Slutet för fri Mtb-cykling i Hellas?
Nacka ska bygga en 6km Mtb led för att koncentrera Mtb cyklister dit. Mtb cyklister ska bort från blåa, gröna och vita eftersom det leder till konflikter med vandrare.
Tack och lov verkar man inte jobba för cykelförbud i resten av skogen vad jag kan se. Gröna, Blå och Vita ska få skyltning om att vandring är prioriterat, och så är det väl idag också. Bra även för vissa cyklister att det förtydligas.
Däremot blir man ju lite nyfiken på vad man kommer göra mer konkret. Vad jag kan se dras den på delar av Mossad och Stig Malm vilket är potentiellt negativt. Däremot Våta Vita är ju tragisk numera och får gärna få lite nya spänger och grus.
Det blir ju dock lättare att verka för att skriva in klausuler om förbud på andra ställen, nu när "dom ju faktiskt har en led". Jämför lite med lovön. Men visst är det aftonbladet-rubrik på tråden.Men slowclap för väl clickbaitad och spekulativ rubrik. Allemansrätten upplöses ju inte per automatik för att en led anläggs.
På några ställen kanske några kubikmeter med grus kan dränera surhål, men på de flesta platser i Hellas där det kan tänkas grusas kommer det antingen bara försvinna ner i de svarta hål som gyttjepölarna är, eller blandas med gyttjan och vattnet som finns där och bli till en tyngre vassare variant av nuvarande gyttja. All den onyttan till kostnaden av oändligt med traktorspår.Det förklarar kanske det här?
Visa bilaga 594015
Visa bilaga 594016
Det är riktigt välkomna!
Lite grus på några ställer är väl också bra.
På några ställen kanske några kubikmeter med grus kan dränera surhål, men på de flesta platser i Hellas där det kan tänkas grusas kommer det antingen bara försvinna ner i de svarta hål som gyttjepölarna är, eller blandas med gyttjan och vattnet som finns där och bli till en tyngre vassare variant av nuvarande gyttja. All den onyttan till kostnaden av oändligt med traktorspår.
Läste igenom beslutet. Fyfan vad dåligt!
Enkelriktat! Spänger och grus.
De skriver att det ska uppmuntra till aktivitet och minska konflikter mellan cyklister toch gående genom att begränsa cyklingen.
Det kommer *motverka* cykling genom att begränsa cykelstignätet för de som inte ignorerar rekommendationerna och det kommer öka konflikterna genom att många fotgängare kommer få för sig att cykling är förbjuden (nästan) överallt, och sedan kommer kommunen ha på fötterna att göra just det.
Våta vita är en gammal körväg som finns på kartor från 1800-talet, så det är inget att återställa.Våta vita är totalt förstörd av skogsmaskiner, det borde vara markägaren som ska återställa marken i enlighet med lagen och inte användas som ursäkt för att stänga in medborgare som rekreerar (som avsett med området) meddelat cykel (som ska främjas enligt kommunen).
Det kanske är en gammal utmärkt (i kartan) väg, men det som var innan skogsmaskinernas härjande häromåret var inte en väg, det var en stig, sank o jävlig, definitivt inte en väg.Våta vita är en gammal körväg som finns på kartor från 1800-talet, så det är inget att återställa.
Nä, de viftar väl med allemansrättskortet precis som det gjordes här på happy när Sörmlandsleden vädjade om att det primärt är en vandringsled…Är det någon som tror att fotgängare kommer hålla sig undan från "mtb-leden"? Den kommer garanterat inte bli svårare än grön, ha spänger där det är för sankt och grusad där det är lite sankt, fotgängarna kommer älska det, bli lika sura på cyklister som på alla andra stigar.
Med 1 tillägg tror jag tyvärr titeln är rätt.
"Början till slutet för fri mtb-cykling i Hellas."
Är det någon som tror att fotgängare kommer hålla sig undan från "mtb-leden"? Den kommer garanterat inte bli svårare än grön, ha spänger där det är för sankt och grusad där det är lite sankt, fotgängarna kommer älska det, bli lika sura på cyklister som på alla andra stigar.
Med 1 tillägg tror jag tyvärr titeln är rätt.
"Början till slutet för fri mtb-cykling i Hellas."
Undrar var dessa konflikter uppstår? Måste ju vara på motionsspår typ gröna (fritt fram att länka till min tråd från typ 2005 nu) för där vi hojar finns det inte en person så långt ögat kan nå.
Den som vill slippa konflikter kan med fördel ge sig ut exakt nu, vilket jag tänker göra. Snöblandat regn, kolmörker och 0,5°C = inga arga vandrare.![]()
Min gissning är att de flesta konflikterna är på ställen och vid tidpunkter där det finns en hel del vandrare och även barnfamiljer som är ute och går. T.ex. kan det vara en del vandrare runt Paradiset och Lida en lördag eller söndag fm då det är hyggligt varmt och soligt. Populära motionsspår kan säkert också vara ställen där en cyklist kan reta upp vissa människor, ffa om cyklandet sker med bristande hänsynstagande till andra.Jag möter ju typ aldrig vandrare när jag är ute, själv eller i grupp så några konflikter är jag i alla fall inte orolig för.
Undrar var dessa konflikter uppstår? Måste ju vara på motionsspår typ gröna (fritt fram att länka till min tråd från typ 2005 nu) för där vi hojar finns det inte en person så långt ögat kan nå.
Men ska cyklister behöva vara som råttor som bara vågar sig ut i skydd av mörker?Den som vill slippa konflikter kan med fördel ge sig ut exakt nu, vilket jag tänker göra. Snöblandat regn, kolmörker och 0,5°C = inga arga vandrare.![]()
Mycket!Mysigt dessutom!
Mycket!
Visa bilaga 594122
Jag vet inte hur folk gör för att hitta alla de där konflikterna. Nån enstaka surkart stöter man väl på ibland, men de flesta verkar ganska neutrala. Förutsatt att man själv beter sig vettigt förstås, vilket är steg ett om man vill slippa gnölande fotgängare.
Jag kan nog föreställa mig. Iom att jag bor i närheten är jag ute till fots ibland, och visst har man blivit irriterad på en och annan cyklist. Men alla "vandrare" (med något extremt underligt undantag) jag stöter på när jag cyklar är jättetrevliga, för att jag saktar ner och hälsar osv. En och annan har varit lite orolig för att dom tyckt det ser farligt ut att cykla på vissa ställen.Mycket!
Visa bilaga 594122
Jag vet inte hur folk gör för att hitta alla de där konflikterna. Nån enstaka surkart stöter man väl på ibland, men de flesta verkar ganska neutrala. Förutsatt att man själv beter sig vettigt förstås, vilket är steg ett om man vill slippa gnölande fotgängare.
Är det inhägnat område där det körs såhär?För 10 år sedan var standardtipset här på happy att sakta in, le och hälsa på vandrare. Jag upplevde att fler cyklister följde detta än vad de gör idag.
När jag introducerat kompisar till sporten har jag trummat in uppförandekoden.
Andra tips är att inte klaga på vandrare/ryttare i onödan när de bevisligen gör fel (har dålig koll på sin hund eller rider/vandrar i dedikerade cykelspår). De kommer med stor sannolikhet gå i försvarsställning och sedan ta ut det på nästa MTB-cyklist de möter som cyklar på en "vandringsled". Sedan är konfliktkarusellen igång.
Undantaget kan vara när man har svampplockare i spåret i en bikepark.
Jag har lallat runt i skogen i 20+ år. Antalet konflikter kan räknas på en hand.
WordHar nu uppnått surgubbeålder så jag kommer fortsätta cykla där jag vill. Hälsa på alla och fullständigt skita i om någon har åsikter. Vill de jaga ut mig från skogen får de fan hitta mig först. Gröna och blå lär ni inte hitta mig på så ofta.
Nä. Men kör du sakta dör du.Är det inhägnat område där det körs såhär?
Anar att du aldrig varit i en bikepark? På lederna i Järvsö, som den ovan, kommer det en jämn ström cyklister farande, kanske ett par-tre per minut. Lederna är byggda för en viss fart och cyklar man långsammare ökar skaderisken. Hänsyn är ett ansvar som går åt båda håll. Här brast fotgängarna i omdöme.Läste det här på Järvsö hemsida: "• Vandrare och andra trafikanter kan förekomma på lederna."