Rutter norra Stockholm

Catbob

Medlem
Rutter norra Stockholm
Hej!

Finns det någon som har tips på trevliga rutter i norra delen av Stockholm? Planerar att investera i en cykel för att kombinera nytta och nöje på helger. Vad det blir för slags cykel tänker jag antagligen anpassa efter vad det finns för lättillgängliga rutter. Eller har ni tips på någon hemsida eller app där man kan hitta rutter?

Rutter norra Stockholm
Vad är norra Stockholm, och åt vilket håll lockas du cykelmässigt? Det finns massor med bra cykling men aktuella tips skiljer sig om det är landsväg, gravel eller mtb du är ute efter.

Rutter norra Stockholm
Strava heatmaps är grymt bra på att visa var andra cyklar i ett område. De flesta cyklar helst på bra vägar eller stigar så går man på heatmaps så blir det ofta rätt bra.

Rutter norra Stockholm
Det är inte så noga exakt var jag drar gränsen, men i alla fall avståndsmässigt kan jag tänka mig Åkersberga. Vilket håll spelar ingen roll, kommer vilja cykla runt bland det mesta! Därför tar jag gärna tips oavsett cykel då det troligtvis kommer styra vad jag köper för slags. Äger en MTB från min svärfar men kan lika gärna tänka mig att investera i en annan slags cykel.

Rutter norra Stockholm
Så här har folk valt att cykla i norrortsområdet (tydligare markerad = fler cyklister). Ska du se detaljer så får du kika på Strava på egen hand. Det är bra vägar de flesta valt. En fallgrop i heatmaps är förstås om det är en större pendlingssträcka, den väljer man ju av andra skäl än trevlig väg/stig.

Bilagor

• IMG_6293.webp
    IMG_6293.webp
    283.4 KB · Besök: 94
Rutter norra Stockholm
Håller med om att Strava ger en bra inblick i populära cykelstråk.

Utöver heatmaps har Strava segment med en ”leaderboard”, dvs snabbaste tiderna för en sträckan. Det går att se vilken rutt personerna tagit vilket kan ge förslag på bra rundor.

Åkerberga och Vaxholm är lite isolerade från Stockholm, men har några ”entusiastvägar” mot Vallentuna och Täby.

Landsvägar brukar vara trevligast att cykla på, gång/cykelvägar värst.

Rutter norra Stockholm
Stockholm- Uppsala-Enköping, allt däremellan. Det finns skog, landsväg och cykelbanor. Anslutning med pendeltåg gör att du kan cykla längre eller kortare turer i närhet till kollektivtrafik.
Randonneurlopp inkluderar ofta trevliga vägar så ta en titt på dessa.

Begränsa dig inte till norr, med pendeltåg/ Mälartåg så kan du nå vägar söderöver. Exempel pendeltåg till Södertälje, cykla till Nyköping och åk tåg till Stockholm C.

Tillbaka
Topp