Sram DUB v kedjestag

Sram DUB v kedjestag
Men då fick du inte felt vevlagret men fel vevarmarna! Jag skulle ville har icke-Wide, om det passar på cykeln.
Eller blev det rätt trots allt? Står inget om wide på förpackningen till vevarmarna men på förpackningen för vevlagret står det road wide. Inget DUB wide nånstans.... Känner mig rätt förvirrad nu.

Edit: Ännu mer förvirrad när jag nu ser att det finns XPLR vevparti (DUB Wide)med 47,5 mm kedjelinje istället för vanlig DUB med 45 mm kedjelinje som jag köpte. Nu kommer jag köra 12-delat, hur funkar det då?
Jag kanske köpte allt rätt, förutom det här med XPLR då, men distansproblemet är det samma om jag fattat rätt.

Senast ändrad:
Sram DUB v kedjestag
Eller blev det rätt trots allt? Står inget om wide på förpackningen till vevarmarna men på förpackningen för vevlagret står det road wide. Inget DUB wide nånstans.... Känner mig rätt förvirrad nu.

Edit: Ännu mer förvirrad när jag nu ser att det finns XPLR vevparti med 47,5 mm kedjelinje istället för vanlig DUB med 45 mm kedjelinje som jag köpte. Nu kommer jag köra 12-delat, hur funkar det då?
Står det DUB Wide på axeln till veven?
Ja, det är lite knepigt att de inte bara skickar med någon extra distans istället för att alla skall ha båda varianterna på lager hela tiden.
Föredrar själv DUB Road Wide framför vanliga DUB Road. Har bytt ut vevpartierna på mina cyklar till Wide nu.

Sram DUB v kedjestag
Står det DUB Wide på axeln till veven?
Ja, det är lite knepigt att de inte bara skickar med någon extra distans istället för att alla skall ha båda varianterna på lager hela tiden.
Föredrar själv DUB Road Wide framför vanliga DUB Road. Har bytt ut vevpartierna på mina cyklar till Wide nu.
Det står bara DUB på axeln. Vilken man ska avgörs väl egentligen vilken kedjelinje som gäller och här är jag också förvirrad och vet inte vad som är korrekt (googlar för fullt just nu). I och med att jag inte har UDH så blev det en 12-delad Force som det står XPLR på.
Lite inne på temat det var bättre förr... :-)

Sram DUB v kedjestag
Det står bara DUB på axeln. Vilken man ska avgörs väl egentligen vilken kedjelinje som gäller och här är jag också förvirrad och vet inte vad som är korrekt (googlar för fullt just nu). I och med att jag inte har UDH så blev det en 12-delad Force som det står XPLR på.
Det låter som du har vanliga DUB på både vev och lager.
Skall stå DUB Wide på en vev för DUB Road Wide.
IMG_0668.webp

Sram DUB v kedjestag

Jag tycker att "moderna" kedjelinjen på både mtb och gruscyklar bara är sämre vad gäller drivlinan. Men frågan är om din cykel är kompatibel med gammaldags smala vevar och kedjelinjen.

Sram DUB v kedjestag
Handlar mest om ram vad som passar. vanligt eller wide passar 11-, 12- och 13-delat

Sram DUB v kedjestag
Jag tycker att "moderna" kedjelinjen på både mtb och gruscyklar bara är sämre vad gäller drivlinan. Men frågan är om din cykel är kompatibel med gammaldags smala vevar och kedjelinjen.
Bra fråga. Rival 1x11 GXP är det som satt på tidigare. Kanske helt enkelt får uppgradera ramen till en Fairlight när jag ändå är igång... :-)

Sram DUB v kedjestag
Nja, det var nog DUB jag beställde men kanske är det förpackningen som förvirrar, står road wide på den och det är det jag gått efter i tabellen.
Visa bilaga 803750

Ah, men det står både "vanlig" road och road wide. Mycket förvirrande. Nu är själva lagret identiska men jag tycker att de inte borde skriva road wide om rätt distanserna inte följer med.

Sram DUB v kedjestag
Men om du har en DUB Road, då skall du inte ha 2,5 och 5,5 mm till den veven.
Det skall bara vara en 3 mm på höger sida då.
Visa bilaga 803749
Googlar man på artikelnummer och så verkar det ju faktiskt vara vanlig road och inte wide som det står på förpackningen. Så nu gick jag och monterade vevpartiet med en 3 mm distans och det verkar funka alldeles utmärkt!
Tack @weldion och @Berk för hjälp i all förvirring! Det var helt enkelt förpackningen som förvirrade och jag verkar inte vara den enda som hamnat här när man kollar till exempel reddit.

Edit: kanske det är road wide om man har BSA 73?

Sram DUB v kedjestag
Ah, men det står både "vanlig" road och road wide. Mycket förvirrande. Nu är själva lagret identiska men jag tycker att de inte borde skriva road wide om rätt distanserna inte följer med.
Fast för DUB Road Wide på BSA 73 följer rätt distans med.
Håller med om att den där etiketten kan vara tydligare.

Sram DUB v kedjestag
Googlar man på artikelnummer och så verkar det ju faktiskt vara vanlig road och inte wide som det står på förpackningen. Så nu gick jag och monterade vevpartiet med en 3 mm distans och det verkar funka alldeles utmärkt!
Tack @weldion och @Berk för hjälp i all förvirring! Det var helt enkelt förpackningen som förvirrade och jag verkar inte vara den enda som hamnat här när man kollar till exempel reddit.

Edit: kanske det är road wide om man har BSA 73?
Bara du blir nöjd med allt så gick det bra ändå.
Hoppas du blir nöjd med hela uppgraderingen.

Sram DUB v kedjestag
Vore det inte mer praktiskt om SRAM skickade med 2,5 och 5,5 mm med övriga distanser när det kommer till DUB BSA.
Då skulle det passa en hel drös med kombinationer och handlarna behöver inte ha flera lager på lager.

Tillbaka
Topp