hösten rullade på med allt vad det innebär. Det regnade, jag köpte ny XC-cykel & det blev några timmar på trainern. Mörkret kom mer & mer.. 40h’s veckorna avlöser varandra och man vet knappt vilken dag det är.. Man börjar fundera på varför man ens bor i det här j-vla landet! Men vi har ju så bra skolor.. Hur svårt är det att lära sig Franska? Finns det makrill på tub i Spanien?

När allt var som sämst & man verkligen saknar dom där dammiga dagarna i bike parken så damp mailet ner, Welcome to TransMaderia! Fuck yeah! Motivationen rusade i taket & helt plötsligt kändes det som sommar igen!

2019-07-23_1000.png

Tävlingen skulle gå av stapeln mellan den 4-8/6. Ett halvår bort. Gott om tid att bättra på formen lite. Av det jag lyckats googla mig till så verkade TransMadeira vara lika mycket om fysiken uppför som kunskapen att åka skitfort nerför. Vintern spenderades med långbyxor & regnställ på stigcykeln kombinerat med att spurta ifrån Roger_Edvinsson på Zwift.

Tiden flög förbi & lagom tills att våren började göra sig påmind så var vi ett gäng från @cfbc14600 som drog till Malaga för lite försäsong. Det var dammigt, brant uför & lika bra som Malaga alltid är på våren. PVB som var yngst i sällskapet drack jordgubbssmoothies & var mäkta nöjd över att han fortf. kunde ha frisyr. Vi andra skålade i vetskapen om att tiden kommer komma ifatt honom också.

malaga.jpg

Det här blev även sista gången jag fick cykla på min älskade TREK. Sjukt bra bike för nedförsbackar & den har eg. ingenting med TransMadeira att göra, men ändå. Den såldes innan avfärden till Spanien (!) med utlovad lev. efter hemkomst. Det var några close calls under veckan men cykeln kunde levereras till sin nya ägare utan några större missöden.

trek.jpg

Väl hemma i Stockholm igen så hade det blivit april & i hallen väntade paket från Cykelkraft.
Drömhojen skulle byggas ihop till säsongen 2019 & framförallt till TransMadeira. Utgångspunkten var en lös ram, Yeti SB150. Bra motivator att skruva på kinesiskt barnarbete!

yeti.jpg

Nya biken fick ett bryskt uppvaknande i början på maj då premiären gick i Norska Nesbyen. Vi var ett gäng som kom dit på onsdagskvällen, solen sken, livet lekte. Precis som vi mindes Nesbyen från racet i 80/20-serien året innan. Sen regnade det konstant i tre dygn! Jag skämtar inte, det regna, regna & sen kom det ännu mera regn. Tempen snurra runt nollan & det kom snö. Misären var total.
Men vi hade kul iaf. Riktigt j-vla svinkul! Shuttle och nedförsbacke är liksom ett lyckat koncept. Kläder efter väder.. Det blir var man gör det till.. & en hel del andra klyschor.

sb150.JPG

nesbyen.JPG

Slutet på maj bjöd på rally i form av SBR #38. Sista körningen innan flyget mot Atlanten skulle lyfta. Snart dags för TransMadeira.. Racet gick som planerat även om jag fegade lite för att inte skada mig eller nya biken. Hade varit sjukt onödigt att slå in kroppen i gips två veckor innan årets happening. Biken kändes dock kanon och det blev P5 i resultatet. Kul skit!

sbr.JPG

Utresa + dag 1

Sen var det då dags.. TransMadeira. Fem dagar med blind racing. Väskorna packades och peppen var total! Det var strikta order från tävlingsledningen att all packning + delar skulle få plats i 1st duffelbag & att cykelväskan skulle lämnas vid ankomst & inte vara tillgänglig förrän vid avfärd igen. Svensk som man är så anpassar man sig efter reglerna och packar bara det nödvändigaste.
Måndag 06:00, mot Arlanda!

IMG_5230.JPEG

Resan ut i Atlanten innebar två flygbyten. Först ett i Köpenhamn & sen ett till i Lissabon. Eftersom jag tar seden dit jag kommer så tog jag en förmiddagsöl i Köpenhamn. Det var jag värd. Kanske. Förmodligen. God var den iaf.

IMG_5233.JPEG

Det plingade några gånger i mobilen om att flyget från Lissabon & ut till Madeira skulle bli försenat. Först 10min. Sen 30min. Sen 60min & att mer info kommer.. Jag bordade planet till Lissabon kl.12, lyssnade på brutal hårdrock & kollade lite motorsport på iPad’en.

Väl framme i Lissabon kom informationen om att bege sig till gaten omedelbart. Shit, åker vi direkt eller? Skulle ju vara 50min mellan flygen.. Ska vi åka? Nope! Kvinnan i disken försökte på knackig engelska förklara att planet just nu stod nånstans i Tyskland i väntan på bättre väder. Avfärd 16:05 byttes ut mot 17:15. Jaja, inte mer med det. Slog mig ner i en av de där fantastiskt sköna plåtstolarna som bara flygplatser kan erbjuda & lyssnade på lite mer hårdrock.

Gick dock inte många minuter innan det knacka lite på axeln. WTF, en främling! Hoppas han inte ska sälja något.. Tänk om han drar fram ett dragspel & vägrar sluta innan jag betalar.. Främlingen visade sig vara James. James hade sett min kattbur till hjälmväska & undrade om jag också var på väg ut till Madeira. Check på den, du också? Här las grunden till en ny bromance!

James hade åkt hela vägen från Australien & var tjenis med Troy Brosnan. Då han jobbade inom flygindustrin down-under så hade han möjligheten att flyga gratis, bara det fanns lediga platser på flighten han ville ta. Det hade resulterat i en gratisresa från Australien till Madeira. Hade dock tagit två dygn till Lissabon med otaliga mellanlandningar & en övernattning på Heatrow. Snubben verkade målmedveten, minst sagt.

Vi satt & surra om allt mellan växelöron, gaffelvinklar, kängurus & varför vi svenskar väljer att bo i konstant mörker 6 månader om året. Tiden flög förbi & när det närmade sig boarding av flighten plinga det till i mobilen igen. Flight cancelled! WTF? Hon som tidigare suttit i disken och dragit på sitt fejkade leende hade lagt benen på ryggen. Kvar stod vi, ett tiotal män med en förkärlek till att cykla utför, utan en aning om vad vi skulle göra nu. Några av oss hade studieskulder och insåg att vi förmodligen behöver göra något själva om vi ska komma ut till Madeira.
Sagt och gjort så traskade en lätt irriterad grupp genom halva flygplatsen till TAP Portugals service disk. Vi fick en varsin matkupong på 10 euro & information om att flyget var inställt. En ny flight skulle gå 23:00. Ridå ner.

Inte jättebra nyheter att flyget nu skulle gå 10h innan själva tävlingen skulle börja. Nåväl, får sova 45min på flyget ut, nån timme på plats och sen stressmecka ihop hojen på morgonen. Det funkar!
Jag & James kände att 5h i en plåtstol inte var ett alternativ utan gick upp i loungen istället. Sköna vilstolar & käk över förväntan, faktiskt!

IMG_5238.JPEG

Timmarna rullade på & snart var klockan 22:30. Äntligen började det närma sig avfärd! Hade varit på resande fot sen 06:00 så nu var jag lite less på att inte vara framme. Väl vid gaten så väntade inget flygplan utan en buss?! Även om jag skolkade en del i skolåren så vet jag att man inte kan åka buss till en ö i Atlanten. Det är fakta. Vi klev på bussen i spänd förväntan om vad som skulle ske. Sen åkte vi buss jättelänge. Tvekar att vi ens var kvar på samma flygplats. Men efter 30min fick vi kliva av & såg äntligen ett flygplan. Ombordstigning, midnatt, avfärd, TransMadeira here I come!

IMG_5239.JPEG

IMG_5241.JPEG

Slumrade till lite på planet och vaknade av att vi precis börjat inflygningen till Funchal. Woho!!
Planet sjunker, ser ljusen från Machico genom fönstret & uppskattar att vi är högst 300m över marken.. Då skickar piloten på full gas och planet stiger kraftigt. Öh, ok? Say what? För mycket gin i cockpit? Höll vi på att missa landingsbanan? Planet girar kraftigt vänster & stiger mer & mer. Alla sitter som frågetecken i kabinen. Det är inget gott tecken när flygvärdinnorna också ser ut som fågelholkar.. Det sprakar till i högtalarna,
- This is the captain speaking. There’s to much wind, we can’t land. We’re heading back to Lisbon.

Du skämtar? Tillbaka till Lissabon? Vad hände med att försöka igen? I det här läget hade jag även gått med på en kontrollerad kraschlandning. Faktiskt.

03:00 tar vi mark igen, i Lissabon. Tillbaka på ruta ett. Helt fel ute. Min kärlek för Lissabons flygplats hade tagit slut för länge sen. Vi blir slussade till samma informationsdisk som tidigare, ytterligare 10 euro i matkuponger delades ut ihop med information om att vi inte skulle flyga ut till Madeira förrän tidigast kl. 7. Mer information om nån timme.. Fuck, shit & god damn! Racet skulle ju starta 09:00.

Då alla hotellrum på flygplatsen var bokade lämnades vi åt vårt eget öde. Jag & James ringde runt till ett tjugotal olika ställen vi hittade via Booking men det var antingen fullt eller ingen som svara.
Efter en stund insåg vi att det bara var luffarlösningen kvar att välja på, sov på flygplatsen! Då betong och plåtstolar inte lockade nån av oss så lyxade vi till det med heltäckningsmattan utanför den nu stängda loungen. Klockan var 04:15. 45min på golvet och sen skulle loungen öppna 05:00.

IMG_5248.JPEG

IMG_5251.JPEG

Väl inne i loungen bokades väckningsservice & sen somna vi abrupt i liggstolarna. Länge sen jag somnat så fort! Timmarna flög förbi & 10:00, en timme efter racet redan hade startat, blev vi väckta med försäkran om att nu skulle vi faktiskt få åka ut till Madeira. Först skulle vi bara åka buss igen. Planet lyfte & efter en stund såg jag Machico genom fönstret. Nu, 12h efter vi åkt förbi stranden första gången, så var vi äntligen på väg att landa!

IMG_5258.JPEG

Vi tog mark, åkte lite taxi & kom fram till beachen. Då racet hade startat för länge sen så fick alla vi som haft lite otur med transporten information om att vi nu var ute ur själva tävlingen, men självklart kunde cykla resterande fyra dagar och få individuella resultat för varje dag. Det kändes j-vligt trist just då men eftersom det inte gick att påverka så skruvades det lite cykel istället, då blir man alltid på bra humör. Ready to Race!

IMG_5262.JPEG

Efter cykelskruvandet så var det dags för det jag fasat över som mest med denna tävling. Bo i tält.. Här ska det förtydligas att jag är typen som åkte till Hultsfred och bodde på hotell i mina yngre dagar. Tält är f-n inte min grej, på riktigt. Men, tält var enda alternativet till att få va med så jag hade försökt förlika mig med tanken. Gick bort till mitt nya boende, ett rum utan kök & byggt av polyester. Jag var inte imponerad.

IMG_5264.JPEG

Jag ska dock motvilligt erkänna att känslan när man får lägga sig raklång på något mjukt efter 32h på resande fot var fantastisk! Skit samma att det var ett tält, herrejösses vad skönt det var!

Låg och småslumrade lite innan jag & James bestämde oss för att gå en sväng i Machico, kan ju lika gärna se vart vi hamnat. Vi tog med oss en Amerikan vid namn Ralph som vi stött på i loungen. Han blev tredje hjulet i min & James bromance. Jag tog ett kort på ett konstigt träd & ett på stranden vi skulle bo på första natten. Intressantare än så var det inte. Staden i sig var väldigt tråkig och är inte värd ett besök. Om man inte tycker om tråkiga städer vill säga.

IMG_5265.JPEG

IMG_5268.JPEG

IMG_5269.JPEG

Framåt sen eftermiddag började de första tävlande komma tillbaka till camp. Alla såg jätteglada ut.
Ni vet det där ansiktsuttrycket man får efter att ha cyklat skitpheta stigar i jättehög fart? Precis så såg alla ut. Alla. Inte en sur min så långt ögat kunde nå.
Avundsjukan var total. Vi ville ju också cykla cykel! Vi fick nöja oss med att spänna på nummerplåten och konstatera att vi iaf. slapp tvätta cyklarna efter dag ett. Det slapp inte dom andra.

Men, det fanns faktiskt en sak som var positiv med att missa första dagen! Eftersom vi inte längre var en del av totalresultatet så kunde man ju fokusera på bra cykling, ha kul & upplevelsen som helhet istället för att jaga tiondelar i var & varannan kurva. Var faktiskt rätt skönt att kunna köra en rätt slapp inställning till hela grejen.

IMG_5270.JPEG

IMG_5271.JPEG

Kvällen rundades av med en riktigt schysst middag, mycket cykelsnack & för min egen del en hel del funderingar kring det här med tältande. Visserligen hade tävlingsledningen lovat att dom skötte allt med att packa/flytta/packa upp tälten varje dag, men ändå.. Tält.. Ska vi leka Indianer & Cowboys också? Återigen motvilligt, men jag somna på fem röda & sov helt sjukt bra i min nyinköpta sovsäck! Tänker dock förnekas om nån för det på tal.

Henrik83

Aktiv medlem
Dag 2

07:00. Äntligen lite j-vla racing! Nu skulle det cyklas! Uppför & nedför. TransMadeira! Som jag hade väntat! Dagen började med en stadig frukost. Gröt, som en riktig norrlänning. Magnus Samuelsson äter mycket gröt & han är stark, bäst att härma honom om man ska orka med de här dagarna.
Bytte om till rallykostymen, klockan slog nio & vi lastade cyklarna på shuttleflaket. Japp, du läste rätt, det började med en shuttle! Vi åkte sen premiumbuss upp till toppen på ett berg & där var det helt annat väder än nere på beachen. +20 & stackmoln byttes mot +13, hård vind & regn som bokstavligen hängde i luften. Kändes helt rätt med tischa & kortbyxor! Sydeuropéerna med tävlingsambitioner hade lätt panik & fumlade runt med vindjackor & diverse Gore-Tex. Gogglar med tear-off’s & diverse andra speciallösningar syntes till. Däcktryck justerades frenetiskt & det klickades hej vilt på diverse dämparinställningar. Tveksamt att alla visste vad dom sysslade med.

Efter nån form av jättekonstig seedningsprocedur med gårdagens resultat som grund till det hela så rullade jag, James & Ralph sen så sakteliga iväg från starten. TransMadeira hade startat, nu var det på riktigt, på väg mot första sträckan! Känslan var grym! Transporten började med 200m asfalt & sen ut på en transportstig värdig en tävlingssträcka på ett ESS.. Vidare genom lite skog & sen avslutningsvis lite kombinerad push- & hike a bike innan starten kom. Nu var det dags!

IMG_5277.JPEG

IMG_5281.JPEG

IMG_5282.JPEG

Första sträckan blev ett brutalt uppvaknande. Brant, tight & fullt med snorhala rötter från nattens regnande. Hade min åkning funnits på film hade det inte varit en vacker syn, men ner kom man. Utom killen som startade framför mig. Lagom tills att jag kom ikapp honom så fick han hjärnsläpp deluxe i ett brant & rotigt parti och körde rakt in i ett träd. Det såg ut att göra jätteont. Som tur var (!) så stod en funkis precis där & trädet var vadderat med en madrass. Funkisen tog hand om honom så jag kunde lätt smita förbi ner mot målgång. Första sträckan var avklarad. Första sträckan var betydligt hårigare cykling än vad YouTube visat när man sökt på Madeira + MTB. Det skulle visa sig bli ett genomgående tema för resterande sträckor också. Det som jag hade trott skulle vara förhållandevis lättcyklad terräng visade sig vara enduro-deluxe på mer eller mindre varenda sträcka. Jag var nöjd. Mycket nöjd.

Sträcka två var den så välkända Rat Boy. Racets både sämsta & kanske enklaste rallysträcka. Hade det inte varit för filmklippen därifrån så hade den nog inte ens få va med i racet. Fanns två schyssta hopp på mitten dock. Få saker som ger så schysst adrenalinkick som att skicka gap-hopp blint! Balla grejer.
Dagen fortsatte sen men en hel del transport och ytterligare tre utförssträckor. Totalt blev det fem sträckor, 40km & 2615m nedför första dagen. Min tid på 29min räckte till P24, helt klart godkänt.

Det som förvånade mest var att allt snack om att Madeira är så mångsidigt stämde så bra! Av de fem sträckorna som kördes så var dom relativt nära varandra geografiskt med helt fantastiskt olika i karaktär & natur. Allt från blöt regnskog till snustorr afrikansk savann. Helt galet! Dagens sista sträcka var en riktigt bra sådan dessutom. Hell, alla sträckor var bra. Helt sjukt bra faktiskt! Framförallt om man gillar stök i hög fart. Dagen avslutades med att vi kom ner i en park i Funchal runt 18-tiden. Lång dag i sadeln, helt klart. Men tälten stod redo med packningen i & det serverades öl & burgare medan man tvättade biken. Det var ungefär precis exakt här som jag kände att det gjorde f-n inte ett endaste dugg att ha missat första dagen, faktiskt. Jag & James hade anammat en slapp inställning till hela grejen & kört tåget på samtliga dagens sträckor (var är oddsen på att vi dessutom skulle vara lika snabba?). Vi hade så där kul som man bara kan ha på cykeln i okända nedförsbackar. Nu kändes allt helt plötsligt riktigt j-vla bra till skillnad från 24h tidigare.
Innan middagen så unnade jag mig en massage från fysio-teamet. Lika bra att göra som proffsen tänkte jag och slumra till lite medans en främmande brittisk man stod och knåda insidan på mina lår.

Några bilder från dagen,

IMG_5284.JPEG

IMG_5288.JPEG

IMG_5299.JPEG

IMG_5307.JPEG

IMG_5309.JPEG

IMG_5311.JPEG

IMG_5312.JPEG

Film från dag 2

Henrik83

Aktiv medlem
Dag 3
Dag tre kallades Adventure Day. På racemötet kvällen innan så förklarades det med att det här skulle bli den fysiskt mest krävande dagen under tävlingen och att det var en låååång transport som väntande mellan sträcka två & tre. Man skulle packa med sig så mycket energi & vatten som möjligt från depåstoppet innan klättringen började. Dagen började dock i ett mer avslappnat manér med premiumbuss upp mot Madeiras näst högsta topp. Väl på plats så högt upp bussen kunde köra så väntade ytterligare en kombinerad push- & hike a bike på 45min för att komma upp till toppen på berget & starten på dagens första sträcka. Vyerna från toppen matchade klassen på sträckan, satan i gatan så bra sträckan var! Inte ofta man får träningsvärk i kinderna av & cykla men här kan jag lova att leendet var på topp hela vägen ner till målgång. Fantastisk cykling! Kort transport till starten på SS2 & sen vidare ner längre på samma berg. Världsklass även på den sträckan.

IMG_5326.JPEG

IMG_5336.JPEG

IMG_5344.JPEG

IMG_5350.JPEG

IMG_5353.JPEG

IMG_5354.JPEG

IMG_5359.JPEG

Den efterföljande transporten bort mot SS3 bjöd på vyer värdiga en riktig kamera. Ni får dock nöja er med en iPhonebild, yours truly och James!

IMG_5364.jpeg

IMG_5366.JPEG

IMG_5367.JPEG

Transporten till SS3 var ju den som skulle skilja agnarna från vetet som det så fint brukar sägas. När jag, James & torkelo här från Happy hade vispat asfalt i en dryg timme kom vi upp på en topp & förstod inte alls vad dom menat. Det var väl inte så jobbigt? Sen såg vi funktionären, han bad oss åka ner på andra sidan berget. Det var uppskattningsvis 15min/400hm ner för en 400år gammal ”trappa” med switchbacks. Trappstegen var inte högre än 6-7cm & kanske 35cm i djup. Alltså mest en lång nedförsbacke med en himla massa ministeg. Har man aldrig haft armpump av & cykla innan så kan jag rekommendera den nerfarten. Herrejösses vad det slog i gaffel & armar. Varenda skruv som inte satt med Loctite skramla!
Men det var sen det börja.. Det så kallade äventyret.. Först en snabb påfyllning av energireserverna m.h.a. diverse sockerrelaterade produkter & frukt, massa dryck & sen fylla så mycket vatten det gick. Klockan visade 14:00 när vi begav oss ut på okänd mark.

Henrik83

Aktiv medlem
Då var det dags att traversera ön & bege sig mot SS3. Det började med cykeln på ryggen, i 900hm (!) rakt upp för ett berg. Helt sjukt. Återigen nån konstig form av ”trappa” att gå i. Försökte pushbike’a en bit men trappstegen gjorde det vara jobbigare. Cykeln på ryggen it is.. Det var sjukt jobbigt, jättevarmt & man gick mest och fundera på hur j-vla långt det kunde vara kvar? Det visade sig vara jättelångt. Fantastiskt långt. Om inte tidsstämplarna i mobilen ljuger så tog det strax över 2h innan stigen planade ut för första gången. Fram dit så var det konstant uppför. Ska då tilläggas att Jag & James höll ett ganska bra tempo & passerade en hel del medtävlande som satt & pusta längs vägen upp. Väl uppe på toppen så fortsatte transporten med 15km blandad cykling. Lite uppför, lite platt, lite nedför. Det genomgående temat var vyerna & naturen. Kändes lite som att vara live i ett naturprogram på BBC. Vi passerade även igenom de så välkända tunnlarna där Madeira-borna transporterar öns vatten med hjälp av gravitation, s.k. levadas. Tunnlarna var bra mycket längre än jag trott & tog säkert 5-6min styck att ta sig igenom. Glöm inte pannlampan!

IMG_5374.JPEG

IMG_5377.JPEG

IMG_5378.JPEG

IMG_5380.JPEG

IMG_5383.JPEG

IMG_5385.JPEG

IMG_5386.JPEG

IMG_5387.JPEG

Efter att ha spenderat totalt 4h på transporten mellan depån & starten på SS3 så var det då äntligen dags för lite racing igen.. Ni får ta mig på orden när jag säger att SS3 var så sinnessjukt bra som rallysträcka att transporten var värd det alla gånger. Trots cykeln på ryggen i 2h. Jag klassar den som en av de roligaste stigarna jag någonsin cyklat! Helt makalöst bra! Nån form av rodelbana i eukalyptusskog, loam/jord till underlag & kurvor som inte var av denna värld. Tvåhjulsdrifting med kontroll. Obeskrivligt bra cykling! Farten var att närmast beskriva som sinnessjuk med tanke på att man körde helt blint. Otroligt häftig känsla att köra så fort, blint, men ändå känna att man har noll form av koll på läget.

Här syns sträckan på film. Verkar dock som transporten tog knäcken på filmskaparen för han får inte riktigt till farten eller kurvorna.

Efter SS3 så följde en transport på bara några få km & kanske 200hm uppför. Det var dock tillräckligt för att energin skulle börja tryta och på dagens fjärde och sista sträcka så gick cyklingen sådär. Den gick rent av jättedåligt. Dålig fokus, blicken på framhjulet och krasch boom bang rätt ut i spenaten. Det här var första gången under racet där jag kände att bristen på energi & försäsongsträning verkligen förstörde upplevelsen. I vanliga fall anser jag mig vara tillräckligt trampstark i benen för att inte påverkas så mycket av långa eller fysiskt krävande transporter. Det brukar gå bra. Men här var det soppatorsk på sockerkontot!

Sträckan var brant och väldigt snabb & kraschen hade kunnat vara betydligt värre. Terrängen på SS3 var som bortblåst och nu var det damm på hårdpackat som gällde. Klarade mig förhållandevis bra & rullade igenom resten av sträckan med lite stukat självförtroende. Väl vid målgång så serverades kall öl. Det smakade jättegott. Vi svepte två var och rullade sen ner mot kvällens camp beläget i São Vicente.

Jag & James var bland de första att angöra camp vid 19:20, drygt 10,5h efter vi startat i Funchal. Återigen var tälten uppslagna och packningen låg i tältet. Vissa stackare som Zwiftat för lite under vintern och kanske ätit lite för mycket chips kom inte tillbaka förrän framåt 22:00. Dom hade en lång dag på cykeln, minst sagt. Att arrangören valt namnet Adventure Day kändes väl passande när vi intog middagen & reflekterade över dagen. Det var verkligen ett äventyr. Ett äventyr man sent ska glömma. Dock har jag förträngt hur fysiskt & framförallt psykiskt utmattande det var att bära upp cykeln på ryggen 900hm, för jag längtar redan tillbaka till SS3.. Behöver jag säga att det var lätt att somna sen på kvällen? Unnade mig dock en ny massage innan läggdags, det var man värd efter en sån dag! En snabb flukt på resultatlistan innan läggdags sa P30 för dagen. Över förväntan med tanke på att jag fick tugga grus rätt ordentligt och var allt annat än snabbt uppe på cykeln igen.

IMG_5390.JPEG

IMG_5391.JPEG

Henrik83

Aktiv medlem
Dag 4

Om det var lätt att somna på kvällen efter dag tre så var det desto svårare att vakna upp dag fyra. Trött & sliten kropp är ju en del av upplevelsen så där tänker jag inte gnälla. Men att vakna av att regnet smattrar på tältduken var långt ifrån någon motivationshöjare. Det var inte speciellt kallt. Förmodligen runt 17-18 grader, men det regna, & regna & regna. Tankarna gick tillbaka till Nesbyen.. Hur mycket vatten kan det finnas i molnen eg?

Men, det blir inte bättre av & hänga läpp! Tältet var ju iaf. vattentätt, om man ska se de positiva. På med regnjackan & bort mot frukosten. Den tidigare så sköna ”idag ska vi cykla nerför”-stämningen var som bortblåst. Folk var trötta efter gårdagen, riktigt trötta & vädret gjorde inte saken bättre.
Nån timme senare började det dock lätta & slutade faktiskt att regna lagom tills vi satte oss i morgonens shuttlebuss.
Det hade varit en hel del surr på morgonen kring hur dagen skulle utvecklas. Skulle det gå att köra de planerade sträckorna? Skulle vi behöva ställa in dagen? Vad var plan B? Det var aldrig nån som riktigt förstod och vid 9-snåret rullade bussen bort mot dagens första berg. Vi blev avsläppta lagom högt upp, satte på oss regnkläderna och började trampa. Regnet återkom & kombinationen av regn & uppförsbacke kändes sådär. Men, då finns det ljusglimtar i vardagen! En av Amerikanarna hade varit så smart att ha tryckt ner en blåtandshögtalare i sin EVOC midjeväska! Asdålig 90-tals HipHop på högsta volym & transporten blev helt plötsligt mycket mer angenäm. Tills det blev ny pushbike. Typ 30min upp för nån konstig typ av ränna med extremt kladdig lera. Omöjligt att få fäste för skorna och det fastnade lera överallt! Långt ifrån angenämt. Blåtandshögtalaren tog dessutom livet av sig & det blev nån form av improviserad allsång resten av transporten.

Väl uppe vid starten så förklarade funktionären att sträckan var hal, väldigt hal. Den bestod till största del av lera & rötter. Kul skit tänkte jag & kopplade på drift-läget i hjärnan. Sladda är alltid kul! Noga Korem, världens tredje snabbaste endurokvinna, hade startplatsen före mig. Fantastiskt trevlig tjej med fötterna på jorden. Efter lite vänligt hetsande i starten så gav jag mig f-n på att henne ska jag försöka ta rygg på. Hon fick 15s & sen vart det full on race mode! Sträckan visade sig vara mer eller mindre ocyklingsbar om man inte har tidigare erfarenhet av att cykla när det är snorhalt deluxe. De nordiska träningsförhållandena hade betalat sig och efter drygt halva sträckan var jag ikapp & började sjunga högt på Ludacris ”Move bitch, get out da way, get out da way bitch, get out da way”. Signaturmelodin vi allsångat transporten upp.. Mycket passande. Sträckan fortsätte i vad som närmast kan beskriva som ironi på cykling. Få gånger man skrattat så mycket ner för en sträcka. Satan så kul vi hade! Tror jag klickade ur båda pedalerna i första böj & sen var dom inte iklickade en enda gång innan målgång. Att åka på fullt okontrollerad sladd en hel sträcka var en upplevelse man sent ska glömma. Galet bra! Det var även en rätt ball känsla att köra ifrån en världsstjärna, underlaget åsidosatt.

IMG_5406.JPEG

IMG_5413.JPEG

IMG_5414.JPEG

IMG_5415.JPEG

IMG_5416.JPEG

Dagens andra sträcka ströks från tävlingen då den ansågs vara lite för farlig med rådande förhållanden. Vi fick lida igenom klättringen, som var ovanligt tung tack vare underlaget, och snällt bege oss till starten på sträckan. Väl där så kördes hela sträckan men utan tidtagning. Efter att ha kört igenom den så kändes det som ett korrekt beslut att stryka sträckan från tävlingen. Det var lite väl exponerade kanter på några ställen och när man har noll kontroll på cykeln är det inte så klokt att försöka köra rallyfort. Hade nog varit en sjukt ball sträcka i torrt dock! Väl efter andra sträckan så gavs möjlighet till välbehövlig tvätt av cyklarna. Det var så mycket lera i länkagen att det flesta åkte ofrivillig hardtail.

IMG_5426.JPEG

Ett för veckan ovanligt långt & avslappnat lunchstopp följdes sen av en ny busstransport tillbaka till öns södra sida. Det var många trötta kroppar ombord på bussen när gårdagen gjorde sig påmind.
Väl framme på södra sidan så bytte landskapet karaktär helt & hållet mot förmiddagens två sträckor & nu väntade två snustorra & helt vansinnigt snabba sträckor. Det började med högalpin känsla & avslutades med damm & karatefart. Helt & hållet min grej. Återigen, vilka sträckor! Racingen på Madeira är verkligen helt otroligt bra! Dagen avslutades på beachen i Calheta & en flukt på resultatlistan skvallrade om att jag kört in en 21a plats för dagen trots att både jag & James fortf. mest lattjade och körde ihop på samtliga sträckor. Det här skulle även bli sista natten i tält & ett dopp i havet satt som pricken över i’et.

IMG_5429.JPEG

IMG_5433.JPEG

IMG_5434.JPEG

IMG_5435.JPEG

IMG_5438.JPEG

IMG_5442.JPEG

Film från dag 4

Henrik83

Aktiv medlem
Dag 5

Tävlingens sista dag! Vid det här laget satt hela tältgrejen & bo-som-en-luffare-rutinen ganska bra. Sov som en stock på natten, vakna utvilad i frisk luft & ät god frukost! Svårare än så var det inte.
Femte dagen började dessutom med blå himmel, några stackmoln & varma vindar. Passade på att morgonkissa lite i Atlanten. Likt de andra dagarna så innebar dagens första transport en shuttle upp till toppen. Men först tömma tältet, otroligt skönt! Vid det här laget var jag så sjukt trött på att spela Tetris i resväskan för att få plats med all packning så jag passade på att vaska en hel del prylar som inte längre skulle komma till användning.

Första sträckan från dag fem minns jag inte längre. Det är som bortblåst. Men den var förmodligen lika phet som alla andra sträckor. Den efterföljande transporten upp till SS2 var dock ytterst märklig. Från högsommar & brunt damm till vad som liknade Skottland med +14 när man passerade igenom molntäcket. Luftfuktigheten måste varit typ RF 99,9% för man blev blöt trots att det inte regnade. Ytterst märkligt. Upp några höjdmetrar till så kom man över molntäcket och transporten avslutades med vida slätter, fantastiska vyer och schysst temperatur. David Attenboroughs berättaröst var det enda som fattades. Madeira är verkligen kontrasternas ö!

Dagens andra sträcka var galet mångsidig. Började med den där alpkänslan på smal & stökig single track följt av toksnabb transportväg i 2-300m. In i skogen, smalt, snabbt & väldigt premierande att lyfta blicken högt. Vidare in i vad som bäst kan beskrivas som en tunnel av träd. Overklig fartkänsla! Fortsatte sen med ett ”lättåkt” parti med diverse hopp & mindre dropp. Riktigt rolig sträcka då det alltid är kul med hög fart!

Dagen fortsatte sen med en tredjesträcka som bäst kan beskrivas som en av racets bästa. Helt klart i paritet med Adventure Days SS3, men en helt annan karaktär. 3,2km & 520hm nerför.
Här var vi ett helt gäng som körde tåget ner. Noga Korem först, jag bakom & James som trea. Ytterligare ett gäng efter James & jag tror vi var sju stycken totalt. Sträckan började med ett riktigt stökigt parti som förmodligen hade gjort sig bäst med dubbelkrona. Efter drygt två min så blev stigen lite snällare & snabbare & man fick chansen att vila armarna lite. Det behövdes. Drygt två min fincykling följde på det innan man begav sig in i eukalyptusskogen för ett barnsligt roligt parti. Farten ökade markant mot starten på sträckan och här fanns en hel uppsjö av hopp & dropp. Jag, med självförtroendet på topp, låg bakom Noga. Noga är ingen fegis. Tänk Jofa, fast i kvinnlig form, när det kommer till risktagandet & konsekvenstänket. Hon poppade, hoppade & skickade tamme f-n allt som gick, utan tvekan! Jag som tog rygg höll hennes spår men kan ärligt talat säga att vissa av grejerna hade jag förmodligen inte kört/sett linjen om inte hon kört först. Vissa av hennes linjer var f-n sketchy på riktigt och det var inte alltid jag hade full kontroll.. Mäkta imponerad av hennes skills! Men, man vill ju inte va den som pajar tåget så det var bara att ta rygg & åka med. Galet kul & en av grejerna med att race’a blint är ju att man ibland tvingas göra saker man kanske inte skulle gjort annars. Mycket utvecklande! Sträckan avslutades med en mycket välsmakande lunch, på en grusväg.

Även om killen inte är så snabb så ser man SS3 här,

IMG_5448.JPEG

IMG_5453.JPEG

IMG_5458.JPEG

IMG_5462.JPEG

IMG_5470.jpeg

IMG_5473.JPEG

IMG_5474.JPEG

IMG_5476.JPEG

Nu var det bara upploppet kvar. Sista transporten.. Trots att den första delen bara var 6-7km & kanske 300hm så tog den knäcken på många deltagare. Ytterst få satt i sadeln & vispa, en klar majoritet valde att släpa, putta eller helt enkelt dra cykeln upp för sista backen. Alla kunde dock känna av den söta smaken av seger på läpparna & vid det här laget så visste man ju att snart är det över, snart, bara lite till.. Två korta, & jämfört med övriga, väldigt lättcyklade sträckor skulle avsluta dagen. Arrangören hade valt att klassa dom som 2/5 både på den fysiska & den tekniska skalan.
Vi snackar partycykling på hoppig flowled med en svårighetsgrad nånstans på den blå-röda skalan. Ett perfekt sätt att avsluta racet med andra ord. Nu spekulerar jag hej vilt här, men jag tror det var få som körde med full attack för att sätta en bra tid. Har man cyklat så mycket & så intensivt så vill man verkligen verkligen verkligen inte stå på öronen såhär sent i tävlingen & tvingas bryta. Jag & James valde att avsluta på samma sätta som vi börjat, party-train från start till mål & väldigt glada miner.
Vid målgång på sista sträckan var det lite som att dra ur pluggen. Klart, målgång, finito! En känsla som lättast kan beskrivas som lätthet.

IMG_5478.JPEG

IMG_5481.JPEG

IMG_5484.JPEG

IMG_5487.JPEG

IMG_5516.JPG

IMG_5522.JPEG

AX3L

Aktiv medlem
Har inte hunnit prokastinera mig igenom riktigt hela än, men jäkligt bra RR! Jag var redan rätt sugen efter resan med Freeride Madeira i April, men detta vore perfekt som motivation för träningen hemma.

Henrik83

Aktiv medlem
Efter målgång väntade en fantastiskt trevlig transport ner till Paul do Mar på öns sydvästra sida. Här kom även tävlingens läskigaste moment. Vi skulle vaska av 2-300hm genom att cykla ner för nån form av stenbelagd vandringsstig. Det var förhållandevis brant, tighta switchbacks & föll du över kanten var det garanterat det sista du gjorde i livet. Jag kämpade med min höjdrädsla och lyckades med nöd & näppe ta mig ner till cykeltvätten och hotellet.
Nu skulle vi äntligen få bo som folk, på hotell! Sova i en nybäddad säng. Det väntade även avslutningsmiddag på hotellets terrass, prisutdelning till de snabbaste & det vi många hade väntat på, Mojito-festen!
För er som inte känner till det så är TransMadeira även känt som TransMojito.. En ytterst liten bar nere på strandpromenaden krängde helt otroligt goda Mojitos, för 3 euro styck. Det bokstavligen flödade ut sprit & grönsaker genom bardisken. Folk krökade som om undergången var ett faktum! Jag tar ju seden dit jag kommer & hängde på tåget.. Prisutdelning, middag & sen mera Mojitos. Jättemånga Mojitos. Om tidsstämplarna i telefonen stämmer så lämna jag baren 02:26, busstransfern till Funchals flygplats gick 07:00. Den var allt annat än angenäm.

IMG_5525.JPEG

IMG_5527.JPEG

IMG_5533.JPEG

IMG_5536.JPEG

IMG_5537.JPEG

IMG_5539.JPEG

IMG_5543.JPEG

IMG_5544.JPEG

IMG_5567.JPEG

IMG_5571.JPEG

IMG_5611.JPEG

Kort flygning över till Lissabon vid 10-snåret & sen en extremt lång väntan innan planet till Arlanda skulle lyfta vid 19. Jag pep upp i loungen, roffade åt mig ett privat SPA-rum & resonerade med mig själv om att jag aldrig mer ska dricka sprit. Aldrig mer. När flyget mot Arlanda väl var i luften så fanns det gott om tid att reflektera tillbaka på veckan. Vilket äventyr det hade varit. Visst, det började verkligen på sämsta tänkbara sätt men utvecklingen var helt fantastisk & jag kan än idag känna att det gjorde f-n absolut ingenting att missa första dagen. Vilket äventyr! Så mycket nya bekantskaper man träffat. Det är bara ett fåtal som nämns i denna RR men stämningen mellan alla 140st cyklister var verkligen på topp. Det är verkligen inga som helst problem att anmäla sig solo till en sån här grej, du kommer träffa likasinnade vart du än vänder dig! TransMadeira 2019 var ett sånt äventyr man aldrig kommer glömma & jag placerar det högt upp på listan över saker man upplevt i livet.

Film från dag 5

Vad bör man tänka på då, innan man anmäler sig till TransMadeira 2020?

1. Det är så j-vla värt det! Visst, det kostar en slant med anmälningsavgift & flyg. Men det är värt det, alla gånger!

2. Se till att vara i bra form! En sån här tävling blir nog mer en pina än en upplevelse om man ska slita på alla transporter. Det tar nog udden av själva racingen också om det bara handlar om att överkomma tröttheten. Visst, det var bara typ 40km & 12-1500hm klättring om dagen, men att göra det flera dagar efter varandra sliter på kroppen. Har du nån gång kört ett EWS vet du ju lite vad det handlar om. Tycker man att en ESS-tävling är jobbig rent fysiskt så skulle jag inte rekommendera att anmäla sig till TransMadeira.

3. Se till att vara bekväm med konceptet att köra blint. GoPro’s är ju som bekant inte så bra på att visa lutning eller mängden stök när man filmar cykling & de POV-filmer jag sett från TransMadeira ger ingen bra bild av stigarna. Det är aldrig tokbrant, men det lutar på rätt bra ibland & är delvis ganska tekniskt. Majoriteten av stigarna skulle garanterat klassas som svarta i en svensk bike park. En handfull som röda. Många av sträckorna är dessutom ganska långa & de flesta var över 5min, vissa upp mot 8-9min. När sträckorna blir så långa så gäller det att man orkar hålla fokus & vågar skicka hopp & dropp trots att man inte har en aning om hur det ser ut bakom. Visst, det fanns en del b-linjer, men när man kommer i full fart på racelinjen hinner man liksom inte väja & ta den.

4. Skit i allt ovanstående, anmäl dig & gör det till din grej! Det är svinkul, jag lovar!

Willie

Aktiv medlem
Magiskt äventyr och riktigt bra skrivet! Sitter direkt med en till flik i safari och kikar på Trans Madeira 2020!

larsaw

Aktiv medlem
Fan va underbart kul!!!
Osis med starten men det var ju utom din kontroll, möjligen att boka ankomst ett dygn innan för att ”acklimatisera” sig...

En fråga:
Vad var åldersspannet på deltagarna? Fanns det 50+ gubbar med?

GoranS

Aktiv medlem
Jag har en allvarlig invändning mot detta - utlovad kvalitetsbrist infinner sig inte! Snarast skulle jag ge RR:en fem väl använda cyklar av fem möjliga i betyg (trots att jag enkom cyklar racer för egen del).

larsaw

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
larsaw sa:
En fråga:

Nja, inte vad jag såg. Men det fanns säkert nån. Tror det flesta var mellan typ 25-35.

Misstänkte väl det... ;)
BTW, grymt välskriven RR, nästan som att ha varit där själv :D
Hade det gått att ta sig upp till SS3’an på dag tre på annat sätt, dvs var 4h marschen avsiktlig eller bara ett måste då sträckan låg så avsides?

zinkpasta

Aktiv medlem
Grym RR och bra cyklat!

..Och kul att försäsongsmisärträningen i Nesbyen ledde till nåt bra! (Även om jag håller med om att det var kul där med trots förhållandena.) /Overallmannen

Henrik83

Aktiv medlem
larsaw sa:
Henrik83 sa:
larsaw sa:
En fråga:

Nja, inte vad jag såg. Men det fanns säkert nån. Tror det flesta var mellan typ 25-35.

Misstänkte väl det... ;)
Hade det gått att ta sig upp till SS3’an på dag tre på annat sätt, dvs var 4h marschen avsiktlig eller bara ett måste då sträckan låg så avsides?

Det hade faktiskt funkat alldeles utmärkt att skippa hela cykeln-på-ryggen-upplevelsen & köra bil runt berget, istället för att klättra över det. Men då hade man missat en ganska häftig naturupplevelse, faktiskt.

Just SS3 kändes som den låg mitt i djungeln. Men, samtidigt, vem bygger en så magisk sträcka mitt ute i ingenstans?!
Skulle inte förvåna mig om det låg en 7-11 200m längre bort på sista transportvägen ?

larsaw

Aktiv medlem
Henrik83 sa:
larsaw sa:
Henrik83 sa:
larsaw sa:
En fråga:

Misstänkte väl det... ;)

Det hade faktiskt funkat alldeles utmärkt att skippa hela cykeln-på-ryggen-upplevelsen & köra bil runt berget, istället för att klättra över det. Men då hade man missat en ganska häftig naturupplevelse, faktiskt.

Just SS3 kändes som den låg mitt i djungeln. Men, samtidigt, vem bygger en så magisk sträcka mitt ute i ingenstans?!
Skulle inte förvåna mig om det låg en 7-11 200m längre bort på sista transportvägen ?

Så om man bara skulle åka till ön för att latja runt, så är det bara hyra en taxi eller annan shuttle och åka upp? Självklart läppjandes på en ??

Topp