Slutet för fri Mtb-cykling i Hellas?

Spindelbenen

Aktiv medlem
Det där kommer nog gå jättebra. Jag möter eventuellt någon vandrare någon gång per år och börjar den tjafsa får jag väl be om ursäkt och cykla vidare.

AX3L

Aktiv medlem
Tack och lov verkar man inte jobba för cykelförbud i resten av skogen vad jag kan se. Gröna, Blå och Vita ska få skyltning om att vandring är prioriterat, och så är det väl idag också. Bra även för vissa cyklister att det förtydligas.

Däremot blir man ju lite nyfiken på vad man kommer göra mer konkret. Vad jag kan se dras den på delar av Mossad och Stig Malm vilket är potentiellt negativt. Däremot Våta Vita är ju tragisk numera och får gärna få lite nya spänger och grus.

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Det enda detta kommer leda till är ÖKADE konflikter eftersom en del nu kommer tro att cykling är förbjuden på alla andra ställen. Och inte kommer några 6 km grusad och friserad stig göra stigcyklister nöjda, om nån nu trodde det.

"Sträckningen har tagits fram av en sommarjobbare som även har föreslagit lämpliga platser för skyltningen."

facepalm.jpeg

Aron

Moderator
Hur kul leden blir återstår att se. Vi får väl hoppas att sommarjobbaren har MTB-intresse. Placeringen ligger dock lite avigt till, eftersom Nacka kommun vill ha den nära centrala Nacka, men var parkerar man tex?

Men slowclap för väl clickbaitad och spekulativ rubrik. Allemansrätten upplöses ju inte per automatik för att en led anläggs.

Senast ändrad:
Tack och lov verkar man inte jobba för cykelförbud i resten av skogen vad jag kan se. Gröna, Blå och Vita ska få skyltning om att vandring är prioriterat, och så är det väl idag också. Bra även för vissa cyklister att det förtydligas.

Däremot blir man ju lite nyfiken på vad man kommer göra mer konkret. Vad jag kan se dras den på delar av Mossad och Stig Malm vilket är potentiellt negativt. Däremot Våta Vita är ju tragisk numera och får gärna få lite nya spänger och grus.

Det finns redan ett blått ”mtb-spår” från hellasgården, bestående av Våta Fötter och Ulven och sen försvinner markeringarna spårlöst, åtminstone sist jag testade, tror meningen var att man skulle ta grusväg tillbaka. Hursomhelst, där verkar man inte ha gjort någon ”barnvagnsanpassning” av spåren. Så det kanske inte händer så mycket förändring av terrängen i detta nya spår heller får man hoppas, annat än skyltning/märkning.

Synliga hjulspår förefaller iofs provocerande så kanske alla blir lite gladare om något gjordes åt gyttjebadet på nedre delen Mossad/vita.

AX3L

Aktiv medlem
Men slowclap för väl clickbaitad och spekulativ rubrik. Allemansrätten upplöses ju inte per automatik för att en led anläggs.
Det blir ju dock lättare att verka för att skriva in klausuler om förbud på andra ställen, nu när "dom ju faktiskt har en led". Jämför lite med lovön. Men visst är det aftonbladet-rubrik på tråden.

Berk

Aktiv medlem
Det förklarar kanske det här?

2022-10-30-16-26-28-194.jpg

2022-10-30-16-26-55-067.jpg

Det är riktigt välkomna!

Lite grus på några ställer är väl också bra.

EDIT: inser nu att leden inte passerar på Gröna att skrivningen innehåller förhoppningar att cyklister inte cykla på Gröna, så den här förbättringen har ingenting med MTB-leden att göra.

Senast ändrad:

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det är ny plank på spänger både här och där i Hellasskogarna märkte jag häromdan. Och det är bra, på någon spång alldeles intill en renoverad var en av tre plankor tvärt av. Spänger som finns bör renoveras, men all annan mtb-stig-arbete som utförs av kommuner är av ondo.
Våta vita är totalt förstörd av skogsmaskiner, det borde vara markägaren som ska återställa marken i enlighet med lagen och inte användas som ursäkt för att stänga in medborgare som rekreerar (som avsett med området) meddelat cykel (som ska främjas enligt kommunen).

Der Kaiser

Aktiv medlem
Det förklarar kanske det här?

Visa bilaga 594015

Visa bilaga 594016

Det är riktigt välkomna!

Lite grus på några ställer är väl också bra.
På några ställen kanske några kubikmeter med grus kan dränera surhål, men på de flesta platser i Hellas där det kan tänkas grusas kommer det antingen bara försvinna ner i de svarta hål som gyttjepölarna är, eller blandas med gyttjan och vattnet som finns där och bli till en tyngre vassare variant av nuvarande gyttja. All den onyttan till kostnaden av oändligt med traktorspår.

Berk

Aktiv medlem
På några ställen kanske några kubikmeter med grus kan dränera surhål, men på de flesta platser i Hellas där det kan tänkas grusas kommer det antingen bara försvinna ner i de svarta hål som gyttjepölarna är, eller blandas med gyttjan och vattnet som finns där och bli till en tyngre vassare variant av nuvarande gyttja. All den onyttan till kostnaden av oändligt med traktorspår.

Ja, jag hoppas verkligen att grusningen blir väldigt selektiv och bara på skogsväg liknande delarna. Förvisso föredrar jag cyklingen i "rena naturen", även om man inte riktigt kan prata om det i en välbesökt område som Hellas.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Läste igenom beslutet. Fyfan vad dåligt!
Enkelriktat! Spänger och grus.
De skriver att det ska uppmuntra till aktivitet och minska konflikter mellan cyklister toch gående genom att begränsa cyklingen.
Det kommer *motverka* cykling genom att begränsa cykelstignätet för de som inte ignorerar rekommendationerna och det kommer öka konflikterna genom att många fotgängare kommer få för sig att cykling är förbjuden (nästan) överallt, och sedan kommer kommunen ha på fötterna att göra just det.

Berk

Aktiv medlem
Läste igenom beslutet. Fyfan vad dåligt!
Enkelriktat! Spänger och grus.
De skriver att det ska uppmuntra till aktivitet och minska konflikter mellan cyklister toch gående genom att begränsa cyklingen.
Det kommer *motverka* cykling genom att begränsa cykelstignätet för de som inte ignorerar rekommendationerna och det kommer öka konflikterna genom att många fotgängare kommer få för sig att cykling är förbjuden (nästan) överallt, och sedan kommer kommunen ha på fötterna att göra just det.

Om man läser noggrann blir cyklingen inte verkligen begränsad: "fokusera cykling till ett begränsat område".

Men jag håller med att skyltningen är dåligt och kan åka konflikter: "Förhoppningen är att detta kan minska konflikterna mellan vandrar och cyklister på vandringslederna, Gröna, Blå och Vita spåret, som går genom området. För att förstärka detta kommer dessa leder få en skyltning som visar att de är prioriterade för vandring."

Jag är riktigt nöjd med nuvarande skyltarna på Erstaviks gods som säger att man får cykla med måste vissa hänsyn.

Berk

Aktiv medlem
Jag trodde at 6 km leden följade en del blå, men ser nu att det är Snörömsvägen. Då bli det bara 4 km stig, inte 6 km.

Dessutom är spångarna på gröna inte del av det, så alla förbättringar på gröna er allmäna åtgärdar (eller tänkt för vandrare?).

Makten

Aktiv medlem
Våta vita är totalt förstörd av skogsmaskiner, det borde vara markägaren som ska återställa marken i enlighet med lagen och inte användas som ursäkt för att stänga in medborgare som rekreerar (som avsett med området) meddelat cykel (som ska främjas enligt kommunen).
Våta vita är en gammal körväg som finns på kartor från 1800-talet, så det är inget att återställa.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Våta vita är en gammal körväg som finns på kartor från 1800-talet, så det är inget att återställa.
Det kanske är en gammal utmärkt (i kartan) väg, men det som var innan skogsmaskinernas härjande häromåret var inte en väg, det var en stig, sank o jävlig, definitivt inte en väg.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Är det någon som tror att fotgängare kommer hålla sig undan från "mtb-leden"? Den kommer garanterat inte bli svårare än grön, ha spänger där det är för sankt och grusad där det är lite sankt, fotgängarna kommer älska det, bli lika sura på cyklister som på alla andra stigar.
Med 1 tillägg tror jag tyvärr titeln är rätt.
"Början till slutet för fri mtb-cykling i Hellas."

ooms

Aktiv medlem
Är det någon som tror att fotgängare kommer hålla sig undan från "mtb-leden"? Den kommer garanterat inte bli svårare än grön, ha spänger där det är för sankt och grusad där det är lite sankt, fotgängarna kommer älska det, bli lika sura på cyklister som på alla andra stigar.
Nä, de viftar väl med allemansrättskortet precis som det gjordes här på happy när Sörmlandsleden vädjade om att det primärt är en vandringsled…

Berk

Aktiv medlem

I året har jag inte haft ett enda sura möte med vandrare i Hellas, bara trevliga. Nu har jag kanske inte så bra statistik, för att jag inte har haft många sura möter årerna innan ...

EDIT: i år har vandrare i Hellas klart blivit färre, flera säger att cyklisterna också har blivit färre. Så konflikterna måste har blivit färre/mindre.

Senast ändrad:

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag möter ju typ aldrig vandrare när jag är ute, själv eller i grupp så några konflikter är jag i alla fall inte orolig för.
Undrar var dessa konflikter uppstår? Måste ju vara på motionsspår typ gröna (fritt fram att länka till min tråd från typ 2005 nu) för där vi hojar finns det inte en person så långt ögat kan nå.

Berk

Aktiv medlem
Undrar var dessa konflikter uppstår? Måste ju vara på motionsspår typ gröna (fritt fram att länka till min tråd från typ 2005 nu) för där vi hojar finns det inte en person så långt ögat kan nå.

Blåa är ett dåligt val på eftermiddagar på helgen. Jag har skrivit tidigare att min fru inte vill springa där längre för att cyklister ofta passerar nära i hög fart. Jag har varit på blå med barngruppen en sondag på hösten, klart bättre att undvika, även om alla vandrare vi möte var riktigt trevliga.

Den som vill slippa konflikter kan med fördel ge sig ut exakt nu, vilket jag tänker göra. Snöblandat regn, kolmörker och 0,5°C = inga arga vandrare. :sneaky:

Mysigt dessutom!

GoranS

Aktiv medlem
Jag möter ju typ aldrig vandrare när jag är ute, själv eller i grupp så några konflikter är jag i alla fall inte orolig för.
Min gissning är att de flesta konflikterna är på ställen och vid tidpunkter där det finns en hel del vandrare och även barnfamiljer som är ute och går. T.ex. kan det vara en del vandrare runt Paradiset och Lida en lördag eller söndag fm då det är hyggligt varmt och soligt. Populära motionsspår kan säkert också vara ställen där en cyklist kan reta upp vissa människor, ffa om cyklandet sker med bristande hänsynstagande till andra.

ooms

Aktiv medlem
Kan ju vara så som Berk är inne på också, att vandrare inte vågar sig ut av rädsla för att bli påkörda eller annat. Då möter man dem inte, men konflikten finns ju där ändå.

Der Kaiser

Aktiv medlem
Den som vill slippa konflikter kan med fördel ge sig ut exakt nu, vilket jag tänker göra. Snöblandat regn, kolmörker och 0,5°C = inga arga vandrare. :sneaky:
Men ska cyklister behöva vara som råttor som bara vågar sig ut i skydd av mörker?

Själv undviker jag skogarna väster om sjöarna samt Sicklaskiftet på helger för att minska konfliktrisken.

Berk

Aktiv medlem
Mycket!

Visa bilaga 594122

Jag vet inte hur folk gör för att hitta alla de där konflikterna. Nån enstaka surkart stöter man väl på ibland, men de flesta verkar ganska neutrala. Förutsatt att man själv beter sig vettigt förstås, vilket är steg ett om man vill slippa gnölande fotgängare.

Har tyvärr fortfarande lite feber, annars jag hade jag också varit i av skogen.

De flesta cyklister beter sig bra. Men en icke-försumbar del saktar inte ner tillräckligt mycket när dom möter vandrare. Det är ännu jobbigare när dom cyklar i grupp.

aben

Aktiv medlem
Jag befinner mig på båda sidor och jag tror många cyklister inte riktigt förstår hur de uppfattas vid möten med vandrare och andra som är till fots i naturen. Själv upplever jag en mountainbikecyklist som klart mer störande än en vandrare och det är inte bara precis vid passerandet.

GoranS

Aktiv medlem
Nu har jag ytterst begränsad erfarenhet av Hellas och genom att Hellas väl är rätt populärt bland mtb-cyklister gissar jag att det är ett av de ställen på Södertörn med flest konflikter så ev. är min bild lite skev av hur det ser ut med konflikter i Stockholmsområdet. Jag har dock vandrat en hel del på olika vandringsleder på Södertörn och det är ärligt talat inte ofta jag stöter på några cyklister. Vad jag kan komma på är det runt Lida jag sett flest cyklister. De enstaka gånger jag stött på cyklister som jag tycker varit lite oförsiktiga vid passage av mig har det handlat om grusade GC-vägar. På stig kan jag inte påminna mig att det skett men det är som sagt sällan jag ens ser några cyklister på stigar.

Sen brukar jag kliva av stigen om jag märker att en cyklist kommer såvida stigen inte är så bred att cyklist och vandrare riskfritt kan mötas på den. Vet inte om det kan vara en situation där irritation kan uppstå kring vem som ska vika undan om det inte går att mötas på stigen.

mikaeljc

Aktiv medlem
För 10 år sedan var standardtipset här på happy att sakta in, le och hälsa på vandrare. Jag upplevde att fler cyklister följde detta än vad de gör idag.

När jag introducerat kompisar till sporten har jag trummat in uppförandekoden.

Andra tips är att inte klaga på vandrare/ryttare i onödan när de bevisligen gör fel (har dålig koll på sin hund eller rider/vandrar i dedikerade cykelspår). De kommer med stor sannolikhet gå i försvarsställning och sedan ta ut det på nästa MTB-cyklist de möter som cyklar på en "vandringsled". Sedan är konfliktkarusellen igång.

Undantaget kan vara när man har svampplockare i spåret i en bikepark.

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har lallat runt i skogen i 20+ år. Antalet konflikter kan räknas på en hand. Har testat att försöka få stopp på idiotiska reservatsföreskrifter på demokratisk väg utan resultat. Åsett olika initiativ att reglera skogscykling på osakliga grunder. Har väl under åren bidragit till några stigsnuttars tillblivelse också.

Har nu uppnått surgubbeålder så jag kommer fortsätta cykla där jag vill. Hälsa på alla och fullständigt skita i om någon har åsikter. Vill de jaga ut mig från skogen får de fan hitta mig först. Gröna och blå lär ni inte hitta mig på så ofta.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Mycket!

Visa bilaga 594122

Jag vet inte hur folk gör för att hitta alla de där konflikterna. Nån enstaka surkart stöter man väl på ibland, men de flesta verkar ganska neutrala. Förutsatt att man själv beter sig vettigt förstås, vilket är steg ett om man vill slippa gnölande fotgängare.
Jag kan nog föreställa mig. Iom att jag bor i närheten är jag ute till fots ibland, och visst har man blivit irriterad på en och annan cyklist. Men alla "vandrare" (med något extremt underligt undantag) jag stöter på när jag cyklar är jättetrevliga, för att jag saktar ner och hälsar osv. En och annan har varit lite orolig för att dom tyckt det ser farligt ut att cykla på vissa ställen.

aben

Aktiv medlem
För 10 år sedan var standardtipset här på happy att sakta in, le och hälsa på vandrare. Jag upplevde att fler cyklister följde detta än vad de gör idag.

När jag introducerat kompisar till sporten har jag trummat in uppförandekoden.

Andra tips är att inte klaga på vandrare/ryttare i onödan när de bevisligen gör fel (har dålig koll på sin hund eller rider/vandrar i dedikerade cykelspår). De kommer med stor sannolikhet gå i försvarsställning och sedan ta ut det på nästa MTB-cyklist de möter som cyklar på en "vandringsled". Sedan är konfliktkarusellen igång.

Undantaget kan vara när man har svampplockare i spåret i en bikepark.
Är det inhägnat område där det körs såhär?

Kung Stalle

Aktiv medlem

aben

Aktiv medlem
Den regel jag kör efter på stigar är att fotgängare har företräde, på skogsvägar saktar jag ned om jag inte redan cyklar i så låg fart att det bara är något snabbare än rask gång och på riktiga vägar använder jag ringklockan och vill ha fri passage om gående går i bredd och kör inte alltför fort förbi.

Aron

Moderator
Läste det här på Järvsö hemsida: "• Vandrare och andra trafikanter kan förekomma på lederna."
Anar att du aldrig varit i en bikepark? På lederna i Järvsö, som den ovan, kommer det en jämn ström cyklister farande, kanske ett par-tre per minut. Lederna är byggda för en viss fart och cyklar man långsammare ökar skaderisken. Hänsyn är ett ansvar som går åt båda håll. Här brast fotgängarna i omdöme.

Topp