Stål - Gravel/Bikepacking/Monstergravel tips

"Our ROADHOG forks have 45mm offset to keep handling swift, and forward right positioned disc mount for maximum axle security, "

det är inte så dumt med höger-fram-monterat bromsok med skivbromsar i kombination med qr, sheldon skriver:

"James Annan has created something of a storm in the industry by pointing out a serious safety risk to users of front disc brakes with traditional forks. He has identified a mechanism whereby the forces generated by the disc brake can cause the skewer to loosen up in use!"

och denna annan skriver i sin artikel:
"Just put the calliper on the front of the fork (RH leg) and be donewith it. This will result in a generally upwards force applied to thehub through braking, into the fork ends with no tendency to eject thewheel."

jag har varit med om flera gånger att framhjulets qr-axel skruvat upp sig på min bridge club. jag trodde jag blivit dement tills jag fick förklaringen.
Sjukt - men jag lärde mig något nytt...

Frågan är om det inte är bättre att vända gaffeln åt "fel" håll bara för att slippa dömas ut av happykollektivet (som uppenbarligen inte läst på tillräckligt).

Sjukt - men jag lärde mig något nytt...

Frågan är om det inte är bättre att vända gaffeln åt "fel" håll bara för att slippa dömas ut av happykollektivet (som uppenbarligen inte läst på tillräckligt).
Eller som sov på fysiklektionerna om Newtons 2a lag på högstadiet

Om du sitter på en kontorsstol på hjul nu kan du själv enkelt, men med viss skaderisk
själv prova att det även för dig fungerar i praktiken:
Rulla ut stolen till mitten av rummet på ett hårt och slätt underlag
Ställ dig på den och hoppa sedan framåt
Hur mkt bakåt åker stolen då och varför?
(Det är ju fredag!)

Nu har jag smort alla skruvar på ramen. 33st närmare bestämt. 33 möjliga platser att fästa lampor, pakethållare, flaskställ osv osv. ✌️

Det dröjer lite innan jag kan cykla ordentligt på den pga hjulbrist. Jag kan slänga på landsvägshjulen men det kommer bli lite knasigt med växlingen, kassetten på racern är "bara" 11-34. Men det blir tillräckligt bra för att ställa in allt på cykeln.

Hjulen kommer bli 32-ekrade. 28 räcker egentligen fint men det är rätt tight med 55mm däck så jag vill att hjulen skall jobba med mig. Dvs inte flexa så att däcken skrapar i ramen. Overkill kommer säkert en del säga men nu finns det ingen återvändo. Jag hittade ett par 32-hålsfälgar på nätet så det är bara naven jag klurar på.

Komponenter blir GRX 1x12, ett gammalt XT-vevparti med singelklinga från alixpress. Justerbar styrstam från specialized (mha shims, dvs ingen man skruvar på som på en hybridcykel...)

Nu har jag smort alla skruvar på ramen. 33st närmare bestämt. 33 möjliga platser att fästa lampor, pakethållare, flaskställ osv osv. ✌️

Det dröjer lite innan jag kan cykla ordentligt på den pga hjulbrist. Jag kan slänga på landsvägshjulen men det kommer bli lite knasigt med växlingen, kassetten på racern är "bara" 11-34. Men det blir tillräckligt bra för att ställa in allt på cykeln.

Hjulen kommer bli 32-ekrade. 28 räcker egentligen fint men det är rätt tight med 55mm däck så jag vill att hjulen skall jobba med mig. Dvs inte flexa så att däcken skrapar i ramen. Overkill kommer säkert en del säga men nu finns det ingen återvändo. Jag hittade ett par 32-hålsfälgar på nätet så det är bara naven jag klurar på.

Komponenter blir GRX 1x12, ett gammalt XT-vevparti med singelklinga från alixpress. Justerbar styrstam från specialized (mha shims, dvs ingen man skruvar på som på en hybridcykel...)
Dags att dra igång egna byggtrådar @velman !☺️ Vill se bilder och följa bygge!

Själv kanske jag i framtiden kan stilla ditt behov av att provcykla Genesis Vagabond eftersom det är nästa byggprojekt för min del när och om det finns tid/möjlighet.

Tillbaka
Topp