Ryggsäck till pendling och träning

Fruktstund

Ny medlem
Jag är på jakt efter en ryggsäck som duger till såväl pendling som till träning. Den ska med andra ord vara såväl någorlunda ergonomisk likväl som någorlunda rymlig. Det behöver naturligtvis inte vara en ryggsäck som klarar en vecka i Sahara eller på Roskildefestivalen, men den behöver rymma ett ombyte kläder, ett par skor och en lunchlåda. Vätskesystem är inte nödvändigt.

Är det någon som har ett bra tips?

Tant_Trek

Aktiv medlem
Jag är löjligt förtjust i Osprey. T ex Talon är en lätt modell som sitter bra på ryggen när man springer/cyklar. 33 liter kanske? 22 är lite lite om du vill kunna ha med ett helt ombyte inkl skor. Bra fack och komprimeringsremmar.

PerryE

Aktiv medlem
Har kört med Talon 33 i två år - jättenöjd förutom att jag råkat skada några av plastspännena. Inget större problem men den är ju en utpräglad lättviktssäck. För mina ändamål är den bra. Rekommenderas att skaffa överdraget som man kan köpa till - har för mig att jag gick ner en storlek och köpte det överdrag som egentligen var till Talon22

+1 på Osprey Talon. Har haft min i ca ett halvår och har inget att klaga på. Perfekt för mig med ett litet öppet fack på utsidan för tidningar/böcker, samt de två flaskhållarna. Lägg en stund på att justera remmarna.

Jag har övervägt regnskyddet, är det något att ha?

nikasp

Aktiv medlem
Jag har en äldre Lundhags T24 (liter). Den är i minsta laget för att få med helt ombyte (jeans, T-shirt, skjorta, kallingar, strumpor), skor, handduk, schampo och lite annat. Min större 30 liter räcker väldigt bra för allt plus matlåda så sikta kring den storleken. Jag brukar lämna dojjor, jeans, necessär och handduk på jobbet och ta hem till helgen så 24-litern är det jag normalt kör med.

Fruktstund

Ny medlem
Tack för alla svar! Låter som det är vettigt att satsa på nåt kring 30 liter då. Ska titta på Lundhags också.

Till min kameraryggsäck finns ett skydd att dra över vid regn. Det ser ut lite som en fluorescerande kondom, men det fungerar faktiskt väldigt bra. Finns det någon tillverkare med någon bra regnlösning?

nikasp

Aktiv medlem
Jag som fjällvandrar och jagar har slutat med regnskydd för länge sen och packar det som ska/måste vara torrt i vattentäta packsäckar inuti och låter ryggsäcken bli blöt. Till jobbet brukar jag ha plånka och mobil i en ziplock-påse och kläderna i en hopknuten ICA-kasse. Min ryggsäck klarar hyfsat med vatten.

Annars finns det mängder med lösa: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREYRAINCOVER_S Verkar mest vara just kameragear som har integrerade skydd.

Fjällräven har några ryggor med vattentät innersäck: http://www.fjallraven.se/produkter/ryggsackar-och-vaskor/bergen-30 (den har laptop-fack också)

Senast ändrad:

mn

Ny medlem
Cycling plus hade stort test tidigare i år.. Gick delvis på det och köpte Rapha. Inte så smärtsamt med stark krona och grymt nöjd.

sdr

Ny medlem
http://www.chromebagsstore.com/ Chromes messanger ryggsäckar, iaf min, har en insida av gummi och det har aldrig kommit in en droppe i den. Tycker den fungerar MYCKET bra att cykla med till jobbet och på landsväg, inte testat så mycket i vildmark.¨

Köpte min på cykelcity

Senast ändrad:

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Många tips i tråden, tack.

Jag är också på jakt efter en cykelryggsäck, dock inte för pendlingen, där gick jag över till sidväskor för några år sedan, kommer inte gå tillbaks, men för de dagar då man vill ta räsern till jobbet för direkt träning efteråt.

Det skall vara lätt, rymma ett ombyte (tröja, byxa, handduk) så minsta möjliga runt 15-20 liter duger. Det skall också finnas vattensystem samt ha någon form av ventialitionssystem mot ryggen.

Jag har sett på andra forum att många uppskattar Deuters ryggsäckar, helt nytt märke för mig och svårt att hitta i butik i Stockholm.

Har någon av er testat Deuter, till exempel Race X Air. Länk: http://www.deuter.com/en_US/backpack-details.php?category=127&artnr=32039&title=Race X Air

Kristoffer R

Aktiv medlem
Jag köpte Deuter Trans Alpine 35 på b-d för ett par år sedan och är jättenöjd med den. Funkar lika bra halvtom som fulllastad med kläder eller till storhandling.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte Deuter Trans Alpine 35 på b-d

Har den deras Air bl bla "kylsystem" för ryggen. Funkar det?.

Tant_Trek

Aktiv medlem
+1 på Ospreys lätta fina regnskydd, oavsett märke du väljer på ryggsäcken.
Och de är "stora i storlekarna", XS går att använda även till mina säckar på ca 30-35 liter. (Men prova såklart på rätt säck!)

kave

Aktiv medlem
Låter skönt med en 35 liters säck på ryggen när man kör länge på träning?
Kan du inte ha en lättare ryggsäck för träning och en styrväska vid pendling?
Eller lösa det med annan väska. Stor vikt på ryggen är väl ingen höjdare vid cykling.

BOFH

Aktiv medlem
Misärpendlaren skrev:
> Det skall vara lätt, rymma ett ombyte (tröja,
> byxa, handduk) så minsta möjliga runt 15-20
> liter duger. Det skall också finnas vattensystem
> samt ha någon form av ventialitionssystem mot
> ryggen.
>

Det där låter precis som min Vaude Splash. Dock är den 20 liter, så det kanske är i överkant? Annars har den både plats för vattensystem samt bra ryggventilation. Bekväm är den också.
http://www.vaude.com/epages/Vaude-d...ps/Vaude/Products/11107/SubProducts/111073420

Patrol

Medlem
Misärpendlaren skrev:
> Jag har sett på andra forum att många uppskattar
> Deuters ryggsäckar, helt nytt märke för mig och
> svårt att hitta i butik i Stockholm.
>
> Har någon av er testat Deuter, till exempel Race
> X Air. Länk:
> http://www.deuter.com/en_US/backpack-details.php?c
> ategory=127&artnr=32039&title=Race%20X%20Air

Kör med en deuter exp air, kanonfin och känns både luftig och lätt på ryggen. Vätskeblåsa kan man köpa till och regnöverdrag ingår och är instuvat i egen ficka i botten av väskan, enkelt och smart!

Om vi nu ska göra lite smygreklam så finns den och några deuter till på sportson i kungens kurva.

Deus_X_M

Ny medlem
Sållar mig till kören av folk som röster på Osprey. Har haft en massa olika för olika ändamål, allt ifrån backpacking till långfärdsvandring, dagsbruk/träningsbruk och jaktbruk. Har i princip alla kvar, slitstarka, komfortabla, genomtänkta och en jäkla bra kvalitet.
Talon låter som den skulle kunna fylla dina behov med råga :)

Fruktstund

Ny medlem
kave skrev:
> Låter skönt med en 35 liters säck på ryggen
> när man kör länge på träning?
> Kan du inte ha en lättare ryggsäck för träning
> och en styrväska vid pendling?
> Eller lösa det med annan väska. Stor vikt på
> ryggen är väl ingen höjdare vid cykling.

Tanken är inte att ha den som förstaval på träning utan snarare ha en ryggsäck som är såpass lätt och smidig att man KAN ha den på ett träningspass i skogen. Annars håller jag givetvis med dig om att det inte är optimalt att ha en ryggsäck som är så stor att det indikerar att man är redo att ockupera ett grannland när man tränar.

Väldigt många bra tips i tråden och jag tackar ödmjukast! Är det nån som har ett tips på en affär i eller kring Göteborg som har ett bra utbud på ryggsäckar?

marran

Aktiv medlem
Då får jag väl passa på att gnälla lite på Osprey.

Jag körde fram till nyligen en Manta 25 i skogen.

Plus:
Bra bärsystem

Fickor på höftbältet

Väger ganska rimligt lite

Minus:
Överdesignad så det sprutar om det, tusen fippliga remmar med tusen jättesmå spännen på

Väldigt märklig dragning av vattenslangen, det går dock att fixa

Massor av fack som inte behövs

Otroligt trång att packa, inte en chans att man får ner 25l i den, jag packar mer (och enklare) i min Alpkit Gordon 20l

För att hålla nere vikten är tyget jättetunt, använder man säcken mycket (och det gör jag) håller den inte länge, min höll drygt en säsong och nu är den rätt sliten överallt + lite hål

Nu tänker jag satsa på något mer avskalat och tåligt, med bara något extra fack förutom huvudfacket. Alpkit-ryggan är nästan perfekt, bärsystemet är inte riktigt optimalt och den har inga inre fack alls, men det går ju såklart att ordna. Billig är den också, som tusan. Och slittålig som få, speciellt med tanke på vikten. Min är nog 4-5 år gammal och det enda jag vart tvungen att göra är att ersätta stängningsspännet med en karbinhake. Som pendlling/lätt träningsrygga är den faktiskt riktigt grym. Fast det bygger på att man har vätskeblåsa med hård "struktur", t.ex. de nalgene man får med osprey-säckarna, annars är den inte så skoj

Senast ändrad:

Tant_Trek

Aktiv medlem
Fruktstund skrev:
> kave skrev:
> --------------------------------------------------
Är det nån som har ett tips på en
> affär i eller kring Göteborg som har ett bra
> utbud på ryggsäckar?

Nu hade du lite otur, eller så finns det lite tur kvar? För 1,5 vecka sedan hade Fjällsport på Magasinsgatan halva priset på Talon 22 och 33, kanske finns det något kvar på rea?
Iaf så är det en mycket bra butík! Förutom Fjällsport är det Femmans Sport i Nordstan, och Naturkompaniet-butikerna, som har bra Osprey-utbud.

Fruktstund

Ny medlem
Tant_Trek skrev:
> Fruktstund skrev:
> -----
> > kave skrev:
> >
>
> Är det nån som har ett tips på en
> > affär i eller kring Göteborg som har ett bra
> > utbud på ryggsäckar?
>
> Nu hade du lite otur, eller så finns det lite tur
> kvar? För 1,5 vecka sedan hade Fjällsport på
> Magasinsgatan halva priset på Talon 22 och 33,
> kanske finns det något kvar på rea?
> Iaf så är det en mycket bra butík! Förutom
> Fjällsport är det Femmans Sport i Nordstan, och
> Naturkompaniet-butikerna, som har bra
> Osprey-utbud.

Det är precis min tur... Ska ta mig ner dit i eftermiddag och se om de har kvar nåt. Även om de inte har rea så kan det ju vara värt att få testa lite olika väskor. Tack för ditt tips!

Anledningen till att jag vill knö ner ett par skor i väskan är att jag spelar tennis 1-2 ggr i veckan på sommaren samt styrketränar lite då och då. Jag brukar byta om och duscha hemma, men cykelskor lämpar sig sämre för grustennis...

Jag ska ta mig en närmare titt även på Camelbaken som Adholicas föreslog.

Återigen: tack för alla tips!

Jag antar att man får dras med den blöta fläcken på ryggen oavsett vilken ryggsäck man väljer,
det finns ju de som har någon slags ventilationssystem, men jag antar det inte löser problemet?

Deus_X_M

Ny medlem
tomasojohansson skrev:
> Jag antar att man får dras med den blöta
> fläcken på ryggen oavsett vilken ryggsäck man
> väljer,
> det finns ju de som har någon slags
> ventilationssystem, men jag antar det inte löser
> problemet?

Korrekt. Tyvär.... Båda Osprey och Gregory (bl.a) gör ryggar som är ventilerade. Har testad utan för att jämnföra och även om det hjälper, så löser det inte problemet. Osprey'en gör dock ett bra jobb av att ta upp en del av fukten så det inte känns så blött som dom utan ventilation. Men som sagt, ingen fullkommlig lösning.

Som jag trodde då, men den blöta fläcken är ändå att föredra mot skramlande sidoväskor, som man får problem med när man ska in och handla när man pendlar hemåt, ryggan är väldigt praktisk.
Men efter all ryggsvett så är nu mina favoritskjortor lätt missfärgade mitt på ryggen.

Jag har en Haglöfs Gram 25 som jag är väldigt nöjd med. Framförallt sitter den som gjutet oavsett hur packad den är, vissa ryggsäckar skaver mot min hals när jag springe men Gram gör inte det.

Den har även topplock så det går att få i en hel del, ibland känns den rymligare än min Lundhags T32...dock smalare så jag får inte i inlines.

Hittills har den även hållit tätt vid risigt väder.

/Andreas

Örni

Ny medlem
Vaude, som nämnts ovan, gör också en större modell som rymmer dator och ombyte. Trevlig säck med en ram som lyfter säcken från ryggen och därmed ger bättre ventilation. Trivs bra med den för pendling, funkar lysande som tursäck eller slalomsäck också.

Stuvstaix

Ny medlem
Nån som provat en dedicerad cykelsäck som klarat en krasch? Snittar 2-5 smällar (mest singelfall på vintern) per år och har ibland laptopen med mig. Typen jag tänker på är Boblbee Velocity.

Deus_X_M

Ny medlem
Misärpendlaren skrev:
> Det blev en Osprey Raptor 10 S/m. Åtta liters
> packvolym. Får plats med tröja, jeans,
> fillingar, strumpor och påse med tvål o deo.
>
> Har bara hunnit 20km med den men känns väldigt
> smidig.
>
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY
> RAPTOR10

Good choice, har en själv och är väldigt nöjd. Kan tillägga att om du vandrar, så passar vätskeblåsan i den lilla posan som sitter på insidan av deras stora väskor till den. Knäpp av straps på "sovsäcksuymmet" och så har du en dagtursrygga för vätske, topplock runt midjan och sen är det iväg mot någon skön topp från stationärt basecamp :) Genomtänkt det.

Misärpendlaren

Aktiv medlem
Deus_X_M skrev:
> Misärpendlaren skrev:
> -----
> > Det blev en Osprey Raptor 10 S/m. Åtta liters
> > packvolym. Får plats med tröja, jeans,
> > fillingar, strumpor och påse med tvål o deo.
> >
> > Har bara hunnit 20km med den men känns
> väldigt
> > smidig.
> >
> >
> http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=OSPREY
>
> > RAPTOR10
>
> Good choice, har en själv och är väldigt nöjd.
> Kan tillägga att om du vandrar, så passar
> vätskeblåsan i den lilla posan som sitter på
> insidan av deras stora väskor till den. Knäpp av
> straps på "sovsäcksuymmet" och så har du en
> dagtursrygga för vätske, topplock runt midjan
> och sen är det iväg mot någon skön topp från
> stationärt basecamp :) Genomtänkt det.

Insåg att handduken (en vanlig hand-handduk, inget gigantiskt badlakan) i frotté inte fick plats enkelt. Tog med en tunn micorfiberduk istället, men den var lite för liten. Någon som testat de däringa resehanddukarna som säljs för löjligt mycket pengar, till exempel SnugPak? Länk: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=SNUGTRAVELTOWEL_LARGE

nikasp

Aktiv medlem
Jag rekommenderar i så fall en TekTowel som bl.a. Naturkompaniet säljer. Jag har en sån rätt liten på jakt/fiske/vandring men fick en av SATS, gymet. Microfiber och den är helt OK och ganska liten. Räcker inte runt hela kroppen så den kanske är 70-80 cm lång.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Clas Ohlson har billiga varianter av mikrofiberhanddukar i olika storlekar för väldigt lite pengar, jag har en lite större variant på jobbet. Tar väldigt lite plats nerpackad.

Ortlieb har ryggsäckar för den som vill ha riktigt vattentäta grejor. Vill man klämma och känna så finns det lite hemma hos Svima (som egentligen säljer kajapprylar men även har lite av Ortliebs övriga grejor).

Deus_X_M

Ny medlem
nikasp skrev:
> Jag rekommenderar i så fall en TekTowel som bl.a.
> Naturkompaniet säljer. Jag har en sån rätt
> liten på jakt/fiske/vandring men fick en av SATS,
> gymet. Microfiber och den är helt OK och ganska
> liten. Räcker inte runt hela kroppen så den
> kanske är 70-80 cm lång.

TekTowel (från Sea to Summit) är bra grejjor det. Testar ett från Fine Wel för tillfället, något billigare men bra det med. Har inte testad SnugPak, men har hört bra saker om det.

Kaffekask

Aktiv medlem
Några tips för pendlingsryggsäck med följande attribut:

- Rain cover
- Plats för laptop
- Midjebälte med liten ficka
- "Luftficka" längs ryggen
- Gärna så liten som möjligt men ska dock ha plats för laptop

Tacksam för tips!

Jocke42

Ny medlem
Köpte en http://www.slicks.cc/ förra sommaren för jobbpendling. Funkar bra, inbyggd resegarderob så skjortan och byxorna ser ok ut. Inbyggt regnskydd. Egen laptop-ficka. Det enda som är lite dumt med den är att laptop-fickan ligger närmast ryggen, så man kan inte böja sig ordentligt om man har datorn med.

Foss

Aktiv medlem
Jag gillar (och använder) Haglöfs Corker sedan ett par år tillbaka. Jag började med en medium men den var lite liten för mina 46:or och jag har därför köpt en Large när den släpptes. Gillar att man öppnar den från sidan och får en bra överblick. Använder inget rengskydd men tycker att det stoppar förvånansvärt bra mot regn ändå. Den har laptopfack och elastiska sidofickor som går att knöla ner bra nog med prylar i. Gummisnoddarna på framsidan är utmärkta för att fästa fast hjälmen på.

När jag springer till jobb kör jag med en annan Haglöfsrygga liknande "Gram", tight och bra samt möjlighet att knöla i en vätskepåse alternativt deras vätskebälte men då blir det naturligtvis tufft att få med sig så mycket.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer