Specialized Chisel Comp eller Scott Scale 900 Elite?

Jag behöver hjälp! Vad tycker ni? Jag har pajat menisken i ena knät och får inte löpträna, så jag tänkte ta upp MTB-cyklingen under tiden. Så jag behöver hjälp med val av cykel!

Jag står och velar mellan
Specialized Chisel Comp 21
Och
Scott Scale 900 Elite XT12, 21

Specialized har nästan genomgående Deore-komponenter och Judy Gold samt Auminium-ram, väger in på under 11kg.

Scott har nästan genomgående XT-komponenter, carbon-ram och Fox-dämpare där fram. Plumpen i protokollet är bromsarna som inte är helt i linje med resten av hojen. Scott väger in strax under 12 kg.

Båda hojarna går på ungefär 25.000:- hur ska man välja? Jag kommer köra skog och grusväg.

Specialized: https://m.lannasport.se/sv/articles/2.4719.218024/specialized-chisel-comp-29-2021

Scott: https://www.xxl.se/scott-scale-900-elite-xt12-21-terrangcykel-unisex-gra/p/1183603_1_style

tack på förhand guys!

Senast ändrad:
Oj vad Chisel har blivit dyr i år. Jag har kört på en Chisel från 2018, min är ombyggd till 1x12 som dagen modeller. Det är min året om cykel och den av mina cyklar jag cyklar mest mil på. Jag gillar den skarpt! Men cykelpriserna i år är inte att leka med.

Tack för alla svar! Jag hade beställt en Chisel, men de var så sega på att leverera den så jag avbeställde den, eftersom känslan var att den var dyr.

Det blev Scott, då har jag en ram att uppgradera prylar på framöver. Då känns det som att jag gjorde rätt val. tack!!

Det blev Scott, då har jag en ram att uppgradera prylar på framöver. Då känns det som att jag gjorde rätt val. tack!!
Du får ju åtminstone en väldigt bra gaffel, så den borde du åtminstone slippa byta
Tidigare år har Scale 900 Elite sålts med RS Judy, vilken är långtifrån den gaffel du kommer att få.

Du får ju åtminstone en väldigt bra gaffel, så den borde du åtminstone slippa byta
Tidigare år har Scale 900 Elite sålts med RS Judy, vilken är långtifrån den gaffel du kommer att få.
Ja, när det blir dags för att byta så blir det till att uppgradera också! Cykeln är grymt skön i skogarna och har redan gått bra många mil! ??

Tillbaka
Topp