Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Använd ett dorn i dom små hålen dom gängas ut medsols.
På de med ipressade lagerskålar brukar man kunna lirka ut vevarmarna med lagerskålarna kvar i ramen men inte på de med gängade lagerskålar. Har för mig att båda behöver skruvas av men är inte säker. Helst bör man inte skruva av dem för det kan vara ett helsike att få dem att sitta kvar sen, de är gängade tvärtom mot vanliga vevlager (BSA) så de gängar upp sig när man trampar om de inte sitter ordentligt fast.Jag har ett liknande problem med en Faubervev. Dock en lite annan konstruktion på den gamla Crescent-cykeln jag arbetar med. På en annan lite nyare Crescent, med i princip samma konstruktion, har jag kunnat få ut veven utan att ha loss lagerbanorna. På cykeln jag arbetar med nu kan jag dock inte få ut veven för att lagerbanorna tycks ta emot hur jag än försöker vinkla veven. Nu undrar jag om det är så att det skiljer i konstruktion på olika Fauber-modeller så att vissa måste man ha ut lagerbanorna först för att kunna få ut veven, och andra kan man låta lagerbanorna sitta kvar. Någon som vet?
Ytterdiametern på båda cyklarnas vevlagerhus är ungefär densamma, 50-51 mm. Vevarna kan nog vara lite olika dock. Har inte försökt mig på att mäta upp några exakta vinklar och mått. Enligt cykelmekarboken jag använder ska det gå att få ut veven utan att driva ut lagerskålarna först (bild 3 i boken nedan), men det tycks inte stämma här. Kanske räcker det med att få ut lagerskålen på kedjesidan för att få ut veven, men hur får jag sedan tillbaka lagerskålen och veven? Kan tänka mig det blir svårt att knacka in lagerskålen med ett dorn om veven är på plats och kedjehjulet då lär vara i vägen. Är tricket möjligen att knacka ur båda lagerskålarna och sedan montera dem i samma ordning, bara inte glömma bort att få dit veven innan jag bankar in lagerskålen på vänstersidan?
Visa bilaga 692503
Visa bilaga 692504
Tack för tipset! Jag kollade en gång till. När jag fick bort lite skit så ser jag ju nu tydligt att det är gängade skålar, med hål för haknyckel i överkanten på den vänstra skålen. Jag var helt inställd på att det skulle vara samma konstruktion som på min något nyare Crescentcykel, så jag hade inte en tanke på att kolla.På de med ipressade lagerskålar brukar man kunna lirka ut vevarmarna med lagerskålarna kvar i ramen men inte på de med gängade lagerskålar. Har för mig att båda behöver skruvas av men är inte säker. Helst bör man inte skruva av dem för det kan vara ett helsike att få de att sitta kvar sen, de är gängade tvärtom mot vanliga vevlager (BSA) så de gängar upp sig när man trampar om de inte sitter ordentligt fast.
Edit. Dina ser ut att vara gängade och mitt råd är inte försöka få av dem om de inte skall bytas.
Edit 2. Det fnns alltså två olika sorter, de med ipressade lagerskålar som i boken och de med gängade som lossas och spännes med en stor haknyckel (i nödfall dorn men lagerskålarna brukar bli skadade så rekommenderas inte).
Edit 3. (haha). Senast jag lossade ett med gängade skålar tog det tre försök, massor av loctite och tillverkning av ett specialverktyg för att spänna innan jag lyckades få dem att sitta ordentligt.