Snabblufta sram broms?

Croby

Medlem
Snabblufta sram broms?
Hej!

Har en Giant från 2013 med Elixer 3 bromsar. Sen bakre fungerar bra men den främre händer ingenting trots pump under flera minuter. Säljaren sa den fungerade då han ställde bort den men det var x antal år sen.

Äre luft i systemet som orsakar detta att den ej fungerar? Måste man gå igenom hela bleed processen å köpa ett sånt startkit eller finns det någon annan ful-lösning som är enklare som jag kan få funktion på den? 😅
1000011991.webp
1000011992.webp

Snabblufta sram broms?
Begränsningen är väl att man måste skruva någon form behållare på handtaget.
Jag har dock inte testat utan men det är väl det som skiljer mot mc / bil.

Edit. Biltema har nåt men rätt dyrt tycker jag

Snabblufta sram broms?
Det är ju en downhill-hoj, oddsen är att frambromsen, även i tiptop-skick, har så begränsad kraft att du blir besviken i parken. Förr eller senare behöver man kunna (ha kit för att) lufta bromsarna själv, men "in the meantime" skulle jag rekommendera att köpa en 4 kolvs-broms att ersätta den med.

Snabblufta sram broms?
Just Elixir 5 fick mig att lova att aldrig köpa bromsar med DOT-vätska igen. Tyckte dom var helt omöjliga! Inte ångrat mig en sekund

Snabblufta sram broms?
Det är ganska noga med luftning av den erans SRAM-bromsar, strax efter att de rebrandat Avid-produkter.

Har du budget till nya bromsar så kanske det är vettigt med några som är enklare. Annars ska du helst ha ett pro luftningskit för såna, och rengöra, jaga kolvarna så att de går lätt och så. En av de mest pilliga luftningsprocesserna men funkar om man följer intruktionerna.

Snabblufta sram broms?
Jag ger mig sjutton på att cykeln legat ner eller hängt i ett hjul eller typ stått upp-o-ner, ett tag.
I dom där bromsarna, och nästan alla Sram så vandrar luft i slangarna då. Låt den stå, studsa den mot på hjulen ett gäng gånger, pumpa på handtagen, ha tålamod. Och så klart, vänd den inte upp-och-ner mer.
Har det inte blivit bättre efter en natt, så behöver du lufta bromsen.

Snabblufta sram broms?
Det går utmärkt att lufta de där men det är väl kanske inte de första man ska ge sig på.

Luftningskitet kostar lite väl nära att byta hela mot något bättre.

Snabblufta sram broms?
Jag ger mig sjutton på att cykeln legat ner eller hängt i ett hjul eller typ stått upp-o-ner, ett tag.
I dom där bromsarna, och nästan alla Sram så vandrar luft i slangarna då. Låt den stå, studsa den mot på hjulen ett gäng gånger, pumpa på handtagen, ha tålamod. Och så klart, vänd den inte upp-och-ner mer.
Ska testa!

Snabblufta sram broms?
Elixr har så dåligt rykte att sram dumpade varumärket.
En komplett deorebroms med fyrkolvsok kostar en dryg femhundring från tysken.

Snabblufta sram broms?
Om bromsen är korrekt luftat finns ju ingen luft i systemet som kan vandra nånstans vare sig upp eller ner.

Edit, omTS bromsar inte är täta kommer det kanske in luft nånstans, det vet jag givetvis inte. Mina cyklar med Sram hänger i krokar i månader utan påverkan. Så det är inte generellt iaf.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp