SS projekt som kört fast (fauber-hjälp m.m.)

Tack för bilden, kommer bli en kanonhoj det där, skönt retro stuk och absolut helt rätt att använda helsmidd Faubervev på den!
Angående hjulen så finns det ju lite däck till 27 eller 630 också, jag hade ett par fina blanka 27" hjul som jag satte på 25mm däck på, det blir ett lite annorlunda stuk med breda blanka fälgar och smala däck, men smaken är ju som baken, jag gillar looken I allafall! Ser ev. ut på bilden som fram och bak fälg är olika (eller ser jag fel..?) så det är kanske inget alternativ ändå, ville bara tipsa att möjligheten finns.

Mvh Ulf S.

Bilagor

• 20150213_175424~2~2.jpg
    20150213_175424~2~2.jpg
    110.6 KB · Besök: 82
  • 2015-06-10_16_42_01.jpg
    2015-06-10_16_42_01.jpg
    224.8 KB · Besök: 89
Ahh, ser schysst ut! Problemet med fälgarna på min cykel är att de är spruckna dessutom så jag tänkte byta ut till nya. Har tittat på ett hjulpar som är 700c, men vad jag förstår så innebär det att det är 28" och som jag förstår nu så har jag 27" och frågan är ju om min cykel klarar av 28" isåfall, eller vad tror ni?

27"(eller 630 mm)är större än 28" (622 mm/700c) så det kommer rymmas utan problem. Det som kan hända är däremot att bromsen inte når ner till fälgen.

Senast ändrad:
us930 skrev: 
------------------------------------------------------- 
> Jo precis, den axeln är det, den ska passa I din 
> vevlagerhylsa, sen kan du montera vevpartier med 
> fyrkantsfattning 

***Sitter och dricker lite öl nere i hamnen så jag tänker inte så snabbt. Den där axeln är riktigt intressant men vet du hur det blir med kedjelinjen om man vill ha ett härke med drev bak? På t.ex. den Fauber-konverterade damcykeln är det sju drev bak, tre fram och 44 mm kedjelinje som gäller.***

Nu har jag äntligen hittat ett måttband;)
2015-07-21_19.58.03.jpg

Ett försök att mäta från ramens mittlinje till klingorna visar till de inre ca 42mm och till den ytte ca 47mm, tar man ett snitt på detta så blir det ju 44,5mm, med marginal för felmätning så skulle jag säga att kedjelinjen bör vara 44mm, jag har ett annat vevparti med enkelklinga också och på det är läget för klingan på vevarmen annorlunda bearbetat, fritt ur minnet skulle det kunna vara 3mm längre in, så 44mm är nog det som gäller med den här axeln.
Hope this helps.

Mvh Ulf S.

Lämnar du in cykeln på pulverlack så tror jag de blästrar ramen åt dig. Så stå inte och slipa och ödsla tid på det, det är onödigt arbete!
Iallafall gjorde de det åt mig, när jag lämnade in en ram.

Senast ändrad:
Jag har ett liknande problem med en Faubervev. Dock en lite annan konstruktion på den gamla Crescent-cykeln jag arbetar med. På en annan lite nyare Crescent, med i princip samma konstruktion, har jag kunnat få ut veven utan att ha loss lagerbanorna. På cykeln jag arbetar med nu kan jag dock inte få ut veven för att lagerbanorna tycks ta emot hur jag än försöker vinkla veven. Nu undrar jag om det är så att det skiljer i konstruktion på olika Fauber-modeller så att vissa måste man ha ut lagerbanorna först för att kunna få ut veven, och andra kan man låta lagerbanorna sitta kvar. Någon som vet?

Ytterdiametern på båda cyklarnas vevlagerhus är ungefär densamma, 50-51 mm. Vevarna kan nog vara lite olika dock. Har inte försökt mig på att mäta upp några exakta vinklar och mått. Enligt cykelmekarboken jag använder ska det gå att få ut veven utan att driva ut lagerskålarna först (bild 3 i boken nedan), men det tycks inte stämma här. Kanske räcker det med att få ut lagerskålen på kedjesidan för att få ut veven, men hur får jag sedan tillbaka lagerskålen och veven? Kan tänka mig det blir svårt att knacka in lagerskålen med ett dorn om veven är på plats och kedjehjulet då lär vara i vägen. Är tricket möjligen att knacka ur båda lagerskålarna och sedan montera dem i samma ordning, bara inte glömma bort att få dit veven innan jag bankar in lagerskålen på vänstersidan?

IMG_3015.JPG

IMG_3016.JPG

Jag har ett liknande problem med en Faubervev. Dock en lite annan konstruktion på den gamla Crescent-cykeln jag arbetar med. På en annan lite nyare Crescent, med i princip samma konstruktion, har jag kunnat få ut veven utan att ha loss lagerbanorna. På cykeln jag arbetar med nu kan jag dock inte få ut veven för att lagerbanorna tycks ta emot hur jag än försöker vinkla veven. Nu undrar jag om det är så att det skiljer i konstruktion på olika Fauber-modeller så att vissa måste man ha ut lagerbanorna först för att kunna få ut veven, och andra kan man låta lagerbanorna sitta kvar. Någon som vet?

Ytterdiametern på båda cyklarnas vevlagerhus är ungefär densamma, 50-51 mm. Vevarna kan nog vara lite olika dock. Har inte försökt mig på att mäta upp några exakta vinklar och mått. Enligt cykelmekarboken jag använder ska det gå att få ut veven utan att driva ut lagerskålarna först (bild 3 i boken nedan), men det tycks inte stämma här. Kanske räcker det med att få ut lagerskålen på kedjesidan för att få ut veven, men hur får jag sedan tillbaka lagerskålen och veven? Kan tänka mig det blir svårt att knacka in lagerskålen med ett dorn om veven är på plats och kedjehjulet då lär vara i vägen. Är tricket möjligen att knacka ur båda lagerskålarna och sedan montera dem i samma ordning, bara inte glömma bort att få dit veven innan jag bankar in lagerskålen på vänstersidan?

Visa bilaga 692503

Visa bilaga 692504
På de med ipressade lagerskålar brukar man kunna lirka ut vevarmarna med lagerskålarna kvar i ramen men inte på de med gängade lagerskålar. Har för mig att båda behöver skruvas av men är inte säker. Helst bör man inte skruva av dem för det kan vara ett helsike att få dem att sitta kvar sen, de är gängade tvärtom mot vanliga vevlager (BSA) så de gängar upp sig när man trampar om de inte sitter ordentligt fast.

Edit. Dina ser ut att vara gängade och mitt råd är inte försöka få av dem om de inte skall bytas.

Edit 2. Det fnns alltså två olika sorter, de med ipressade lagerskålar som i boken och de med gängade som lossas och spännes med en stor haknyckel (i nödfall dorn men lagerskålarna brukar bli skadade så rekommenderas inte).

Edit 3. (haha). Senast jag lossade ett med gängade skålar tog det tre försök, massor av loctite och tillverkning av ett specialverktyg för att spänna innan jag lyckades få dem att sitta ordentligt.

Senast ändrad:
På de med ipressade lagerskålar brukar man kunna lirka ut vevarmarna med lagerskålarna kvar i ramen men inte på de med gängade lagerskålar. Har för mig att båda behöver skruvas av men är inte säker. Helst bör man inte skruva av dem för det kan vara ett helsike att få de att sitta kvar sen, de är gängade tvärtom mot vanliga vevlager (BSA) så de gängar upp sig när man trampar om de inte sitter ordentligt fast.

Edit. Dina ser ut att vara gängade och mitt råd är inte försöka få av dem om de inte skall bytas.

Edit 2. Det fnns alltså två olika sorter, de med ipressade lagerskålar som i boken och de med gängade som lossas och spännes med en stor haknyckel (i nödfall dorn men lagerskålarna brukar bli skadade så rekommenderas inte).

Edit 3. (haha). Senast jag lossade ett med gängade skålar tog det tre försök, massor av loctite och tillverkning av ett specialverktyg för att spänna innan jag lyckades få dem att sitta ordentligt.
Tack för tipset! Jag kollade en gång till. När jag fick bort lite skit så ser jag ju nu tydligt att det är gängade skålar, med hål för haknyckel i överkanten på den vänstra skålen. Jag var helt inställd på att det skulle vara samma konstruktion som på min något nyare Crescentcykel, så jag hade inte en tanke på att kolla.

Min tanke med att få bort veven och lagren är för att komma åt och göra rent, bl.a. kedjehjulet, men även alla ingående delar, samt fetta in och återmontera. Jag tycker det verkar som att jag får försöka få bort lagerskålarna. Förhoppningsvis inga problem, men jag ska nog först skaffa en haknyckel. Har tyvärr ingen hemma i gömmorna, men det kan nog vara bra att införskaffa en för kommande behov.

IMG_3018.JPG

Tillbaka
Topp