slanglöst med problem; tvätta däcken invändigt!?

kais01

Aktiv medlem
har hittills gjort slanglöst utan mankemang; häll i guckan och kör. tätt direkt.

bombolonis tretummare körde jag två år utan gucka innan mikroporer i sidorna gjorde att jag hällde i stans.

men sen hör man talas om att folk svär ve och fasa över läckande däcksidor där man till och med ger upp.

ja nu fick även jag till slut detta problem. men fann en lösning:)

kört min 26a med mountain king 2,4 race sport, tidigare med latexslang utan bekymmer men sedan denna säsong med stans eftersom slangarna inte gillade den ökade diametern till 63 mm efter montering på nya 40i-fälgar. tätt på ett kick trots lövtunna sidor.

tänkte det vore bättre med stadigare sidor och köpte samma däck med protection. men se dessa tätade sig INTE. efter ett par veckors körande och vändning på sidorna, dubbelkoll att det fanns gucka såg det ut så här.

bubblor och läckage från sidorna precis överallt.
.

Bilagor

• EF7188F4-8727-4CEA-ACD4-A4035A78957C.jpeg
    EF7188F4-8727-4CEA-ACD4-A4035A78957C.jpeg
    150.4 KB · Besök: 54
  • CA9EDE2D-8234-40F2-A376-C07EE79EEE27.jpeg
    CA9EDE2D-8234-40F2-A376-C07EE79EEE27.jpeg
    134.5 KB · Besök: 51

kais01

Aktiv medlem
började fundera på vad som var fel, och mindes att det fanns en kryptisk teckning på förpackningen, längst med till vänster. ska man borsta däcken eller vad?!
.

Bilagor

• 4C4F4EF1-8409-4F26-83B1-5B4C5998302A.jpeg
    4C4F4EF1-8409-4F26-83B1-5B4C5998302A.jpeg
    259.7 KB · Besök: 66

kais01

Aktiv medlem
jaha ja, öppna däcket och titta. mycket riktigt är insidans yta hudrofob, och stans sprider inte ut sig som det ska...
.

Bilagor

• 2A3A9A30-33E8-4406-B36A-0E904B2CE3D1.jpeg
    2A3A9A30-33E8-4406-B36A-0E904B2CE3D1.jpeg
    473.4 KB · Besök: 65

kais01

Aktiv medlem
och ytan kändes också fet. så bort med den! borste och stans gjorde begränsad nytta. fortfarande hal känsla. revo-sealant kanske innehåller något som löser upp detta,
men den flaskan hittade jag ju inte:(
.

Bilagor

• 577C8E04-48A9-44D8-9784-BDEF80A2F02F.jpeg
    577C8E04-48A9-44D8-9784-BDEF80A2F02F.jpeg
    405.9 KB · Besök: 38

kais01

Aktiv medlem
gick så vidare med biltemas citrus degreaser följt av yes. nu kändes ytan inte fet längre, men fortfarande tydligt hydrofob.
.

Bilagor

• C7AC7981-0B89-4D83-AD64-73DB83718F74.jpeg
    C7AC7981-0B89-4D83-AD64-73DB83718F74.jpeg
    394.7 KB · Besök: 39

kais01

Aktiv medlem
så tog några lätta tag med 120 papper. sedan i med stans och provmontering på fälg.

sedan öppna och titta.

och se där; stansen sprider ut sig på ett hoppfullt sätt.
.

Bilagor

• DC9D1530-1DB5-4870-9260-3AEBB00FF3CB.jpeg
    DC9D1530-1DB5-4870-9260-3AEBB00FF3CB.jpeg
    423 KB · Besök: 43

kais01

Aktiv medlem
och ett par timmar senare; efter lite skak, och liggande på endera sidan...

inga bubblor, inget tryckfall:))
.

Bilagor

• ED8A134C-5CD8-4C74-A48B-7098EC9676A7.jpeg
    ED8A134C-5CD8-4C74-A48B-7098EC9676A7.jpeg
    157.3 KB · Besök: 44

kais01

Aktiv medlem
så var bildserien slut.

är det andra som haft liknande erfarenhet? t ex om det går utan mitt påhittade extra-protokoll om man har revo-sealant?

instrux från en större tillverkare att tvätta däcken invändigt före användning, liksom.

man tror ju först inte att det kan vara sant:)?

kais01

Aktiv medlem
Valhalla_ sa:
Är det där en spricka i din fälg? Eller är det ett hårstrå?

nej ingen spricka; var tvungen att kolla. något skräp i vattnet möjligen.

det var iaf ett litet helvete att befria scraper-fälgarna från svart färg..

kais01

Aktiv medlem
#1725 sa:
Ska kolla hur mina Duro Crux 27.5*3.25 ser ut på insidan nu när de ska bli Tubeless.

Bra tips

tror möjligen detta är ett specifikt problem med continental? någon olämplig gummiblandning eller släppmedel på insidan. eller att de inte ’tvättar’ däcken före leverans.

vem vet. kanske får vi svar av någon kunnig här på happy..?

lite konstigt är det ju att det med deras däck tycks vara ’nödvändigt’ med speciell tätmjölk.

men inte längre. pink ingenuity did it again, som rosa pantern sa:)

moros

Aktiv medlem
Japp. Liknade erfarenhet med Conti Crossking Racesport, hur jag än gjorde tätade inte i däcksidorna. Gjorde till och med deras evighetsprocess enligt filmen med att låta hjulen ligga 5 min 3 gånger på varje sida. Tog ju hela kvällen.

Tror jag gjorde tre försök varav det sista var till punkt och pricka enligt instruktionerna. Första försöket var mer: häll i, skaka, dunka, pumpa, kör 5 min, klart (som det borde vara). Detta var med Stans "vanliga"

Beställde revo sealant på internet. Satte i slangar så länge, pallade aldrig försöka på nytt. Kanske en solig sommardag kan man göra ett nytt försök.

Senast ändrad:

ejma

Aktiv medlem
Släppmedel från tillverkningen sägs vara orsak till att tätningsvätskan ej fungerar. Jag har haft problem med några Maxxis. Efter avfettning höll däcken ”tätt”. Lite underligt att däcktillverkare med lång erfarenhet inte kan tillverka täta däcksidor.

Freddie L

Aktiv medlem
Det här är inte nytt. För rätt många år sedan när många försökte täta RK Racesport så var det på tapeten. Det var tydligen släppmedel som var boven, och det hjälpte att tvätta insidan. Minns inte vad jag använde. Har nog knappt använt Conti sedan dess men tog för givet att det hade åtgärdats...

calmbay

Aktiv medlem
Allmänt känt förut att continental är svåra att montera tubeless. Nu använder knappt nån deras däck som det verkar. Kanske just av den anledningen?
Ett tips är att gnugga med bräkleen på insidan. Det är som du märkte en hinna på insidan som hindrar guckan att fästa.
Black chili har sin charm. I rätt fart är de greppiga.

kais01

Aktiv medlem
ja, som vanligt med cykel då; inget nytt under solen.

ständiga återupptäckter.

har inte heller varit så charmad av continentals mtb-däck. ett par spike claw vinterdäck är helt oanvändbara pga dåligt grepp och urdåligt rull. frugans streetdäck rullar suboptimalt.

men diggar mina grand prix tt till landsvägshojen, bra grepp, och med latexslang rullar jag trots hyggligt punkaskydd snabbare än urkänsliga spesch cotton, vilket inte vill säga lite.

och nu på mtb och plusfälgar 26tum monterade mountain king racesport haft för typen närmast fantastiskt rull om än under visst oväsen på asfalt. rullat ifrån de flesta av kompisarna på 29or. grepp på våta rötter rätt bra fast inte helt i klass med nobby nic speedgrip. men mountain king tycks svälla till större än sin märkning vilket var intressant på den här aktuella 26an, som alltså plussifierats med 40i fälgar.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3544178/3544401

en uppgradering jag verkligen vill rekommendera. flyter över stöket på ett helt annat sätt, nästan så man undrar vad man skulle ha 29 till.

kais01

Aktiv medlem
adde, det blir hur bra som helst. titta i tråden. och de här däcken är i praktiken 2,5.

på 40i går även 2,25 utan problem. däremot inte 3,0. till de är de för smala.

marr

Moderator
Forumvärd
kais01 sa:
adde, det blir hur bra som helst. titta i tråden. och de här däcken är i praktiken 2,5.

Håller inte riktigt med. Du får en väldigt konstig platt form på däcket. Tror inte det är tänkt att se ut sådär, helt utan kantdobbar. Men gillar du det så är det bra för dig.
Samma att man inte kan köra 3.0 på 40i fälg, det går emot vad de som utvecklar däcken ofta säger. Du verkar helt enkelt gilla platta däck.

D

Deleted member 43681

Guest
marr sa:
kais01 sa:

Håller inte riktigt med. Du får en väldigt konstig platt form på däcket. Tror inte det är tänkt att se ut sådär, helt utan kantdobbar. Men gillar du det så är det bra för dig.
Samma att man inte kan köra 3.0 på 40i fälg, det går emot vad de som utvecklar däcken ofta säger. Du verkar helt enkelt gilla platta däck.
Ja jag kör "supersmala" 35i-fälgar till 3.0" och det funkar utmärkt genom hela tryckregistret. Har dock både Apex och Snakeskin i sidoväggarna ska tilläggas.

kais01

Aktiv medlem
vad bra att det funkar med smala fälgar till 3,0 för er. kanske är ni tyngre än mina 73kg.

nyligen provade jag en full stache med 40i och 3,0. mina 40i 29or med 2,6 gick på samma knaggliga stig mycket bättre. det var stor skillnad kan jag säga.

har även jag 3,0 på ett annat par 40i, och det går inte att sänka trycket så lågt att man får det där flytet man önskar. burp och wobbel blir det då. möjligen kan man få till det bättre med noodles.

3,0 mår enligt enligt min erfarenhet bättre på bredare fälg än 40i.

det där med bred däckprofil är ju precis vad man vill ha. bättre grepp och kontakt. bättre rull. win-win.

D

Deleted member 43681

Guest
Bomboloni har väl inte så stadiga sidoväggar som Nobby Nic med just Apex och Snakeskin skulle jag gissa.

Jo jag är tung, ca 95 kg.

kais01

Aktiv medlem
nja bomboloni med tnt är betydligt stadigare än både protection och snakeskin med apex skulle jag säga.

tnt är en närmast virkad ganska kraftig väv längst ut. körde utan stans i två säsonger innan det började småläcka i sidorna. så hög motståndskraft iaf.

väger man 95 blir det naturligt flowiga trycket högre än för mina 73 kg, och då blir det förstås en stabilare situation även med smalare fälg.

Stervelo

Aktiv medlem
Contis däck är ju alldeles glansiga, det är inte maxxis eller schwalbes, så något skit hittar de på.

kais01

Aktiv medlem
kan bara meddela den goda nyheten att det insidestvättade contidäcket fortsätter att vara tätt. en pumpning räckte.

så man ska alltså tvätta vissa däck på insidan före slanglöst montage. lite osannolikt kan jag tycka.

alltid lär man sig något nytt. fast det var inte nytt..:)

Luzen

Aktiv medlem
Har kört flera Contidäck slanglöst och aldrig tvättat. Använder Joes Eco sealant.

kais01

Aktiv medlem
långloppsnissarna håller nog inte med dig. lättrullande däck är viktigt där. men i min smak har race king och x king för dåligt kantgrepp.

men i mitt fall var det så enkelt att mountain king däcken satt på cykeln bak när den köptes, och hade ett extra att sätta fram. och det var ett bra sätt att utvärdera vad bredare fälgar kunde bidra med att fortsätta åtminstone inledningsvis med samma.

sen var det lite jobb att hitta alternativa däck till 26 kring 2,6 dvs utplattat mått 160 mm. mountain king 2,4 racesport har detta. är inte beredd att kompromissa bort lätt plastiskt rull och grepp på våta rötter så en rad downhilldäck går bort. har du ett bra förslag vore jag tacksam. wtb ranger har varit på tapeten, men high grip varianten säljs bara med tunna sidor,

men har varit på det hela väldigt nöjd med mountain king uppsättningen. lite mycket oväsen på asfalt, inte helt fast sidogrepp men ändå ok, men ett väldigt skönt rull i stök och absolut helt ok grepp på våta rötter.

Topp