Skumt glapp mellan vevaxel och lager?

Octofinger

Aktiv medlem
Jag har en Specialized Epic Carbon Comp 2018.
Den har Race Face Aeffect 6000-vevar med 24 mm axel och motsvarande gängat BB.

Jag började dock märka ett glapp i vevlagret och såg då till att byta mot ett nytt (egentligen ett gammalt Race Face X-type Team XC som jag bytt till nya maskinlager i (https://r2-bike.com/RACE-FACE-Bottom-Bracket-X-Type-Team-BSA-68-73-mm-for-24-mm-Spindle)). Men efter bytet har jag lik förbaskat ett glapp. Efter mycket vickande och tittande och lyssnande så ser jag att det faktiskt är själva veven som glappar i lagret!

Efter det köpte jag ett annat helt nytt vevlager (Hope BSA (https://r2-bike.com/HOPE-Bottom-Bracket-MTB-BSA-68-73-mm)), monterar och ser samma sak. Lagret sitter bra i ramen, är åtdraget med rätt moment, men själva veven glappar ändå. Det är ett radiellt glapp, inte axiellt.

Har nån fler upplevt nåt liknande? Är det nåt måttfel på RF Aeffect-axeln? Ska det vara såhär eller är det bara nytt vevaparti som gäller?

Senast ändrad:
Glappar det axiellt eller radiellt? Du är med på att du ska ha en lagom tjock distans antingen innanför ena vevlagerkoppen och/eller mellan lager och vev?

Ibland slits axeln om allt suttit glappt länge, och då är det förstås till att byta vev (om inte axeln går att byta separat). Men glapp på andra ledden är betydligt vanligare.

Det kan mycket väl vara fel på axeln. Kolla efter utslitna ytor och mät diameter.
Ser inget slitage på axeln där lagerbanorna har legat emot. Lagren har hela tiden rullat fint, så det har inte nött på axeln.
Har försökt mäta diametern, men ett skjutmått har inte tillräcklig precision. Jag vet att måttet ska vara 24 mm, men är det någon som vet vad det ska vara för mått exakt på axel och lager? Vad tillåts för toleranser?

Glappar det axiellt eller radiellt? Du är med på att du ska ha en lagom tjock distans antingen innanför ena vevlagerkoppen och/eller mellan lager och vev?

Ibland slits axeln om allt suttit glappt länge, och då är det förstås till att byta vev (om inte axeln går att byta separat). Men glapp på andra ledden är betydligt vanligare.
Det är radiellt. Har uppdaterat i inlägget.

Tillbaka
Topp