Scott Scale GR flatbar gravel

chrisbeats

Aktiv medlem
Dangerholm byggde den otroliga Scott Scale RC Super Gravel häromåret: Och nu har Scott visat upp produktionsmodeller på samma koncept, i tre olika varianter: https://bikepacking.com/news/scott-scale-gr-rc/
Personligen tycker jag detta är superroligt eftersom det är cykeltypen jag växte upp med i slutet av 80-talet. Byggde själv en helstel MTB 2013 med delar jag köpt i Shenzhen. Efter det har jag provat olika modeller såsom Marin DSX och Diverge Evo. Fördelen med dessa två är att de är ’lägre’ och ligger bra på vägen. Samt fästen för skärmar. Hoppades att Specialized skulle släppa kolfibermodell av Diverge Evo men istället la de ner modellen helt. Nu provar Scott lyckan med en helstel GR-variant av populära Scale. Nästa steg kanske blir en variant med bockstyre, liknande den Dylan Johnson körde på Unbound i år?

Bilagor

• IMG_7918.jpeg
    IMG_7918.jpeg
    93.6 KB · Besök: 293
  • IMG_7919.jpeg
    IMG_7919.jpeg
    219.9 KB · Besök: 320
Jag skulle precis posta länken till Bikepacking. Tur att jag kollade först ?. Det går ju att skämta massvis på temat ”backa klockan 30 år” men det är ju väldigt många som aldrig är nere i bocken på gravelhojarna. Helstel MTB är en jättebra idé och jag har precis köpt prylar för att göra om min Ghostgrappler till plattstyre med backsweep.

Jag gillart! Har faktiskt gått i tankarna på senaste (kanske efter Dylan Johnsons unbound) att det vore roligare att cykla grus på en mtb. Har dock letat mer efter att få till en aero-position på ett mtb-styre.. Inte hittat något tillfredsställande än! Känns lite meningslöst att sätta på ett bockstyre tycker jag.. ?

Jag gillart! Har faktiskt gått i tankarna på senaste (kanske efter Dylan Johnsons unbound) att det vore roligare att cykla grus på en mtb. Har dock letat mer efter att få till en aero-position på ett mtb-styre.. Inte hittat något tillfredsställande än! Känns lite meningslöst att sätta på ett bockstyre tycker jag.. ?
Sen sitter man där med händerna inne vid styrstammen på en grusväg, svär över att cykeln känns trög.

Med tanke på hur dåligt det gick för diverge evo så är jag inte förvånad, men helt ärligt så har ju faktiskt denna cykeln nytta (även om den känns onödig).

Min BMC URS AL är enligt mig en helstel MTB med bockstyre. Enda begränsningen är däcksbredden, men jag ser inte max ~45 mm som störande.

Om man nu verkligen aldrig går ner i bocken (inte på!) så vore väl det bäste alternativet för en gruscykel vara ett ovanligt brett bockstyre där man monterat bromsreglage både på raka delen och med hoods ute i ändarna som på en traditionell racer. Och så fram med bågfilen och av med "bockböjarna".

Typ denna fast utan bockändarna och kanske full size bromsreglage

20230104_144220_1024x1024.jpg

Senast ändrad:
Suttit o suktat på kommande scale GR sedan första bilderna, ett kul komplement till LOOK gravel RS som är min race gravel. Dock så galet dyr så började spana efter en begagnad HT med stel gaffel som objekt, fann denna som var i princip ny och ”klar” med kolhjul mm.

Har nu testat ett par rundor, monterat ett par gamla SQlab inner barends, och testat lite till. Fått dit ett lite smalare styre och detta är en skoj hoj. Mindre trögrullad än vad jag förväntade mig vilket är sant upp till lite högre hastigheter, då är det inte lika rappt. Men helt ok.

Till våren åker det på ett par 2.1or (2,35 är för mycket)

IMG_1049.jpeg

Har labbat runt lite med olika stammar på denna gravel raket men det är nog bara att inse att jag är lite för lång för ramen, får inte till det med mina 190cm riktigt... Men den går som ett scott ;)

Står nu mellan avveckling eller tänka konstruktivt och nyttja den lite för korta ramen med att sätta dit krullstyre... Helst av allt skulle man ju vilja ha en storlek större ram men då börjar projektet kosta lite väl mycket, men kanske värt då den har det man vill ha iform av styva kolhjul mm...

Vad säger Happy? ska jag konvertera till bockstyre eller förstör det syftet cykeln, det sitter ju innerbarends på så egentligen är det ju inte handpositionen utan storleken....

Triaero rigid HT.webp

Har labbat runt lite med olika stammar på denna gravel raket men det är nog bara att inse att jag är lite för lång för ramen, får inte till det med mina 190cm riktigt... Men den går som ett scott ;)

Står nu mellan avveckling eller tänka konstruktivt och nyttja den lite för korta ramen med att sätta dit krullstyre... Helst av allt skulle man ju vilja ha en storlek större ram men då börjar projektet kosta lite väl mycket, men kanske värt då den har det man vill ha iform av styva kolhjul mm...

Vad säger Happy? ska jag konvertera till bockstyre eller förstör det syftet cykeln, det sitter ju innerbarends på så egentligen är det ju inte handpositionen utan storleken....

Visa bilaga 756412
Går det inte bara med en setback-stolpe och något längre stam? Du kan ju lätt få till 3 cm där men det kanske inte räcker?
Annars är det ju kul att sätta bock men gissar det blir dyrare än en ny ram?

Jo, men skulle behöva lite mer stack. Och vinkla en 120mm stam uppåt 😬
Ett raiser styre, borde klara en del av din önskan. Kanske kan ha en sjugradig styrstam uppåt eller en ledbar styrstam? Ny okapad gaffel? Gaffelrörsförlängare? Man kan inte bara ge upp så lätt!:LOL:

Gillar hur som helst ideen med stel lätt ram med rakstyre, 50mm-2,25 tums för grusåka.

Ett raiser styre, borde klara en del av din önskan. Kanske kan ha en sjugradig styrstam uppåt eller en ledbar styrstam? Ny okapad gaffel? Gaffelrörsförlängare? Man kan inte bara ge upp så lätt!:LOL:

Gillar hur som helst ideen med stel lätt ram med rakstyre, 50mm-2,25 tums för grusåka.
Har gett upp, den är för liten för mig så den ska säljas. Men konceptet är rätt najs 👍🏼

Tillbaka
Topp